Foutcorrectie rippen CD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De herfst/winter periode is misschien wel de ideale moment om eens wat CDtjes te gaan rippen ... een vraagje hieromtrent:

Wat houd "foutcorrectie" in bij het rippen, hoe ver gaat zo'n correctie?
Stel dat een CD serieus wat hapert / blijft hangen enz ..., zo'n CD kan toch niet worden geript?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
Download eac http://www.exactaudiocopy.de en lees de site. Er is veel meer mogelijk dan de eerste de beste mediaplayer-rip. Op de site van eac is zon beetje alles omschreven.

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 15-09-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:45:
Download eac http://www.exactaudiocopy.de en lees de site. Er is veel meer mogelijk dan de eerste de beste mediaplayer-rip. Op de site van eac is zon beetje alles omschreven.
Bedankt, maar vanwege mijn beperkte kennis van het engels zoek ik meer naar een (beknopt) antwoord in 't nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

translate.google.com?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Finesse schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:15:
Wat houd "foutcorrectie" in bij het rippen, hoe ver gaat zo'n correctie?
Je stelt de vraag alsof "foutcorrectie" een vinkje is in de instellingen van het programma dat je gebruikt. In dat geval: over welk programma hebben we het hier?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Naar verluid kan je foutcorrectie wel in of uitschakelen, bij inschakelen duurt de rip langer.
Maar ik vraag me af in welke maten een CD mag beschadigd zijn om alsnog een foutcorrectie te kunnen uitvoeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:00
Goed cd's rippen is een kunst. Foutcorrectie is eigenlijk een verkeerd woord. Een audio-cd bevat geen mogelijkheid om data te controleren op juistheid. Er zit wel een crc-check in om verloren bitjes te kunnen herstellen, maar je weet gewoon nooit 100% zeker of de gelezen data ook precies is wat er op de cd staat.

Exact Audio Copy heeft 2 manieren om dat probleem te tackelen. De eerste is herhaling. EAC leest elke sector 8 keer (moet je 'm wel op 'secure' zetten). Zijn die 8x gelijk aan elkaar, dan gaat ie er vanuit dat dat inderdaad de inhoud van de sector is. Zitten er verschillen tussen, dan gaat ie dezelfde sector vaker lezen, net zolang tot ie een aantal keer dezelfde waarde krijgt. Het probleem is dat dit wel lang kan duren, vooral bij beschadigde cd's kan ie uren bezig zijn. Bij goede cd's is dit echter wel de beste manier om te rippen.

De andere manier is een checksum over de gelezen data de maken en deze te vergelijken met checksums van anderen die dezelfde cd geript hebben. Ik weet niet hoe goed dit werkt, want ik heb het nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-06 08:30

mr.paaJ

generatie cmd+z

Vaak is het een combinatie. Als de ripsoftware tevreden is komt er ook nog een check met een online database, als meer mensen dezelfde checksum hebben zal het wel ok zijn (en anders is het wel heeel toevallig).
Gewoon een degelijke ripper gebruiken, EAC of XLD (voor Mac) en dan gaat het vast goed.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Anoniem: 639074

Finesse schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:52:
Naar verluid kan je foutcorrectie wel in of uitschakelen, bij inschakelen duurt de rip langer.
Maar ik vraag me af in welke maten een CD mag beschadigd zijn om alsnog een foutcorrectie te kunnen uitvoeren..
Liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar dat is jammer genoeg niet altijd mogelijk.
In noodgevallen kun je zwaar beschadigde stukjes laten skippen, dat is beter dan dat de naald eindeloos blijft hangen, om in analoge terminologie te blijven. ;)

Wat ook helpt is betere hardware, ik gebruik voor beschadigde, of moeilijk uitleesbare cd's nog steeds twee oldschool Plexwriter Premiums (ide Plextor cd branders), iets beters is bij mijn weten nooit meer gemaakt. _/-\o_
Zij doen het rippen in moeilijke gevallen in ieder geval een stuk beter dan mijn DVD en BR branders en dat scheelt nabewerking.

Exact Audio Copy is dacht ik ook met een Duitse gui te downloaden mocht je daar vrolijker van worden. :F

Lang geleden ben ik voor mijn Engelstalige grafische programma's maar helemaal overgestapt op US, zodat je tenminste met uniforme termen had te maken en intussen weet ik niet beter en is alle software Engelstalig.
Je moet gewoon de eerste stap durven zetten en nooit meer omkijken, het went zó snel. :+
Pagina: 1