[Audio] Bluetooth Portable Speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik zoek een?
Bluetooth Portable Speaker.

Wat is je budget?
Geen specifiek budget maar een max. van 400,- euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek te hebben op verschillende locaties waar ik heen ga. Dus de ene keer zolder dan weer in de tuin of juist op de boot

Wat heb je zelf al gevonden?
De markt is heel divers, en het aanbod is gigantisch. Qua modellen o.a. uitgekomen bij de Bose Soundlink Mini II vanwege zijn compact design. Andere opties die ik zou willen overwegen is de B&W T7 en de B&O Beoplay A2. Maar ik sta ook open voor andere suggesties.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Zo dat is nogal een budget zeg :-)
Dat zou ik nooit uitgeven aan een blue-tooth apparaat, want 1 ding weet je zeker: het wordt geen top-geluid.
Enerzijds omdat blue-tooth je audio-signaal nog eens comprimeert (met kwaliteitsverlies) en anderzijds omdat efficiënte versterkers alles behalve de beste versterkers zijn en efficiënte luidsprekers allesbehalve de beste luidsprekers.
De ellende met die blue-tooth apparaten is dat ze een compromis moeten vormen tussen geluidssterkte, geluidskwaliteit, accuduur, gewicht, signaalafstand en prijs.

Welke van de bovenstaande criteria vind je het belangrjkste?
Je noemt een boot: is spatwater dichtheid op die boot van belang?

Meestal worden efficiënte versterkertjes gebruikt (klasse-D) en efficiënte kleine speakers (100 dB). De hele kleine apparaten hebben gewoon te weinig kastruimte om een vol geluid te geven. Ik zie wel dat er nog vaak bespaard wordt op de accu. Die zijn dan weliswaar relatief duur en zwaar, maar kom op fabrikanten, stop er 4 Panasonics NCR18650B's in (LG MJ1 kan ook) en je klasse-D versterkertje speelt een eeuwigheid, laden duurt dan wel langer natuurlijk, maar een stevige lader kost ook zoveel niet meer.

Ik zoek zelf juist een goedkope oplossing ZONDER Bluetooth, waar vooral compact, geluidsvolume en lange accuduur van belang zijn, maar ik kom er niet uit. Dus ben ik zelf maar eens aan het prutsen geslagen. Beetje DIY-en.

BTW: er staan ook wel goede vergelijkingstesten op youtube. Die kun je het beste met een koptelefoon beluisteren. Helaas dan nog lastig geluidsvolume in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien moet ik indertijd hier zelf een subject over beginnen.
Ik heb gisteren de gehele dag lopen testen met een 5V step-up regulator om het voltage van de 18650 Li-ion op te krikken naar 5 Volt. Dat zijn switching power regulators en daar lag ook het probleem. Het vermogen van die dingen was 2A. Je gooit er 2.5-5.5 Volt in en er komt 5.1 Volt uit. Zo kun je, dacht ik, je PAM8403 versterkertje altijd op 5.1 Volt laten werken waarmee je altijd het optimale volume uit je versterkertje krijgt. Het was een deceptie. Het ding switched op 1 MHz, wat goed is, maar aangezien de klasse-D versterker ook moduleert krijg je problemen. Ten eerste krijg je een zoemende toon. Die kun je wegwerken met een simpel netwerkje van 2 of 3 condensatoren zou je denken, maar dat valt tegen. Ten tweede blijkt bij een lager voltage van de batterij de regulator het toch niet te trekken en begint dat ding te rammelen (zo klinkt dat ongeveer). Uit de testen blijkt verder dat een lager voltage van de batterij amper invloed heeft op het volume van de versterker. Kortom: weg laten die regulator: less is more.
Uit de datasheet van de PAM8403 blijkt dat deze meer vermogen levert bij hoger voltage. Helaas blijkt in de praktijk ook dat 2x meer vermogen slechts 3 dB meer geluid oplevert en 3 dB meer hoor je bijna niet.
Uiteindelijke conclusie: begin altijd met een efficiënte speaker (hoge sensitivity). Daar was ik al mee begonnen (100 dB/Wm). Dat wil zeggen, als je een portable speaker/amplifier wilt maken die op batterijen werkt.
Simpel gezegd: je krijgt uit een speaker met een sensitivity van 100 dB/Wm net zoveel volume als uit een speaker met een sensitivity van 85 dB/Wm, maar dan wel met 32 keer minder energie (je batterijen gaan 32x langer mee). De efficiency van speakers is dramatisch. 85 dB/Wm heeft een efficiency van minder dan 0,2%. Een speaker van 100 dB/Wm heeft een efficiency die 32x hoger ligt, dus zo'n 6,3% Het bij-effect is dat als je hoger gaat dan 91-93 dB/Wm er vervelende bijgeluiden ontstaan voor het menselijke oor. Efficiency zegt immers niets over de geluidskwaliteit, het is uitsluitend een maat voor geluidsproductie (volume). Uit mijn testen blijkt dat rond 100 dB/Wm wel aan te raden is voor compacte audio apparaten. Die gaan natuurlijk nooit zo goed klinken als je klasse-A versterker met top-luidsprekerboxen thuis. Portable en lang op de batterijen werken en compact en licht in gewicht maakt die concessie. Begin met speakertjes met relatief hoge sensitivity (dus relatief hoge efficiency), dan speelt je mobiele ding veel langer, of langer veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik lees hier vaak veel goede dingen over de teufel boomster. Misschien is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een kwestie van een keuze tussen groots geluidsvolume en geluidskwaliteit,
Als je batterijen wilt besparen en goede geluidskwaliteit wilt, zie dan af van Blue-tooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 17:48

JT

VETAK y0

Ik heb laatst de JBL Xtreme beluisterd. Ik vind 299 voor een bluetooth speaker wel veel maar ik vind dat echt wel een vet ding!
- Flink wat bas uit zo een kleine behuizing, je hebt het idee dat je qua hoeveelheid bas naar een gewone wat compactere speaker luistert.
- Rest van het geluid ook gewoon goed *
- Volume kan aardig hoog
- 10.000mah accu, gaat ws lang mee op een volle ladig
- Kan volgens mij meerdere telefoons tegelijk koppelen
- 2 USB poorten van 1A om USB devices aan op te laden
- Aardig waterbestendig. Een zwembad in zal teveel zijn maar wat ik ervan begrijp is een regenbui geen probleem
- Ziet er, vind ik, wel funky uit en komt met draagband
- Mogelijkheid om nog een Xtreme te koppelen zodat je muziek over 2 speakers tegelijk speelt

* Het is geen audiofiel verantwoorde speaker. Dat zijn de meeste bluetooth speakers niet. Wat dit ding wel doet is je de indruk geven dat je naar een veel grotere speaker luistert. De funfactor om naar te luisteren is erg hoog imho. Let wel dat de bas wel een beetje geboost is. Maar Coldplay bijvoorbeeld vond ik er prima op klinken. Dit was wel in een hele grote winkel ;)

Ik zou nooit 300e aan een bluetooth speaker uitgeven maar als ik 300e kreeg en ik mocht het alleen aan een bluetoothspeaker uitgeven dan werd het deze. Dit ding is een praktisch mobiel feestje met mooie nuttige features.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:21:
Ik heb laatst de JBL Xtreme beluisterd.....
* Het is geen audiofiel verantwoorde speaker. Dat zijn de meeste bluetooth speakers niet.
Zo is het. Maar vrijwel alle bluetooth speakers hebben wel de mogelijkheid gewoon een 3,5 mm Jack-kabeltje aan te sluiten waardoor het alleen maar beter klinkt, want je hebt geen compressie. En dan maar hopen dat die bluetooth zich ook uitschakelt zodat het geen energie meer kost.
Blijft het punt dat het niet audiofiel wordt, omdat ze allemaal klasse-D of klasse-T versterkers gebruiken. Audiofiel is klasse-A en die versterkers zijn enorm energie-onzuinig, dan haal je hoogstens 20% efficiency, dus 80% van je batterij-vermogen gaat op in warmte en dat is dan weer niet handig bij een portable apparaat. 10.000 mAh is wel handig, maar neem 3 stuks Panasonic NCR18650B en dan heb je dat al, ook bij 3 stuks LG MJ1's heb je dat. Die dingen kosten rond de 20-25 euro per 3.
Het gaat overigens helemaal niet om het aantal mAh, het gaat om Wh. Je moet het voltage waarmee ze werken ook even meerekenen. 1000 mAh op 3.7V is natuurlijk maar de helft van de energie van 1000 mAh op 7.4V. Het is beter te spreken over 3700 mWh, of in het tweede geval 7400 mWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Alleen 3 batterijen hebben dat bij 3,6v. Ik durf erom te wedden dat de spanning van de accu die in de JBL zit zit minstens het dubbele is. Waardoor de capaciteit waar je op uitkomt in whr uitgedrukt minstens het dubbele is.

Het is ook niet het enige punt om de speaker te kopen maar dat je er een aantal telefoons altijd mee kan opladen is toch wel handig.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou Ja, Li-Ions lopen van vol tot bijna leeg af van 4,1V naar 2,8V., LiPo's van 4,1V naar 3,5V.
Het zou best kunnen zijn dat die JBL op het dubbele voltage werkt met 2 of 3 batterijen in serie. Dan zal er wel een TDA2040 versterkertje of zo in zitten. Er zijn wel meer versterker-chips die werken op een hoger voltage en meer vermogen kunnen genereren, maar ja, hoger vermogen betekent ook meer energie verbruik.
Ook dat zijn geen klasse-A versterkers overigens. Klasse-A en portable gaat niet samen.

Dat je er telefoons mee kan opladen slaat nergens op. Dat kan met elk extern accu-pack dat veel en veel minder kost. Wat handig kan zijn is dat je je MP3-spelertje (kost veel minder energie dan een smartphone) er mee aan de gang kan houden.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 176232 op 14-10-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 176232 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:52:
Dat je er telefoons mee kan opladen slaat nergens op. Dat kan met elk extern accu-pack dat veel en veel minder kost. Wat handig kan zijn is dat je je MP3-spelertje (kost veel minder energie dan een smartphone) er mee aan de gang kan houden.
In dit smartphone-tijdperk zijn mp3 speler en smartphone vaak/meestal hetzelfde ;) Mijn telefoon verbrand per uur muziek grofweg 3% ofzo. Ik kan er niet mee zitten en het is voor mij zeker geen reden om niet m'n telefoon er voor te gebruiken.

Nu ga ik van het weekend ergens naartoe en neem mijn JBL Xtreme mee. Wellicht is mijn telefoonaccu bijna leeg. Dan neem jij liever een extra batterypack mee. Dat is prima, ik zou het erg handig vinden dat dat niet hoeft. Dat jij het nergens op vind slaan betekent niet dat een ander er niks aan heeft.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:43:
Dat jij het nergens op vind slaan betekent niet dat een ander er niks aan heeft.
Je hebt er ook wel wat aan, maar het is geen reden om voor 300 euro een dik 2,1 kilo wegend powerpack te kopen. Ik heb even de specs opgezocht: http://www.jbl.nl/tl_file...%20Xtreme%20(English).pdf

Daaruit blijkt dat die 10.000 mAh wel degelijk is omgerekend naar 3.7V, want er staat ook 37Wh.
De lader is 19Volt en de accu's zijn LiPo's, dus zullen er 5 LiPo's van 2000 mAh of 4 van 2500mAh in serie geschakeld zijn. 37Wh heb je ook met 3 stuks NCR18650B's die tesamen nog geen 15 euro kosten. Nu zijn Lipo's over het algemeen wel ietsje beter en ietsje duurder dan Li-ion, maar 37Wh is niet echt een enorm powerpack: je kunt er 3x je smartphone mee opladen, maar dan kun je geen muziek afspelen.

Heb jij die JBL geluisterd op batterij-voeding of zat deze aan de oplader? Volgens de specs maakt dat namelijk verschil (2x20W op AC). Er wordt gezegd dat ze flink veel bas hebben en dat bi-Amping was ik zelf ook al mee bezig. Volgens een test springt de DSP er op hogere volumes te veel in, maar dat kan ik niet beoordelen, want ik heb 'm niet beluisterd.

Wat ik een nadeel vind is dat je altijd een 19V lader nodig hebt om 'm op te laden. Liever zou ik de 5V usb-lader van mijn smartphone gebruiken. Gewoon 1 lader voor alle apparaten die ik mee sleep en liefst 1 extern powerpack waarmee ik alles kan opladen en desnoods nog 1 lader in de auto waarmee ik alle apparaten kan opladen. Ik zou dus eerder denken aan tri-Amping of tetra-Amping met meer speakers en PAM8403- of PAM8406-versterkers die prima werken op 3-4,1V.

@Wicked-Game:
De Marshall Kilburn schijnt op het gebied van geluidskwaliteit enorm goed te zijn. Hij is vnl. ontworpen om van kamer-naar-kamer te dragen, niet waterdicht, heeft een verwisselbare batterij, is vrij fors en weegt 3 kg. Prijs rond 260 euro. Je moet wel van de retro-look houden. Mij lijken fysieke draaiknoppen en een fysieke aan/uit knop ook wel handig als je hem van kamer naar kamer verhuist en je BT-speler misschien wel ergens anders hebt laten liggen. Tijdens een lange wandeling is hij echt te groot en te zwaar. Hij is wel goed verplaatsbaar, maar super-portable zou ik 'm niet noemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.cool-gadgets.org/wp-content/uploads/2015/05/Marshall-Kilburn-Portable-Speaker.jpg
Vind ik net een directe vergelijking van de Kilburn met de JBL X-treme:
https://www.youtube.com/watch?v=sF2Db_0UjE0
Het ligt aan je smaak en soort muziek, de Kilburn heeft mijn voorkeur. Speakers of radiators aan de zijkant vind ik ook niet zo handig (de JBL werd te dicht bij de Kilburn gezet waardoor een radiator wat werd afgedekt).

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 176232 op 15-10-2015 01:07 ]

Pagina: 1