PC skipt splash screen - Hackintosh dual boot met windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack.tr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Beste tweakers,

Ik post een nieuwe draad aangezien ik geen relevante info heb kunnen vinden over dit onderwerp.

Mijn specs:
Intel core i7 4770K
Gigabyte GA-Z87X-OC - moederbord
Asus GT640-2GB - videokaart
Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB harde schijf
Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10 - 16 GB ddr3 ram
Samsung 840 EVO 250GB - SSD (voor windows 7)
Samsung 840 EVO 120GB - SSD (voor OSX mavericks)
Cooler Master B600 - voeding
Corsair Hydro H80i - koeling

Nadere uitleg van de build: Ik heb besloten een Hackintosh te laten bouwen en heb dat in Januari 2014 laten installeren door iemand die ik via via heb leren kennen van een hackintosh forum die ik nu niet meer kan vinden. Het is een Hackintosh die i.c.m dual boot ook in windows 7 kan booten. Ik heb de onderdelen uitgekozen volgens de site van www.tonymacx86.com. De build werkte 1 jaar lang heerlijk.

De build bootte automatisch in OSX Mavericks, echter was het zo ingesteld dat er gekozen kon worden in welke besturingssysteem ik kon booten bij het opstarten.

Mijn probleem: De build stopte met het automatisch booten in Mavericks en begon automatisch in Windows 7 te booten. Mijn pc skipt de splash screen (?) zo heet het volgens mij, het gedeelte waar de moederbord informatie tevoorschijn komt bij het opstarten. Het beeld is helemaal zwart, ledje van de monitor knippert (net als in standby) en vervolgens kom ik in Windows 7 terecht en dan doet alles het heel normaal zonder verdere problemen.

Verder kan ik niet in het BIOS menutje komen. Ik wil in mijn BIOS gaan om te kijken of de SSD waar Mavericks op staat nog wordt herkend en die dan te activeren.

De user manual van mijn moederbord zegt het volgende:
- <delete> key for BIOS setup
- <F9> key for system info
- <F12> BOOT menu

Wat ik heb geprobeerd:
- Alle kabels gecheckt of ze goed vastzaten.
- F12 & DEL spammen bij het opstarten
- F12 & DEL ingedrukt houden alvorens de power knop in te drukken.

Wat zouden jullie mij kunnen adviseren? Dit probleem is ook bekend bij computers die gewoon alleen windows draaien want heb wel een paar draadjes gevonden in het Engels (waarbij alle besproken oplossingen niet bij mij hielpen). Ik moet ook zeggen dat ik niet bekend ben met BIOS ed, dus een uitleg bij een voorgestelde optie zou ik op prijs stellen.

Bij voorbaat dank,

Jack

[ Voor 3% gewijzigd door jack.tr op 14-09-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat "splash screen" verbergt het scherm dat normaal POST genoemd wordt, oftewel de Power On Self Test. Normaal als je in dat scherm Escape drukt, krijg je alsnog de POST te zien.

Ik zou eens kijken of je het BIOS naar defaults kunt resetten door een jumper te connecten dan wel het batterijtje even los te halen (en de stroom eraf, natuurlijk). Zie voor details de handleiding.

Werk je met een draadloos toetsenbord? De kans is dan groot dat die nog niet actief is op het moment dat het BIOS wacht op de functietoetsen. Probeer dan eens een bedraad toetsenbord. Probeer trouwens ook eens de F8-toets. Daarmee kom je mogelijk in het Windows bootmenu.

Verder natuurlijk ook nagaan wat er veranderd is sinds het niet meer werkt hoe het de bedoeling is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jack.tr
Room42 schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:18:
Dat "splash screen" verbergt het scherm dat normaal POST genoemd wordt, oftewel de Power On Self Test. Normaal als je in dat scherm Escape drukt, krijg je alsnog de POST te zien.

Ik zou eens kijken of je het BIOS naar defaults kunt resetten door een jumper te connecten dan wel het batterijtje even los te halen (en de stroom eraf, natuurlijk). Zie voor details de handleiding.

Werk je met een draadloos toetsenbord? De kans is dan groot dat die nog niet actief is op het moment dat het BIOS wacht op de functietoetsen. Probeer dan eens een bedraad toetsenbord. Probeer trouwens ook eens de F8-toets. Daarmee kom je mogelijk in het Windows bootmenu.

Verder natuurlijk ook nagaan wat er veranderd is sinds het niet meer werkt hoe het de bedoeling is.
Ten eerste, bedankt voor je tips.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in dat scherm op escape drukt" welk scherm? Mijn beeld is zwart en komt pas aan als ik in windows 7 ben. Het aan/uit ledje van mijn monitor knippert tijdens de start en licht compleet aan als ik in windows 7 ben.

Is het trouwens niet onveilig om de batterij uit het moederbord te halen?

Extra info:
- een bedraad toetsenbord heb ik al geprobeerd -> geen succes helaas
- de pc is nog steeds zoals ik 'm heb gebouwd, geen componenten vervangen ofzo. Wat wel kan is dat iets defect is geraakt, maar zou niet weten wat. Is het misschien een idee om een nieuwe PSU te nemen met frisse nieuwe kabels?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 15:58
Voeding vervangen heeft niet zoveel zin.

Heb je al geprobeerd om opnieuw op te starten vanuit Windows? (dus niet uitzetten en dan weer aanzetten?)

Best kans dat je pc als je hem uitzet met het knopje in slaapmodus gaat ipv uit.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het niet zo dat de geïntegreerde videokaart in je processor als primaire video-adapter ingesteld staat? Je zou om dit te controleren even je monitor aan kunnen sluiten op een van de video-poorten van je moederbord.

Indien je dan wel direct beeld hebt kan je in je BIOS eenvoudig je primaire adapter weer wijzigen naar je GT640 :).

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 23:58
Misschien staat in je UEFI/BIOS het booten op "(ultra) fast" waardoor je niet meer tijdens het opstarten in de UEFI geraakt. Dan moet je via Windows naar het UEFI booten (http://www.eightforums.co...t-inside-windows-8-a.html) of je BIOS resetten.

• jack.tr
Ik heb het opgelost !

Mijn HDMI zat op de ingang van de IO poort (waarschijnlijk ooit zonder na te denken gedaan). Net heb ik het direct op mijn videokaart aangesloten en ik kon weer mijn BIOS in aangezien de monitor direct reageert.

In de BIOS heb ik mijn Mavericks SSD als bootschijf gezet. Deze stond als 5e optie en vandaar dat de pc maar direct in windows 7 bootte waarschijnlijk.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door jack.tr op 16-09-2015 20:23 ]

Pagina: 1