Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Mijn gashaard is op afstand te bedienen maar helaas is de RF frequentie afwijkend en krijg ik het daardoor niet opgenomen in mijn domotica systeem.

De huidige afstandbediening van de gashaard heeft twee knopjes; de ene regelt de kachel ophoog en de andere... je raadt het al.

Het ontvangende kastje in de haard is een simpel ding en gaat met twee kabeltjes naar de gas regelaar; als je "hoger" zendt, gaat er 6 volt op de blauwe aansluiting, als je "lager" zendt, gaat er 6 volt op de bruine aansluiting. Als je niets zendt, staat er geen spanning op de draden.

De voeding van het RF ontvang kastje is een adaptor met bescheiden specificaties; 4,5 VDC en 300 mA
Als ik de uitgang meet van het RF kastje, dan zie ik dat hij ongeveer 6 V levert als er een knopje wordt ingedrukt op de AB.

Ik wil graag de haard besturing opnemen in mijn Domoticz systeem. Ik ben dan ook op zoek naar een oplossing waarmee ik de bestaande afstandbediening vervang door een KaKU of z-wave oplossing.

Fibaro heeft een inbouwschakelaar met 2 relais. Dat zou wellicht kunnen, maar theoretisch kun je dan tegelijk hoger en lager zenden..

Wie kan me helpen?

Ernst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 17:51
Heb je ook gekeken naar de roller schutter module en/of de rgbw module van Fibaro?

Vooral de laatste kan voor veel doeleinden worden ingezet.
Je zou aan de RGBW module zelfs een temperatuursensor aan toe kunnen voegen om de haard automatisch hoger of lager te zetten.

http://www.fibaro.com/man...Controller-en-2.1-2.3.pdf

[ Voor 64% gewijzigd door Sepio op 15-09-2015 19:35 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:21
Wat wel apart is is dat je 6V (DC?) meet terwijl de voeding 4,5VDC is. Vraag me af of je dan wel goed meet of dat er een bepaald signaal op zit. Waar lopen de draden uit dat RF kastjes naartoe? Servo ofzo?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Hartelijk dank voor de reactie!

Kleine correctie!

De uitgang van het kastje heeft 2 draden en als ik meet met een multimeter dan staat er 6V op bij "hoger" en -6V (minus dus) bij lager.

Die twee draden gaan naar de gas regelaar en als je op de AB op hoger of lager drukt, dan zie je de gas regelknop opdraaien of dichtdraaien. Daar zit dus een motor in om de gasregelaar te bedienen.

Ik ga naar die Fibaro kijken!

[ Voor 2% gewijzigd door Eternity_rules op 17-09-2015 11:21 . Reden: typo ]