Extend GPT disk van 3TB naar 4TB zonder dataverlies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
We hebben in onze VM een HDD zitten die vergroot is van 3TB naar 4TB. Fdisk -l showed het volgende:
Waarschuwing: GPT (GUID-partitietabel) gevonden op '/dev/sdb'!
Het programma 'fdisk' ondersteunt GPT niet. Gebruik GNU 'parted'.

Schijf /dev/sdb: 4398.1 GB, 4398058045440 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 534700 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x00000000

Apparaat Opstart Begin Einde Blokken ID Systeem
/dev/sdb1 1 267350 2147483647+ ee GPT
Df -h showed me:
df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/mapper/vg-root 488M 235M 229M 51% /
tmpfs 3,9G 0 3,9G 0% /dev/shm
/dev/sda1 194M 36M 149M 20% /boot
/dev/mapper/vg-opt 976M 42M 884M 5% /opt
/dev/mapper/vg-tmp 488M 412K 462M 1% /tmp
/dev/mapper/vg-usr 2,0G 630M 1,2G 35% /usr
/dev/mapper/vg-var 976M 240M 686M 26% /var
/dev/mapper/vg-cache 2,0G 936M 914M 51% /var/cache
/dev/mapper/vg-log 2,0G 69M 1,8G 4% /var/log
/dev/sdb1 3,0T 2,6T 424G 86% /vtape/daily
/dev/sdc1 394G 71M 374G 1% /amhold/daily
nfs.domain.nl:/home 99G 77G 17G 82% /home
Nu moet ik deze vegroten naar 4TB, maar zonder dataverlies (al kan ik een snapshot maken van de VM). Vtape/daily bevat namelijk AMANDA backups van 59 servers en wil deze niet verliezen.

Nu ben ik me in aan het lezen over Parted, maar ik durf hetgeen niet te doen wat ze zeggen. Zoals de partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken met hetzelfde beginpunt. Ik ben bang deze data te verliezen alsmede de indeling van deze schijf waardoor de backup in gevaar komt al beweren ze dat dat niet zo is. Ik geloof het namelijk niet zo, want als ik normaliter een partitie verwijder, verwijder je ook de inhoud. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Is er iemand die weet hoe je dit het beste kan doen? Iemand die er vaker mee gewerkt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 22:07

DSK

boeiend...

Welk filesysteem gebruikt de disk?
Eventueel gparted gebruiken als je niet vertrouwd bent met parted via CLI

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dat is ext4
parted /dev/sdb1
GNU Parted 2.1
Apparaat /dev/sdb1 wordt gebruikt.
Welkom bij GNU Parted! Typ 'help' voor een opdrachtenoverzicht.
(parted) p
Model: Onbekend (unknown)
Schijf /dev/sdb1: 3299GB
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B
Partitietabel: loop

Nummer Begin Einde Grootte Bestandssysteem Vlaggen
1 0,00B 3299GB 3299GB ext4
Je bedoelt een live cd? Is dat echt zo simpel als dat ze het zeggen? Cd erin, booten ervan en dan resize button klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Yzord schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:06:
Dat is ext4

[...]

Je bedoelt een live cd? Is dat echt zo simpel als dat ze het zeggen? Cd erin, booten ervan en dan resize button klikken?
Het is niet je root filesystem, dus een live cd is helemaal niet nodig, aleen even sdb1 unmounten. Maar misschien als je een headless server draait zonder X, dat dat wel de snelste methode is.

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-09-2015 14:32 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Er hangt inderdaad geen monitor aan en ook geen X installed. Kan in vSphere een livecd koppelen en er van booten. Maar wil wel zeker weten dat ik geen data ga verliezen, want er staan 2.7TB aan backups op en ben zwaar huiverig er aan te pielen. Maar de diskspace raakt langzamerhand op, dus ik moet gaan handelen nu.

Ik ben op zich wel bekend met parted, maar niet zozeer met de handelingen om te resizen/extenden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 22:07

DSK

boeiend...

Je kan gewoon X forwarding gebruiken. Geen nood om een livecd of een lokale X-server.
Welke distro gebruik je? De meeste distro's hebben Gparted wel in de standaard repositories (of EPEL bijvoorbeeld) zitten.

Hier wat meer uitleg over X-forwarding: http://jensd.be/68/linux/...ions-on-linux-and-windows

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met parted (en fdisk) edit je de partitietabel; aan de data op disk wordt niks gedaan. Zolang jij een nieuwe partitie neerzet op precies hetzelfde beginpunt is er niks aan de hand.

Ik moet wel zeggen dat ik dat met parted ook wel 's fout heb gedaan waarna ik 't met fdisk (versie die wel gpt snapt) moest fixen.

Uiteraard is een backup of snapshot maken voor je zoiets doet alleen maar aan te raden.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2015 14:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb de volgende tut gevonden hierover
Run parted on your device: parted /dev/sdX
Change display unit to sectors: unit s
Print current partition table and note the start sector for your partition: p
Delete your partition (won't delete the data or filesystem): rm <number>
Recreate the partition with the starting sector from above: mkpart primary <start> <end>
Exit parted: quit
Check the filesystem: sudo e2fsck -f /dev/sdXX
Resize filesystem: sudo resize2fs /dev/sdXX
Maar ik ben zo bang om de partitie te verwijderen. Op de partitie staat een dir structuur die nodig is voor de AMANDA backup. Als de dir structuur verpest is, loopt de backup niet meer.

Iemand enig idee of dit ok is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ja, dat is ok.

De directorystructuur even saven is trouwnes ook heel simpel: find -type d .

[ Voor 74% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2015 15:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangezien het VMWare is en je een snapshot kan maken zou ik me niet te veel zorgen maken, je kan altijd terug. Ik geloof wel dat je eerst de vdisk moet vergroten en dan pas het snapshot maken (maar dus nog voor je gaat herpartitioneren). Zelfs als je een fout maakt bij het herpartitioneren is er niks aan de hand. Je data wordt niet zomaar overschreven. Als het fout gaat dan gooi je de partitie weer weg en maakt hem opnieuw aan net zo lang tot je het goede startpunt hebt. Dat startpunt van te voren even opschrijven is natuurlijk een nog beter idee.
Maar zolang je toch een snapshot hebt kan er eigenlijk niks mis gaan, het kost je hooguit wat tijd.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Dit is echt niet zo spannend.

Umount de boel. Gebruik gdisk (of parted) om de partitie te resizen zodat hij de hele disk beslaat.

Gewoon de partitietabel weergeven (en desnoods opslaan) voor je aan de slag gaat, en de partitie resizen, al dan niet door hem eerst te deleten.

Vervolgens kun je de partitietabel nogmaals laten weergeven voor je hem wegschrijft, mits de startsector hetzelfde is kan er niets foutgaan. Als je partities delete gebeurt er niets met de aanwezige filesystems, daar zul je jezelf overheen moeten zetten.

Als laatste:
resize2fs /dev/sdb1

Overigens ondersteunen recente versies van fdisk ook gpt lijkt het, ik ben persoonlijk echter getrouw aan gdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Waarom probeer je de stappen van Thralas niet anders eerst even uit via in een gevirtualiseerde debian in VirtualBox bijvoorbeeld? Dan weet je het zeker.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:52:
Aangezien het VMWare is en je een snapshot kan maken zou ik me niet te veel zorgen maken
je kan de VM disk niet resizen als er snapshots op zitten. Daarbij gaat met snapshots de disk i/o onderuit en dat wil je niet hebben op een backup server.

anyway ontopic
gewoon reizen met een life cdtje (knoppix heeft in ieder geval grafische parted tooling) sleur pleur vergroten is klaar in een ogenblik. in mijn (ff checken) 16 jaar ervaring nog nooit een probleem (met linux partities) gehad.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor het vervolg is het wellicht handig om voor dit soort zaken te kiezen voor LVM. Je kan een Physical Volume direct van een schijf maken, zonder dat er een partitie op aanwezig is. Als je dan de schijf vergroot in VMware, hoef je alleen maar een pvextend, vgextend en lvextend te doen om de boel te vergroten.

Maar de angst is iets wat je niet hoeft te hebben. Zoals velen al hierboven hebben gezegd, zal het vergroten geen probleem zijn zolang je maar op dezelfde plek begint met de partitie als het nu is. Het file system met alle signatures en data wordt dan gevonden en klaar. Je moet wel zorgen, dat als je met parted bezig gaat, je geen format laat uitvoeren en dat ook de file system type correct staat.

Ik kijk nu even in parted (versie 3.2) op mijn Debian systeem en zie gewoon een resizepart optie. Je geeft het partitienummer op (1 dus) en het einde dat de partitie moet hebben. Kijk eens of je die optie ook hebt, hoef je helemaal niet bang te zijn voor het verwijderen van een partitie. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

[quote]daft_dutch schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:18:
je kan de VM disk niet resizen als er snapshots op zitten.
[quote]
Precies wat ik zeg ;) Eerst de vdisk resizen, dan snapshotten en dan pas de partitietabel aanpassen.
Daarbij gaat met snapshots de disk i/o onderuit en dat wil je niet hebben op een backup server.
Voor een resize moet je op z'n minst die disk umounten. Die backups zullen dus sowieso even stil gelegd moeten worden.

pro-tip: na afloop niet vergeten je snapshot weer op te ruimen

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
De vdisk is al geresized in vSphere naar 4TB. Alleen in RHEL6. Met fdisk -l geeft hij ook aan dat hij 4398GB is, maar met df -h is hij maar afgeconfigureerd op 3TB.
parted /dev/sdb1
GNU Parted 2.1
Apparaat /dev/sdb1 wordt gebruikt.
Welkom bij GNU Parted! Typ 'help' voor een opdrachtenoverzicht.
(parted) unit s
(parted) p
Model: Onbekend (unknown)
Schijf /dev/sdb1: 6442473439s
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B
Partitietabel: loop

Nummer Begin Einde Grootte Bestandssysteem Vlaggen
1 0s 6442473438s 6442473439s ext4
Dus wat ik nu moet doen is "rm 1" en dan "mkpart primary 0 -1 en dan quit?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Yzord schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:07:
De vdisk is al geresized in vSphere naar 4TB. Alleen in RHEL6. Met fdisk -l geeft hij ook aan dat hij 4398GB is, maar met df -h is hij maar afgeconfigureerd op 3TB.

[...]

Dus wat ik nu moet doen is "rm 1" en dan "mkpart primary 0 -1 en dan quit?
Je hebt de resize optie, dus misschien voor je eigen gemoedsrust die gebruiken. Zie 'help' in de CLI van parted voor alle opties die je hebt.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ja daar lees ik het volgende (grr dat het Nederlands is)
(parted) help schuif
schuif NUMMER BEGIN EINDE partitie verplaatsen naar nieuw BEGIN en EINDE

NUMMER is het door Linux gebruikte nummer van de partitie. In
MSDOS-schijflabels zijn de primaire partities genummerd van 1 tot 4, de
logische partities vanaf 5 en hoger.
BEGIN en EINDE zijn schijflokaties, zoals 4GB of 10%. Negatieve waarden
tellen vanaf het einde van de schijf. Bijvoorbeeld, -1s geeft precies
de laatste sector aan.
Dus dan zou "schuif 1 0 -1s" voldoende moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Engels! *O*
(parted) help resize
  resize NUMBER START END                  resize partition NUMBER and its file system

NUMBER is the partition number used by Linux.  On MS-DOS disk labels, the primary partitions number from 1 to 4, logical partitions from 5
        onwards.
        START and END are disk locations, such as 4GB or 10%.  Negative values count from the end of the disk.  For example, -1s specifies exactly the
        last sector.
        The partition must have one of the following FS-TYPEs: ext3, ext2, fat32, fat16, hfsx, hfs+, hfs, swsusp, linux-swap(v1), linux-swap(v0),
        linux-swap, linux-swap(new), linux-swap(old)
Misschien dat het zo beter te begrijpen is. ;) Wat ik ervan lees, is wat je aangeeft idd hetgeen wat je moet uitvoeren.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Thanks man! Laatste vraag, ik zie bij jou staan dat het ext3 of ext2 etc. moet zijn, maar mijne is ext4. Alleen die melding geeft hij bij mij niet. Kan parted nu er wel mee omgaan en jouw versie niet?

Ik heb versie GNU Parted 2.1

[ Voor 92% gewijzigd door Yzord op 16-09-2015 15:14 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb 't uit parted 2.1 op een CentOS 6.7 bak. Mijn laptop heeft Parted 3.2 en laat de volgende informatie zien:
GNU Parted 3.2
Using /dev/sda
Welcome to GNU Parted! Type 'help' to view a list of commands.
(parted) help
  ...
  quit                                     exit program
  rescue START END                         rescue a lost partition near START and END
  resizepart NUMBER END                    resize partition NUMBER
  rm NUMBER                                delete partition NUMBER
  select DEVICE                            choose the device to edit
  ...
  version                                  display the version number and copyright information of GNU Parted
(parted) resize help
Error: The resize command has been removed in parted 3.0
(parted) help resizepart
  resizepart NUMBER END                    resize partition NUMBER

NUMBER is the partition number used by Linux.  On MS-DOS disk labels, the primary partitions number from 1 to 4, logical partitions from 5
        onwards.
        END is disk location, such as 4GB or 10%.  Negative value counts from the end of the disk.  For example, -1s specifies exactly the last
        sector.
(parted)

Het bestaat dus niet meer sinds versie 3.0 en de resizepart optie meld niets over een file system.

Verder voor het wel of niet ondersteunen van ext4, dat is puur voor de kernel, parted doet er maar een klein deel mee, namelijk de identifier weergeven. Welk OS draai je precies? Niet dat het iets uitmaakt voor je resize actie.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Vreemd, ik heb het ook uit versie 2.1 RHEL6 bak. Maar bij mij zeurt hij er niet over. Yum update gaf geen nieuwe versie beschikbaar.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ext4 lijkt genoeg op ext3 en ext2 dat het voor parted niks uit maakt, in de meeste gevallen wordt er toch niks met het filesystem gedaan.

-1 voor het einde van de paritite is vast wel goed, in het slechste geval kun je een paar kilobyte van je 4TB schijf niet gebruiken, die ga je echt niet missen. Ik zou zelf ook -1 gebruiken.

Pagina: 1