HDD in mid 2011 iMac vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Al werk ik zelf in een Apple store, harde schijven vervangen van een 27'' iMac vind ik alsnog maar een raadsel.

Ik heb hier voor mij staan, een mid 2011 iMac 27'' met een i7 en 32Gb geheugen, echter is de schijf de trage factor, een 1TB Seagate schijf, deze wil ik vervangen voor een WD Black SSHD of iets in die richting, wat hebben jullie alllemaal gedaan om de schijf te vervangen?

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Genoeg resultaten met google te vinden....
tip ifixit

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 13:18
https://nl.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22
Het is nog steeds best wel lastig om te doen zeker de laatste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Haha heren, het uit elkaar halen van die machines is een eitje, dat is het probleem niet.

Ik lees alleen steeds meer verhalen dat je koelers op tilt slaan en de machine maar op 50% van de performance draait omdat de temps niet in orde zijn...

Het gaat om die temp sensor kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 13:18
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:14:
Haha heren, het uit elkaar halen van die machines is een eitje, dat is het probleem niet.

Ik lees alleen steeds meer verhalen dat je koelers op tilt slaan en de machine maar op 50% van de performance draait omdat de temps niet in orde zijn...

oooo je hebt gelijk de nieuwste imac en macbook air hebben veel last van "thermal throttling"
Daar zou je iets aan kunnen doen bv de verwarming iets lager of ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dan moet je dat wel schrijven in je TS en niet achteraf komen dat het gaat om de temp sensor. In het imac topic en google kun je met een paar klikken het antwoord vinden.

39

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-07 23:34
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:14:

Het verhaal is: als niet de juiste aansluitingen worden gebruikt staan de fans de hele tijd te loeien.

2 manieren om dat op te lossen: gebruik de juiste HDD kabel (heb er nog 1 liggen, laat maar weten als je 'm wil kopen) of gebruik een app om de fans te regelen.

• Volkan1984
Matthijz98 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:19:
[...]

oooo je hebt gelijk de nieuwste imac en macbook air hebben veel last van "thermal throttling"
Daar zou je iets aan kunnen doen bv de verwarming iets lager of ....
[video]
?!?!?

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:27
Schijven in de 2011 modellen zijn niet meer te vervangen met reguliere HDD's . Omdat die ook nog temp sensor en speciale firmware bevatten. Die zijn enkel verkrijgbaar bij apple .
Ok die fans kan je regelen met een fan control app. Maar echt praktische is het niet. De fans draaien dan constant , En als het echt moet dus ook te traag.

In de 27" kan je echter nog een ssd bijplaatsen , naast de hdd die al in de imac zit.

https://nl.ifixit.com/Gui...+Dual+Hard+Drive+Kit/7575

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Soulshaker schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:45:
Schijven in de 2011 modellen zijn niet meer te vervangen met reguliere HDD's . Omdat die ook nog temp sensor en speciale firmware bevatten. Die zijn enkel verkrijgbaar bij apple .
Ok die fans kan je regelen met een fan control app. Maar echt praktische is het niet. De fans draaien dan constant , En als het echt moet dus ook te traag.

In de 27" kan je echter nog een ssd bijplaatsen , naast de hdd die al in de imac zit.

Onzin, ik heb zelf de schijf (SSD erin) en CPU van mijn 2011 iMac 27'' vervangen en heb geen last van fans die gek doen.

• Soulshaker
In dit artikel staat nochtans iets anders

http://blog.macsales.com/...rade-options-on-new-imacs

In examining the 2011 27″ iMac’s viability for our Turnkey Upgrade Service, every workaround we’ve tried thus far to allow us to upgrade the main bay factory hard drive still resulted in spinning fans and an Apple Hardware Test failure. We swapped the main drive out (in this case a Western Digital Black WD1001FALS) with the exact same model drive from our inventory which resulted in a failure. We’ve installed our Mercury Pro 6G SSD in that bay, it too results in ludicrous speed engaged fans and an AHT failure. In short, the Apple-branded main hard drive cannot be moved, removed or replaced.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:30
Misschien is het nog een optie om een Thunderbolt enclosure ergens vandaan te snorren en extern de SSD te verbinden, dan laat je de iMac intact en is net zo snel..

• Soulshaker
Inderdaad , je kan makkelijk van een thunderbolt schijf een OSX boot drive maken. Die lacie rugged schijven zijn hier zeer geschikt voor.

• Speakerfreak95
Dat is inderdaad een goede tip van de Thunderbolt poort, echter is er een dingetje... Beide poorten zijn in gebruik (2x 27'' cinema displays)

Het is echt specifiek intern.

• Soulshaker
dan raad ik je toch de ssd als 2de drive aan

• Volkan1984
Speakerfreak95 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:26:
Dat is inderdaad een goede tip van de Thunderbolt poort, echter is er een dingetje... Beide poorten zijn in gebruik (2x 27'' cinema displays)

Het is echt specifiek intern.
Ik heb die machine ook gehad. Had de SSD achter de SuperDrive geplaatst met sterk dubbelzijdig plakband. Werkte zeer goed. De HDD gewoon op de originele plaats gehouden. Zoals eerder gemeld, ik heb een OEM- kabeltje waarmee je die SSD kan aansluiten zonder fan-issues. Als je interesse hebt, hoor ik het wel.

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
Hier de oplossing voor enkel de Interne HDD te vervangen:
http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD11/

Anders idd de superdrive oplossing.

Je mag me ook wel een DM sturen als je brandende vragen hebt, ACMTers onderling ;)

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
zjeeraar84 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:03:
Misschien is het nog een optie om een Thunderbolt enclosure ergens vandaan te snorren en extern de SSD te verbinden, dan laat je de iMac intact en is net zo snel..
Dat is exact wat ik gedaan heb bij mijn 27"
Er hangt nu een Lacie Little Big Disk model 1 met 2 x 128 Gb SSD aan via thunderbolt, was iets duurder dan een SSD intern maar veel sneller en praktischer te realiseren. OSX kan gewoon booten van thunderbolt, en de drive gaat ook keurig netjes mee in slaap stand.

Ik was 150 euro kwijt voor de Lacie, de winkel wilde er vanaf omdat model 2 (met thunderbolt 2) er aan kwam. Met beetje onderhandelen kreeg ik er de thunderbolt kabel gratis bij :)

Oh en je sluit eerst de Lacie aan, en daarna je thunderbolt display. Thunderbolt kun je chainen immers.

[ Voor 6% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 17-09-2015 09:22 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:30
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:20:
[...]

Dat is exact wat ik gedaan heb bij mijn 27"
Er hangt nu een Lacie Little Big Disk model 1 met 2 x 128 Gb SSD aan via thunderbolt, was iets duurder dan een SSD intern maar veel sneller en praktischer te realiseren. OSX kan gewoon booten van thunderbolt, en de drive gaat ook keurig netjes mee in slaap stand.

Ik was 150 euro kwijt voor de Lacie, de winkel wilde er vanaf omdat model 2 (met thunderbolt 2) er aan kwam. Met beetje onderhandelen kreeg ik er de thunderbolt kabel gratis bij :)

Oh en je sluit eerst de Lacie aan, en daarna je thunderbolt display. Thunderbolt kun je chainen immers.
Ik heb exact dezelfde enclosure, via Tweakers V&A verkregen, en er zelf 1x 500GB Samsung SSD ingezet. Razendsnel! En heb nog steeds een uitbreidingsmogelijkheid. Aangezien de iMac toch nooit verplaatst wordt is het geen bezwaar voor mij dat deze extern is (ergens weggemoffeld achter het bureau).

• Speakerfreak95
joon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:14:
Hier de oplossing voor enkel de Interne HDD te vervangen:
http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD11/

Anders idd de superdrive oplossing.

Je mag me ook wel een DM sturen als je brandende vragen hebt, ACMTers onderling ;)
Haha, ja dat ding bedoelde ik ook, ik wist gewoon niet meer hoe ik die kon vinden.

Ik ga hem straks even bestellen, want alles wat er nu aan de iMac hangt is insane, en dan nog een disk er tussen maakt het een nog grotere rommel.

Die inline kabel komt er dus aan, ik houd jullie op de hoogte.

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Deze week twee 2008/2009 modellen gedaan, SSD erin. Dat is nog simpel te doen omdat er consumenten HD's in bleken te zitten en ik zelf bedacht had om die app te draaien voor de fans.

Jammer alleen dat die kabels voor SSD te kort zijn en ik bij één de hele mac moest slopen om die kabel onder het frame te verplaatsen :) Wel prima gelukt!

Appeltje Eitje uit eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr10k
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-06 15:56
Dit is meer voor degenen die er met een search op uitkomen dan voor de originele posters in deze thread - die zullen hun probleem ondertussen wel hebben opgelost :)

Na een kapotte HDD in een mid 2011 iMac 21.5-inch model heb ik de HDD vervangen door een SSD. Enig zoekwerk leverde op dat het mogelijk zou moeten zijn een SSD te plaatsen in plaats van de HDD, waarbij dan de fan-problemen ondervangen worden door een sata power kabel Y-splitter te gebruiken (kost iets van 5 euro of stukken minder indien je via aliexpress e.d. aan de gang gaat). Dit gedaan en iMac loopt als een zonnetje, waarbij de fans geen enkel probleem opleveren.

Mechanisch kun je de SSD vastzetten aan de originele HDD beugel - enig priegelwerk en je moet wat langere schroefjes gebruiken. Voordeel is dat je dan niet met dubbelzijdig tape o.i.d. hoeft te werken en de SSD er ook weer makkelijker uit kan indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
mr10k schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:41:
Dit is meer voor degenen die er met een search op uitkomen dan voor de originele posters in deze thread - die zullen hun probleem ondertussen wel hebben opgelost :)

Na een kapotte HDD in een mid 2011 iMac 21.5-inch model heb ik de HDD vervangen door een SSD. Enig zoekwerk leverde op dat het mogelijk zou moeten zijn een SSD te plaatsen in plaats van de HDD, waarbij dan de fan-problemen ondervangen worden door een sata power kabel Y-splitter te gebruiken (kost iets van 5 euro of stukken minder indien je via aliexpress e.d. aan de gang gaat). Dit gedaan en iMac loopt als een zonnetje, waarbij de fans geen enkel probleem opleveren.

Mechanisch kun je de SSD vastzetten aan de originele HDD beugel - enig priegelwerk en je moet wat langere schroefjes gebruiken. Voordeel is dat je dan niet met dubbelzijdig tape o.i.d. hoeft te werken en de SSD er ook weer makkelijker uit kan indien nodig.
Heb toevallig deze week SSD schijf gebouwd in de iMac 21.5 2011 mid en gebruik Fan control, maar zo kabel zou ideaal zijn. Hoe sluit je deze aan? op de oude schijf en de nieuwe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr10k
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-06 15:56
moca007 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:40:
[...]

Heb toevallig deze week SSD schijf gebouwd in de iMac 21.5 2011 mid en gebruik Fan control, maar zo kabel zou ideaal zijn. Hoe sluit je deze aan? op de oude schijf en de nieuwe schijf?
Ja, dat is een Y splitter, 1 ingang, 2 uitgang. Een van de uitgangen aan de SSD, ingang aan de powerkabel die er is....

Werkt nog steeds perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op het moment dat je een 2011 model onder handen neemt kun je de HDD fan ook afkoppelen. Een SSD hoeft niet gekoeld te worden.

Heb je een model van vóór 2011 dan kun je of de sensor overplaatsen of de connector, die in de HDD zit, kortsluiten. Werkt allemaal net zo goed en scheelt je software draaien op een oude iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Die eerste optie werkt dus niet bij een uit 2010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als ik stap 14 bekijk heeft dit model een connector op de HDD zitten. Die connector kun je van de HDD afhalen, met een stuk van een paperclip kortsluiten, isoleren met een krimpkousje zodat het metaal geen sluiting kan maken op de voeding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Oh, op die manier. Ik heb nu 2 iMacs op een andere methode gedaan (op de plek van dvd-speler) maar op deze manier is er eventueel nog de optie voor een 2e SSD. Die hele HDD-fan kan er niet helemaal uit?

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 12-04-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zeker kan die ventilator er wel uit maar die zit je niet in de weg. Afkoppelen (stekkertje er uit) is de beste oplossing, mocht er ooit weer een HDD in komen kan het zo weer origineel gemaakt worden.

De manier zoals ik het de afgelopen 50+ iMacs gedaan heb is door de beugel waar de HDD mee vast zit te voorzien van een extra gaatje van 6,5mm zodat je met een 2,5" naar 3,5" bracket kunt werken. Dat is wel zo netjes. Ik heb bij Corsair een aantal van deze gekocht: pricewatch: Corsair SSD Mounting Bracket Met de schroeven die standaard in de HDD zitten kun je ook die bracket op z'n plek zetten. Je houdt alleen 1 Torx-busje over die aan de onderkant van de schijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
sypie schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:26:
Op het moment dat je een 2011 model onder handen neemt kun je de HDD fan ook afkoppelen. Een SSD hoeft niet gekoeld te worden.

Heb je een model van vóór 2011 dan kun je of de sensor overplaatsen of de connector, die in de HDD zit, kortsluiten. Werkt allemaal net zo goed en scheelt je software draaien op een oude iMac.
Dat foppen werkt alleen met een kabel van OWC? Of zijn er andere manieren, zag zo kabel voor €40 👀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Er zijn vast ook Ali kabels te koop die hetzelfde doen. Zoveel kan daar niet fout mee gaan.

Je moet alleen even kijken welke model je exact hebt. Als het de iMac is die ik hierboven linkte dan kun je de connector kortsluiten. Zo gaat de ventilator in ieder geval op de laagste stand draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
sypie schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:30:
Er zijn vast ook Ali kabels te koop die hetzelfde doen. Zoveel kan daar niet fout mee gaan.

Je moet alleen even kijken welke model je exact hebt. Als het de iMac is die ik hierboven linkte dan kun je de connector kortsluiten. Zo gaat de ventilator in ieder geval op de laagste stand draaien.
Heb de 2011 mid model, er zit geen aparte kabel op de originele HDD, als goed is zit sensor in de HDD gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
moca007 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:44:
[...]

Heb de 2011 mid model, er zit geen aparte kabel op de originele HDD, als goed is zit sensor in de HDD gebakken.
Dat zit hij zeker, maar tot nu toe bij alle iMac die ik uit elkaar gehaald heb werkte een Fan-Control tooltje.

En dat zijn er zeker 200+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Mektheb schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:23:
[...]

Dat zit hij zeker, maar tot nu toe bij alle iMac die ik uit elkaar gehaald heb werkte een Fan-Control tooltje.

En dat zijn er zeker 200+
Gebruik nu ook Fan - Control maar zocht naar een permanente oplossing. Want merk vaak na het opstarten dat de Fan begint te blazen paar seconden later grijpt de software in.

Als iemand nog zo kabel heeft liggen, hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door moca007 op 14-04-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@moca007 Dat is bij een PC net zo. Totdat de boel volledig geladen is en software z'n werk kan doen gaat de boel voluit. Zo lang de boel nog door de BIOS / EFI wordt aangestuurd zal het op vol vermogen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:01:
@moca007 Dat is bij een PC net zo. Totdat de boel volledig geladen is en software z'n werk kan doen gaat de boel voluit. Zo lang de boel nog door de BIOS / EFI wordt aangestuurd zal het op vol vermogen draaien.
Snap het,bedankt
Pagina: 1