SSD in Lenovo Y580 laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Hallo!

Ik ben in het bezit van een Lenovo Y580 laptop. Vanaf het begin (zo'n 2 en een half jaar) merk ik al dat de 5400RPMHDD de bottleneck is in deze laptop. Dit is ook de enige schijf. Er is echter ook een msata slot(6gb doorvoer) aanwezig en ik wil daar nu graag gebruik van maken. Ik zit nog te twijfelen tussen Samsung(840/850) en Crucial(MX100/200), het formaat ben ik al wel uit, 256gb.

Nu vertrouw ik er op ondanks mijn weinige ervaring dat ik er mbv youtube wel uit kom wat betreft het inbouwen. Mijn vraag ligt meer in het software gebeuren.

Ik ben in een brand veel spullen kwijt geraakt en ben dan ook bang dat ik geen Windows CD meer heb. Nu lees ik soms dat upgraden naar Windows 10 gratis kan? Heb je dan nog een oude Windows 7 cd nodig?

Werken de recente SSD's nog wel met mijn iets gedateerde laptop qua firmware/software etc?

Ook van gepruts met de Bios weet ik weinig. Ik weet niet zo goed in welke hoek ik moet zoeken aangezien mijn laptop niet zo recent meer is. Iemand tips? Of een tweaker in Groningen(stad) die mij voor 2 tientjes uit de brand wil helpen?

Daarnaast vraag ik me af of ik een externe harde schijf / grote usb stick nodig heb voor het migratieproces van bestanden en OS van HDD naar SSD.

Ik hoor graag hoe ik dit het beste kan aanpakken aan de hand van bovenstaande knelpunten. Alvast bedankt!

:)

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Als ik jou was zou ik een Windows 10 ISO image downloaden en/of een USB stick maken met Windows 10 erop. Daarmee vanuit je Windows 7 upgraden naar Windows 10. Dan krijgt namelijk jouw laptop een key en die wordt opgeslagen bij Microsoft. Vervolgens zet je de nieuwe SSD in je laptop en start je de installatie van Windows 10 vanaf de USB stick. Die schone Windows 10 op jouw SSD wordt dan automatisch geactiveerd omdat de key al bij Microsoft bekend is. :P

Ja die SSD zal wel werken, ook in een wat oudere laptop, geen zorgen 8)

• power_user
Bedankt voor de Peterpv, heb het gedaan zoals je beschreef.

- Eerst Windows 7 Premium laten upgraden naar Windows 10
- Vervolgens SSD ingebouwd en mbv van een usb met windows 10 iso er op, de boel geinstalleerd
- Helaas vroeg hij tijdens het installatieproces om een key, heb de key die bij Windows 7 hoorde geprobeerd maar hij pakte deze niet. Deze stap vervolgens overgeslagen.
- Heb de oude HDD geformateerd, die blijft wel in de laptop maar ga ik gebruiken voor data.
- Nu is Windows 10 op de SSD schijf wel geinstalleerd en het werkt prima alleen niet geactiveerd.

Hellup!

Off-topic: opstarttijd en daadwerkelijk de laptop kunnen gebruiken teruggebracht van 4 minuten naar 13 seconden. Wel de moeite, zo'n SSD plaatsen. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door power_user op 17-09-2015 16:09 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan heb je misschien naar de verkeerde windows geupgrade. Je moet hebben windows 10 home.

Dan zou het wel moeten werken. Je zal het dus nog een keer moeten doen. (win7sp1 premium erop, activeren, dan uppen naar win10 home). Er zal dan geen key gevraagd worden. Mocht dat wel gebeuren, kan je deze stap overslaan.

• power_user
Ik heb inderdaad voor Windows Pro gekozen. Hebberigheid bites me in the ass haha. Heb geen Windows 7 cd. Nog tips om dit probleem te omzeilen?

• power_user
Moet maar een Windows 7 cd via Lenovo zien te bemachtigen. Ga er natuurlijk niet voor betalen als het gratis kan. Wel bedankt voor je hulp, weet nu wat ik moet doen, hoop dat ik er nog aan kan komen ergens.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is toch niet nodig. Je kan gewoon terug naar windows 7. Kwestie van de juiste knop indrukken.

instellingen> systeemherstel > terug naar windows 7.

Daarna upgraden naar win10 home.

• power_user
Kan dus niet omdat het een clean install betreft op de nieuwe ssd schijf. De oude HDD is al geformatteerd.
Die optie staat er dus ook niet bij via: instellingen -> bijwerken & beveiliging -> systeemherstel.

Is dit wat? http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Ruikt een beetje oplichterig maar vind er niks negatiefs over in een snel zoekopdrachtje.

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:10
Download gewoon een iso van t net, legaal of minder legaal (tis voor hooguit 1 dag). Vul je eigen product code in(dus legaal, als activatie niet lukt via telefoonactivatie proberen...), sticker onderop je laptop of in bios. Dan via t w10 upgradeprogramma update na w10. Vanuit Windows 10 de juiste versie downloaden via hetzelfde upgrade programma, geheel legaal dus. Zet die verse iso direct van Microsoft mbv programma uit volgende link : http://www.microsoft.com/...ows-usb-dvd-download-tool, op de stick, w10 opnieuw installeren en tijdens installatie kiezen om later de productcode in te voeren. Eenmaal met actieve internet verbinding zal je w10 automatisch gevalideerd worden.

En dit alles direct al op je nieuwe ssd:)

[ Voor 3% gewijzigd door HBSVDK op 17-09-2015 20:00 ]

Pagina: 1