AMD FX entry level processoren de moeite waard anno 2015 ?

Pagina: 1
Acties:

• Darkman7
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02-2021
Als voormalig overclocker en tweaker die aardig wat van Hardware af wist ben ik nu een tijdje uit de running geweest. Tegenwoordig heb ik voldoende aan een laptop waar ik vrijwel alles mee kan en Gamen doe ik al sinds een tijd op ps3 en nu ps4, gewoon omdat het gemakkelijker is.

Nu begint het weer te jeuken om eventueel toch weer een PC te gaan bouwen. Ik heb nog een Chieftech tower van ~500 watt (voeding), maar de rest zal ik wel weer vanaf scratch op moeten bouwen vrees ik.

De PC zou voornamelijk voor gaming doeleinden worden gebruikt en eventueel als download apparaat gezien ik beschik over Gigabit Internet zal er waarschijnlijk een SSD in moeten om de volledige bandbreedte van mijn ~950 Mbit sec connectie te kunnen gebruiken.

Nu ben ik dus ook niet helemaal bij met de AMD vs Intel processoren discussie, maar wat ik wel weet is dat de AMD's nog altijd voor een fractie van de prijs degelijke prestaties neerzetten. Als ik kijk naar de 3+ Ghz amd FX procs ( en de prijs van onder de 100 euro), dan lees ik ook dat deze behoorlijk te OC-en zijn. Toch leveren deze schijnbaar niet dezelfde prestaties als een Intel. De ingebouwde grafische capaciteiten van de intels worden bij een gaming-rig toch niet echt gebruikt, je dient toch nog altijd een degelijke grafische kaart te hebben. Ik ben het overzicht bij de intels al helemaal kwijt, met alle i3's i5's en i7's waarvan de benaming weinig zegt, gezien er generaties verschil in kan zitten. Dat deze op 14nm worden gebakken t.o.v. 32 of zo bij AMD zegt me dat de Intels koeler zullen lopen, al is dat voor mij niet het meest belangijke zolang het systeem lekker stabiel draait.

Mijn vraag aan jullie is dus kan ik van om het even welke AMD proc van onder de 100 Euro goede prestaties verwachten anno 2015 ? Zo lang er maar een goede grafische kaart wordt gebruikt ? En wat betekent "trager dan een intel i5/i7 in deze ? Onder welke omstandigheden ? ( gaming-rig)

Ik geef eerlijk toe dat ik niet alle topics doorgezocht heb en bied bij voorbaat mijn excuses aan als deze vraag al meerdere malen voorbij is gekomen, maar gezien het feit dat ik al x jaar de boel niet meer heb gevolgd is dit net even iets gemakkelijker.

Bij voorbaat dank !

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:23

br00ky

Moderator Harde Waren

• Darkman7
Dank br00ky. Als toevoeging, ik geef het prijsverschil t.o.v. van snellere intel proc liever uit aan een snellere videokaart als dat meer FPS oplevert ( logisch).

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan beter voor een Intel gaan, ja je betaalt meer maar ze verbruiken minder en geven meer performance per klok tik.

Wat betreft grafische kaart, tja hangt af wat je gaat spelen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
Zou de voedingen in je kast niet vertrouwen. Maar maak even een foto en plaats hem in het voeding advies topic. The mask(en elke andere tweakers) kunnen je dan vertellen of het een yea of een nee word.

Ze hoeven niet per definitie koeler te lopen. 100watt warmte koelen over een chip van 1x1 is makkelijker als een chip van 10x10cm. Maar momenteel is geen enkele cpu een probleem om te koelen.(al is de amd stock koeler niet echt geweldig). Die van intel maakt gewoon veel lawaai).

Intel lijn kan wat raar overkomen

Maar als je het door heb redelijk simpel.

Celeron:(lager cache en nog wat andere dingen zijn lager
Pentium: Standaard dual core cpu
I3: Pentium cpu met ht(2 threads per core)
I5 standaard quadcore cpu
I7 een i5 met ht(dus 4 core en 8 threads).

Dan heb je nog de

0xxx serie(zoals de 750) dit is de eerste generatie i core cpu's(opvolgers van de core2duo
2xxx is de 2de generatie
3xxx de 3de
Etc

De nieuwste(nog niet veel keuze)
Is de 6xxx serie. Als je er een gaming rig van gaat maken. En weinig budget zou ik kijken naar een 2de hande i5 2400/2500 upgrade setje. De cpu los kost je tussen de 70-100 euro met ee. 30-50 euro mobo en 20-30 euro dd3 geheugen (nieuw kost het 45 euro ong). Wil je leuk gamen moet kijken naar een r9 280/290 of de nieuwere 380/390 van amd. Nvidia heeft als tegenhanger de 960/970.

Amd doet erg aan rebrands(zelfde chip andere naam).
Zo kan je eventueel ook voor 70-120 euro kijken naar een 7950/7970(280/280x).

Wat ik voornamelijk zie in youtube fimpjes met een amd/intel vergdlijking. Is dat de systemen met een intel cpu minder hard last hebben van fps drops. En deze ook sneller kunnen stabiliseren.

Als 2de hands een optie is voor je zou ik dat zeker doen. Ik draai een r9 290(op smaa en andere aso zware optie) bijna alles op ultra met +- 60fps. Ik had de cpu/mobo/geheugen en een r9 290(met garantie) toen der tijd voor ong 450 gekocht.

[ Voor 16% gewijzigd door loki504 op 15-09-2015 11:15 ]

• Darkman7
Dank voor de hardwaretest link, erg nutting.. ja ik weet dat AMD veel aan rebranding doet, dat deden ze vanaf de duron/athlon ook al, dus dat verbaast me niets. Die chieftech voeding is een prima voeding hoor en levert ook echte watts. Voor zijn tijd een van de beste voedingen die standaard in een kast werden meegeleverd, vandaar ook mijn aanschaf destijds. Ik zal die vergelijking eens goed bekijken.

Ook weet ik prima wat een celeron is intel i3 i5 i7, maar wat ik bedoelde is dat je een i7 uit 2013 kunt hebben die trager is dan een i5 uit 2015. Oftewel je moet erg bij zijn met alle verschillende architecturen om de echte verschillen in 1 oogopslag te kunnen zien en dat maakt het erg onoverzichtelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Darkman7 op 15-09-2015 11:17 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
aah zo. ja dat maakt het iets lastiger. dan kan je eigenlijk het best benchmarks er bij pakken. ook games gebruiken ze benchmarks. een mooi vind ik YouTube: Core i5 6600K Skylake Benchmarks vs i5 4690K/ 3770K/ 2500K/ FX-8350
en daar zie je dat een i5 2500 nog prima mee kan met een titan x OC(momenteel de snelste gpu).

met een r9 290/gtx-970 kan je nog prima meekomen met een i5 2500.
zeker als je klein budget heb/

Verwijderd

Welk type Chieftec is het?
Pagina: 1