Werken met 2 verschillende interne ip-adressen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Beste mede-tweakers,

Graag wil ik in mijn thuis situatie werken met 2 verschillende ip-reeksen, namelijk:
192.168.x.x
10.0.0.x

Echter geen idee of dit wel mogelijk is en hoe dit eventueel mogelijk gemaakt kan worden. Ik had een switch gekocht (goedkope) met vlan mogelijkheden. Echter kan ik hier niets aangeven betreffende ip-adressen.

Ik heb de volgende apparatuur in huis:
Ziggo modem (DHCP)
TP-Link WR1043ND (DDR-WRT op geinstalleerd)
NetGear ProSafe GS108E (v3 volgens mij)

Alles is netjes bekabeld met elkaar aangesloten. Ik heb eventueel los hier een Eminent EM4050 router liggen, waar ik misschien iets mee kan.

Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Moet ik hier nog iets voor aanschaffen of is dit een instelling? Kan het helaas nergens vinden en hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen geven.

Alvast hartelijk dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:17

arie_papa

Running on Ubuntu

Je kunt toch gewoon een alternatief ip-adres bij je netwerkkaart toevoegen?

Windows7
Netwerkcentrum > Lan-verbinding > Eigenschappen > TCP/IPv4 > Eigenschappen > Geavanceerd.
Daar kun je IP-adressen toevoegen en evt gateways.

En verder geen ervaring met DD-WRT, maar volgens mij kun je daar ook vlan's aanmaken

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
arie_papa schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:38:
Je kunt toch gewoon een alternatief ip-adres bij je netwerkkaart toevoegen?

Windows7
Netwerkcentrum > Lan-verbinding > Eigenschappen > TCP/IPv4 > Eigenschappen > Geavanceerd.
Daar kun je IP-adressen toevoegen en evt gateways.

En verder geen ervaring met DD-WRT, maar volgens mij kun je daar ook vlan's aanmaken
Stel ik heb een fysiek testserver. Hier heb ik namelijk NIC1 en NIC2. Tevens draait deze machine Hyper-V en werkt met een Virtual Switch. Kan ik dan op NIC1 (thuisnetwerk) de ip-reeks 10.0.0.x geven terwijl ik thuis op 192.168.x.x DHCP uitgeef?

Ik wil deze server namelijk op ip voorbereiden voor een andere situatie. Zelf werk ik in 192.168.x.x maar locatie 2 draait op 10.0.0.x waardoor ik even alles door elkaar aan het halen ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon zoals Arie_papa al aangaf doen waarschijnlijk is het alleen voor config en test gebruik en connect je puur op IP dan werkt dat gewoon behalve natuurlijk als die machine ook internet nodig heeft. In dat geval moet je router ook een tweede IP adres hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
Het is me uiteindelijk gelukt door het ip-adres toe te voegen aan NIC1 van mijn thuisnetwerk.

De volgende IP-adressen toegevoegd aan de NIC1:
IP-adres: 192.168.1.40
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 8.8.8.8

Nu ontvangt de Fysieke server internet etc. Echter draait hier ook een DHCP server op en moet de server ip-adressen uitgeven. Echter wanneer ik mijn laptop met de kabel aansluit op NIC2 krijg ik geen IP-gegevens, terwijl DHCP staat geconfigureerd in een scope van 10.0.0.20 t/m 10.0.0.129. De AD, DNS en DHCP server draaien in Hyper-V. Dien ik nog een Virtual Switch toe te voegen voor NIC2 voor lokaal netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je hebt die virtuele server toch aan de fysieke NIC 2 gekoppeld? (totdat je internet wilt routeren, dan wil je beide NIC's koppelen aan je virtuele machine).

En wat je met een VLAN wilt is me nog niet duidelijk. Met een VLAN kun je je netwerk ook opknippen, zoals je nu met ip ranges doet. Het grote verschil is dat iemand simpel in het andere netwerk kan komen door zijn ip nummer te verandere, terwijl je niet zomaar in software kunt regelen dat je in een ander VLAN zit.

[ Voor 50% gewijzigd door leuk_he op 15-09-2015 10:55 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
leuk_he schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:50:
Je hebt die virtuele server toch aan de fysieke NIC 2 gekoppeld? (totdat je internet wilt routeren, dan wil je beide NIC's koppelen aan je virtuele machine).
Ik heb 2 onboard NIC's. NIC1 en NIC2.

NIC1 = Virtual Switch
NIC2 = nog niet geconfigureerd.

Heb ik dit dan fout gedaan? Bij Hyper-V heb ik aangegeven NIC1 als EXTERNAL switch. NIC2 is nog niets mee ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je met NIC 2 nog niks gedaan hebt, waarom verwacht je dan dat daar een DHCP server op zou antwoorden?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
leuk_he schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:58:
Als je met NIC 2 nog niks gedaan hebt, waarom verwacht je dan dat daar een DHCP server op zou antwoorden?
Dien ik in Hyper-V een Virtual Switch 2 aan te maken en die toe te kennen aan NIC2? En dient deze dan external, internal, private te zijn?

EDIT:
Na wat onderzoek heb ik een vraagje. Dien ik het als volgt in te regelen?

NIC1:
IP-Adres: 10.0.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.138 (KPN MODEM)
DNS 1: 10.0.0.2 (VM01 - AD - DCHP - DNS)

NIC2: (Virtual Switch)
IP-Adres: 10.0.0.240
Gateway: Leeg
DNS: 10.0.0.2

Zou dit dan zo moeten werken? Fysiek krijg de server dan op NIC1 de verbinding binnen en op NIC2 word dan een virtual switch gemaakt en krijgt dan ip-adres .240 en staat op EXTERNAL, zodat deze verbinding kan maken met de buitenwereld en andere apparaten.

Zou dit de juiste oplossing zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door Klevertje op 15-09-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dat doet iets. Maar ik weet niet wat je wilt (kan aan mijn leeskwaliteiten liggen) . Volgens mij gebruik je een virtual switch om meerder virtuele machines aan elkaar te koppelen.

Als je de fysieke NIC2 alleen aan de virtuele switch hebt gehangen, dan praat hij nog nergens tegen. ik neem aan dat je NIC2/de switch dan ook gekoppeld hebt in de VM01 server.

En je 192.168 verhaal mis ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
leuk_he schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:52:
Dat doet iets. Maar ik weet niet wat je wilt (kan aan mijn leeskwaliteiten liggen) . Volgens mij gebruik je een virtual switch om meerder virtuele machines aan elkaar te koppelen.

Als je de fysieke NIC2 alleen aan de virtuele switch hebt gehangen, dan praat hij nog nergens tegen. ik neem aan dat je NIC2/de switch dan ook gekoppeld hebt in de VM01 server.

En je 192.168 verhaal mis ik....
Nou de Fysieke server gebruik ik om de VM's mee te beheren. Echter word er nu maar 1 VM geïnstalleerd met Windows Server 2012 en Hyper-V. De reden is dat ik later gemakkelijk VM's kan bijplaatsen en wil dus nu 1 VM werkend hebben.

De Fysieke server is alleen bedoeld om via RDP te kunnen benaderen, om zo de virtuele servers te beheren (momenteel maar 1 VM). Er word dus 1 VM geïnstalleerd in Hyper-V met AD, DHCP en DNS. Hier zullen tevens alle data etc. worden opgeslagen en het rechtenverkeer over lopen.

Dus wat dien ik naar mijn idee te realiseren:
- NIC 1 (inkomend verkeer vanaf de router, oftewel internet).
- NIC 2 (uitgaand verkeer vanaf de VM. AD, DCHP, DNS)

Vervolgens komt de NIC 2 aan een Fysieke switch. Hier hangen uiteraard andere systemen aan zoals: computers, printers etc. Deze dienen dus een ip-adres te ontvangen van de server. Deze dienen een ip-adres te ontvangen in de ip-reeks: 10.0.0.x (de router op locatie staat momenteel ook op 10.0.0.138).

Eigenlijk houdt dit dus in dat ik een werksituatie wil creëren. Server, werkplekken, printers, databeheer, back-up naar NAS etc. Echter speel ik nu voor het eerst met Hyper-V, waardoor ik een beetje verward ben met het Virtuele Switch verhaal.

Om terug te komen op het 192.168.x.x verhaal, dit is omdat de server momenteel niet op de locatie staat waar deze thuis hoort. Ik heb de server daarom nu verbonden op mijn eigen internetlijn (de 192.168.x.x reeks). De kabel zit nu aangesloten op NIC1. Hier heb ik ook zoals eerder aangegeven op de netwerkkaart een extra ip-adres, gateway en dns server toegevoegd. De Fysieke server ontvangt nu inderdaad internet door deze 192.168.x.x aan de netwerkkaart toe te voegen.

Echter ben ik helemaal het overzicht kwijt hoe ik welke netwerkkaart moet configureren om dit alles goed te laten functioneren.

Ik hoop dat ik met de uitleg mij iets duidelijker heb kunnen vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet niet precies waarom je 2 IP's op NIC1 toevoegt, dat is onnodig en gaat sowieso niet werken, aangezien (als ik het goed begrijp) het een compleet ander fysiek netwerk is.

Laten we bij het begin beginnen.

Je hebt een router die 192.168.1.x uitgeeft. Sluit daar je server op aan op nic1 en geef de server ofwel een vast ip (voorkeur) of laat hem een dhcp adres ophalen.

Deze nic is dus dedicated voor je server management, niet voor Hyper-V. Hang hier ook niets aan met Hyper-V ofzo. Je kan overigens je nic sharen met hyper-v (kom daar later op terug.). Ik ben hier nooit zo'n voorstander van, ik gebruik liever dedicated nics. Als ik je case zo lees wil je ook helemaal geen vm's in 192.168.1.x, dus dat komt prima uit. Dus: gewoon nic1 in het 192.168.1.x stuk en geen Virtuele Switch binnen hyper-v aan NIC1 hangen.

Daarna maak je in Hyper-V een Virtuele Switch (verder: vswitch) aan en die hang je aan NIC2. Dit ziet er zo uit: (kies hier wel de goeie NIC!!!)

Afbeeldingslocatie: http://www.libre-net.nl/online/vswitch.JPG

In Windows ziet je nic er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.libre-net.nl/online/nic2.JPG
(ik heb een dual port van deze nic, zie nu dat ik verkeerde screenshots heb gemaakt, de vswitch is van poort1, de windows nic properties zijn van poort2. Maakt voor het verhaal niet uit :+ )

Windows zet dus alles uit op die nic, dat wil je natuurlijk ook!

Alles wat je nu (fysiek!) aan nic2 hangt zit dus aan de vswitch. Dus als jij een vm in 10.0.0.x aan die vswitch hangt en aan de fysieke poort op de server (NIC2) een laptop zitten die dus logisch gezien op 1 switch en ze zouden elkaar dan moeten "zien". Je kan ook een fysiek switchje aan de poort (NIC2) op de server hangen, dan kun je er nog meer fysieke devices op kwijt.

Ik heb thuis precies dezelfde situatie (daar zijn de screenshots ook van), daar hangt mijn WiFi aan. Dus aan de fysieke poort op de server hangt een access point en binnen hyper-v heb ik een VM die op die vswitch zit en zodoende eigenlijk ook "op de WiFi" zit (doe ik voor management van mijn Wifi). Overigens zit er bij mij nog een router en switch met vlans voor, maar dat boeit voor het verhaal even niet, zal het niet nodeloos ingewikkeld maken).

Maar als je het zo configureert moet het prima werken hoor!

Je moet dus beginnen met dat ene ip op je NIC1 maar es weghalen, alleen 192.168.1.x moet daar op staan.

En nog even over het 1e screenshot, als je daar "Allow management operation system etc." aanvinkt maakt Hyper-V een virtuele adapter aan op je Hyper-V bak waardoor je Hyper-V bak ook een ip in segment 10.0.0.x zal krijgen (op die virtuele adapter!) (even ervanuitgaande dat DHCP draait ergens achter die vswitch). Tegelijkertijd stuur hij dan ook het 10.0.0.x netwerk fysiek naar nic2. (dat doet hij zonder het vinkje ook trouwens). En hij maakt ook nog eens een soort bridge van die aangemaakt virtuele adapter naar de fysieke nic (en dus de VM's achter de betreffende vswitch en de fysieke devices die weer aan dat kabeltjes op die nic hangen, zoals je router). Dit lijkt allemaal verwarrend, maar stel je eens voor dat je Hyper-V bak maar 1 fysieke nic heeft.. Daar is het dus voor, anders zou je eigen Hyper-V bak geen IP meer kunnen krijgen, want op de daadwerkelijke fysieke NIC wordt ipv4 en ipv6 uitgezet als je hem aan een vswitch hangt.

Nogmaals, ik ben hier geen fan van, je voegt een laag toe die je eigenlijk niet wilt. En het wordt ook ingewikkelder. Beter is een dedicated nic voor je Hyper-V bak die niet aan een vswitch hangt, dat maakt het ook lekker KISS....

Voor jouw case kan het dus prima, zie hierboven.

En als je echter perse vanaf je hyper-V bak ook naar dat 10.0.0.x wilt connecten, zet dan het vinkje aan waar ik over sprak. In theorie kun je ook nog een 3e fysieke nic toevoegen aan de server en die aan je (fysieke!!) switchje hangen wat je van plan was aan NIC2 te hangen :)

/edit:
Je 10.0.0.x netwerkje wat je nu gemaakt heeft staat wel los van alles! Dus je hebt daar geen internet! Ik hoop dat je dat begrijpt. Wil je daar WEL internet, dan kan je 3 dingen doen:

- Op je huidige router: Zet je huidige subnet (192.168.0.x) in een VLAN en maak een 2e VLAN aan voor het 10.0.0.x subnet (volgens mij kan open-wrt dit?). Daarna wijs je deze VLANS ofwel aan poorten aan en trek je vanaf die poorten 2 kabels naar je server, en stop ze in de betreffende nics (1 kabel ligt er al) of gooi de hele zooi over een trunk en haal die trunk bij je server weer uit elkaar met een netgear switchje. (een trunk is niet meer dan 2 logische kabels over 1 fysieke kabel, even simpel gezegd
- Doe iets met het routertje wat je nog hebt liggen; Hang hem met de WAN poort aan je huidige router en geef hem intern het 10.0.0.x subnet en hang hem vervolgens aan NIC2. Je krijgt dan wel NAT achter NAT. En ook dan zul je een 2e kabel moeten trekken.
- Maak een virtuele router VM (bijvoorbeeld PfSense) en hang deze met 1 pootje in NIC1 en met een ander pootje in een NIC die op je 192.168.0.x subnet zit. Ook dan heb je weer een 3e nic nodig, of je moet gaan sharen, wat ik eerder al zei.

Ik weet eigenlijk niet wat het gemakkelijkst is hier, alle oplossingen zijn ingewikkeld. Je hebt nu eenmaal een 2e subnet gemaakt, en als je dat naar buiten wilt brengen (naar internet, dus naar je router) zul je uiteindelijk een verbinding naar je router moeten hebben. Op welke manier dan ook..

Anyways, ik zou beginnen om de zaken in te richten zonder internet, als dat eenmaal gelukt is kun je verder puzzelen.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 15-09-2015 19:32 ]

• Klevertje
FreakNL schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:09:
Ik weet eigenlijk niet wat het gemakkelijkst is hier, alle oplossingen zijn ingewikkeld. Je hebt nu eenmaal een 2e subnet gemaakt, en als je dat naar buiten wilt brengen (naar internet, dus naar je router) zul je uiteindelijk een verbinding naar je router moeten hebben. Op welke manier dan ook..

Anyways, ik zou beginnen om de zaken in te richten zonder internet, als dat eenmaal gelukt is kun je verder puzzelen.
Heeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor deze zeer uitgebreide uitleg! Pluimpje hoor!

Echter staat deze server nu bij mij thuis, maar komt zometeen op een locatie te staan waar een Thompson Modem hangt van KPN. Deze zit al in de 10.0.0.x range. Het modem heeft trouwens 10.0.0.138 als IP-adres.

Als ik alles goed begrijp stel ik nu het volgende in.

NIC1
IP-adres: 192.168.1.100 (tijdelijk)
Gateway: 192.168.1.1 (tijdelijk)
DNS1: 84.116.46.22 (ziggo)
DNS2: 84.116.46.22 (ziggo)

Deze stel ik momenteel in omdat dit mijn ip-gegevens voor thuis ben. Wanneer de server naar een andere locatie gaat waar dit KPN Thompson Modem hangt, dan wijzig ik op locatie de NIC1 naar de volgende ip-gegevens.

NIC1
IP-adres: 10.0.0.1
Gateway: 10.0.0.138 (Thompson KPN Modem)
DNS1: DNS van KPN
DNS2: DNS van KPN

Vervolgens maak in het Hyper-V manager een Virtual Switch aan en selecteer NIC 2. Als ik het vervolgens goed lees vink ik "Allow management operation system etc." AAN. Omdat ik tenslotte wil dat mijn VM machine waarop AD, DNS en DHCP op draait uitgegeven word naar NIC 2. Zodat ik hier een switch/laptop aan kan hangen en een ip-adres ontvang van de VM DHCP server. Tevens krijgt het apparaat/laptop van de DHCP scope een ip-adres toegewezen tussen 10.0.0.30 t/m 10.0.0.129.

De vraag is echter, ontvang ik dan internet wanneer ik dit zo instel. De server van NIC 1 zou dan internet moeten ontvangen en het is de bedoeling dan dan de VM ook internet ontvangt en deze vervolgens via DHCP interne ip-adressen afgeeft.

Eigenlijk een simpel netwerk met AD, DNS en DHCP maar dan met Hyper-V en was even de kluts kwijt hoe dit nu precies zit om verbinding met elkaar te krijgen. En ervoor te zorgen dan mijn devices kunnen "praten" met de server.

Nu heb ik nog 1 vraag. Is het dan juist als ik vervolgens NIC 2 als volgt instel.

NIC 2
IP-adres: 10.0.0.240
Gateway:
DNS1:
DNS2:

Zo geef ik NIC 2 een ip-adres en functioneerd deze dan als switch?

Ik hoop spoedig antwoord te ontvangen. Mijn dank is groot!

EDIT:
Zoals ik hierboven heb beschreven, werkt het! Ik heb me laptop nu aangesloten op NIC 2 en ontvang netjes de volgende ip-gegevens op mijn netwerkkaart van de laptop.

IP-adres: 10.0.0.20 (klopt, scope van de DHCP start vanaf .20 t/m .129)
Gateway: 10.0.0.2 (dit is het vaste IP-adres wat ik heb ingesteld op de netwerkkaart in VM)

DNS 1: 10.0.0.2 (klopt, de VM is .2 en daar draait ook de DNS op.
DNS 2: 10.0.0.138 (dit is zometeen de Thompson op de andere locatie)

Nu is dit gelukkig gelukt en kan ik waarschijnlijk ook mijn laptop aanmelden aan het domein. Echter heb ik nog geen internet op zowel de VM als uitgaand op de laptop. Wat dien ik nog te veranderen om dit werkend te krijgen?

[ Voor 61% gewijzigd door Klevertje op 16-09-2015 13:51 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je snapt nog steeds niet helemaal wat je aan het doen bent.

NIC1 is prima, dat is de NIC die naar de router gaat? (in de temp situatie)

Als je de locatie gaat wijzigen is het inderdaad ook prima om dan NIC1 op 10.0.0.1 te hangen.

Maar dan ga je de fout in:
ervolgens maak in het Hyper-V manager een Virtual Switch aan en selecteer NIC 2. Als ik het vervolgens goed lees vink ik "Allow management operation system etc." AAN. Omdat ik tenslotte wil dat mijn VM machine waarop AD, DNS en DHCP op draait uitgegeven word naar NIC 2.
Nee! Waarom zou je op NIC2 het "Allow management operation system" vinkje nog aanzetten? Ik heb juist een heel pleidooi gehouden dat dat juist niet een gewenste situatie is. Alles wat je op NIC2 hangt (zowel fysiek als virtueel) zit op 1 logisch netwerk, dat vinkje is compleet onnodig en maakt het ook nog eens complexer.

Ik ga even van de gewenste situatie uit:

1 netwerk, zonder vlans met 1 subnet, 10.0.0. (toch?)

NIC1 10.0.0.1, kabeltje in het netwerk.
NIC2 niks, maar wel kabeltje in het netwerk.

In deze situatie hoef je dus helemaal het "Allow management operation system etc" vinkje niet aan te vinken!!

Je Hyper-V bak haalt alles via NIC1 en je VM's halen alles via NIC2. Het vinkje is alleen benodigd als je maar 1 NIC hebt, en je dus zowel je VM's als je Hyper-V bak over 1 kabeltje wilt hebben.

Internet zal in die situatie ook gewoon werken, zolang je maar de juist dns en gateway meegeeft.

Dus op NIC1 zet je die static goed, op NIC2 zet je niks en de VM's geef je ook een static of een dhcp.

Wat jij nu gedaan hebt (door dat vinkje in te schakelen) is dat er waarschijnlijk een virtuele adapter aangemaakt is op je hyper-v bak, deze zal (via dhcp) een 10.0.0.x gekregen hebben. Het enige voordeel wat je nu hebt is dat je hyper-V bak ook naar het 10.0.0.x segment kan. Je kan het voor nu nog even aan laten staan, maar het is vooral belangrijk dat je weet wat het doet.

In de toekomstige situatie is dat dus niet nodig, want dan doet hij dat gewoon via NIC1.

Even terug naar de temp situatie:

Je denkt te simpel over routering, je heb een gateway ingesteld van 10.0.0.2, dit is je VM die dhcp doet (zal wel de DC zijn), maar dat is geen router. Denk eens na, je hele 10.0.0.x heeft toch geen internet? Waar moet hij dat vandaan halen? Magisch van NIC1? Dat is een heel ander netwerk. Dat gaat hyper-v niet magisch voor je oplossen. NIC1 en NIC2 zijn echt gescheiden netwerken, benader ze ook zo. Ik heb in mijn eerdere post aangegeven hoe je dit op kunt lossen. En ik verzin zojuist nog een eenvoudigere manier:

1) Pak je oude router erbij
2) Zet de WAN poort op DHCP
3) Geef hem een lan subnet van 10.0.0.x en geef hem IP 10.0.0.138 (je simuleert nu je toekomstige Thompson)
3a) Vergeet niet dhcp uit te zetten op je oude routertje
4) Zet tussen je NIC1 van je server en je kabel die van je hoofdrouter komt een switch
5) Sluit op deze switch NIC1 van je server en en de WAN poort van je oude routertje aan.
6) Je oude routertje krijgt nu op zijn WAN poort 192.168.0.x (van je hoofdrouter). 1 van de lanpoorten sluit je aan op NIC2. Je hebt nu wel NAT achter NAT, maar dat boeit even niet.
7) Zet DHCP goed (scope, dns, gateway) en sluit je laptop aan op een andere lanpoort van je oude routertje. De laptop zal een IP van je DC krijgen en als je DHCP scope goed staat zal hij als gateway 10.0.0.138 krijgen. Dat is je oude routertje, en die gaat weer naar je hoofdrouter en dan naar het internet :)

Als je bij je server als een switch hebt (stap 4) kun je natuurlijk daar gewoon je oude routertje op aansluiten.

En als je straks op locatie zit:
Begin in ieder geval met "Allow management operation system etc" uit te zetten, maakt het onnodig complex. Je hyper-V doos zal dan ook twee IP's in 10.0.0.x hebben (want je gaat NIC1 wijzigen), en dat kan voor rare zaken gaan zorgen....

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 16-09-2015 14:29 ]

• Klevertje
FreakNL schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:24:
En ik verzin zojuist nog een eenvoudigere manier:

1) Pak je oude router erbij
2) Zet de WAN poort op DHCP
3) Geef hem een lan subnet van 10.0.0.x en geef hem IP 10.0.0.138 (je simuleert nu je toekomstige Thompson)
3a) Vergeet niet dhcp uit te zetten op je oude routertje
4) Zet tussen je NIC1 van je server en je kabel die van je hoofdrouter komt een switch
5) Sluit op deze switch NIC1 van je server en en de WAN poort van je oude routertje aan.
6) Je oude routertje krijgt nu op zijn WAN poort 192.168.0.x (van je hoofdrouter). 1 van de lanpoorten sluit je aan op NIC2. Je hebt nu wel NAT achter NAT, maar dat boeit even niet.
7) Zet DHCP goed (scope, dns, gateway) en sluit je laptop aan op een andere lanpoort van je oude routertje. De laptop zal een IP van je DC krijgen en als je DHCP scope goed staat zal hij als gateway 10.0.0.138 krijgen. Dat is je oude routertje, en die gaat weer naar je hoofdrouter en dan naar het internet :)

Als je bij je server als een switch hebt (stap 4) kun je natuurlijk daar gewoon je oude routertje op aansluiten.

En als je straks op locatie zit:
Begin in ieder geval met "Allow management operation system etc" uit te zetten, maakt het onnodig complex. Je hyper-V doos zal dan ook twee IP's in 10.0.0.x hebben (want je gaat NIC1 wijzigen), en dat kan voor rare zaken gaan zorgen....
Man je bent geweldig! :D Het werkt.

Ik heb de Oude router erbij gepakt, mijn hoofdrouter verbonden op de WAN poort van de oude router. DHCP ingeschakeld op WAN, DHCP uitgeschakeld op LAN en de LAN ip van de oude router op 10.0.0.138 gezet.

Vervolgens aangesloten zoals je had aangegeven. Dus NIC 1 en NIC 2 op de fysieke switch. 1 kabel van de oude router van LAN poort naar fysieke switch. En vervolgens de ip-adressen goed gezet.

Mijn laptop heb ik aangemeld in het domein etc. alles werkt perfect, kan mooi pingen naar 10.0.0.2 (DC) en krijg antwoord. Wanneer ik op de VM in de DHCP kijk zie ik netjes de laptop verschijnen en heeft ip 10.0.0.20 gekregen.

Echter heb ik 1 raar iets, of dit normaal is geen idee. Maar ik kan vanaf de VM niet terug pingen naar 10.0.0.20. Ping ik naar DNS naar RB_NB_01, dan ziet hij wel domeinnaam.local en 10.0.0.20, maar verlies 4 van de 4 pakketjes. Enig idee waarom dit is?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Klevertje schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:44:
[...]

Man je bent geweldig! :D Het werkt.

Ik heb de Oude router erbij gepakt, mijn hoofdrouter verbonden op de WAN poort van de oude router. DHCP ingeschakeld op WAN, DHCP uitgeschakeld op LAN en de LAN ip van de oude router op 10.0.0.138 gezet.

Vervolgens aangesloten zoals je had aangegeven. Dus NIC 1 en NIC 2 op de fysieke switch. 1 kabel van de oude router van LAN poort naar fysieke switch. En vervolgens de ip-adressen goed gezet..

Mijn laptop heb ik aangemeld in het domein etc. alles werkt perfect, kan mooi pingen naar 10.0.0.2 (DC) en krijg antwoord. Wanneer ik op de VM in de DHCP kijk zie ik netjes de laptop verschijnen en heeft ip 10.0.0.20 gekregen.

Echter heb ik 1 raar iets, of dit normaal is geen idee. Maar ik kan vanaf de VM niet terug pingen naar 10.0.0.20. Ping ik naar DNS naar RB_NB_01, dan ziet hij wel domeinnaam.local en 10.0.0.20, maar verlies 4 van de 4 pakketjes. Enig idee waarom dit is?
NIC1 en NIC2 op DEZELFDE fysieke switch? Dat is raar. Daar komen ook je problemen vandaan.

Je moet deze situatie opzetten:

Hoofrouter -> UTP -> Fysieke Switch Poort 1

Fysieke Switch Poort2 -> UTP -> Server NIC1
Fysieke Switch Poort3 -> UTP -> WAN Poort ouwe router

Ouwe router LAN Poort1 -> Server NIC2
Ouwe router LAN Poort2-> Laptopje
Ouwe router LAB Poort3 -> Eventueel een 2e fysieke switch.

Je kan nooit Server NIC1 en Server NIC2 in dezelfde switch hebben (okay, behalve als je VLANs hebt :+), daar gaat iets fout.

Server NIC2 moet in een lanpoort van je ouwe routertje en Server NIC1 moet in een lanpoort van je switch die TUSSEN je router en je ouwe router zit. Die switch moet er dus NIET achter...

Ik vermoed dat je NIC1 nu ook achter je ouwe router hebt hangen, dat gaat niet werken. Snap je de basis van NAT, routing, subnetting, ipv4, etc. wel?

/edit
Je ping problemen komen gewoon van je firewall op je laptop denk ik. Maar alsnog heb je het verkeerd aangesloten, je hebt nu een probleem met NIC1, dat kan niet anders....

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 16-09-2015 16:01 ]

Pagina: 1