Toon posts:

Deze tijd PC upgraden, het waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi mede tweakers,

Ik heb hier mijn aller eerste vraag op dit forum voor jullie liggen,
maar eerst even wat info.

Games die ik speel zijn, CSGO, The Crew, BF4, SR The 3th, GTA V en binnenkort project cars.

Mijn system nu is als volgt.

CPU i5 4690K.
GPU R9 280x
PSU R550M.
MB MSI Z97 Gaming 5
RAM 2x4 GB.
HDD 1x 1TB WD Blue,
SSD 2x 250GB
(Samsung 850 EVO, eerst had ik er 1 alleen voor OS, daarna waren games ook een must op een ssd en is de 2e erbij gekomen.)

Ik speel GTA op Normal Settings, max 50 fps. (Tijdens het schieten, rijden etc, clips zijn gewoon 62 fps (gelockt).

Is het het waard om nu te upgraden, aangezien ik met hogere settings wil gaan spelen.
Of moet ik wachten op iets wat het waard word?
Hiermee bedoel ik met name de GPU en eventueel de CPU.

EDIT: Ik wil wat met videobewerking gaan doen, dus even een duidelijkere vraag is, een i7 4790K, is dat een wereld van verschil op dat gebied t.o.v de i5?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2015 22:45 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:23

br00ky

Moderator Harde Waren
We gaan hier altijd uit van een pro-actieve houding. Wat let je zelf benchmarks van je favoriete games te vergelijken. De 280x is een vrij recente kaart dus zul je in ongeveer alle game benchmarks vergeleken zien worden met de nieuwste series nVidia en AMD's. Dan heb je vrij snel bepaald of jij een upgrade nuttig vind.

Tevens schopje naar CAA want daar horen upgrades thuis.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 15-09-2015 22:46 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:07
Tja, als je nog hogere instellingen wil zou ik kijken naar een benchmark van de r9 280x en de r9 390(x) weet niet wat je er voor neer wilt leggen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:02
Ik zie dat je ook opneemt. welk programma gebruik je daar voor?
de ene vraag meer dan de andere(voornamelijk cpu). ik zou eerder daar naar kijken. als andere hardware.

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:00:
Ik zie dat je ook opneemt. welk programma gebruik je daar voor?
de ene vraag meer dan de andere(voornamelijk cpu). ik zou eerder daar naar kijken. als andere hardware.
Ik gebruik OBS, een voordeel van Nvidia kaarten is Shadowplay.

Verder heb ik benchmarks opgezocht van beide kaarten, ik kwam uit op de R9 390 Non-x.
Alleen, TDP van deze is 275 Watt, dus ben ik verder gaan kijken,de GTX 970 kwam naar boven, ongeveer dezelfde prestaties maar een stuk zuiniger.

Iemand ervaring met de GTX 970 / R9 390?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 08:26 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:00
Ik denk dat als je sneller wilt dan dit, dat je dan onevenredig veel geld kwijt bent. Denk aan videokaarten van 700 euro enzo. Ik weet niet of je die paar fps meer dat waard vind?

Persoonlijk zou ik dan wachten tot de performance wat meer doordringt in het "budget" segment.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
een tweedehands 280x op de kop tikken a 150 euro en een andere psu?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:20:
[...]

Verder heb ik benchmarks opgezocht van beide kaarten, ik kwam uit op de R9 390 Non-x.
Alleen, TDP van deze is 275 Watt, dus ben ik verder gaan kijken,de GTX 970 kwam naar boven, ongeveer dezelfde prestaties maar een stuk zuiniger.

Iemand ervaring met de GTX 970 / R9 390?
~

Ik heb zelf de MSI Gaming versie erg stil.. Als je een R9 390 neemt raad ik je de MSI versie aan wel een 3 slots koelblok maar deze is bijna net zo stil en normale temps..

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ervan uitgaande dat je op 1080p speelt lijkt een upgrade mij volstrekt zinloos. Ik speel met (ongeveer) dezelfde CPU en videokaart GTA5 op very high op 2560x1600 en dat gaat echt prima... Heb eerder het idee dat er iets mis is met je installatie of een programma op de achtergrond heel veel cpu gebruikt, als je op normal settings maar 50fps hebt met deze hardware? De andere games zouden allemaal lichter moeten zijn dan GTA5, dus die zullen ook goed werken?
legendareN schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:55:
een tweedehands 280x op de kop tikken a 150 euro en een andere psu?
Lezen is ook een kunst, hij heeft al een 280x...

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• legendareN
adamvansanten schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:16:
Ervan uitgaande dat je op 1080p speelt lijkt een upgrade mij volstrekt zinloos. Ik speel met (ongeveer) dezelfde CPU en videokaart GTA5 op very high op 2560x1600 en dat gaat echt prima... Heb eerder het idee dat er iets mis is met je installatie of een programma op de achtergrond heel veel cpu gebruikt, als je op normal settings maar 50fps hebt met deze hardware? De andere games zouden allemaal lichter moeten zijn dan GTA5, dus die zullen ook goed werken?

[...]

Lezen is ook een kunst, hij heeft al een 280x...
ik heb het over een tweede. kunst.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

legendareN schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:17:
[...]

CrossFire is zelden de moeite waard, je kan beter een single GPU gebruiken. Bovendien is zijn videokaart snel zat voor wat hij wilt (er dus van uitgaande dat hij op 1080p gamed, heeft hij niet genoemd).

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:24
legendareN schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:17:
[...]

Kun je wel zo doen.. maar zo duidelijk kwam het bij mij ook niet over hoor. Ik dacht precies hetzelfde als adamvansanten.

*sowieso

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:53

D4NG3R

kiwi

:)

Het was mij vrij duidelijk dat er op CFX werd gedoeld, maar ik ben het eens dat dit vaak niet de lekkerste optie is. Je framerate gaat flink omhoog (maar zal nooit verdubbelen) echter heb je microstutters van hier tot Tokio wat ergerlijker is dan stabiel op een wat lagere framerate spelen.

Richting de TS: Op welke resolutie speel je? Want als ik naar benchmarks zoek kom ik hogere framerates tegen in GTA V icm een R9 280x. Maar dan wel op 1920x1080. Tenzij jij Anti Aliasing flink hoog hebt staan zou je met medium settings rond de 65FPS moeten zitten.

Je CPU is absoluut geen bottleneck en zal dat de komende jaren ook niet worden, een i7 is het geld niet waard als je 'wat met videobewerking' wil gaan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2015 14:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• legendareN
Het ging mij er ook niet om dat ik er op gewezen werd. Wel op de manier waar op.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:02
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:20:
[...]

Je weet dat AMD iets vergelijkbaars heeft onder de naam VCE. Zit in de volgende versie van OBS Multiplatform (0.12).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Aangezien de TS een Intel CPU met Intel HD chip heeft kan hij ook gebruik maken van QuickSync, wat in de praktijk beter uit de verf komt dan Shadowplay/NVENC en het minder goed ondersteunde VCE.

https://obsproject.com/fo...venc-vs-quick-sync.15963/

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2015 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Resolutie die ik gebruikte was 1440p, downgraded naar 1080p en speel nu rond de 80 fps.

Ik heb wel besloten mijn SSD te verkopen, (1 er van) om een 1 TB versie aan te schaffen, daarna kan de 2e de deur uit.

(Moet eerst mn OS clonen, fresh install is geen optie)

Verder ga ik volgende week toch een i7 4790k kopen, heb een lange tijd gespaard om eventuele upgrades te maken en ik vind de i7 gewoon krachtiger. Ik hou het bij een r9 280x!

Topic kan van mij part gesloten worden!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-02 19:39
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:40:...
EDIT: Ik wil wat met videobewerking gaan doen, dus even een duidelijkere vraag is, een i7 4790K, is dat een wereld van verschil op dat gebied t.o.v de i5?
Bij gamen merk je het verschil tussen een i7 en i5 niet, bij videobewerken heb je wel meer aan een i7.

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Dus wat is nou precies je doel, wil je gamen of wil je videobewerken? Een nieuwe processor helpt in het eerste geval totaal niet en in sommige games krijg je zelfs een iets lagere fps dan dat je nu al hebt.

Verwijderd

Topicstarter
poljaap1984 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:29:
[...]

Bij gamen merk je het verschil tussen een i7 en i5 niet, bij videobewerken heb je wel meer aan een i7.
Ik heb het geld, ik vind het toffer om te zeggen tegen geinteresseerden dat ik een i7 heb dan een i5, plus het is net wat meer kracht.

Als ik de i5 succesvol weet te verkopen dan is de upgrade lang niet zo duur

Verwijderd

Topicstarter
DonnyL schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:32:
Een nieuwe processor helpt in het eerste geval totaal niet en in sommige games krijg je zelfs een iets lagere fps dan dat je nu al hebt.
Iets lagere fps dan dat ik nu heb, leg uit.
de i5 runt nu op 3.8 GHZ.
i7 is STANDAARD geclockt op 4 GHZ,
hypertread vs multi tread, tell me how ik lagere fps zal gaan krijgen.

Ja, de upgrade kan in sommige ogen zinloos zijn, maar voor mij is dat niet zo.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hyperthreading heeft in een aantal games (voornamelijk oudere) een negatieve impact op de framerate en frametimes. ;)

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:52:
Hyperthreading heeft in een aantal games (voornamelijk oudere) een negatieve impact op de framerate en frametimes. ;)
Ik speel geen ''verouderde'' games :)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Heeft te maken met dat DX11 en ouder maar 1 cpu core laat communiceren met je GPU. Meer switchen tussen welke core er communiceerd betekend dat je wat meer latency krijgt.
Met DX12 zou dit tot het verleden behoren als de verhalen kloppen.

Het enigste wat het bou jou waard is om te upgraden voor meer FPS is je videokaart.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
arbraxas schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:26:
Heeft te maken met dat DX11 en ouder maar 1 cpu core laat communiceren met je GPU. Meer switchen tussen welke core er communiceerd betekend dat je wat meer latency krijgt.
Met DX12 zou dit tot het verleden behoren als de verhalen kloppen.

Het enigste wat het bou jou waard is om te upgraden voor meer FPS is je videokaart.
To late my friend, heb een i7 4770k en een Samsung 850 EVO 1 TB besteld!

Heb overigens de 1e SSD verkocht.

• Liber8
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05-2025
Je snauwt de mede-tweaker wel lekker af, die maken ook tijd om jou te helpen ?

Een i7 kopen omdat het stoerder is, is wel een heel erg domme en kinderachtige koop impuls. Ik zeg liever ik haal met dit systeem van 800€ een hogere FPS dan jou met je i7 €1000+ systeem..

Heb zelf een 4690k icm MSI 970 4G en loopt als een tierelier..

Ik zie dat je nog maar een kind bent maar een beetje respect voor de mede tweakers die jou vraag wel serieus nemen lijkt me wel zo gepast.

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

Verwijderd

Topicstarter
Liber8 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 07:41:
Je snauwt de mede-tweaker wel lekker af, die maken ook tijd om jou te helpen ?

Een i7 kopen omdat het stoerder is, is wel een heel erg domme en kinderachtige koop impuls. Ik zeg liever ik haal met dit systeem van 800€ een hogere FPS dan jou met je i7 €1000+ systeem..

Heb zelf een 4690k icm MSI 970 4G en loopt als een tierelier..

Ik zie dat je nog maar een kind bent maar een beetje respect voor de mede tweakers die jou vraag wel serieus nemen lijkt me wel zo gepast.
Mij een kind noemen terwijl je zelf nog geen 5 jaar ouder bent.
Verder, ik ben tevreden met mijn setup maar de redenen van het upgraden naar een i7 zijn echt niet alleen om tof te doen tegenover vrienden.
Video rendering gaat wat sneller, i7 4790K is standaard geklokt op 4 Ghz. Deze valt uit te breiden met degelijke koeling naar kloksnelheden die mijn i5 niet zou halen.

Dat over tof doen tegenover geinteresseerden was ongetwijfeld een grapje.

Verder, ik ben zeker blij dat jullie me hebben geholpen. Ik heb alleen eerder vermeld dat de Topic gesloten kon worden omdat ik genoeg informatie heb gekregen, als tweakers daarna nog door gaan dan reageer ik daar natuurlijk op :p
Pagina: 1