Micro USB port los solderen - Hoe doe ik dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
Ik heb hier een windows 8 tablet liggen waarvan het OS is gecrashed. Om het OS weer aan de praat te krijgen, zal ik een toetsenbord moeten aansluiten op de USB port. De USB port is echter fysiek kapot (zoontje van 3 is er wat ruw mee omgegaan O-) ).

Nu wil ik dus de USB port vervangen. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? De port heeft in totaal 6 aansluiting gesoldeerd (4 voor het USB protocol + 2 voor het vastzetten van de usb port op de pcb).

Het lukt mij om 1 pin los te laten vloeien. Echter, als ik naar de volgende pin ga, is de eerste pin alweer hard geworden zit dan weer vast. Hoe soldeer je dat het makkelijks los zonder de pcb al te heet te maken/te beschadigen?

Uiteraard al gegoogled. Ik zie heel veel tips met , een soort van, hete lucht fohn. Maar die heb ik helaas niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ChojinZ op 14-09-2015 17:20 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 15:40

EnnaN

Toys in the attic

Misschien is een tinzuiger een idee? of anders van dat zuiglint / desoldeerdraad? Het idee is iig dat je het tin weghaalt, zodat er niets meer is om hard te worden. en dan kan je op je dooie gemak naar de volgende gaan natuurlijk

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
Ik ben een totale noob op dit gebied maar zo'n zuiglint lijkt idd een idee. Ga me er eens in verdiepen.
Als iemand nog andere tips heeft, dan hoor ik die graag! :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:54

Rmg

Met veel flux, extra soldeer en een beetje geweld.

Litze (soldeerlint) en desoldeerpompjes op dit soort kleine componenten zorgen er (imo) voor dat je je pcb veel te lang verhit

Men neme een tandenstoker of iets anders wat je in de usb poort kan steken.

voeg flux toe en soldeertin, zorg dat de 'zijpin' die je wil loshalen goed vloeit en "wrik" hem los.

Doe het zelfde met de andere kant.

Dan flux + soldeer op de achterste pinnen, alle 4 tegelijk en verwarmen en connector loshalen.

Daarna PCB schoonmaken.

Daarna flux + soldeer op 1 van de grote pads, usb connector aan 1 van de zijpinnen vast solderen en uitlijnen. de 4 usb pinnen drag solderen ( YouTube: Drag Soldering for Surface Mount Chips ) en dan je overgebleven zijpin vastzetten

flux van het bord schoonmaken en hij is weer 'als nieuw'

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 14-09-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Soms moet je juist zelf iets extra loodhoudende soldeer toevoegen:

1. Dan word het contact oppervlak iets groter waardoor je betere warmteoverdracht krijgt en je dus sneller kan (de)solderen.

2. Dan daalt ook het smeltpunt van de soldering (normaal is die niet loodhoudend), waardoor die zachter word en langer vloeibaar blijft.

En dan inderdaad een tinzuiger en/of desoldeerlitze (met ingebouwde flux) gebruiken. Concentreer je op één pin tegelijk. Wil het niet lukken, dan niet te lang achter elkaar proberen, want dan verbrand je wellicht de pads (of een nabijgelegen component). Eventueel extra soldeerflux toevoegen. Soms moet je met één of ander stuk fijngevoelig gereedschap *heel voorzichtig* wat kracht uitoefenen op de pin, want soms solderen ze zichzelf gewoon weer vast. Een derde hand/klem voor het pcb is euh ... 'handig' :)

Die 'Föhn' is toch de beste techniek, maar het is begrijpelijk dat je dat niet in huis gaat halen hiervoor. Maar begin eerst met alleen litze-draad, als dat niet meteen lukt kan je alsnog extra tin toevoegen en opnieuw litze draad proberen. Meer-pennig surface mount componenten zijn nogal weerbarstig en soms kan je ze gewoon niet netjes een voor één loshalen. Overweeg ook wat gepast mechanisch geweld om het ding los te krijgen: de PCB en de pads moeten heel blijven, de connector niet.

Als de pinnen nou heel erg dicht bij elkaar liggen dan kan je eventueel nog 'bruteforce' er één grote blob tin van maken en zodoende alle pinnen in één keer verwarmen. Is niet netjes, maar werkt soms wel.

Hoe dan ook nadien goed schoonmaken met alcohol, omdat geheid je bordje onder de fluxresten zit.