Upgrade 5800 series GPU max 400 euro

Pagina: 1
Acties:

• Sakray
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe kaart?
Gamen

Wat mag de kaart gaan kosten?
300/400

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is:
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz
ASRock Z77 Extreme4-M (CPUSocket)
1024MB ATI AMD Radeon HD 5800 Series

ff snel een copy paste gedaan

Wat verwacht je van ons?
Dat jullie mij kunnen helpen besluiten wat een goede kaart voor dit systeem zou kunnen zijn want ik ben zelf echt helemaal niet up-to-date in the graphische kaarten wereldje. Al hoor ik van veel mensen dat GTX kaarten erg goed zijn maar je moet natuurlijk ook kijken of het wel of niet op je moederboord kan enzo en dat is waar ik ook hulp bij nodig heb want dat weet ik allemaal zo net even niet.

Maar wat zouden jullie mij kunnen advieseren want mijn huidige kaart is niet meer te harden meeste nieuwe games trekke "high" nog maar nauwelijks en binnekort komt dus Fallout 4 uit en zou die graag wel op hogere settings willen spelen.

Mvg,
Wesley

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
Wat is de resolutie van de monitor waarop je gamed en wat voor voeding heb je ( merk en typenummer)?

[ Voor 32% gewijzigd door Philpend op 14-09-2015 19:51 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:11
Je systeem kan prima mee heb zelf lf een i5 3470 dus een snelle GPU is de oplossing! Maarr je info is wat schaars wat voorn resolutie speel je? Wat voorn voeding heb je (specifieke merk of foto van de zijkant van de voeding) de ene voeding is namelijk niet de andere.

Als je voeding het aan kan
1080p = MSI GTX970 Gaming 4G
1440p+ = MSI R9 390 Gaming 4G

Verwijderd

U serious? voorn? Een 290 is ook een erg goede kaart, en lekker goedkoop vergeleken met de rest. Iets mindere prestaties als een 390, maar het is dezelfde chip, en het scheelt maar weinig. Maar zoals hierboven, eerst maar eens de voeding doorgeven, zodat er niets misgaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 20:45 ]

• Sakray
Oh sorry dat had ik idd moete erbij melden ik game altijd op 1920x1080 resolutie. Voeding als ik het goed heb was de Seasonic M12II 620W

Verwijderd

Sakray schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:45:
Oh sorry dat had ik idd moete erbij melden ik game altijd op 1920x1080 resolutie. Voeding als ik het goed heb was de Seasonic M12II 620W
Dan kan je zo ongeveer elke videokaart gebruiken, dat is een erg goede voeding.
Als je van zuinig en stilte houd, zou ik een 970 aanraden, geef je daar niet zo veel om, en wil je meer bang for buck, neem een 290/390.
De 290 vind ik eigenlijk intressanter, laat je niet afschrikken door de 3 ;) de 390 is in principe dezelfde kaart als een 290, maar de 390 heeft kleine optimalisaties, waardoor hij iets sneller is. Dat vind ik persoonlijk het prijsverschil niet waard. Maar je zal wat reviews moeten lezen om te zien wat je daar zelf van vind.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 20:49 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA met een iets inhoudelijkere titel.

• Sakray
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:46:
[...]

Dan kan je zo ongeveer elke videokaart gebruiken, dat is een erg goede voeding.
Als je van zuinig en stilte houd, zou ik een 970 aanraden, geef je daar niet zo veel om, en wil je meer bang for buck, neem een 290/390.
De 290 vind ik eigenlijk intressanter, laat je niet afschrikken door de 3 ;) de 390 is in principe dezelfde kaart als een 290, maar de 390 heeft kleine optimalisaties, waardoor hij iets sneller is. Dat vind ik persoonlijk het prijsverschil niet waard. Maar je zal wat reviews moeten lezen om te zien wat je daar zelf van vind.
Hmm zowiezo ga ik alle benoemde kaarten ff opzoeken en reviews van lezen ja neem aan dat de 290 en 390 ook gewoon GTX kaarten zijn?? (Ben niet zo advanced in de kaarten secties geen idee wat nummers alleen betekene haha)

Verwijderd

Nee de 970 is een nvidia kaart (dus gtx) de 3/290 zijn amd kaarten.

• Sakray
maar geluid enz maakt niet veel uit heb een goede case die geluid dempt maar kwa prestatie/prijs verhouding wat zou je me het beste aanraden?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Qua prijs/prestaties is een R9 290 nog ergens voor een goede prijs vandaan toveren een prima keuze, zeker tweedehands zijn ze zeer interessant.

Anders zou ik zelf voor een R9 390 gaan, vooral omdat deze bewezen heeft het prima [understatement] te doen op DX12, Nvidia doet het momenteel nog niet zo prima [ook understatement].

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

2/390.
Probeer een 290 te krijgen, dat is een heel erg goede kaart voor het geld.
Presteert bijna hetzelfde als een 970, is alleen wat minder zuinig.
De 390 is in amd's ogen een nieuwe kaart, daardoor weer een stukje duurder, terwijl het gewoon dezelfde chip is als een 290. Hierboven heb ik dat al een beetje uitgelegd.
Ik zou persoonlijk kiezen voor een 290/390. Het is maar net wat verkrijgbaar is, de verschillen zijn wel zo'n beetje verwaarloosbaar. De 390 is iets duurder, maar presteert ook iets beter. De 290 is wat slechter verkrijgbaar, maar is wat goedkoper. Voor de rest is het een beetje lood om oud ijzer.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 23:23 ]

• Sakray
Oke bedankt voor de reacties zal idd denk gaan kijken voor die 290 die ziet er goed uit voor de prijs ja

nu zie ik wel dat er meerdere 290 kaarten zijn zoals Sapphire R9 290 en MSI Radeon R9 290 neem aan dat hier ook verschillen in zitten en sommigen maybe niet op mijn moederboord kunnen? Is er een specifieke 290 waar ik naar moet kijke of een specifieke 390?

[ Voor 55% gewijzigd door Sakray op 15-09-2015 11:00 ]

Verwijderd

Sakray schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:56:
Oke bedankt voor de reacties zal idd denk gaan kijken voor die 290 die ziet er goed uit voor de prijs ja

nu zie ik wel dat er meerdere 290 kaarten zijn zoals Sapphire R9 290 en MSI Radeon R9 290 neem aan dat hier ook verschillen in zitten en sommigen maybe niet op mijn moederboord kunnen? Is er een specifieke 290 waar ik naar moet kijke of een specifieke 390?
Ze kunnen allemaal op je moederbord. Zorg dat je een aftermarket koeler hebt, en geen reference. Dit is een reference koeler: https://www.google.nl/sea...Glz6H-HeOem71mNTDDs_Ak%3D
Je ziet dat de koeler helemaal afgesloten is, en maar 1 fan heeft.
Dit is een aftermarket koeler: https://www.google.nl/sea...2#imgrc=aRngWLfD7J3THM%3A
Je ziet dat het meer open is, en hij 3 ventilators heeft. Zo iets moet je hebben.
Van de reference dus ver weg blijven, die maken echt een pokkeherrie.
Het merk maakt niet zo gek veel uit, de een is iets stiller als de ander, daarvoor zal je ook reviews op moeten zoeken.
Ze kunnen allemaal op je moederbord, dat is het probleem niet.
Zolang je niet die reference koeler hebt, scheelt het allemaal niet zo gek veel.
De een is iets stiller als de ander, en de een is weer wat koeler. Daar zal je ook reviews voor moeten kijken.

• Sakray
Aah zo oke bedankt voor alle tips tot nu toe erg helpfull zal idd dan maar kijke naar zon aftermarket one

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Al moet je niet de XFX aftermarket nemen, en die van Asus is bij de R9 290 ook niet geweldig.

Verwijderd

RobinHood schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:20:
Al moet je niet de XFX aftermarket nemen, en die van Asus is bij de R9 290 ook niet geweldig.
Mwa, de xfx bevalt mij toch redelijk moet ik zeggen.
Het scheelde toen ook iets van 30-40 euro geloof ik, toen was de keus snel gemaakt.
Hij is best stil en koel, alleen de vrm word behoorlijk warm.
Het is geen slechte kaart hoor. Al moet ik zeggen, dat de prijs nu zo weinig scheelt, dat ik nu ook voor een ander zou kiezen. Ik zou zelf voor de msi kiezen, of de sapphire tri-x.

• Sakray
Nu lees ik wel bij aantal reviews dat de kaart 700+ watt nodig heeft of gewoon heel veel watt in general? Zou ik die type kaarte wel aankunnen dan of is dat gewoon heel erg overschat door hun?

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-02 16:01
Is gewoon overschat door hun. Je seasonic kan dat makkelijk aan. Die rating is eigenlijk bedoelt voor slechte voedingen zoals die van techsolo die hun wattage helemaal niet halen.

[ Voor 6% gewijzigd door superrock op 16-09-2015 10:28 ]

Verwijderd

Kan makkelijk, het is inderdaad om zich in te dekken tegen mensen met (hele) slechte voedingen.
De 290 verbruikt zo ongeveer 250W. http://www.guru3d.com/art...-review-benchmarks,4.html
Samen met je processor, moederbord, schijven zal je zo rond de 350-400W komen. Dat gaat dus prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 02:10 ]

• Sakray
Ik weet niet of ik het hier vragen kan/mag maar heeft iemand een goede betrouwbare webshop naar de R9 290 aftermarket kaart? Ik heb zelf hier op tweakers gekeken maar meeste zijn te koop alleen op MadOverlord die geen beoordelingen heeft en Max ICT die veruit de meeste slechte reviews ooit heeft kwa verzending/verpakkingen enz vooral met zon prijs wil ik wel dat het gewoon netjes en goed aankomt natuurlijk.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De enige twee die ik kan vinden zijn de pricewatch: HIS R9 290 iPower IceQ X² OC 4GB GDDR5 welke nog goedkoop bij SI te krijgen is, al is dat ook niet een topshop [meer], anders de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD welke bij Azerty [wel een aardige zaak] nog te krijgen is.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Sakray schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:44:
Ik weet niet of ik het hier vragen kan/mag maar heeft iemand een goede betrouwbare webshop naar de R9 290 aftermarket kaart? Ik heb zelf hier op tweakers gekeken maar meeste zijn te koop alleen op MadOverlord die geen beoordelingen heeft en Max ICT die veruit de meeste slechte reviews ooit heeft kwa verzending/verpakkingen enz vooral met zon prijs wil ik wel dat het gewoon netjes en goed aankomt natuurlijk.
Of je gaat tweedehands kijken, dan zijn ze nog beter geprijsd!

V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Je kan ook kijken naar een 780 (Ti). Dat zijn ook hele goede kaarten, ze gaan wel voor iets meer weg, maar daarvoor krijg je wel meer stilte en een lager verbruik. En zelf verkies ik nVidia boven AMD, AMD is niet slecht, zeker niet, maar ik vind nVidia toch wat fijner en meestal beter werken.

V&A aangeboden: Asus GTX780-3GD5

[ Voor 31% gewijzigd door 3L3ktr1k op 25-09-2015 16:30 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:13
Demian Brunt schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:53:
Je systeem kan prima mee heb zelf lf een i5 3470 dus een snelle GPU is de oplossing! Maarr je info is wat schaars wat voorn resolutie speel je? Wat voorn voeding heb je (specifieke merk of foto van de zijkant van de voeding) de ene voeding is namelijk niet de andere.

Als je voeding het aan kan
1080p = MSI GTX970 Gaming 4G
1440p+ = MSI R9 390 Gaming 4G
of je bedoelt r9 290 4g of r9 390 Gaming 8g :)

• Sakray
3L3ktr1k schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:27:
[...]

Je kan ook kijken naar een 780 (Ti). Dat zijn ook hele goede kaarten, ze gaan wel voor iets meer weg, maar daarvoor krijg je wel meer stilte en een lager verbruik. En zelf verkies ik nVidia boven AMD, AMD is niet slecht, zeker niet, maar ik vind nVidia toch wat fijner en meestal beter werken.

Ben altijd wel beetje bang als het om 2e hands gaat ivm dingen die stuk kunnen zijn enzo maar het is zeker wel heel intersant de prijs verschillen zijn enorm.

Azerty is idd een goede shop (meeste van me PC gehaald daar) alleen vind ze vaak wat aan de dure kant

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-02 09:48

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

3L3ktr1k schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:27:
[...]

Sorry vriend maar je bent nu wel heel erg als een nVidia fanboy bezig, een 780ti zuipt gewoon net zo veel als een R9 290/390 misschien wel meer er zit bij TPU wel 3!!! wat tussen :+ en avarage scoort een R9 290 zelfs beter waar een GTX780 misschien 10 watt minder gebruikt en stiller zijn ze ook alles behalve. Dat jij liever een nVidia hebt dat moet je natuurlijk zelf weten maar ga dan aub geen komplete onzin verkondigen. Verder is een GTX780 gewoon inferieur aan een R9 290/390.

bron: https://www.techpowerup.c...eForce_GTX_780_Ti/25.html

[ Voor 5% gewijzigd door DarkBlaze op 29-09-2015 13:02 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Als je dit zegt: En zelf verkies ik nVidia boven AMD, AMD is niet slecht, zeker niet, maar ik vind nVidia toch wat fijner en meestal beter werken.
Dan ben je gewoon een simpele fanboy. Het zijn super arbitraire dingen die je zegt.
Ik vind het fijner en beter werken. WAT? Wat betekent dat?
Bovendien is het natuurlijk totale onzin. Amd werkt net zo goed en fijn.
En zoals al gezegd, een 780 verbruikt niet minder als een 290. Oke, misschien een paar watt, maar daar ga je nooit iets van merken.
http://www.guru3d.com/art...rce_gtx_780_review,9.html
http://www.guru3d.com/art...rectcuii_oc_review,9.html
De 780 is stiller? WHAHAH Wat een totale onzin. Ligt aan de koeler die erop zit. Er zijn 290's die stiller zijn als een 780, en andersom. Kijk ook nog maar eens in die reviews, daar maakt de 290 precies even veel geluid.
Een 780 met reference koeler maakt meer lawaai als een (ik zeg maar iets) 290 tri-x van sapphire.
En een 290 met reference koeler maakt meer herrie als, oke, er is niet veel wat meer herrie maakt. Maar dat komt door de slechte koeler. Er zijn ook heel erg stille 290's.
En aangezien de 780 2e hands nog een stuk duurder is, is het gewoon geen goede keus. Ook is het aanbod veel kleiner, waardoor je kans op een goede deal ook kleiner word.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 14:03 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36

Fanta

FordPerformance™️

Sakray in "Upgrade 5800 series GPU max 400 euro"
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:43:

U serious? voorn? Een 290 is ook een erg goede kaart, en lekker goedkoop vergeleken met de rest. Iets mindere prestaties als een 390, maar het is dezelfde chip, en het scheelt maar weinig. Maar zoals hierboven, eerst maar eens de voeding doorgeven, zodat er niets misgaat.
U serious? Minder als? ;)

@TS: in jouw budget is er eigenlijk geen twijfel over mogelijk, 290 of 390. Pak degene met de beste koeling, en je zit voorlopig goed.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
Als je voor fallout 4 wilt upgraden dan zou ik wachten totdat de eerste fallout 4 benchmarks uit zijn.

Zowel de GTX 970 als de r9 390 zijn momenteel interessante kaarten, het is dus gameafhankelijk of de GTX of de r9 beter is. Wel lijkt AMD meer baat te hebben bij DX12, maar 100% zeker is dat niet aangezien er pas slechts 2 DX12 benchmarks uit zijn.

• Sakray
Ardjee schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:52:
Als je voor fallout 4 wilt upgraden dan zou ik wachten totdat de eerste fallout 4 benchmarks uit zijn.

Zowel de GTX 970 als de r9 390 zijn momenteel interessante kaarten, het is dus gameafhankelijk of de GTX of de r9 beter is. Wel lijkt AMD meer baat te hebben bij DX12, maar 100% zeker is dat niet aangezien er pas slechts 2 DX12 benchmarks uit zijn.
FO4 is een groot punt voor mij ja die ik op zn minst wel gewoon met een goed steady FPS en redelijke graphics zou willen kunnen spelen ja. Draait FO4 op DX12 dan dat je weet is dat ergens gezegt al? En zijn de 290 kaarten ook DX12 compatible wat dat betreft?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
ik ben 99% zeker dat fallout 4 niet op dx12 gaat draaien. Zowel de Nvidia als de AMD kaart supporten niet alle features die in dx12 zitten. Welke in de toekomst beter gaat zijn valt lastig te voorspellen. Persoonlijk denk ik dat AMD hierin een voordeel heeft aangezien AMD practisch microsoft gedwongen heeft met DX12 te komen (DX12 gebruikt grotendeels de code die in mantle zit).

Dus de GTX 970 en de r9 290 hebben beide halve support voor alle DX12 features, maar de voornaamste feature waardoor DX12 interessant is wordt door beide partijen ondersteund.
Pagina: 1