Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:26

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Beste tweakers,

Graag jullie advies over het volgende: ik woon in een oud grachtenpand in Utrecht met 5 andere mensen (6 totaal dus). De meeste van ons hebben meerdere apparaten op het netwerk aangesloten waarvan het grootste gedeelte draadloos (telefoon, tablet, laptops, de sporadische tv en spel computer). Op dit moment hangt de router op de beneden verdieping en hebben de mensen op de tweede nogal slecht bereik. Niet zo verwonderlijk met alles wat verbonden is.
Nu is mijn vraag, hoe dit het beste op te lossen. De obvious manier is kabels trekken, maar dat kost geld als het al mogelijk is met de huidige infrastructuur. Een andere optie is met wifi-versterkers werken. Zelf heb ik geen ervaring hiermee en zou dus ook niet weten hoeveel en welke geschikt zijn voor deze situatie.
Wat te doen?

We hebben een Ziggo max pakket dus qua basissnelheid zou het niet te weinig moeten zijn, geen van ons is een grote downloader.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zeg powerline setje met WiFi. Betaalbaar en eenvoudig te installeren,

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die Ziggo router valt om bij teveel connecties (al helemaal wifi).

In een studentenhuis (gokje) wil je eigenlijk een professionele router hebben (Ziggo in bridge laten zetten) en vandaar met goede bekabeling, managed switch en een paar AP's in hetzelfde subnet (dus alle eigen routers wifi punten die eugen subnets draaien in de vuilnisbak) alles ingrepen naast goede afspraken over streamen, aantal torrents, eigen servers en legale software etc.

Alle andere oplossingen zijn houtje touwtje oplossingen en zullen ook voor legio problemen kunnen zorgen.

Je kan toch eens kijken of je 1 kabel omhoog kan krijgen (cat 5e of beter) en daar ren kleine switch aanhangen zodat iedereen de eugen netwerkjes kan bouwen ? Nadeel is wel dat je geen QOS hebt en een wildgroei aan ether vervuilingen van allerleihande wifi netwerken die bij op kanaal 11 de 2,4 GHz gaan volslanken en elkaar wegdrukken

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

In de 1001 andere (en vergelijkbare) topics wordt standaard het advies "extra accesspoints". Lijkt me in dit geval ook van toepassing.

Verder eens met bovenstaande, bij veel simultane clients een echte router inzetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
QOS en dergelijke is overkill man.

Een kabel blijft altijd het beste maar indien dat niet mogelijk is zou ik kijken naar een powerline setje zoals _Diederik al aangaf.

Kijk hier voor de kits:
http://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
renedis schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:26:
QOS en dergelijke is overkill man.

Een kabel blijft altijd het beste maar indien dat niet mogelijk is zou ik kijken naar een powerline setje zoals _Diederik al aangaf.

Kijk hier voor de kits:
http://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/
6 personen, meerdere apparaten en dan alles over een powerline heen gooien is jouw advies ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

Nah, een extra AP bijplaatsen en die via een Powerline aan de rest van het netwerk knopen is een mooi begin imho.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Breezers schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:00:
[...]

6 personen, meerdere apparaten en dan alles over een powerline heen gooien is jouw advies ? :?
Als een kabel niet mogelijk is, ja. Een wifi repeater is imo minder goed dan een powerline oplossing.
De repeater en powerline oplossingen ontlopen elkaar kwa prijzen ook niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 14-09 10:53
Breezers schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:20:
In een studentenhuis (gokje) wil je eigenlijk een professionele router hebben (Ziggo in bridge laten zetten) en vandaar met goede bekabeling, managed switch en een paar AP's in hetzelfde subnet (dus alle eigen routers wifi punten die eugen subnets draaien in de vuilnisbak) alles ingrepen naast goede afspraken over streamen, aantal torrents, eigen servers en legale software etc.
Overkill in het kwadraat 8)7

Gewoon een extra accespoint op de bovenste verdieping en het probleem is opgelost. De TS vraagt helemaal niet om QOS en dat soort zaken, enkel het bereik boven is slecht.
Dat accesspoint bij voorkeur wel met een kabel aansluiten, powerline kan ook, maar het is altijd maar de vraag hoe goed het functioneerd. Het accesspoint kan overigens gewoon een vrij eenvoudige router zijn die in accesspoint modus wordt ingesteld, dat hoeft dus geen vele honderden Euro's te gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Oilman schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:04:
[...]

Gewoon een extra accespoint op de bovenste verdieping en het probleem is opgelost. De TS vraagt helemaal niet om QOS en dat soort zaken, enkel het bereik boven is slecht.
Dat accesspoint bij voorkeur wel met een kabel aansluiten, powerline kan ook, maar het is altijd maar de vraag hoe goed het functioneerd. Het accesspoint kan overigens gewoon een vrij eenvoudige router zijn die in accesspoint modus wordt ingesteld, dat hoeft dus geen vele honderden Euro's te gaan kosten.
Dank, dit klinkt als een (financieel) haalbare oplossing. Het verhaal van internet over je stroomnetwerk thuis ken ik, maar ik ben dan bang voor veel 'lekkage'. Ik zal de verschillende opties eens bij de huisbazen voorleggen.

Ps. wij zijn geen studenten maar allemaal starters en ik merk dat er qua internet eisen een groot verschil zit tussen die twee groepen. Hoge snelheden is niet per se nodig, als het signaal maar stabiel is en Netflix goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Oilman schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:04:
[...]

Totdat 1 van de 6 bewoners zijn torrent op 100 connections zet, een servertje gaat draaien, iedereen extra WiFi routers gaat zitten plaatsen waarop niemand meer geen netflix meer kan kijken of stabiel internet |:(

if you buy peanuts you get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 14-09 10:53
Als iemand TV gaat kijken met het volume op maximaal, dan kan de rest ook geen TV meer kijken.

Oftewel als je met z'n 6'en samen woont dan kan je elkaar daar gewoon op aanspreken. Gezien het feit dat ze het nu met enkel wifi doen, kan je er wel vanuit gaan dat het geen nerds zijn die een server gaan draaien enz, want dan had er al lang iemand een bedraad netwerk aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Laatst online: 23:08
Een ding denk ik wel: Laat dat Ziggo modem in bridge zetten, en zet (zo centraal mogelijk) een goede router neer.

Ik denk dat je dan al erg veel winst boekt.

Twee tips hiervoor:

De Netgear Nighthawk.

De Asus RT-AC68U.

Als je samen wat geld bij elkaar legt dan moet dit een reële optie zijn, IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Breezers schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:19:
[...]

Totdat 1 van de 6 bewoners zijn torrent op 100 connections zet, een servertje gaat draaien, iedereen extra WiFi routers gaat zitten plaatsen waarop niemand meer geen netflix meer kan kijken of stabiel internet |:(

if you buy peanuts you get monkeys
Geen van ons is een grote downloader, af en toe een filmpje maar ook niet meer dan dat. De mensen die beneden wonen hebben al een kabel getrokken dwars door de hal heen maar de bovenste twee verdiepingen is dit niet mogelijk (althans niet dat we weten). Zoals gezegd wij zijn geen studenten meer en die hebben echt beduidend andere eisen aan hun netwerk dan mensen die werken.

@Richub
Een modem in bridge zetten, hoe doe je dat en hoe werkt het dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richub
Je schakelt dan de routerfunctie uit in dat Ziggo modem, dat wordt dan een 'domme' modem. Met een UTP kabel sluit je daar dan een goede router op aan, die dan het internet gaat verdelen over alle gebruikers.

Zo'n goede router heeft veel meer cpu-kracht, en ook meer RAM aan boord dan dat Ziggo modem. In het geval van de twee routers die ik al noemde zit er zelfs een dual core cpu in. Ook de chips voor wifi zijn veel krachtiger.

Als je in oud UPC gebied zit kun je vaak zelf zo'n modem in bridge zetten, in oud Ziggo gebied moet je de klantenservice even bellen.

Die kabel naar de begane grond moet dan wel in de nieuwe router geprikt worden, btw.

Pagina met meer info hierover:
http://www.allesoverdraad...uiten-op-ziggo-upc-modem/

[ Voor 16% gewijzigd door Richub op 15-09-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Thanks voor de duidelijke uitleg!
Wij hebben altijd al Ziggo gehad dus misschien dat we dan moeten bellen, maar dat kunnen we wel uitzoeken.
Nu onze huisbazen overtuigen van de aanschaf van zo'n nieuwe router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Oeh, huisbazen... Die zien vaak het nut niet in van een dure router. ;)

Geef aan dat je een goede router wilt, en geen Sitecom (Ik noem dat altijd Shitcom ;)) of zoiets.

Kies een van de routers uit mijn eerste post, en vraag gericht om die router.

Ik heb zelf 500 Mbit symmetrisch glasvezelinternet hier, en mijn Asus RT-AC68U heeft daar totaal geen moeite mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Scheelt dat een van de huisbazen mijn zus is, dus daar komen we wel uit haha. Maar het hele huis klaagt al een tijd dat het internet niet goed is dus gaat sowieso goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:46
Richub schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:40:
Een ding denk ik wel: Laat dat Ziggo modem in bridge zetten, en zet (zo centraal mogelijk) een goede router neer.

Ik denk dat je dan al erg veel winst boekt.

Twee tips hiervoor:

De Netgear Nighthawk.

De Asus RT-AC68U.

Als je samen wat geld bij elkaar legt dan moet dit een reële optie zijn, IMHO.
Waarom de router van Ziggo in bridge zetten?
Nergens voor nodig.
Nat over Nat werkt prima, zo heb ik het thuis al jaren draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Toch werkt NAT beter dan kletsNAT. m.n. bij RDP verbindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 15:14
In zo'n oud pand wil het stroomnetwerk wel eens van matige kwaliteit zijn waardoor een powerline adapter slecht werkt of snel kapot gaat. WiFi daarentegen lukt vaak best bij een karkas van hout en je geen last hebt van beton of staal.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
ASS-Ware schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:36:
[...]

Waarom de router van Ziggo in bridge zetten?
Nergens voor nodig.
Nat over Nat werkt prima, zo heb ik het thuis al jaren draaien.
Kan inderdaad wel goed werken, maar weet de TS wel zeker of beide routers wel in een andere range zitten?
Mijn gok is van niet. :)

Het beste is gewoon om een enkele centrale router aan te houden, en Ziggo ondersteunt dit ook, doordat je hun modems in bridge kunt zetten.

Mocht een van de huisgenoten van de TS een keer een poort moeten forwarden, dan is dat met dubbel NAT gewoon lastig, met een enkele router is dat geen probleem.

Kortom: Waarom moeilijk als het makkelijk kan. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Buiten een goede router zou ik 2 of 3 goede AP's aan het plafond monteren, die van Ubiquiti kan ik zeker aanraden.
Die zenden allemaal dezelfde SSID uit en doen aan client transfer. Simple gezegd werken ze samen.
Ze zijn ook makkelijk te configureren.
Je moet dan wel 1 utp naar elke AP trekken, ze zijn PoE dus de voeding gaat over de netwerk kabel.

Mocht je nou heel erg veel wifi van de buren op 2.4 Ghz band zien dan zal wifi altijd een probleem blijven en zal je naar 5 Ghz willen. Dan wordt Ubiquiti wel heel erg duur helaas.

Wat je ook doet, plaats geen repeaters, dat geeft alleen maar echo op je wifi en dat wil je al helemaal niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Gman op 15-09-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Richub schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:30:
[...]

Kan inderdaad wel goed werken, maar weet de TS wel zeker of beide routers wel in een andere range zitten?

Het beste is gewoon om een enkele centrale router aan te houden, en Ziggo ondersteunt dit ook, doordat je hun modems in bridge kunt zetten.

Mocht een van de huisgenoten van de TS een keer een poort moeten forwarden, dan is dat met dubbel NAT gewoon lastig, met een enkele router is dat geen probleem.

Dat eerste inderdaad 8)7 ik ben absoluut geen expert of kenner op het gebied van netwerken. Het liefst doe ik wat dat betreft gewoon aan plug'n'play
En van een collega kreeg ik ook al mee dat in oudere huizen EOP niet verstandig is. Nou is het huis jaar of 8 terug volledig gerenoveerd (tis voormalig Koopstudio pand), maar ik heb geen idee in welke mate en of daarbij het elektra netwerk ook is aangepakt @yodocus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 21:17
Gman schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:44:
Mocht je nou heel erg veel wifi van de buren op 2.4 Ghz band zien dan zal wifi altijd een probleem blijven en zal je naar 5 Ghz willen. Dan wordt Ubiquiti wel heel erg duur helaas.
Ubiquiti heeft nieuwe AC Access Points aangekondigd, de bijbehorende prijzen vallen mee. Het goedkoopste model is ongeveer 90 eur (oude AC was 300). Verwachting is dat ze eind oktober / begin november leverbaar worden in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 12-09 09:46
Ok dat is goed nieuws.
Ik zag vandaag deze, bedoel je die?

[edit]
http://arstechnica.com/ga...-weve-got-some-to-review/

:)

[ Voor 30% gewijzigd door Gman op 15-09-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 21:17
Nee, die edu wordt 400 eur ofzo.
Ik bedoelde deze https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Richub schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:30:
[...]

Toch nog een vraag, een van mijn huisgenoten heeft aangegeven toch graag zijn kabel te behouden, maar omdat hij helemaal beneden woont zou dit betekenen dat er eerst een kabel van het modem naar de eerste gaat naar de router, en vervolgens weer een terug naar zijn kamer. Klinkt als omslachtig, is er nog een oplossing mogelijk waarin dit niet nodig is? Anders gaan we gewoon creatief aan de slag met kabelgootjes.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:46
Correct me if wrong maar Router is eerste in het netwerk, dus hoe jij aangeeft klopt helemaal. Eerst een kabel naar boven (router) en dan weer helemaal naar beneden.

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Ja maar kan ik voorkomen (met de oplossing zoals Richub gaf) dat het nodig is om weer een kabel naar beneden te trekken vanaf de eerste als het modem toch al beneden hangt. (en nee is ook een antwoord ;))

• Richub
Je kan ook de nieuwe router naast het modem zetten, maar dan krijg je weer dat de wifi op de 2de verdieping waarschijnlijk minder goed gaat werken.

Hoe dan ook: Je moet de kabel naar de begane grond in de nieuwe router prikken.

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Duidelijk :) Dan gaan we gewoon wat goochelen met kabelgootjes gok ik zo.
Huisbazen hebben iig het voorstel in overleg. Het kan zijn dat zij zo'n dure router niet zien zitten maar dat gaat wel goed komen.

Pagina: 1