Zelfbouw: HTPC + NAS + Download

Pagina: 1
Acties:

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:54
Hoi allemaal,

Ik zit al jaren op tweakers, en weet wel vrij aardig wat van PC's etc. Maar dat gaat meestal om high-end (game)pc's.
Nu wilde ik mijn PC gaan upgraden, maar heb me eigenlijk bedacht dat ik hem (helaas) helemaal niet meer gebruik om te gamen, maar voornamelijk om films mee op mijn TV te toveren (1080p DTS geluid e.d.). Dusss het is eigenlijk veel mooier om een eigen HTPC te bouwen, waarop ik direct alle films op download. En dan wil ik daar eigenlijk ook meteen een NAS / Private Cloud etc. van maken.
Echter heb ik daar echt geen verstand van.
Dus ik hoop dat jullie mij de goede richting in kunnen sturen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Waarschijnlijk wordt het zelfbouw, en moet het systeem de volgende 3 dingen kunnen:

1. HTPC:
Wil graag met Kodi werken, moet min. 1080p aankunnen (het liefst eigenlijk future proof --> 4/8K). Geluid DTS HD Mstr etc.
Hierbij wil dan gewoon een top interface (vandaar Kodi), automatische beschrijvingen / ondertitels etc. etc.
Deze moet ook evt. 'vervangen' kunnen worden door Netflix (indien zij straks DTS gaan ondersteunen).

2. NAS
Tegelijkertijd zou ik hem graag als NAS willen gebruiken. Een Private Cloud omgeving (Bitorrent Sync bijv). waarop al mijn devices automatisch backuppen zodra verbonden met Wi-Fi. En mijn vaste PC / laptop etc. dit ook doet via het network.
Vervolgens wil ik bij mijn ouders een out-of-the-box NAS neer zitten. Deze moeten met elkaar kunnen praten en 'over night' synchroniseren.

3. Downloadbak
I.p.v. op mijn vaste pc downloaden wil ik gewoon direct op de HTPC/NAS downloaden.
Deze wil ik dus volledig als multimedia bron gebruiken, en als download client.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echte vaste prijs -> ik moet er veel plezier van hebben, hij moet futureproof zijn, en ik moet er veel mee kunnen / tweaken / aanbouwen, etc. mocht dat nodig zijn.
Ik wil hem zelf bouwen, van hout (dus kast zou niet nodig zijn).
Eventueel een max zou liggen rond € 800,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wil mijn eigen kast maken.
Verder denk ik dat ik de meeste onderdelen gewoon ergens 2e hands vandaan haal.
Verder heb ik een Panasonic P42G30 en een Onky receiver/home cinema. Hij zou dus aangesloten worden op de Onkyo middels HDMI

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een super totaal oplossing, die echt alles regelt en kan.
Denk ook aan data encryptie, security, beveiligde verbindingen, snelheid, etc.
Maar ook de HTPC moet echt alles hebben wat je kunt verzinnen :9~

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben meer een Intel / Nvidia / Cooler master fan. Maar dat staat niet in steen geschreven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou super zijn als hij HDMI-CEC in meer/minder mate zou ondersteunen.
Qua cooling eigenlijk liever niet passief -> zet er een paar noctua fans in, en het is ook stil, maar wel goed koel. (toch?)

Ga je overklokken?
hierop niet van toepassing neem ik aan

Lijstje
Heb al een soort van lijstje gemaakt, puur ter indicatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 103,-€ 103,-
1MSI 970A-G43€ 61,-€ 61,-
2Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 139,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 43,-€ 43,-
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 49,01€ 49,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,86

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral heel erg benieuwd of dit een goed idee is en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn:

1. Is het 'verstandig'/ handig om HTPC/NAS etc. te combineren.
2. Zijn mijn wensen relatief makkelijk te verwezenlijken hiermee?
3. Wat voor setup heb ik daarvoor nodig.
4. Waarschijnlijk moet ik Windows draaien (vanwege NAS functionaliteiten etc.), maar kan ik bijv. het standaard besturingssysteem Kodi laten zijn? (dus soort van OpenElec) Want ik zal hem voornamelijk gebruiken als HTPC, en sporadisch zet ik dan een x aantal films aan om te downloaden. En het hele NAS gebeuren zou op de achtergrond moeten draaien...
5. Is het relatief makkelijk te realiseren om 'over-night' te laten syncen met een extra NAS bij mijn ouders? of waar moet ik dan op letten?
6. Is er een RAID nodig? Of is dit al een backup, en is de extra off premise backup bij mijn ouders voldoende?
7. Hoe zit het met stroomverbruik? In principe maakt me dat niet super veel uit, maar als e.e.a. toch zuiniger kan, of automatisch op standby kan etc. Is dat wel handig. Want ik gebruik sowieso de HTPC natuurlijk niet continu. En ook de NAS zal alleen actief zijn bij synchroniseren (denk ik). Hoe kunnen we dat zo energie zuinig maken, zonder dat ik tegen performance problemen aanloop?
8. Wat zouden jullie doen???? Trek het zo breed en gek mogelijk! Want waarschijnlijk heb ik alle mogelijkheden nog lang niet scherp!

Als jullie me kunnen helpen ben je echt mijn HELD!!!! dit kan óf super vet worden, óf echt drama, en daarin zijn jullie doorslaggevend volgens mij!! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door ErikB op 14-09-2015 23:01 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Zo'n lijstje met vragen maakt het wel makkelijker om gestructureerd te beantwoorden, hulde daarvoor :).

1. Ik zou een HTPC en NAS niet combineren, een HTPC staat in je woonkamer en wil je zo stil mogelijk, een NAS heeft harde schijven en die zijn nooit écht stil. Komt ook nog bij dat een goede NAS veel langer mee kan dan een HTPC, voor een HTPC moet je wat meegaan met resoluties en codecs, in een NAS vervang je gewoon de HDD.

2. Maar, ja het is wel doenbaar de twee te combineren.

3. Deze ga ik in meerdere stukken moeten beantwoorden:
- Voor een NAS of HTPC zou ik zeker en vast geen FX processor gebruiken, die slurpen te veel (95W is enorm voor een always on pc) en hebben eigenlijk geen enkele meerwaarde, er is zelfs geen iGPU dus je bent verplicht een losse GPU te gebruiken. Je mag dan niet zo om verbruik geven, maar hoe meer een processor (+videokaart) verbruikt, hoe meer koeling vereist is en bijgevolg ook meer geluid (zelfs met stille Noctua fans zou een zuiniger pc nog steeds stiller zijn). Je hebt de cores ook gewoon niet nodig tenzij je wilt transcoden (om bv af te spelen op een Chromecast of Raspberry Pi), maar aangezien in dit hypothetisch geval je NAS je mediaspeler is, moet er meestal niets omgezet te worden. Geen extreme CPU kracht nodig dus, een Pentium volstaat.
- Ik zie nog geen videokaart, voor een NAS is die niet nodig, voor een HTPC wel. Om op 4K voorbereid te zijn (8K is onmogelijk) heb je HDMI 2.0 nodig en een videokaart die de meest gebruikte codecs voor 4K hardwarematig kan decoderen (is veel minder intensief dan het softwarematig op je CPU te moeten doen). Bij losse videokaarten is dat minimaal een GTX 950, kijken we naar processors met iGPU dan zou een Intel Skylake processor wel alle codecs aankunnen maar slechts een beperkt aantal (dure) moederborden heeft HDMI 2.0. Wat ik zou doen is die 4K functionaliteit nu achterwege laten, koop nu een goedkope HTPC die alles afspeelt wat je nu wilt (met iGPU, geen dedicated videokaart). Als je over één of 2 jaar naar 4K wilt, kun je dan veel goedkoper een videokaart met HDMI 2.0 kopen, dan gaan de basismodellen dit ook ondersteunen, die ook veel zuiniger zijn. Zou beetje zonde zijn om nu een gaming videokaart of moederbord te moeten kopen terwijl je geen 4K TV hebt.
- Een 450W voeding heb je niet nodig, de Antec VPF reeks is ook niet zo efficiënt bij lage belasting, dat komt je dus slecht uit bij een systeem dat grotendeels in idle zit. Degelijke ATX voedingen beginnen bij 300W, ik zou de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W nemen.
- HDMI CEC wordt door videokaarten (Intel, AMD en Nvidia) niet ondersteund, je kunt een infrarood ontvanger gebruiken of een adapter zoals deze pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter.

4. Operating system: Geen idee waarom je denkt dat een NAS op Windows moet draaien, dat kan ook prima op Linux (Ubuntu, Ubuntu Server, Debian, Linux Mint, OpenMediaVault, etc, allemaal Linux) of een BSD gebaseerd OS (NAS4Free, FreeNAS) of nog één van de tientallen andere bestaande operating systems. Je kunt Kodi op quasi alles installeren (Windows, Linux, OS X, BSD, etc). Het is aan jou eigenlijk de keuze wat jij prettig vindt om mee te werken, misschien ben jij het gewoon met Windows te werken en neig je dan naar Windows of Windows Server, maar daar moet je heel wat voor betalen en ik vind dat wat zonde als je de gratis en open alternatieven bekijkt die op geen enkel vlak onderdoen (behalve dan misschien leercurve). Bittorrent Sync werkt op Windows en Linux, dus ook daar keuze te over. Bij Linux systemen kun je Kodi instellen als basisschil bij het opstarten, Windows kun je ook automatisch Kodi laten starten. Om meer te weten over NAS operating systems kun je dit artikel lezen http://be.hardware.info/r...gssystemen-in-de-praktijk. Daar wordt ook wat uitgelegd over

5. Overnight syncen is vrij makkelijk te doen ja. Alleen een backup is echter niet voldoende, wanneer bv je harde schijf aan het falen is en bits foutief begint op te slaan, verstuur je met een automatische sync wel die verkeerde bits. Wanneer je HDD dan definitief faalt, heb je geen goede backup meer. Hardeschijven zijn zowat het meest onbetrouwbare PC onderdeel dat er nog bestaat, dus wees hier zeker voorzichtig mee.

6. Dus zou ik zeggen dat voor (semi-)kritische data een extra bescherming van je harde schijven met RAID nodig is (hardwarematig of softwarematig) zodat die bits niet zomaar kunnen falen. Met een zelfbouw NAS heb je een overvloed aan keuzes, dat zou mijn al vrij grote post echt te ver leiden. Ik zou software RAID aanraden, maar welke mogelijk is, hangt af van je keuze van het operating system.

7. Zie punt 3

8. Ik zou de functies van HTPC en NAS scheiden en één van de twee DIY doen en de andere min of meer kant-en-klaar. Als je niet terugschrikt van wat ik net allemaal verteld heb over NAS operating systems en software RAID, zou ik een DIY NAS maken waarmee transcoden mogelijk is en een vrij basic media speler als HTPC (ik heb een Raspberry Pi 2 maar die kan wel niet de nieuwste audio codecs bitstreamen), die je makkelijk kunt upgraden wanneer je zwaardere video files moet afspelen. Lijkt dat je wat omslachtig en voel je je meer thuis in het HTPC gebeuren, zou ik die zelf bouwen en een Synology/Qnap/etc NAS kopen, sommige daarvan ondersteunen ook Bittorrent Sync, en transcoden hoeft niet als je een snelle HTPC hebt.

NAS:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 53,95€ 53,95
1MSI H81I€ 65,50€ 65,50
2Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 139,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 21,01€ 21,01
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,95€ 34,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 49,01€ 49,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,27

Voor een HTPC met mogelijke uitbreiding voor 4K zou ik redelijk dezelfde hardware gebruiken maar in een kleinere behuizing en zonder HDD's. Een pricewatch: ASRock N3150DC-ITX met geïntegreerde processor kan hier heel aanlokkelijk zijn, maar omdat die geen HDMI 2.0 en volledige ondersteuning voor hvec, zou ik toch nog een low-end videokaart kopen met HDMI 2.0 wanneer die er zijn en dan kijk je toch weer naar een moederbord met losse processor.

• ErikB
Macpoedel, wat een fantastisch uitgebreid antwoord, ontzettend dank daarvoor!!

Voor mij is dit echt een hele steile leercurve, maar ik wil het toch graag allemaal zelf gaan proberen en in elkaar flansen, dus ik ga dan ook graag voor de 'moeilijkere' optie die je aandraagt!

Dan even concreet een paar punten:

1. Ik begrijp eigenlijk heel goed dat je die dingen beter kan scheiden (htpc + nas). De reden waarom ik die echter toch bij elkaar gepakt heb, is omdat ze in mijn huidige situatie waarschijnlijk nog geen meter van elkaar af zullen staan (wellicht dat dat over een jaar weer anders is.. maarja...).
Verder ben ik altijd wat bang dat mediaspelers e.d. toch gaan haperen omdat het over het internet moet. Dus heb ik het liever wat meer lijkend op wat ik nu heb (tv = 2e beeldscherm van mijn pc),wat gewoon echt altijd werkt. (maar zal onredelijke 'angst' zijn)
Daarnaast heb ik het idee dat ik ook wat goedkoper uit ben omdat ik alles combineer en het wat componenten scheelt. (ze staan immers toch naast elkaar).
En ten slotte wilde ik hem ook als 'download pc' gebruiken (anders moet ik de NAS daar via webinterface oid voor aansturen?) Verder merk ik bij mijn huidige computer eigenlijk amper geluid van de HDD (besturingssysteem staat op SSD), hoor je dat echt erg? (of alleen als ze ouder worden?)
Vandaar mijn idee. Echter vind ik jouw mening daarin erg belangrijk.
--> Dus m.b.t. bovenstaande, zou je dan nog steeds zeggen dat los echt meer voordelen heeft? Of is het msischien toch wel leuker om ze bij elakar te stoppen?

2. 4K laat ik varen.Daar komen we dan wel als ik een geheel nieuwe set up koop. Want dan wordt het een nieuwe TV, een nieuwe receiver en een nieuwe speakerset. (alles net even een tandje extremer, haha). Dus dan koop ik t.z.t wel een nieuw moederbord met SKylake processor (of de opvolger).
Dank daarvoor!

3. Super dat je over die falende schijven begint! Een RAID zou dit dus oplossen? (dan ga ik me daar in inlezen).

4. Dank voor de besturingssystemen link, ik ga me daarin inlezen!

5. Dank voor het hardware advies, zijn goede overwegingen die ik meeneem!

6. Qua besturingssysteem begon ik over Windows inderdaad omdat ik het nu ook gebruik, maar ook omdat er toch vrij veel progjes bij die hele setup komt kijken. Maar als dat ook op Linux kan wil ik dat eigenlijk wel proberen! Welke zou je aanraden als allround OS als we nas/htpc combineren, (anders wordt het 1tje van je link, en Kodi/openELEC)

7. Ik heb verder niet zoveel kaas gegeten van securiy / encryptie etc.
Is dat nu te regelen, en moet ik daar nu dingen speciaal voor kiezen? Of is dat t.z.t. gewoon inlezen en evt in een specifiek topic om hulp vragen?

8. Je geeft aan dat het voor de setup nogal uitmaatk of er dingen gedecodeerd moeten worden of niet. Ik weet zelf niet exact waarbij dit nu wel of niet moet gebeuren.
Maar als ik een situatie schets:
Ik zit vaak in een hotel voor werk, en heb een tablet. Echter houdt de internet snelheid in zon hotel ook niet helemaal over...
Is het mogelijk dat ik 'inlog' op de NAS/HTPC, en dan vanaf daar een video'tje kijk? Ik neem aan van wel, maar volgens mij ligt daar nu precies het stukje waar iets wordt gedecodeerd, ofniet?
Het beste is dan als mijn NAS/HTPC decodeerd en puur een soort streaming opzet (net als youtube), toch? Dan heb ik het minste last van lag. Houdt dat dan in dat ik toch beter voor een zwaardere setup kan gaan?
Zou hij dit automatisch ook in kwaliteit kunnen schalen naar gelang de verbinding? Of wordt ik nu toch echt wat te enthousiast? haha.

O en nog een allerlaatste vraag:
Hoe zit het eigenlijk met brandgevaar? Eingenijk i shet niet zo super natuurijk dat een pc 24/7 aanstaat (en stof hapt) en ik soms gewoon 1 of 2 weken niet thuis ben....
Hoe denk jij daarvoor?

Nogmaals echt harstkke bedankt!!

--> Als er nog andere goede input hebben, schroom niet, zeker reageren!!! :)

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07
Ik heb zelf in mn woonkamer een htpc/nas staan. Hier merk ik niets van qua geluid; overdag ben je toch (mits thuis) aan het rommelen thuis en áls je dan in de woonkamer zit heb je muziek of een film aan. Het eventuele gezoem van een HDD/ventilator hoor je dan niet.

Ik heb alles gewoon op een simpele AMD fusion chip draaien, hdmi out naar een onkyo. En alles (sabnzbd, sickbeard, couchpotato, owncloud) draait op Ubuntu als een zonnetje. Al m'n devices zijn gesynchroniseerd en al het downloaden gebeurt automatisch. Kodi draait er en is er om (shared mysql database) naar clients te sturen, alsmede zichzelf als onderdeel van het HT gedeelte in HTPC ;) .

Afhankelijk van je wensen, kan je kijken naar een amd apu, of goedkope intel pentium/i3 met geïntegreerde gpu. Bedenk dat de meeste NAS systemen van synology en dergelijke op hoogstens een atom draaien, en dan realiseer je je dat je power genoeg hebt voor alles.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Aansluitend op macpoedel, ik zou gewoon een goede losse NAS kopen en aansluiten op een raspberry pi2B met daarop openelec/kodi. Die kan alles met 1080p prima aan, is goedkoop en je kan leuk experimenteren. Op dit moment is goede 4K/60Hz nog niet mogelijk voor htpc's, tenzij je er een zware overkill gpu met idem dito stroomverbruik en geluidsproductie in zet. Over een jaartje koop je een goede 4K/60Hz htpc mobo/soc, of gewoon een raspberry pi 3 ;)

youtube.com/@hisrep

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
1. - Als het een probleem van plaats is, valt het wel te combineren, en het is inderdaad wel zo zoals je zegt dat je twee keer redelijk gelijkaardige hardware zou kopen. Ik stoor me persoonlijk aan harde schijf geluiden in mijn eigen woonkamer (bv de hardeschijf van mijn digitale tv decoder hoor ik vaak boven mijn game pc uit), maar het hangt van de omgeving af. Als je maar 2 HDD's hebt en schijven neemt met een lagere rotatiesnelheid (geen 7200rpm zoals die Seagates), zal het geluid wel meevallen. Schijven draaien meestal ook alleen wanneer je ze gebruikt, wat met een NAS meestal wel meevalt, maar als je veel downloadt is dit wel de hele tijd.
- Als je lokaal streamt van een NAS naar je mediaspeler gaat die data niet over het "internet" maar over je (bedraad) netwerk, gigabit ethernet is niet veel trager dan een harde schijf (zowat dezelfde grootteorde) dus veel haperingen kun je daar niet van verwachten. Het is wel anders als je je HTPC met WiFi zou aansluiten, maar een NAS moet sowieso aan een kabel of je mag een boel problemen verwachten.
- Een NAS wordt heel vaak als downloadbox gebruikt zonder dat je die rechtstreeks bedient maar via een webinterface. Daarnaast kun je veel clients remote bedienen, bv voor torrents is er de (Android) app Transdroid waarmee je Transmission, Deluge, µTorrent, etc kunt bedienen. Er zijn ook programma's waarmee je veel downloads kunt automatiseren (CouchPotato, Sickbeard, Headphones) zodat je alleen maar iets op je watchlist hoeft te zetten.

3. Schijven falen sowieso, RAID voorkomt dat niet, maar houdt wel je data veilig. Met 2 schijven ga je RAID 1/mirroring moeten doen, oftewel data wordt op beide schijven opgeslagen en vergeleken, maar je hebt dan wel maar de opslagruimte van één schijf. Met meer schijven kun je RAID 5 gebruiken, daarbij kun je meer van je schijven benutten voor opslag, bv als je 4 schijven van 1TB hebt in RAID 5 dan heb je 3TB opslag en 1TB pariteit. Maar zoals ik al eerder aangaf zijn er alternatieven op hardwarematige RAID die interessanter zijn.

6. Ik weet niet welke programma's je van plan bent te gebruiken, voor sommige zul je Windows nodig hebben, maar ik vind dat de meeste op NAS en HTPC gerichte toepassingen ook en zelfs eerst en vooral voor Linux bestaan. De operating systems waar ik naar linkte dienen vooral voor een NAS, ze hebben geen visuele interface (behalve via het web), dus kunnen niet dienen als HTPC OS. Ik zou dan kiezen voor Ubuntu of Debian (geen server varianten). Er is van Ubuntu ook een variant die standaard met Kodi komt en daarvan de schil gebruikt (Kodibuntu) maar je kunt de gewone Ubuntu nemen en daarop Kodi installeren, daarna krijg je bij de opstart de keuze of je de default schil gebruikt (Unity) of Kodi,en vanuit Unity kun je nog steeds Kodi openen. OpenELEC zou ik niet gebruiken omdat het daarbij moeilijker is de extra pakketten te installeren die je nodig hebt voor je NAS. Voor jou interessante applicaties zijn Plex Media Server (of Emby en/of Subsonic), Bittorrent Sync, OwnCloud, CouchPotato, Sickbeard, Headphones, Deluge, Ajenti (voor webinterface).

7. Encryptie kan vanuit het OS, daar heb ik zelf ook niet zoveel kaas van gegeten. Mijn data is niet belangrijk genoeg om te encrypten vind ik, Ubuntu ondersteunt in elk geval drive encryptie.

8. Transcoding gebeurt wanneer je vanop een mediaserver een bestand streamt naar een apparaat dat dat bestand niet ondersteunt, bv als je een h265 Bluray rip streamt naar je tablet die hardwarematig alleen h264 kan. In dat geval kan je mediaserver het bestand realtime converteren naar iets wat de tablet wel kan. Je kunt met Plex ook instellen welke bitrate en resolutie je dan wilt ontvangen op je tablet. Automatisch de kwaliteit kiezen kan Plex niet denk ik, maar je kunt wel onderscheid maken tussen lokaal en vanop een ander netwerk. Een zwaardere setup is nodig als je meerdere 1080p of hoger streams wilt transcoden. Plex geeft als richtwaarde een Passmark score van 2000 om 1080p te transcoden (https://support.plex.tv/h...d-for-my-Server-computer-), de Pentium G3220 heeft een score van 3185 (zie hier http://cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html) dus kan één stream probleemloos aan. Voor 2 streams heb je een Core i3 of beter nodig en voor 3 een Core i5 of i7. AMD alternatieven zijn ook mogelijk, dat zijn dan APU's uit de 7000 reeks, een A4 of A6 is vergelijkbaar met een Pentium, een A8 of A10 zijn vergelijkbaar met een Core i3. Off the shelf NAS toestellen met Atom processors zijn dus nauwelijks geschikt voor transcoding.

9. Brandgevaar, eu tsja de voeding zou het mogelijk kunnen begeven maar dat is dan een plofje en wat verbrand plastic, geen steekvlammen en er zit in een pc weinig materiaal om een brand op gang te houden en groot genoeg te krijgen om buiten de behuizing te komen. Moest er een batterij zijn, zou er meer risico zijn. Probeer je NAS wel een beetje stofvrij te houden. Ik denk dat je in je keuken veel meer brandgevaarlijke apparatuur hebt staan (bv een koffiezet, die laten mensen ook vaak insteken). Bij dataopslag maken meer mensen zich zorgen of hun data wel veilig is als er een brand van buitenaf de NAS beschadigt (maar dan zou je backups naar een externe schijf moeten nemen en die opslaan in een brandvrije kluis :p).

@DeNachtwacht: Een Raspberry Pi 2 kan geen DTS-HD MA passthrough, voor het bekijken van doorsnee gedownloade films en series maakt dat niet zo uit, maar voor hoge kwaliteit Bluray rips met een DTS-HD MA receiver moet je het decoden op de RasPi en PCM passthrough gebruiken, daar heb je dan zo geen receiver en videobestand voor lijkt me. Ik weet zo niet een een ARM toestel dat wel DTS-HD MA kan, denk dat je toch een x86 gebaseerd systeem nodig hebt dan (bv een NUC of pricewatch: ASRock N3150DC-ITX).

• ErikB
Excuus voor mijn wat verlate reactie (kwamen een aantal dingen tussendoor).

Dank voor alle adviezen en reacties! Ik ga binnenkort maar eens gewoon beginnen :)
Mocht ik nog tegen dingen aan lopen, maak ik graag weer van jullie kennis gebruik.
Mochten er tussendoor nog goede tips zijn, dan zijn die uiteraard altijd welkom!

Thankss
Pagina: 1