Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56
Hallo,

Ik zit regelmatig met collega's in discussie dat rijden naar verre opdrachtgevers niet altijd even handig is met eigen vervoer.

je hebt aan de ene kant de werkrelatie die je goed wilt houden en aan de andere kant wil je niet meer geld kwijt zijn voor het zelfde werk op een verder gelegen locatie.

In de regel krijg je 19ct/km onbelast (netto) en in mijn geval kan dat nog 32 ct/km zijn maar dan een deel belast (zakelijke km-ers).

Ik houd sinds de aanschaf van mijn auto bij hoeveel het per kilometer kost en dat kost over 5 jaar gemiddeld 35 cent per kilometer netto (incl alles). Daar krijg ik maar een cent of 26 van netto van. Elke kilometer die ik extra rijd kost me dus ongeveer 10 cent (om het mooi rond te houden).

Als ik elke dag 50km extra moet rijden dan normaal woon/werk verkeer kost me dat 5 euro per dag, 25 euro per week en 100 euro per maand.

Ik betaal dus 100 euro per maand om voor mijn werkgever die me bij een andere opdrachtgever plaatst te mogen werken. Het zelfde werk maar dan voor 100 euro netto per maand minder.

Ik vind het dan heel normaal dat je de werkgever om meer vergoeding vraagt, echter gaat dat er niet altijd in. Het kan voor een bedrijf toch niet zo lastig zijn om bijv. 50 cent per km vergoeding te geven?

Een leaseauto of huur auto kost een bedrijf meer, dus waarom de werknemer die met eigen vervoer gaat niet gewoon de vergoeding geven zodat die geen extra kosten maakt?

Ik kan me niet voorstellen dat dit belastingtechnisch niet mogelijk is voor een bedrijf.
Je hoort verhalen als dat mensen maar dubbele kilometers schrijven of een andere manier verzinnen om die extra kosten te compenseren, maar dat is verre van integer.

Ik voer deze discussie vaak met mijn werkgever met vaak het gevolg dat iemand die er blijkbaar minder moeite mee heeft om geld in te leveren wel naar die verre locatie rijd.

Hoe kan ik deze discussie 'recht' praten zonder dat het gelijk op begrippen als werkweigering neerkomt?
Ik vind het niet normaal dat ik moet betalen om ergens heen te kunnen en de werkgever roept wat over belastingdienst dit en dat.

Hoe lopen jullie hier tegenaan? Of welke oplossingen zijn er bij jullie bedacht?

Reacties als 'ga met het OV, kost je niks' kan ik niet zoveel mee. Is in mijn geval 2x zoveel reistijd en dus ten koste van privé tijd en met extern werk hetzelfde

[ Voor 3% gewijzigd door BLACKfm op 14-09-2015 21:07 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ze mogen meer geven, dat is geen probleem. Is alleen wel belast :)

Overigens is het idee dat je alles voor jouw situatie uitrekent en dat op tafel legt geen sluitend argument, want je maakt daarin zelf ook keuzes. Je kan echt wel goedkoper rijden en zelfs wel binnen de 19 cent blijven. En ja dat heb ik uit ervaring en ja daarin heb ik alle kosten meegerekend (om de ongelovigen vast voor te zijn :P )

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Als je alles meetelt is dat in Nederland toch wel lastig hoor: http://www.anwb.nl/auto/besparen/goedkoopste-autos#Tabel

En nee, je hoeft niet per se een nieuwe te kopen uiteraard, maar als je kijkt heb je het hier over auto's met een verschil tussen nieuwwaarde/restwaarde van rond de 5000 euro, voor dat bedrag kun je ook iets tweedehands kopen, maar echt veel lager kom je dan dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hooglander1 schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:19:

Overigens is het idee dat je alles voor jouw situatie uitrekent en dat op tafel legt geen sluitend argument, want je maakt daarin zelf ook keuzes. Je kan echt wel goedkoper rijden en zelfs wel binnen de 19 cent blijven. En ja dat heb ik uit ervaring en ja daarin heb ik alle kosten meegerekend (om de ongelovigen vast voor te zijn :P )
Alleen niet vergeten dat de balans tussen een 2ehands ouder autotje en een nieuwe leasert wel wat scheef is natuurlijk hè?

Maar ja welkom in Nederland, het land van 30 jaar 'loon matiging' waar elke euro aan personeel te veel 'onkosten' zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zou je hier kort toelichting op kunnen geven? Ik ben serieus wel benieuwd.

Mijn ervaring, met een relatief zuinige en lichte Suzuki Swift en praktisch geen onderhoud, dat het dan nog steeds amper onder de 30ct/km zit.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Ik kan me voorstellen dat het mogelijk moet zijn om goedkoper te rijden en met de 19 of 26 cent/km uit te komen. Dat heb ik gezien ja en ook het vervoersmiddel waar het in reed.

Als je op marktplaatst een auto koopt voor een paar honderd euro met 2 ton op de teller en een jaartje apk zal dat prima mogelijk zijn, maar ik ga natuurlijk wel graag zonder vochtige bekleding naar het werk omdat in die oude auto de rubbertjes niet meer helemaal lekker zijn. Een auto waar nog wel airbags in zitten en het geluid uit alle 4 de speakers komt in plaats van uit 1tje.

Als ik het er met collega's over heb is dat natuurlijk een optie die benoemd wordt 'Moet je maar niet zo duur rijden'. Maar je kunt geen enkele nieuwe auto rijden en ook nog kiet spelen met reiskostenvergoeding.

Het moet niet zo zijn dat je een oud barrel moet rijden waar je elke dag maar weer hoopt dat die nog start na het weekend en bij een aankomende file al een kilometer van te voren op de rem moet gaan staan om om tijd stil te staan.

Hoe kun je van iemand verlangen dat die maar 'goedkoper gaat rijden' terwijl collega's die wel een auto van de zaak hebben (hogere functie) vervolgens lekker in een stationwagen rondrijden.

Ik wil het geen afgunst of jaloezie noemen, maar dat contrast is gewoon te groot. Zoals GoldenSample al aangeeft.

Naast dat het geld zou gaan kosten om met eigen vervoer naar een verre bestemming te reizen voor de baas zou de werkgever ook nog, maar niet met zoveel woorden, gaan bepalen wat voor type auto je kunt rijden...

Ik rij een Seat Ibiza eco diesel uit 2010. Als ik die ANWB pagina bekijk rijd ik nog behoorlijk goedkoop met die 35 ct/km. Daar ga ik echt geen Up of Mii of Alto voor rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door BLACKfm op 14-09-2015 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En vergeet ook het risico niet mee te nemen! Als je je auto in de prak rijdt (of iets genuanceerder, een flinke deuk) dan gaat je dit privé redelijk veel geld kosten. Is het een auto van de zaak of lease, dan is dit vele malen minder.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

bartvl schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:32:
En vergeet ook het risico niet mee te nemen! Als je je auto in de prak rijdt (of iets genuanceerder, een flinke deuk) dan gaat je dit privé redelijk veel geld kosten. Is het een auto van de zaak of lease, dan is dit vele malen minder.
Ik heb er niet veel kaas van gegeten, noch is me heel duidelijk of de TS het over woon-werk verkeer heeft omdat hij immers spreekt van dat rijden naar verre opdrachtgevers. (dat lijkt me geen regulier woon-werk verkeer)
Maar is het niet zo dat als je onderweg bent voor de baas (niet woon-werk dus) je dan verzekerd bent via de baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BLACKfm schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:12:
Als je op marktplaatst een auto koopt voor een paar honderd euro met 2 ton op de teller en een jaartje apk zal dat prima mogelijk zijn, maar ik ga natuurlijk wel graag zonder vochtige bekleding naar het werk omdat in die oude auto de rubbertjes niet meer helemaal lekker zijn. Een auto waar nog wel airbags in zitten en het geluid uit alle 4 de speakers komt in plaats van uit 1tje.
Deze post vind ik dan ook weer niet helemaal eerlijk, er is een gigantisch verschil tussen elke paar jaar een nieuwe auto te kopen, waar die tabel van de ANWB vanuit lijkt te gaan, en een barrel van een paar honderd euro op marktplaats te kopen. Je kan ook een paar jaar oude tweedehands kopen (of nieuw), waar je vervolgens makkelijk 10+ jaar mee doet.

En tenzij je die auto puur en alleen voor zakelijk hebt, kan je niet alle vaste kosten (zoals een gedeelte van de afschrijving, (gedeeltelijk) verzekeringen, wegenbelasting, etc) als zakelijke kosten rekenen in je tabelletje.

Rijden als een leaserijder gaat nooit en te nimmer lukken met laten we zeggen 32ct/km. Kosten neutraal rijden in een fatsoenlijke auto moet waarschijnlijk wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Hippocampus schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:48:
[...]

Ik heb er niet veel kaas van gegeten, noch is me heel duidelijk of de TS het over woon-werk verkeer heeft omdat hij immers spreekt van dat rijden naar verre opdrachtgevers. (dat lijkt me geen regulier woon-werk verkeer)
Het gaat mij meer om de kilometers extra naast het normale woon/werk verkeer. Hier krijg ik al een vergoeding voor die ook al niet kostendekkend is (en dat accepteer ik). Maar als je vervolgens nog eens 50 km per dag extra moet rijden voor de baas dan loopt alles toch snel van je af.
Maar is het niet zo dat als je onderweg bent voor de baas (niet woon-werk dus) je dan verzekerd bent via de baas?
Ik weet zelf ook niet precies hoe het zit, maar ik neem aan dat je bij een ongeval in 'werktijd' (inclusief het transport van/naar werk en huis) verzekerd bent bij de werkgever. Je zou tenslotte niet op de weg zitten waar je net bijna bent doodgereden als je niet moest werken.
Sissors schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 07:36:
[...]

Deze post vind ik dan ook weer niet helemaal eerlijk, er is een gigantisch verschil tussen elke paar jaar een nieuwe auto te kopen, waar die tabel van de ANWB vanuit lijkt te gaan, en een barrel van een paar honderd euro op marktplaats te kopen. Je kan ook een paar jaar oude tweedehands kopen (of nieuw), waar je vervolgens makkelijk 10+ jaar mee doet.

En tenzij je die auto puur en alleen voor zakelijk hebt, kan je niet alle vaste kosten (zoals een gedeelte van de afschrijving, (gedeeltelijk) verzekeringen, wegenbelasting, etc) als zakelijke kosten rekenen in je tabelletje.

Rijden als een leaserijder gaat nooit en te nimmer lukken met laten we zeggen 32ct/km. Kosten neutraal rijden in een fatsoenlijke auto moet waarschijnlijk wel kunnen.
Mijn auto rijd 90% 'voor de baas' inclusief woon/werk verkeer, ik acht de kosten dus redelijk accuraat die ik maak. En laat het 5 ct/km minder zijn dan is de vergoeding nog niet genoeg.

Maar als het dan 'waarschijnlijk' mogelijk moet zijn om kosten neutraal te rijden met een fatsoenlijke auto wil ik wel weten welke auto en in welke staat die dan is.

'een paar jaar oude auto' is bij wel wel iets wat courant is, max 5 jaar oud. En het is een kwestie van geluk dat je net een auto kiest die het nog 10 jaar volhoud zonder al te veel onderhoud.
Je moet niet afhankelijk willen zijn van een geluks- of toevalsfactor.

Maar de discussie drijft een beetje af...
Ik wil gewoon een nieuwe auto rijden en ik kan de keus maken om deze auto niet in te zetten voor de baas (zakelijk-zakelijk kilometers). Máár als dat wel gevraagd wordt bieden ze maar €0,32 (0,26) ct/km.
Het kost dan geld om te kunnen werken, vind ik niet logisch => betere vergoeding vragen en die vervolgens niet krijgen => werk gaat naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Ongeluk onder werktijd vezekerd bij de baas? Nope, is gewoon eigen risico!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Tsja... er zijn een aantal opties, en wij kunnen je werkgever niet dwingen natuurlijk.

- vraag om een hogere functie, met auto van de zaak
- vraag om een auto van de zaak, binnen jouw functie
- laat je werkgever een auto aanschaffen, die mensen mogen gebruiken voor werk-werk
- laat je werkgever een auto huren voor werk-werk
- huur zelf een auto voor werk-werk en declareer de kosten
- beding een hogere vergoeding
- ga met het OV en beding dat reistijd=werktijd
- zoek een goedkopere auto voor werk-werk
- ga niet meer op verre klussen

Maargoed, dit hangt allemaal af van de bereidheid van je werkgever om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
ybos schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:43:
Nee hoor: http://www.mkbservicedesk...eer-wie-aansprakelijk.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 13:14

Garyu

WW

Verzekeringstechnisch is het eigen-auto-naar-een-klus-verhaal helemaal niet zo makkelijk. Mijn werkgever doet hier helemaal niet aan, en betaalt liever een huurauto, die op kantoor voor de deur wordt neer gezet, dan dat ik met een eigen auto naar een klus rijd. Nu komt dat niet zo vaak voor, misschien 2-3x per jaar, maar qua verzekering en administratieve rompslomp is het makkelijker dan een km-vergoeding. En voor mij ook, want ik ben zo gewoon verzekerd, hoef niet na te denken over afschrijving eigen auto, etc.

Argh, weer te makkelijk geweest, heb buitenlandse werkgever - I stand corrected:
Voorbeeld

Tijdens het wegbrengen van een pakje veroorzaakt werknemer X van bedrijf A een ongeval waarbij zijn auto total-loss raakt. De schade bedraagt € 1588,-. Het bedrijf vergoedt hiervan € 907,- aan de werknemer. Deze probeert via een juridische procedure ook de resterende € 681,- te krijgen, omdat de schade is ontstaan toen hij voor zijn werkgever op weg was. Hij vindt dat de schade geheel voor rekening van de werkgever is, ook omdat in de arbeidsovereenkomst is vastgelegd dat hij voor het wegbrengen van pakjes zijn eigen auto moet gebruiken. De werkgever is het niet eens met de claim op basis van de cao-bepaling.

Hoewel een werkgever niet aansprakelijk is voor de bezittingen van een werknemer, beslist de Hoge Raad in het geval van de werknemer anders. Omdat hij volgens zijn arbeidsovereenkomst verplicht is zijn eigen auto te gebruiken en de werkgever hem geen alternatief bood. Het bedrijf is dus aansprakelijk gesteld.

[ Voor 50% gewijzigd door Garyu op 15-09-2015 08:49 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:43:
Onjuist: http://www.dezaak.nl/de-a...rakelijkheid-1707818.html

Mogelijk dat er bij medische kosten wel sprake is van een eigen risico, maar daar gaat het hier niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Niet helemaal mee eens. Ik ga niet bestrijden dat het mogelijk is een goedkope auto te rijden, maar als iemand prive kiest voor een bepaalde auto en de werkgever verlangt dat hij DIE auto zakelijk inzet, dan mag de werkgever daar ook een fatsoenlijke vergoeding voor betalen. Alle kosten moeten dan dus gedekt zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
:o Excuses voor het verkeerd inlichten. Ben benieuwd hoe dit "goed werkgeverschap" zich in de praktijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
Ik vermoed in rechtszaken en verstoorde arbeidsverhoudingen bij werkgevers die dit niet goed geregeld hebben

Edit:

Hoeveel zakelijke kilometers rijd je per jaar? Als ik heel snel het wagenpark hier scan kan een zuinige VW Polo bijv. voor je werkgever ook prima uit bij hogere kilometeraantallen.

Aanschaf daarvan ca. 18.000, dus 3.240 afschrijving per jaar
Brandstof ca 1:18 (mijn VW Golf van 5 jaar oud rijd ik ~1:14/ 1:15 mee en relatief veel stadsverkeer), kosten ca. 1,60 per liter
Verzekering ca. 1000 per jaar
Onderhoud ca. 1000 per jaar
Belasting ca. 600 per jaar

Bij 40k kilometers zijn de kosten dan 3.240 + 3.550 (brandstof) + 2.600 (verz, onderhoud, belasting) = € 9.350 aan jaarlijkse kosten. Dat is ~24c per kilometer, en voor m'n gevoel zit ik met de verzekering bijv. nog aan de hoge kant en denk ik dat de brandstofkosten lager zijn, want werkgever kan een hoop BTW aftrekken. Helemaal als je zo'n auto niet privé gebruikt en alleen voor woon- werkverkeer, dan kan 't best gunstig uitpakken voor jou en je werkgever.

[ Voor 81% gewijzigd door rik86 op 15-09-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
BLACKfm schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:03:
...
Ik houd sinds de aanschaf van mijn auto bij hoeveel het per kilometer kost en dat kost over 5 jaar gemiddeld 35 cent per kilometer netto (incl alles). Daar krijg ik maar een cent of 26 van netto van. Elke kilometer die ik extra rijd kost me dus ongeveer 10 cent (om het mooi rond te houden).
...
Als je reguliere aantal km's 35 cent/km kosten, dan zouden "extra" km's goedkoper moeten zijn.
In die 35 cent zitten ook wegenbelasting en verzekering opgenomen die je evengoed al kwijt was.
Onderhoud en afschrijving kun je wel meenemen in de extra km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 15:20
M a r c o schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:09:
[...]

Als je reguliere aantal km's 35 cent/km kosten, dan zouden "extra" km's goedkoper moeten zijn.
In die 35 cent zitten ook wegenbelasting en verzekering opgenomen die je evengoed al kwijt was.
Verzekeringen worden duurder als je meer kilometers maakt. Dus dus zou ik zeker niet schrappen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

Barrycade

Through the...

Ik krijg 19 cent netto en 21 cent bruto. Dus het kan.

Daarnaast als ik meer dan 15.000 km per jaar maak kom ik in aanmerking voor een leaseauto. Maar ik maak er maar 5000 max per jaar.

Dus hoeveel maakt TS per jaar zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

BLACKfm schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:26:
Máár als dat wel gevraagd wordt bieden ze maar €0,32 (0,26) ct/km.
Het kost dan geld om te kunnen werken, vind ik niet logisch => betere vergoeding vragen en die vervolgens niet krijgen => werk gaat naar een ander.
Dat is helemaal waar.

Je gaat akkoord met een bepaalde vergoeding bij het aangaan van je contract. Als je die wil wijzigen zul je opnieuw moeten onderhandelen. Nu zie ik in de huidige markt niet bepaald een trend om die te verbeteren op dit moment. Dan kan je inderdaad naar een ander gaan. :)

De auto die ik noemde voor 19 cent per kilometer is trouwens een Fiat Punto Evo uit 2011 die je bij 30k km per jaar kan rijden voor dat bedrag.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ik zou willen dat ik 32 cent kreeg trouwens. Ik krijg 25 cent, en voor mij is het nog steeds leuk geld.
Ik rij wel een "oude" auto op LPG en kan een hoop zelf doen aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
M a r c o schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:09:
[...]

In theorie zijn de zakelijk-zakelijk kilometers op het totaal aantal km per jaar relatief niet zo veel. Maar op het moment dat ik met mijn eigen auto ergens heen moet moet ik die auto wel hebben.
Ik kan niet zeggen tegen mijn verzekeraar dat ik komende maand niet rij en daarna weer 3 maanden wel en weer 2 maanden niet en vervolgens niet betaal, evenals dat ik de wegenbelasting op die momenten ook niet stil kan zetten. Of ik moet mijn kenteken schorsen, maar dat lijkt me ook niet bepaald een goedkope oplossing op korte termijn.

Het is nagenoeg hetzelfde als dat je iemand 24 uur standby heb staan voor noodgevallen. Je moet die 24 uur wel betalen, ook al moet die persoon maar 1x een uurtje op komen draven. En dat uurtje dat die komt krijgt ie ook nog 200% uitbetaald. Er is niemand die de hele dag beschikbaar is voor een werkgever, in principe niks kan doen en er geen vergoeding voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Het probleem met totale autokosten, zoals de ANWB tabel, is dat ALLES erin wordt meegenomen. Dus ook wegenbelasting, verzekering, etc. Zaken die je zowiezo moet betalen, ook wanneer je de met het OV zou gaan en toch je auto aanhoudt.

Dus ik denk dat het voor jezelf enorm helpt, als je bekijkt wat je kwijt zou zijn bij een andere baan. Zou je dan je auto geheel weg doen? Als dat niet het geval is, dan komt het er met die 35+ct/km op neer dat je probeert je baas zowel werk en prive alles te laten betalen. Dat is nou net niet de bedoeling, de bedoeling is enkel het werk-verkeer deel.

Dus haal eens de top van de afschrijving weg uit je berekening (je auto schrijft met al die kilometers wel iets meer af, maar het merendeel zou je ook afschrijven bij enkel prive gebruik). Datzelfde geldt voor zaken als onderhoud/verzekering/wegenbelasting/verbruik. Natuurlijk zijn die iets hoger dan bij geheel geen werk-werk verbruik, punt is dat je het deel van prive gebruik uit je berekening voor de kosten haalt.

Zo ging mijn auto van 13k aanschaf (2e hands Honda Civic Hybrid) naar 7k bij inruil, op het moment dat ik de handtekening had gezet. Dan kan ik wel mooi die volle 6k doorrekenen voor mijn kosten per km, maar als ik puur met fiets/ov zou gaan had ik dezelfde auto gekocht. Dus als ik kijk naar de kosten richting het werk, dan is het puur het deel van extra afschrijving van zeg 7k naar 6k door het extra gebruik. 6k afschrijving of 1k afschrijving scheelt gelijk enorm in de kosten per km.
Mijn kosten per km staan nu geloof ik op 26, uitgaande dat ik er 4-5 jaar mee rijd uitgaande van de volledige 6-7k afschrijving. Voor puur mijn werk zit ik onder de 19ct/km, dus daar is alles gewoon winst.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 15-09-2015 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:43

psy

[...]

Mijn auto rijd 90% 'voor de baas' inclusief woon/werk verkeer, ik acht de kosten dus redelijk accuraat die ik maak. En laat het 5 ct/km minder zijn dan is de vergoeding nog niet genoeg.

Maar als het dan 'waarschijnlijk' mogelijk moet zijn om kosten neutraal te rijden met een fatsoenlijke auto wil ik wel weten welke auto en in welke staat die dan is.

'een paar jaar oude auto' is bij wel wel iets wat courant is, max 5 jaar oud. En het is een kwestie van geluk dat je net een auto kiest die het nog 10 jaar volhoud zonder al te veel onderhoud.
Je moet niet afhankelijk willen zijn van een geluks- of toevalsfactor.

Ik wil gewoon een nieuwe auto rijden en ik kan de keus maken om deze auto niet in te zetten voor de baas (zakelijk-zakelijk kilometers). Máár als dat wel gevraagd wordt bieden ze maar €0,32 (0,26) ct/km.
toon volledige bericht
Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je persé een nieuwe auto wil rijden. Ook vind ik dat je het risico van een "oudere" auto veel te hoog inschat. Mijn eigen ervaring is dat auto's láng meegaan zonder veel kosten. Het is altijd VEEL goedkoper als nieuw rijden.

Zelf heb ik na 3 jaar mijn leaseauto voor een gunstig bedrag overgekocht en daar rij ik nu 12 jaar later nog steeds in. Zonder vaste kosten is de kilometerprijs 10 cent, met alle kosten inclusief afschrijving erbij is dat nog steeds slechts 15 cent per kilometer. Ik lach me een vouw in de broek als ik voor mijn werk ergens heen moet, want ik krijg exact diezelfde kilometervergoeding van 26 cent/kilometer. Ik maak op elke rit dus zelfs winst, maarja IK wil net geen nieuwe auto rijden, dus die afschrijving is gewoon supergunstig.
Natuurlijk is dat nu een oudere auto (Primera), maar nog steeds zeer comfortabel.
Langzamerhand kijk ik weer opnieuw naar een flinke middenklasser van een paar jaar oud, en ga ik weer hetzelfde doen. Laat de rest van de wijk maar lekker in nieuwe (lease)auto's rijden hoor, dat geld geef ik liever uit aan nuttige zaken.

Ik ben het trouwens eens met de overige posters dat je het grootste deel van de vaste kosten niet moet meenemen in de kilometerkosten voor je woonwerk verkeer. Die auto had je anders toch wel gekocht...

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 15-09-2015 10:14 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 13-06 10:58
psy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:11:
[...]
Ik ben het trouwens eens met de overige posters dat je het grootste deel van de vaste kosten niet moet meenemen in de kilometerkosten voor je woonwerk verkeer. Die auto had je anders toch wel gekocht...
Ligt eraan. Als je een grotere/comfortabelere auto nodig hebt puur omdat je veel voor je werk moet rijden lijkt het me terecht dat je een deel van de kosten mee rekent.

Ik heb zelf een baan aanbod geweigerd omdat ik structureel 36K per jaar zou moeten rijden (ze wilden perse dat ik elke dag op locatie kwam) en een auto er niet in zat ondanks dat de KM-vergoeding a 19ct/km op bijna 600 pm kwam.

Een andere baan daar in de buurt wilde de KM-vergoeding zelfs maximaliseren op 260 euro. Dacht het niet he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Veel werkgevers zien de reiskosten regeling als een niet onderhandelbaar gegeven. Veel werknemers accepteren dat.....

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:09
[...]

Ik snap echt niet waarom je hier zo in zit. Je kiest er zelf voor om een blijkbaar een relatief dure auto te gebruiken, en baalt vervolgens van de kosten. Ik heb een auto gekocht en rijd 25000km per jaar zakelijk. Ik had de keuze uit 2 motoriseringen. Ik ben voor de krachtigere gegaan met als gevolg iets hoger verbruik. De baas boeit dat niet, lijkt me logisch, en ik neem de extra kosten per km voor lief.

Misschien een flauw voorbeeld maar heel sec, of het nu gaat om een sterkere motor of gewoon nieuw willen rijden omdat je andere auto's niet vertrouwt maakt in deze niet uit. Dat je 90% van al je kms zakelijk rijdt ook niet, als dat nu 100% was, was het wel een ander verhaal. Maar uiteindelijk kies je er zelf voor om in een bepaalde auto te rijden. Het is echt wel mogelijk om voor minder dan 26 ct/km te rijden, ook al rijd je zelden privé. Ik denk echt dat je de afschrijving zwaar onderschat als kostenpost voor een auto. Grootste deel van kosten van de auto als je veel rijdt is gewoon afschrijving en brandstof. All-Risk verzekeringen zonder eigen risico zijn overigens ook erg duur.

En verder, een wat oudere auto is echt niet heel risicovol. Neem een auto met een betrouwbare reputatie en je staat echt niet vaker aan de kant dan een moderne Renault Megane (niks tegen de auto, maar he, die gaan ook stuk af en toe). Wellicht heb ik het gemist maar mischien moet je even melden wat voor auto je rijdt en van welk jaar, dat plaatst een en ander in perspectief, qua kosten en of je misschien niet beter een andere auto kan gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maakt weinig uit of je over reiskosten of over je salaris onderhandelt, komt op hetzelfde neer. Overigens maximaliseert mijn werkgever woon-werk verkeer op iets van 30km enkele reis aan afstand voor 19-cent per kilometer. Daarboven kan je wel je bruto loon gebruiken om meer reiskosten vergoeding te krijgen, maar dat is dus puur voor belastingtechnisch, werkgever betaald daar niks meer aan. En dat vind ik bij niet-consultancy ook niet heel erg vreemd: Vanuit oogpunt van de werkgever schiet hij er niks mee op dat mensen verder weg wonen, maar het kost wel meer.

Daarentegen voor zakelijk verkeer is het uit mijn hoofd een 35-cent per kilometer, zonder hard limiet (enkel bij grotere afstanden wordt de voorkeur aan huurauto's gegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:15:
Ik krijg 19 cent netto en 21 cent bruto. Dus het kan.
:?
waarom zou je 21 cent bruto uitkeren waarvan 19 netto overblijft,
wanneer 19 cent bruto onbelast is en dus ook 19 cent netto oplevert???

of bedoel je 21 cent bruto boven die 19 netto?
(dus 40 cent voor belasting)

[ Voor 11% gewijzigd door M a r c o op 15-09-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
M a r c o schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:03:
[...]

:?
waarom zou je 21 cent bruto uitkeren waarvan 19 netto overblijft,
wanneer 19 cent bruto onbelast is en dus ook 19 cent netto oplevert???

of bedoel je 21 cent bruto boven die 19 netto?
(dus 40 cent voor belasting)
Ik gok dat hij bedoelt 40 cent totaal, waarvan 19 onbelast. 21 cent levert namelijk ~20 cent netto op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Sissors schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:56:Vanuit oogpunt van de werkgever schiet hij er niks mee op dat mensen verder weg wonen, maar het kost wel meer.
Dan moet de werkgever ook niet opkijken dat mensen, zeker in schaarse beroepen, gaan weigeren bij hem te werken. Zeker in de IT zal je als werkgevers concessies moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

Barrycade

Through the...

A Lurker schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:05:
[...]

Ik gok dat hij bedoelt 40 cent totaal, waarvan 19 onbelast. 21 cent levert namelijk ~20 cent netto op.
Yep. Ik zie beide bedragen ook op mijn loonstrook zo vermeld de onbelaste km's en de belastte km's.
De 21 cent wordt bij mij in 52% belast trouwens dus daar hou ik ongeveer de helft van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:52
Als je de auto toch al hebt omdat je hem prive wilt hebben dan vind ik dat je een hele vreemde argumentatie hebt. Die 19 cent per kilometer netto is dan meer dan genoeg om de benzine en dat kleine beetje extra slijtage en afschrijving te compenseren.

Als je niks prive rijdt en hem puur en alleen zakelijk gebruikt: laat je werkgever een auto regelen en accepteer zijn keuzes. Of ga je ook klagen dat je liever een palmboom en zonnig strand als uitzicht op je kantoor wilt hebben en dat je daarom maar permanent in een luxe resort moet verblijven? Als je het niet eens bent met wat je werkgever als zakelijke auto biedt dan kun je inderdaad meer betalen voor een andere auto, maar daar mag je dan wel gewoon zelf voor betalen. Ik ken genoeg mensen die hun eigen espressoapparaat op hun werk neer hebben gezet omdat de gratis koffie niet lekker genoeg is. Of prive een koptelefoon hebben gekocht omdat ze graag naar muziek luisteren en de standaard headset was niet goed genoeg. Allemaal prima, maar dat kun je de werkgever toch niet kwalijk nemen?

Als je 0 km zakelijk zou rijden en puur 500km/jaar prive, zou je deze auto dan ook hebben? Een nieuwe auto is al 25% minder waard als je de showroom uit bent. Live with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 15:18
Wellicht niet helemaal relevant, maar evengoed toch rakend aan het onderwerp: het Europese Hof heeft een uitspraak gedaan dat als je als werknemer direct van huis naar een klus rijdt, de reistijd gezien moet worden als werktijd.

Ik vermoed dat jij gedetacheerd wordt door je werkgever bij klanten. Dat zou je dus kunnen uitleggen als "naar een klus rijden". Dan heeft je werkgever in een discussie de keuze: of jou een dekkende kilometervergoeding betalen, of accepteren dat als jij in de file staat naar de klant hij daar je uurtarief voor moet betalen.

(http://www.rtlnieuws.nl/e...r-werk-werk-en-geen-pauze)

[ Voor 8% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 15-09-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Toevallig heb ik het pas al hier op got gepost:
Paul C schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:02:
Ik heb m'n auto nu 32 maanden en 65.000km, dus ik zal het eens uitrekenen:
Brandstof: 65000 * 7,14ct* / 32 = €154,70
Belasting: €116,-
Afschrijving: €3000,- aanschaf, nu nog €1000,-** van over (?), dus €2000 / 32 = €62,50
Onderhoud: 1x €900 in de garage verspijkerd, de rest kleine dingetjes***, mss ook €2000,- / 32 = €62,50
Parkeren: €42,30 / 3 = €14,10
APK: €56 / 12 = €4,67
+/+ ========
€414,47 per maand

Dat is €13,263,04 in de bijna 3 jaar dat ik die auto heb.
Dat is €0,204 per km.
Als ik dit nog 40jr vol wil houden kost me dat €2 ton!

Best een hoop geld voor zo'n koekblik... 8)7

* gemiddeld de afgelopen 32 maanden volgens spritmonitor
** waarschijnlijk wel meer, maar wil me niet rijk rekenen
*** klein onderhoud doe ik zelf, dus dat is lastig bij te houden, want is vaak dubbeltje en tientjes werk
toon volledige bericht
FYI dit gaat over een station met airbags, ABS, cruise control en climate control, dus zo'n oud barrel is het ook niet.

Als jij netto 26ct per km krijgt dan kun je het daarvoor dus nog redelijk wat luxer doen. En daarnaast heb ik mijn auto 3 jaar geleden gekocht en zijn er dus intussen luxere auto's voor hetzelfde bedrag verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:11:
[...]

Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je persé een nieuwe auto wil rijden. Ook vind ik dat je het risico van een "oudere" auto veel te hoog inschat. Mijn eigen ervaring is dat auto's láng meegaan zonder veel kosten. Het is altijd VEEL goedkoper als nieuw rijden.
Vaak wordt er in berekening uit gegaan van de catalogusprijs. Echter koopt niemand een auto voor de catalogusprijs. Daarnaast zie je op sites als Autoscout niet dat auto's van 1 jaar oud met zeer lage km stand niet extreem veel goedkoper zijn als dat je hem nieuw besteld. Dit zie je vooral bij merken waarbij ze vrijwel enkel werken met uitvoeringen en niet met allerlei losse opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Paul C schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:09:
Toevallig heb ik het pas al hier op got gepost:

[...]

FYI dit gaat over een station met airbags, ABS, cruise control en climate control, dus zo'n oud barrel is het ook niet.

Als jij netto 26ct per km krijgt dan kun je het daarvoor dus nog redelijk wat luxer doen. En daarnaast heb ik mijn auto 3 jaar geleden gekocht en zijn er dus intussen luxere auto's voor hetzelfde bedrag verkrijgbaar.
Je berekening klopt niet betreffende de afschrijving en je opmerking over "40 jaar kost me 2 ton". Indien je afschrijving van 62,50 per maand daadwerkelijk lineair doorzet, is je auto over zestien maanden nul euro waard. En dan stopt de afschrijving uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

Spotmatic

Ken sent me

Wat het gebruiken van een privé auto onder werktijd nog complexer maakt is dat veel (zo niet alle) verzekeraars alleen een dekking bieden voor privégebruik van de auto. Daarbij wordt woon-werkverkeer als privé gezien maar een ritje naar een klant zeker niet. Hou hier dus rekening mee bij het gebruiken van je privé auto voor zakelijke kilometers!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Spotmatic schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:53:
Wat het gebruiken van een privé auto onder werktijd nog complexer maakt is dat veel (zo niet alle) verzekeraars alleen een dekking bieden voor privégebruik van de auto. Daarbij wordt woon-werkverkeer als privé gezien maar een ritje naar een klant zeker niet. Hou hier dus rekening mee bij het gebruiken van je privé auto voor zakelijke kilometers!
Als alle verzekeraars dit hanteren, kun je in alle redelijkheid natuurlijk verwachten dat de werkgever dit dekt. Wel even checken vantevoren natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:46
BLACKfm schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:03:
Hoe heb je gerekend?
Als je geen KM's voor de baas maakt, dan zijn zaken als verzekering, wegenbelasting enzo hetzelfde, die moet je dus niet meenemen in de berekening voor de KM prijs die je zakelijk rijdt.
Het gaat alleen om de extra kosten, de variabele kosten, zoals meer brandstof, wellicht hoger verzekeringstarief ivm meer KM's, vaker onderhoudsbeurten, meer afschrijving etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Wegenbelasting niet. Als ik alleen prive zou rijden zou ik echt geen diesel rijden.

Zou ik alleen prive rijden dan reed ik waarschijnlijk een iets grotere auto, maar wel op benzine. (nu rij ik ca 12 000km / jaar prive, ca 30-40 000 km/jaar zakelijk. - met mijn auto kom ik echt niet uit met 19 cent/km)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ASS-Ware schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:47:
[...]

Hoe heb je gerekend?
Als je geen KM's voor de baas maakt, dan zijn zaken als verzekering, wegenbelasting enzo hetzelfde, die moet je dus niet meenemen in de berekening voor de KM prijs die je zakelijk rijdt.
Het gaat alleen om de extra kosten, de variabele kosten, zoals meer brandstof, wellicht hoger verzekeringstarief ivm meer KM's, vaker onderhoudsbeurten, meer afschrijving etc.
Dit inderdaad. Je mag niet alle afschrijving, wegenbelasting, onderhoud etc toerekenen naar je zakelijke km's alleen. Maar ik kan me voorstellen dat je zelfs dan niet met € 0,19 per km toe komt.

De vergoeding voor zakelijke km's (hetzij woon-werk, hetzij zakelijk) vallen sinds 1 januari verplicht onder de WerkKostenRegeling (WKR). Hierbij is een vrijstelling tot netto € 0,19/km, dus daarover volgt nooit een heffing. Voor het meerdere geldt dat deze in principe belast zijn met 80% (bij je werkgever, niet bij jou!) belasting - indien ze netto aan je uitbetaald worden. Er is sprake van een vrije voet van 1,2% van de fiscale loonsom van het gehele bedrijf, maar dat is feitelijk niet zo heel veel. Iedere cent die je werkgever dus boven die € 0,19/km aan je uitbetaalt, kost ze 1,8 cent. Dat loopt natuurlijk erg snel op.
Ook als je werkgever een bruto vergoeding boven die € 0,19/km wil geven, moet hij je ong. 1,8-2 cent per netto cent bruto uitbetalen. Linksom of rechtsom, het kost hem dus flink geld.

Je ziet dus dat werkgevers intern een 'maximum' hanteren als reiskostenvergoeding. Iets dat gezien de gemiddelde auto en gemiddelde km's voldoende zou moeten zijn. Anders krijg je ook scheve gezichten binnen een bedrijf en dat wil je ook niet.

Overigens is het wel zo dat hoe meer zakelijke km's je maakt, hoe lager je kostprijs per km wordt hè? Je kunt dan je afschrijving, verzekering en belasting (en ten dele ook je onderhoud) uitsmeren over meer km's. Dus elke extra km die je rijdt kost je veel minder dan je gemiddelde tot nu toe, daar maak je een denkfout mee in je TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik heb niet alle reacties helemaal gelezen, alleen even snel gescand, dus excuus als ik iets post wat al eerder is gezegd/gevraagd.

TS "claimt" dat zijn auto ongeveer 35 cent/km kost. Maar hoe is die 35 cent/km opgebouwd?
Je zegt alles meegenomen te hebben. Echter, zonder achterliggende berekening/informatie kan hier niets zinnigs over worden gezegd...
Tank je bijv. altijd bij het goedkoopste tankstation of tank je langs de snelweg? Meeste zullen voor de goedkopere tankstations gaan, maar moet je hier bijv. ook voor omrijden? Dit kost namelijk weer extra kilometers en voor 1 cent de liter heeft omrijden vaak al geen zin meer (bij wijze van spreken dan). Doe je mee aan spaaracties van tankstations (free-bees, airmiles, etc. en reken je dat ook mee)
Daarnaast vraag ik mij af, of je rekening houdt met de restwaarde van je auto? Wat als je je auto zou verkopen? Kom je dan alsnog op dat bedrag uit? Of wordt het dan alweer een stukje minder?
Ook las ik iets over de verzekering i.r.t. het aantal kilometers. Ik lees nergens terug hoeveel kilometers je rijdt op jaarbasis (zowel privé als zakelijk; woon-werk en werk-werk). Bij mijn oude verzekering (FBTO) hoefde ik alleen aan te geven, of ik meer of minder dan 20.000 km / jaar zou rijden. Iedere extra kilometer kost mij geen extra verzekering (mits je natuurlijk op het kantelpunt uitkomt).
En bovenal. hoe zuinig rijd je? Zit je (ver) boven of onder het norm verbruik? Rijd je veel in de file, dan zal je qua verbruik wat hoger zitten.

Een hoop vragen, waardoor je niet een helder bent kan schetsen, of jouw aannames correct zijn.

Ook vraag ik mij af, aangezien je op 35 cent/km uitkomt, of een diesel wel de meest verstandige keuze is geweest. Het lijkt erop, alsof je niet extreem veel kilometers maakt. Of althans, niet genoeg kilometers om voordeliger uit te zijn dan een benzine of LPG auto.

Tevens een kleine kritische opmerking naar TS (no flaming):
Leaserijders rijden ook niet gratis (mits ze er voor kiezen om < 500 km prive te rijden). Je hebt dan gewoon je bijtelling iedere maand en afhankelijk van je leaseauto, kost dat ook geld. Iets wat ook makkelijk in de 100+ euro's kan oplopen (voor een redelijk eenvoudige auto). Natuurlijk heeft een leaserijder een hoop voordelen, maar het gras is niet altijd groener aan de overkant...
Voor bijvoorbeeld een Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive (5 deurs) t.w.v. € 18.500,- (vanaf prijs was ergens rond de 16.895,-) betaalde je in 2010 14% bijtelling. M.a.w. dezelfde auto als die jij nu rijdt, kost een leaserijder 215 euro (bruto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:06:
[...]

Dan moet de werkgever ook niet opkijken dat mensen, zeker in schaarse beroepen, gaan weigeren bij hem te werken. Zeker in de IT zal je als werkgevers concessies moeten doen.
Maar waarom zou die werkgever dan persoon A, die op 100km afstand woont, wel meer betalen (in de vorm van reiskostenvergoeding), maar persoon B, die op 3km afstand woont, niet?

Gezien alles boven de 19 cent toch niet belastingvrij is, is het imo niet logisch voor een werkgever om voor woon-werkverkeer meer dan dat te betalen om mensen van verder weg binnen te halen, ipv gewoon meer te betalen.

• hackerhater
Sissors schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:05:
[...]

Maar waarom zou die werkgever dan persoon A, die op 100km afstand woont, wel meer betalen (in de vorm van reiskostenvergoeding), maar persoon B, die op 3km afstand woont, niet?

Gezien alles boven de 19 cent toch niet belastingvrij is, is het imo niet logisch voor een werkgever om voor woon-werkverkeer meer dan dat te betalen om mensen van verder weg binnen te halen, ipv gewoon meer te betalen.
Verschil of het om het tarief per km zit (daar zou geen verschil moeten zitten) of botweg weigeren boven een bepaald bedrag het reizen te vergoeden.
Als je als werkgever dat laatste doet moet je niet raar opkijken dat mensen de aangeboden baan weigeren.
Je gaat namelijk dat niet uit eigen zak betalen als nog 8 andere werkgevers je willen hebben.

• Sissors
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:59:
[...]

Verschil of het om het tarief per km zit (daar zou geen verschil moeten zitten) of botweg weigeren boven een bepaald bedrag het reizen te vergoeden.
Als je als werkgever dat laatste doet moet je niet raar opkijken dat mensen de aangeboden baan weigeren.
Je gaat namelijk dat niet uit eigen zak betalen als nog 8 andere werkgevers je willen hebben.
Nogmaals, waarom zou een bedrijf wel Jantje 100 euro extra per maand geven aan (extra) reiskosten vergoeding zodat hij bij hun komt werken, maar niet Pietje 100 euro extra per maand bruto geven zodat hij bij hun komt werken. Het lijkt mij dat het een bedrijf weinig uitmaakt waar hun personeel woont, en het liefst zelfs personeel hebben dat in de buurt woont. Dan lijkt het mij dat je beter gewoon meer loon kan bieden, dan specifiek enkel Jantje die ver weg woont meer loon te bieden in de vorm van reiskostenvergoeding.

(Overigesn wordt het wel beetje offtopic).

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:30
Om de vraag in perspectief te zetten, zal ik mijn kosten eens presenteren. Ik houd ze behoorlijk goed bij, ze geven volgens mij wel een redelijk beeld.

Ik rij een Grand Scenic Techline 1.5 dCi uit 2008, aangeschaft in 2012 voor ruim € 11.000.

In 2014 reed ik privé 7.000km, woonwerk 6.000 en dienstreis 9.000 km.

Werkelijke kosten 2014 (afgerond):
Afschrijving 2.000
Brandstof 1.750
Belasting 1.500
Onderhoud 1.000
Verzekering 500 (WA)
Schade/reparatie 600
Totaal 7.350

Prijs van misgelopen spaargeld laat ik buiten beschouwing (is minus rendementsheffing feitelijk toch 0%). De kostprijs voor mijn auto wordt hiermee:
Totaal/22.000km = 0,33 ct/km
Als ik dit opsplits naar prive (kosten heb ik toch) en zakelijk, verandert het plaatje. Afschrijving, belasting en verzekering heb ik op het moment dat ik een auto aanschaf, zelfs als ik 0 km rij. Die reken ik voor 90% als privé. De rest gaat naar verhouding van gereden km, ongeveer 1/3e privé en 2/3e zakelijk. Dan wordt het plaatje:
Privekosten/7.000 = 0,67 ct/privékm
Zakelijke kosten /15.000 = 0,18 ct/zakelijke km.

Als ik de kosten vanaf 2012 tot en met 2018 uitreken, daalt de totale km-prijs wel wat, maar niet spectaculair: van 0,33 naar 0,30 ct/km.

Gelukkig krijg ik aan de andere kant wel reiskostenvergoeding. Met een mix van vergoedingen in totaal € 3.100, dat is 0,21 ct/zakelijke km. Ik krijg het zakelijke kostendeel dus volledig vergoed.
Onderaan de streep kost de auto mij €4.250, dus 0,61 ct/privékm...

Sommige collega's hebben een lease-auto. Met die regeling zou ik bijtelling aan kosten er bij krijgen minus onkostenvergoeding. Het zou voor mij ongeveer € 1.200 per jaar goedkoper zijn, waarbij ik bovendien niet meer het risico loop op grote schade/reparatie of stijgende verzekeringspremie wanneer ik een paal omver rij. Omdat mijn werk steeds meer op het werk van die lease-collega's is gaan lijken, snappen jullie dus welk verzoek ik aan mijn directeur heb gedaan...

Moraal van het verhaal voor de topicstarter? Je vergoeding is vanuit de werkgever beschouwd helemaal niet zo onredelijk, het effect hangt af van je eigen keuze voor een dure auto of een goedkoper alternatief. En wanneer je echt meer zakelijk moet gaan rijden, is een leaseregeling wel aantrekkelijk. Staat tegenover dat je een groter deel van je leven in de file op een snelweg doorbrengt. ;-)

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:46
BastaRhymez schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:46:
Tevens een kleine kritische opmerking naar TS (no flaming):
Leaserijders rijden ook niet gratis (mits ze er voor kiezen om < 500 km prive te rijden). Je hebt dan gewoon je bijtelling iedere maand en afhankelijk van je leaseauto, kost dat ook geld. Iets wat ook makkelijk in de 100+ euro's kan oplopen (voor een redelijk eenvoudige auto). Natuurlijk heeft een leaserijder een hoop voordelen, maar het gras is niet altijd groener aan de overkant...
Voor bijvoorbeeld een Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive (5 deurs) t.w.v. € 18.500,- (vanaf prijs was ergens rond de 16.895,-) betaalde je in 2010 14% bijtelling. M.a.w. dezelfde auto als die jij nu rijdt, kost een leaserijder 215 euro (bruto).
Dit is te kort door de bocht.
Je hebt gelijk als je zegt dat een leaserijder ook betaalt, maar de andere kosten, die de TS maakt, die maakt de leaserijder niet.
Wegenbelasting, verzekering, privekilometers, onderhoud, afschrijving, etc.
Ik vrees dat dat een stuk hoger is dan 125 euro bruto.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

ik rijd woonwerk 42k per jaar
Ik krijg voor de 1900 kms per maand een vaste vergoeding van 130 euro en voor de 1600 0.19 c/km (bij benadering). Ik dek alleen mijn de diesel kosten zo een beetje en de wegenbelasting :p Extra onderhoud en verzekering, afschrijving zijn voor mijzelf. Maar dat wist ik toen ik begon en dus accepteer ik dat. Het is 1 maal ter sprake gekomen en that's it. Dit is in mijn ervaring ook meestal een gesloten deur en is er geen ruimte voor onderhandeling. Wel kun je proberen of je je salaris wat kunt op laten trekken ter compensatie. (als het echt veel scheelt)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:05:
[...]

Dit is te kort door de bocht.
Je hebt gelijk als je zegt dat een leaserijder ook betaalt, maar de andere kosten, die de TS maakt, die maakt de leaserijder niet.
Wegenbelasting, verzekering, privekilometers, onderhoud, afschrijving, etc.
Ik vrees dat dat een stuk hoger is dan 125 euro bruto.
Te kort door de bocht, misschien...
Maar als TS graag een "eigen auto" rijdt, dan heeft hij nu eenmaal die kosten als wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving e.d.
Het is niet heel fair, om dat volledig bij de werkgerelateerde kilometers neer te leggen.

En met een vergoeding van 32 cent / km kan je (de extra gemaakte kilometers) prima afdekken... Want dat de kostenposten heb je toch al. In dit specifieke geval van TS, gaat het namelijk om de extra kilometers die hij moet maken, bovenop de andere (woon-werk / werk-werk) kilometers...
Pagina: 1