• shortzzz
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb juist als verjaardagscadeau voor mijn broer een pc samengesteld maar deze geeft nu soms bij het opstarten weer dat het geheugen of de processor veranderd zijn. Als ik dan default settings gebruik om op te starten veranderd hij de snelheid van de ram die met xmp profiel op 2400 ingesteld staat naar 800 wat in deze pc zware prestatieverschillen teweeg brengt. Ik heb reeds cpu en ram gereseat.

Het mobo is: msi a88xi v2
De processor is een amd a10-7870k met stock heatsink
Ram is kingston hyper x savage 2x4gb ddr3 2400

Als er iemand een idee heeft wat ik hieraan kan doen, alle hulp is welkom, heb al heel de nacht zitten googelen maar niks behulpzaam gevonden. Het enige wat ik volgens mij nog kan doen is bios opnieuw installeren op het moederbord.

[ Voor 0% gewijzigd door shortzzz op 15-09-2015 11:37 . Reden: Typo ]

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
Het moederbord ondersteund geen Kingston geheugen van 2400hz, als ik in de lijst kijk ondersteund het sowieso amper 2400hz geheugen op 2 kitjes van Corsair na. Overigens kan het vast ook geen kwaad om te kijken of je CPU throttled met msi afterburner o.i.d.

Verwijderd

Wat gebeurt er precies? Je stelt het xmp profiel in en de pc boot niet?

• shortzzz
De pc boot na instellen xmp en toont nu in hwinfo 1200 maar om de ongeveer drie a vier maal herstarten zegt de bios dat er nieuw geheugen of een nieuwe processor geplaatst is. Dan krijg ik de keuze om in de bios de settings in te stellen of opstarten met default settings waarna mijn ram naar 800 gezet word. Dat zorgt natuurlijk voor veel slechtere prestaties bij het gpu gedeelte van de apu. Op 3dmark skydiver val ik van een score van 6150 op 2400 naar een score van 5200 op 800.
Ik kan telkens wel terug in de bios de settings terug op xmp1 zetten maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Voor de rest is er ook niets overklokt aan het systeem.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 21:37
Bios update al geprobeerd? Staat het geheugen op de compatability lijst?

ASUS moederborden waren volgens mij bovengemiddeld picky met welk geheugen ze nou echt lekker samenwerken, dus het kan ook een kwestie van pech hebben zijn.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bios update en evt de bios batterij vervangen.

• shortzzz
Ik zal vanavond na het werk kijken voor de bios maar deze stond op de laatste versie, ik hoop dat opnieuw de bios installeren iets beter teweeg zal brengen.
De batterij vervangen zal laatste redmiddel zijn maar de klok en datum van de bios blijft behouden dus ik denk niet dat dit het probleem is.
Ik heb ook de memory support juist gezien en deze kingstons staan er inderdaad niet tussen, er staat maar 1tje tussen op 2400 en het is een corsair set.

Verwijderd

shortzzz schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:10:
Op 3dmark skydiver val ik van een score van 6150 op 2400 naar een score van 5200 op 800.
Zo, dat zijn wel bizarre verschillen, eigenlijk zou er plusminus een verschil van 3% moeten zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die verschillen zijn heel logisch. APU's hebben snel geheugen nodig, anders bottleneck je de grafische cores gigantisch. Sneller is beter, dus DDR3-2400 heeft hierin ook daadwerkelijk nut.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:31:
Die verschillen zijn heel logisch. APU's hebben snel geheugen nodig, anders bottleneck je de grafische cores gigantisch. Sneller is beter, dus DDR3-2400 heeft hierin ook daadwerkelijk nut.
Verkeerd gelezen, dacht dat hij van 6150 naar 2400 viel..... :z
Pagina: 1