Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 11:52

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
In onze nog te bouwen nieuwbouw woning is er de optie om coax kabels tijdens de bouw te laten trekken. De coaxkabel die de bouwer hiervoor gebruikt is Bedea COAX 12 GRYS R1200.

Nu vraag ik me af of dit een kwalitatief goede kabel is of dat we beter kunnen kiezen voor loze leidingen om er vervolgens zelf iets van bijvoorbeeld Hirschmann doorheen te trekken.

Iemand die hier iets nuttigs over kan roepen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kwestie van datasheets vergelijken?

Bedea 12

Hirschmann koka799

De demping uitgedrukt in dB/100m wil je zo laag mogelijk hebben. Bij bijvoorbeeld 860MHz is bedea 25,9dB/100m en hirschmann 17,2dB/100m. Rond de 2000MHz bedea 41.9dB/100m, hirschmann 28.2dB/100m.

De afscherming wil je juist zo hoog mogelijk hebben, bij bedea varieert deze tussen de > 70dB en > 80dB, bij hirschmann tussen de > 75dB en > 90dB.

Beide types zullen waarschijnlijk prima voldoen, maar koka799 is inderdaad de betere van de twee. Wellicht is zelf achteraf installeren voordeliger? Dan heb je twee voordelen in 1 klap :)

[ Voor 67% gewijzigd door Tele op 15-09-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Tele schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:53:
Kwestie van datasheets vergelijken?

Bedea 12

Hirschmann koka799

De demping uitgedrukt in dB/100m wil je zo laag mogelijk hebben. Bij bijvoorbeeld 860MHz is bedea 25,9dB/100m en hirschmann 17,2dB/100m. Rond de 2000MHz bedea 41.9dB/100m, hirschmann 28.2dB/100m.

De afscherming wil je juist zo hoog mogelijk hebben, bij bedea varieert deze tussen de > 70dB en > 80dB, bij hirschmann tussen de > 75dB en > 90dB.

Beide types zullen waarschijnlijk prima voldoen, maar koka799 is inderdaad de betere van de twee. Wellicht is zelf achteraf installeren voordeliger? Dan heb je twee voordelen in 1 klap :)
Dank voor de uitleg, want de sheets had ik wel vergeleken maar de waardes zeiden me niets :D
Naar zolder worden er geen loze leidingen aangelegd door de bouwer dus daar zit ik er sowieso aan vast, op de eerste verdieping zou het nog wel een optie zijn. Maar als de Bedea kwalitatief ook goed is laat ik het liever gelijk doen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Opties bij de bouw zijn relatief reteduur. En zoals je ziet ook nog eens van mindere kwaliteit soms.
I, zou lekker de leidingen aan laten leggen maar zelf Hirschmann of Koka trekken, zo gepiept :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:10:
Opties bij de bouw zijn relatief reteduur. En zoals je ziet ook nog eens van mindere kwaliteit soms.
I, zou lekker de leidingen aan laten leggen maar zelf Hirschmann of Koka trekken, zo gepiept :)
loze leiding met controledraad vanaf de meterkast = 105,-
Bedraden en afmonteren loze leiding met radio/tv- aansluiting (coax) = 135,-

De meerprijs (30,-) lijkt me mee te vallen? Wellicht interpreteer ik het verkeerd :)

Flickr