Oplichter op Marktplaats

Pagina: 1
Acties:
  • 10.457 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 15:46
Goedenavond,

Ik zit met een kwestie waar ik wat hulp bij kan gebruiken en hoop dat iemand me meer informatie kan geven.
Mijn iPhone 6 plus met 16gb staat te koop op MP.
Bieden staat uit en er staat een vaste prijs van 525 euro voor.

Nu heb ik vreemde dingen meegemaakt maar dit is nieuw voor mij.
Ik kreeg vanmorgen de volgende mail:
Beste Visser,

Voor 555 euro inclusief verzendkosten (aangetekend) wil ik graag de iPhone van je overnemen.
Indien je akkoord gaat met het bod zal ik het bedrag vooraf overmaken.

Is het toestel simlockvrij? Heb je er nog een bon/factuur bij en van welk provider is het toestel afkomstig?

Ik ben te bereiken per telefoon, email en whatsapp 06******** (snelst)

Ik hoor van je,

bertje
1 dag actief op Marktplaats
Dit vond ik vreemd, iemand is 1 dag actief op MP en bied me meer dan mijn vraagprijs.
Vervolgens maar via Whatsapp een conversatie gehad:
15-09-15 09:39:13: Merijn: Dag Bert, ik zag net je mail voor mijn iPhone 6 plus. Je bod van 555€ is akkoord.

15-09-15 09:39:34: Bertje Iphone: Mooi

15-09-15 09:39:55: Bertje Iphone: Kun je hem aangetekend verzenden?

15-09-15 09:40:18: Bertje Iphone: Dan is de zending verzekerd tegen schade, verlies etc

15-09-15 09:40:37: Merijn: De factuur is aanwezig en is inderdaad simlockvrij

15-09-15 09:40:51: Merijn: Ja hoor, je woont niet in de buurt?

15-09-15 09:41:31: Bertje Iphone: Waar woon je precies

15-09-15 09:42:50: Merijn: Hengelo

15-09-15 09:42:51: Merijn: Jij?

15-09-15 09:43:13: Bertje Iphone: Groningen

15-09-15 09:43:13: Bertje Iphone: Gaat em niet worden

15-09-15 09:43:21: Bertje Iphone: Mag ik je naam e rekeningnummer?

15-09-15 09:45:56: Merijn: Jazeker maar zie dat je pas 1 dag op marktplaats actief bent en je bied wat meer dan mn vraagprijs

15-09-15 09:46:00: Merijn: Beetje vreemd

15-09-15 09:47:05: Merijn: En het gaat om veel geld

15-09-15 09:55:42: Bertje Iphone: Ja ik heb nooit een mp account gehad

15-09-15 09:55:49: Bertje Iphone: Ging altijd via mn zus

15-09-15 09:56:08: Bertje Iphone: Ik bood extra vanwege de verzendkosten
Ik ga er verder niet op in omdat ik er geen goed gevoel bij heb.
Maar ik vraag me toch wel af wat ze eventueel van plan zijn.

Mijn naam en rekeningnummer misbruiken? Ze willen geen kopie id wat je soms hoort.
Ze vraagt gelijk mijn rekeningnummer zonder ook maar iets door te vragen of wat dan ook.

Hebben jullie een idee?

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als die geld overmaakt aan jou is het van jou, eerst betalen dan opsturen is er niks aan de hand. niemand kan automatisch geld van je rekening halen zonder machtiging.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Allerlei mogelijkheden.
- Zeggen dat ze al betaald hebben, met fake screenshot of zo en dan jou proberen zover te krijgen dat je het vast opstuurt.
- Jouw gegevens doorgeven aan een derde persoon die denkt een iPhone te kopen. Uiteindelijk heb jij dan geldt, zij een iPhone en die derde is de dupe (en komt bij jou aankloppen voor geld terug)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 15-09-2015 20:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-10 09:09
Orion84 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:21:
Allerlei mogelijkheden.
- Zeggen dat ze al betaald hebben, met fake screenshot of zo en dan jou proberen zover te krijgen dat je het vast opstuurt.
- Jouw gegevens doorgeven aan een derde persoon die denkt een iPhone te kopen. Uiteindelijk heb jij dan geldt, zij een iPhone en die derde is de dupe (en komt bij jou aankloppen voor geld terug)
Daarom pas opsturen als het geld daadwerkelijk op de rekening van OP staat en de naam geverifieerd is tegen de verzendgegevens. In dat geval lijkt mij het niet mogelijk dat er iets vreemds aan de hand is.
Natuurlijk is het wel een 'red flag' dat iemand die maar 1 dag actief is meer dan de vraagprijs biedt, daar zouden bij mij ook de alarmbellen van gaan rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
Allerlei mogelijkheden.
Bedankt, dit zijn 2 opties die ik zelf nog niet had bedacht. Maar ik zal nooit het toestel opsturen als het geld er nog niet zou zijn. Die andere optie is inderdaad ook een slimme. Bedankt!

Zal ik dan maar gewoon mijn rekeningnummer geven om te zien wat er gaat gebeuren?

[ Voor 6% gewijzigd door Thaimaster op 15-09-2015 20:28 ]

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:11
Dit ! Dit wordt ook wel een driehoeksverkoop genoemd en is tegenwoordig een nieuwe rage onder online criminelen.

Marktplaats oplichters trek je er 9 van de 10 keer vrij snel eruit.

1 dag op marktplaats
Groningen of zeeland of maastricht ook wel eens de waddeneilanden.
Wil absoluut niet onder 4 ogen zaken doen en als ze een adres geven is het vaak
Van een huis dat te koop staat.

Het feit dat hij meer als de vraagprijs wilt geven moet helemaal alarmbellen af laten gaan heb al meer dan 100 transacties op marktplaats gedaan en nog nooit mensen meer als de vraagprijs zien geven.

Deze persoon heeft al een slachtoffer voor een iphone 6 plus gevonden op marktplaats en hij gebruikt dadelijk jouw rekeningnummer voor de betaling die iemand anders gaat doen daarom wilt hij teveel betalen omdat iemand anders het betaald en de overeenkomst al gesloten is. Dan is het inderdaad dat jij als oplichter te boek staat de andere gast Zijn geld kwijt is en aangifte tegen jou doet en de crimineel gratis een iphone 6 plus heeft die weer kan verpatsen voor 500 euro of meer.

Handje contantje onder 4 ogen anders geen deal nooit versturen dit soort dingen. Niks verzenden alleen ophalen bij je thuis. Liever een week wachten als dadelijk bij opgeletopinternet te staan en dan gedonder krijgen als een werkgever je naam invoert als je gaat soliciteren ergens.

En nee niet je rekeningnummer geven onder geen beding. Niet aan deze figuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartosy op 15-09-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Uh, alarm! Ze vragen een bon van je provider..... Waarop jouw N.a.w. gegevens staan. Kijk opgelicht (avrotros) van vorige week dinsdag even terug. En schrik niet!

Geen rekeningnummer geven dus.

Edit: quote uit de uitzending: "Als bewijs hebben ze zelfs een foto van jou waarop jij je rijbewijs laat zien. Je bent een oplichter, maar je weet van niks…"

Een willekeurige foto van 'jou' waarop je je ID laat zien...

http://www.opgelicht.nl/dossiers/detail/9333/8/

[ Voor 92% gewijzigd door GerardVanAfoort op 15-09-2015 20:53 ]

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Allerlei mogelijkheden.
Het tweede lijkt me het meest aannemelijk, mocht je (TS) toch door willen gaan, vraag dan of de "koper" bij de betaling iets zet dat specifiek naar jouw advertentie leidt. Een advertentienummer oid, op die manier zou een eventuele derde partij ook kunnen merken dat hij opgelicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb trouwens ook even de titel ontdaan van overbodige ????

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Ik kan je uit ervaring vertellen dat Apple producten een nachtmerrie zijn om te verkopen op MP. 95% van de reacties die je krijg zijn oplichters (1 dag actievers) of mensen die een bod van 10% van de waarde doen..

Over jouw geval: gewoon links laten liggen. Eventueel nog een melding bij MP maken van verdacht account, maar grote kans dat je over een paar dagen zelf al een mailtje van MP krijgt omdat je contact hebt gehad met deze koper en hij niet pluis was. De oplichting praktijk is hier al uitgelegd.

Kijk anders voor de lol even andere iPhone advertenties na. Grote kans dat je deze persoon telkens hetzelfde bedrag ziet bieden / een hoger bedrag dan gevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 15-09-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeggen dat je binnenkort in groningen bent, en dat hij hem dan kan betalen, bespaart hem verzendkosten. Gewoon om te kijken wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-10 18:46
Ik zou het persoonlijk niet doen. Als hij hem zo graag wilt hebben, dan zal hij best wel 2 á 3 uurtjes vrijmaken om jouw kant op te komen. En sowieso altijd face-to-face afspreken als het volgens je gevoel niet klopt. (Beter voorkomen dan genezen)

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
Bedankt voor de verschillende reacties.
Dat er iets niet klopte was mij ook wel duidelijk maar het waarom niet helemaal.

Nu wel, nu ik even over de andere mogelijkheden heb kunnen nadenken.
Die driehoeks-constructie is dan voor deze situatie wel een goede.

Heb er verder niks meer van gehoord en zal het verder negeren.

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

.

[ Voor 99% gewijzigd door GerardVanAfoort op 15-09-2015 23:26 . Reden: quote foutje ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Thaimaster schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:17:
Heb er verder niks meer van gehoord
Gelukkig!
en zal het verder negeren.
De beste optie bij twijfel, of geen twijfel zoals nu duidelijk..

offtopic:
Hoop dat MP zijn gebruikers hier actief voor gaat waarschuwen in de betreffende aanbod categorieën!

NRG

• Exor
  • Laatst online: 09:28
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:35:
Uh, alarm! Ze vragen een bon van je provider..... Waarop jouw N.a.w. gegevens staan. Kijk opgelicht (avrotros) van vorige week dinsdag even terug. En schrik niet!

Geen rekeningnummer geven dus.

Edit: quote uit de uitzending: "Als bewijs hebben ze zelfs een foto van jou waarop jij je rijbewijs laat zien. Je bent een oplichter, maar je weet van niks…"

Een willekeurige foto van 'jou' waarop je je ID laat zien...

http://www.opgelicht.nl/dossiers/detail/9333/8/
Hmmm... Misschien willen ze de bon voor mogelijke garantieperikelen of om het zelf makkelijker door te verkopen (handelaren)? Als ik op marktplaats een electronisch apparaat koop (waarvan ik weet dat de garantie nog niet verlopen is) dan zou ik ook om een bon vragen. Heb zelf ook meegemaakt dat kopers expliciet vroegen of een bon aanwezig was (hoewel de meesten het kwamen ophalen). Natuurlijk moet je de bon niet van tevoren gaan geven, maar samen met het toestel verzenden/afgeven. Of je kan natuurlijk de 'ik heb het toestel gewonnen/gekregen' reden gebruiken om geen bon mee te geven.

Natuurlijk is het inderdaad niet handig om een foto van een id-bewijs op te sturen....

Marktplaats transacties blijven lastig aangezien de koper en verkoper van elkaar verwijderd zijn. Echter, dit is wel een van de beste plekken om jouw overbodige spulletjes te verkopen (/kopen) aangezien je hiermee meer mensen bereikt dan in een lokale blaadje te adverteren (/bekijken).

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Tja, de vraag naar 'n bon is op zich natuurlijk ook niet raar, wie geeft er nu meer dan €500 uit, zonder bewijs van herkomst c.q. garantie, niemand toch?

• Exor
  • Laatst online: 09:28
Het enigste wat opvalt, zijn de volgende kenmerken:

1 dag oud (dit geeft al in zekere mate aan dat de transactie een verloren zaak is aangezien de kans groot is dat je een paar dagen later een bericht van marktplaats ontvangt over een mogelijke oplichter, zeker in combinatie met electronica)
30 euro hoger bieden dan de vraagprijs (meestal bieden mensen lager of gelijk aan de vraagprijs)

Natuurlijk zou je verwachten dat bij grote aankopen de koper langs zou willen komen om het product te inspecteren. Echter, ervaring leert dat mensen nog steeds worden opgelicht als je de verhalen mag geloven. Daarnaast hebben de meeste mensen nog niet gehoord over een driehoek verkoop truc tenminste de mensen met wie ik sprak over marktplaats verkopen. Daarnaast is het wel mogelijk dat mensen bedragen van meer dan 500 euro van tevoren overmaken indien ze genoeg informatie hebben verzameld over de verkoper (ipv over het product). Aankopen op afstand draait allemaal op vertrouwen, zowel tussen particulieren als met bedrijven.

Aangezien de meeste mensen een schuilnaam gebruiken op marktplaats, heb je ook niks aan een naam. In sommige gevallen (als je al een paar reacties hebt geschreven) krijg je wel een echte voornaam en achternaam van de koper en kan je googelen naar de persoon. Wat ik dan ook meestal doe is het adres googelen en kijken of de achternaam matcht met de achternaam in de mail en/of de naam in de bankoverschrijving. Natuurlijk is dit niet 100% veilig, echter in de meeste gevallen komt de achternaam van het adres en overschrijving overeen.

Het beste is natuurlijk om het te laten ophalen, echter dan heb je weer het probleem dat jij als verkoper jouw privacy (adres) opoffert/kans op vals geld/ onbekend of de koper alleen komt of met extra vrienden (waarbij ze jou gaan bedreigen). Vals geld zou je kunnen voorkomen door bij een pinautomaat te pinnen of door plaatselijk een internetoverschrijving te maken. Echter, als je wordt bedreigd dan valt er weinig te doen... Behalve de deur dicht houden. Gelukkig zijn er maar een paar rotte appels en valt het gelukkig allemaal wel mee als je het totaal plaatje bekijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Exor op 16-09-2015 01:03 ]

Verwijderd

Tja, dit soort topics heeft voor mij 2 kanten.
Ik woon in spanje, en probeer soms ook wel iets te kopen via v&a op tweakers of marktplaats. Maar niemand wil tegenwoordig nog iets naar het buitenland sturen omdat ze direct denken dat ze worden opgelicht.

Ja ik begrijp dat iemand zichzelf wil beschermen, maar als je geld (dus het totale bedrag) ontvangt van iemand met dezelfde naam als waar het pakket naar toe moet?

Ik begrijp je bezorgdheid natuurlijk, maar deze post is enkel uit irritatie dat ik vrijwel niets meer in nederland kan bestellen (uk, de, be, fr, at vrijwel nooit moeilijkheden), ook webshops doen de laatste jaren moeilijk. Gaat het in nederland dan zo veel vaker mis dan in een ander land?

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 21:12
Ik ben ook welleens opgelicht via Marktplaats. Ging toen om een PS3 spel van € 35,- euro maar toch vervelend. De hele mikmak van IP-adressen, e-mail adressen en 06-nummers bij de Politie in mijn aangifte gemeld maar hier is helemaal niets mee gedaan.

Mijn advertenties zet ik wel op Marktplaats maar verkoop alleen als de verkoper langer dan 1 jaar lid is, geen spelfouten in zijn e-mail zet, netjes een naam onder een mailtje staat (serieus; Bertje?) en verzenden doe ik alleen als het bedrag volledig op mijn rekening staat.

Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk te kopen- en verkopen via Tweakers. Een stuk betrouwbaarder dankzij het beoordelingssysteem.

Marktplaats is echt in de jaren 90 blijven steken met hun oubollige site. Het is belachelijk dat kopers en verkopers elkaar niet kunnen beoordelen.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-10 14:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zodra een product al voor meer dan 100 euro verkocht gaat/moet worden, doe ik 't alleen met ophalen of brengen. Zelf vorig jaar een gesealde splinternieuwe iphone 5 verkocht. Persoon kwam 'm netjes bij m'n huis afhalen, maakte 't geld onder mijn ogen over, en het stond er direct bij. Niks aan't handje (Y)

Dus onder 4 ogen, en anders niet. En als je wel een afspraak hebt, altijd ff een kennis inlichten dat je iemand over de vloer krijgt. En nooit verder dan de hal/voordeur he, je laat geen vreemden in je huis.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 23:22

Aapje

Opel-beun
Meeste oplichters haken bij mij overigens af als ik zeg: Ik kom 't wel brengen, is goedkoper dan verzenden. Wat is je adres?

:')

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
DedSec85 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:56:
Ik ben ook welleens opgelicht via Marktplaats. Ging toen om een PS3 spel van € 35,- euro maar toch vervelend. De hele mikmak van IP-adressen, e-mail adressen en 06-nummers bij de Politie in mijn aangifte gemeld maar hier is helemaal niets mee gedaan.

Mijn advertenties zet ik wel op Marktplaats maar verkoop alleen als de verkoper langer dan 1 jaar lid is, geen spelfouten in zijn e-mail zet, netjes een naam onder een mailtje staat (serieus; Bertje?) en verzenden doe ik alleen als het bedrag volledig op mijn rekening staat.

Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk te kopen- en verkopen via Tweakers. Een stuk betrouwbaarder dankzij het beoordelingssysteem.

Marktplaats is echt in de jaren 90 blijven steken met hun oubollige site. Het is belachelijk dat kopers en verkopers elkaar niet kunnen beoordelen.
Ook beoordelingen zijn te faken. Wordt op eBay ook veel gedaan.

Geld laten overmaken, verzendbewijs bewaren, aangetekent versturen en een biertje drinken om te ontspannen 8)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Aapje schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:14:
Meeste oplichters haken bij mij overigens af als ik zeg: Ik kom 't wel brengen, is goedkoper dan verzenden. Wat is je adres?

Vooral dat dus. ;)

Zie ook Marktplaats... ik word er gek van - Deel 2 en het voorgaande deel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 16:27
NeFoRcE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:11:
Persoon kwam 'm netjes bij m'n huis afhalen, maakte 't geld onder mijn ogen over, en het stond er direct bij. Niks aan't handje (Y)
Dit zelf ook een aantal keer gedaan, van tevoren gecheckt of kopende partij ING heeft, dus zie je het geld direct op je rekening (aangezien ik ook ING heb). Helemaal top! Tot ik zelf een keer iets van € 600 ging kopen. Ik het geld overmaken, verkopende partij ziet niets, 5 minuten wachten, nog niets. ING bellen: storing. Ze gaven aan dat in 90% van de gevallen het bedrag alsnog doorkomt. Dus moest hij mij dan maar geloven, of niet? Uiteindelijk € 300 contant gepint (als 'borg') en aan hem gegeven, dat zou hij dan weer terug storten als hij de € 600 had ontvangen. Dag erna alles geregeld. Punt is wel dat ik hem volledig vertrouwde, zag er netjes uit, ik wist waar die woonde, etc.
Dus ook dan nog is vertrouwen belangrijk. Het had zomaar gekund dat ik geklooid had met m'n telefoon, en dat product voor € 300 had gekocht, of dat hij had geklooid, en ik € 900 had betaald.

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 14:11
Aapje schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:14:

Dan vertrouw ik jou niet, want dan lijkt het erop dat er iets mis is met de Iphone! En bij wie kan ik dan terug? :P

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, het HK-niveau komt dichterbij en de TS is geholpen. Ik zou zelf nooit een dure telefoon op MP zetten, juist vanwege dit soort dingen, maar ieder zijn meug.

Om te voorkomen dat dit topic nog verder afdaalt, een gratis slotje uit de eigen voorraad :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.