Imac 2012 traag opstart en uit slaap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb 2 27 inch Imacs 2010 met i7 en een eind 2012 (dunnere model) met i5. Allemaal met de laatste OSX Yoshimite schoon geinstalleerd.

Op iedere machine staat dezelfde software. Omdat alle data op een server staat staan er weinig bestanden op en is de schijf vrij leeg (180 GB gebruikt).

Nu valt me op dat de eind 2012 veel langzamer is met opstarten. Ik gebruik Bix (one.com), Adobe CC en dropbox die opstarten bij het inloggen en heel veel tijd kosten. Na het inloggen moet ik veel langer wachten totdat ik iets kan doen dan bij de andere twee. Hij blijft denken en laat snel een draaiend balletje zien.
Wanneer die eenmaal is opgestart werkt die prima.

Bij de twee 2010's heb ik dit probleem niet. Die gaan (ook zonder SSD) als de brandweer bij het opstarten en kan ik bij wijze van spreken meteen gebruiken.

Ook het inloggen uit de slaapstand kost veel meer tijd. Ik moet een tijd wachten totdat ik uberhaupt het wachtwoord kan typen.

Ik heb het volgende geprobeert:

- Schone installatie, werkt sneller totdat ik bix adobe en dropbox erop heb gezet.
- Discreparatie
- permissies disk herstellen
- caches opschonen
- Hardware test laat geen problemen zien.

Deze Imac heeft een jaar geleden opeens een corrupte OSX gehad waarbij niets meer vloeiend ging. Veel geprobeert te herstellen (met hulp van apple helpdesk) maar kwam erop neer dat ik OSX helemaal opnieuw heb moeten installeren.
Dit probleem kwam zomaar op, niet na een nieuwe installatie oid.

Ik ben bang dat dit iets te maken heeft met de harde schijf, kan dit kloppen? Of is er een andere reden mogenlijk?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
RobertJRB schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:02:
Ik heb 2 27 inch Imacs 2010 met i7 en een eind 2012 (dunnere model) met i5. Allemaal met de laatste OSX Yoshimite schoon geinstalleerd.

Op iedere machine staat dezelfde software. Omdat alle data op een server staat staan er weinig bestanden op en is de schijf vrij leeg (180 GB gebruikt).

Nu valt me op dat de eind 2012 veel langzamer is met opstarten. Ik gebruik Bix (one.com), Adobe CC en dropbox die opstarten bij het inloggen en heel veel tijd kosten. Na het inloggen moet ik veel langer wachten totdat ik iets kan doen dan bij de andere twee. Hij blijft denken en laat snel een draaiend balletje zien.
Wanneer die eenmaal is opgestart werkt die prima.

Bij de twee 2010's heb ik dit probleem niet. Die gaan (ook zonder SSD) als de brandweer bij het opstarten en kan ik bij wijze van spreken meteen gebruiken.

Ook het inloggen uit de slaapstand kost veel meer tijd. Ik moet een tijd wachten totdat ik uberhaupt het wachtwoord kan typen.

Ik heb het volgende geprobeert:

- Schone installatie, werkt sneller totdat ik bix adobe en dropbox erop heb gezet.
- Discreparatie
- permissies disk herstellen
- caches opschonen
- Hardware test laat geen problemen zien.

Deze Imac heeft een jaar geleden opeens een corrupte OSX gehad waarbij niets meer vloeiend ging. Veel geprobeert te herstellen (met hulp van apple helpdesk) maar kwam erop neer dat ik OSX helemaal opnieuw heb moeten installeren.
Dit probleem kwam zomaar op, niet na een nieuwe installatie oid.

Ik ben bang dat dit iets te maken heeft met de harde schijf, kan dit kloppen? Of is er een andere reden mogenlijk?
Even voor de duidelijkheid: wat voor specificaties hebben de diverse iMacs? Processor, grafische kaart, SSD/ HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Volkan1984 schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:48:
[...]

Even voor de duidelijkheid: wat voor specificaties hebben de diverse iMacs? Processor, grafische kaart, SSD/ HDD?
Het gaat om de volgende types:

- Eind 2012 | 3,2 GHz i5 | 8 GB 1600 MHz DDR3 | NVIDEA GeForce GTX 675MX 1024 MB | 1 TB HD
- Medio 2011 | 3,4 GHz intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6970M 1024 MB | 1 TB HD
- Medio 2011 | 3,4 GHz intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6970M 2048 MB | 2 TB HD

Ik dacht dat het ze van 2010 waren maar blijkbaar nog een jaartje jonger. Het gaat om de eind 2012 die langzaam is.

[ Voor 22% gewijzigd door RobertJRB op 15-09-2015 09:41 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Zet op de trage iMac maar eens Smart Utility, en dan even een screenshot hier posten.

Progje: https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Hoe screenshot maken: CMD + SHIFT + 3

Succes!

• RobertJRB
Hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/697/20837214204_b420489835_h.jpg

Ik heb het disc utility gedaan in recovery mode maar maakt geen verschil. fsck heb ik nog maar even gelaten voor wat het is.

Leica MM + Sony A9

• Volkan1984
RobertJRB schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:47:
Hier een screenshot:

[afbeelding]

Ik heb het disc utility gedaan in recovery mode maar maakt geen verschil. fsck heb ik nog maar even gelaten voor wat het is.
Ik probeer met je mee te denken... Kan je eens kijken wat voor snelheden je haalt als je test met Blackmagic Disk Speed Test: https://itunes.apple.com/...ed-test/id425264550?mt=12

Ik neem aan dat als een disk kapot aan het gaan is, dat dit zichtbaar zou moeten zijn in de snelheid?

• RobertJRB
Okey hier de uitslag:

Imac 2012 (de computer die traag is)
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5754/21451432892_988775f3dc_c.jpg

Imac 2011 (stuk sneller, zelfde software. Als referentie)
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/636/21451432942_47aa486a2f_c.jpg

Macbook Pro r 2014 met 1 gb SSD (ook als referentie)
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5705/21275507449_8c1bbd1435_c.jpg

Ik zie weinig verschil tussen beide.

Het probleem is er ook alleen bij het opstarten. Dropbox en adobe CC duurt erg lang en de computer is verder niet te gebruiken. Ik zal eens opstarten met de activiteitenmonitor aan.

Bedankt voor het meedenken trouwens!

Leica MM + Sony A9

• Volkan1984
RobertJRB schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:24:

Het probleem is er ook alleen bij het opstarten. Dropbox en adobe CC duurt erg lang en de computer is verder niet te gebruiken. Ik zal eens opstarten met de activiteitenmonitor aan.

Bedankt voor het meedenken trouwens!
Je geeft aan dat je ooit je Mac opnieuw heb moeten installeren. Heb je toen ook Time Machine gebruikt om zaken te herstellen? Zo ja, kan je eens kijken wat er gebeurt als je een nieuw account aanmaakt?

• RobertJRB
Volkan1984 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:42:
[...]

Je geeft aan dat je ooit je Mac opnieuw heb moeten installeren. Heb je toen ook Time Machine gebruikt om zaken te herstellen? Zo ja, kan je eens kijken wat er gebeurt als je een nieuw account aanmaakt?
Toen heb ik geen time machine gebruikt, echt helemaal schone installatie. Ik heb een maand geleden een schone installatie gedaan, na het installeren van dropbox, bix en adobe CC is die traag terwijl de andere machines dat niet zijn.

Probleem was toen dat alles schokkend ging, dus naar launchpad gaan zorgde voor haperingen in het beeld.

Ik ga het proberen met een andere account.

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
Andere account aangemaakt, qua opstarttijd maakt het geen verschil.

Ik vraag me af of ik niet gewoon te kritisch ben en teveel vergelijk met de SSD's uit mijn macbooks. Maar toch blijft het vreemd dat de 2011's veel sneller zijn met het opstarten van adobe CC, bix en dropbox op de achtergrond.

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1