Houten zuilen voorzien van spotlamp

Pagina: 1
Acties:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 13:06

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag,

Ik wil binnenkort beginnen aan een leuk klusje. Voor in onze woonkamer wil ik twee steigerhouten zuilen maken. Op elke zuil komt een grote blauw-achtige transparante vaas te staan. Het leek mij leuk om deze van onderen te verlichten door op de bovenkant van de zuil een inbouwspot te plaatsen. Deze wil ik dimmen m.b.v. klikaanklikuit.

Zelf dacht ik, aangezien deze zuilen toch hol zijn, om in één van die zuilen een soort dubbel stopcontactje te bouwen waar dan de spots op aangesloten worden middels een normale 230v stekker. Dus de ene zuil wordt met een kabel aangesloten op de andere zuil. Deze zuil wordt dan met een stekker op het normale netstroom aangesloten. Het liefst had ik de boel natuurlijk draadloos gehad, maar dat zit er niet in (geen zin in geklooi met accu's/batterijen).

Gezien we hier niet eeuwig blijven wonen moeten de zuilen dus eventueel in een andere situatie geplaatst kunnen worden, en dus is het handig als de kabel zuil-netstroom variabel kan zijn.

Mijn vraag is dus, of dit inderdaad een fijne/juiste oplossing is? En hoe zorg ik ervoor dat de kabel tussen muur-zuil 2 variabel kan zijn? Tips hiervoor?

Hier de situatie geschetst (paint ftw)

Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/YTdXZJT49f/b2051f7ea6ffad751eae6bad841de00f.png

Professioneel Heftruck Syndroom

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Bestla

Kvinne

Zorg dat in 1 van de zuilen de toevoer naar de 230volt zit. Ook moet je daar de voorziening treffen voor zuil 2. Dat kan je doen door daar een stopcontact te maken. In zuil 2 een kabel van lamp naar stopcontact onder in de zuil. Nu kan je iedere lengte kabel er tussen zetten in elke denkbare conifiguratie.

Zuil 1 230 aanvoer + stopcontact onderin voor zuil 2
Zuil 2 stopcontact onderin voor aanvoer van zuil 1.
Kabel tussen zuil 1 en zuil 2 voorzien van aan elk eind een stekker.

Stopcontacten zitten aan binnenzijde zuil. Je mag ook een verdeeldoos onderin maken. Zolang het maar IN de zuil is.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/ieiyx54l3/Zuilplan.png

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 14-09-2015 14:13 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 19:42
Bestla schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:05:
Kabel tussen zuil 1 en zuil 2 voorzien van aan elk eind een stekker.
:X
Je wilt 2 stekkers op 1 kabel zetten waar netstroom op staat? Dus dat er gewoon 230 op de contacten staat? Leuk als iemand een keer die stekker loshaalt zonder te weten dat er gewoon spanning op staat.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:04
Ik zou er er ook voor kiezen om zuil 1 ook te voorzien van een 230volt spanningsbron..

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Bestla

Kvinne

Dat is natuurlijk het allermakkelijkste.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Dit kan net zo goed in AZ.

Ik zou gewoon beide zuilen stekkerklaar maken. Dan kan je beide zuilen ook nog in andere ruimtes los van elkaar toepassen. De bedrading van de één naar de ander zorgt eigenlijk alleen maar voor ongelukken en meer draad. Iets wat je eigenlijk wil voorkomen.

[ Voor 78% gewijzigd door Señor Sjon op 14-09-2015 14:18 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Jullie zeggen dus dat beide zuilen gewoon een stekker naar een wcd moeten krijgen (of verdeeldoos icm kaku) ?

't Idee wat redhawk oppert biedt natuurlijk wel de mogeijkheid voor meer flexibiliteit qua lengte tussen de zuilen, maar idd, een stekker aan beide kanten, is wel gevaarlijk mocht iemand 't andere uiteinde (en dus een gewone stekker) ff aanraken omdat de zuil verplaatst moet worden vanwege iets ofzo... hmm..

• Zanbee
  • Laatst online: 02-10 06:59
Je kan ook een variant van redhawk zijn idee gebruiken maar in plaats van een stekker aan de ene kant kiezen voor een een contrastekker en dan aan zuil 2 een korte kabel met stekker die in de contra gaat.

Of gebruik maken van de aansluitingen die oa. op PC voedingen te vinden zijn (C13/C14) die zijn beide leverbaar als stekker en als chassisdeel.

Een kabel maken met 2 stekkers zou ik nooit doen.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Zanbee schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:51:
Je kan ook een variant van redhawk zijn idee gebruiken maar in plaats van een stekker aan de ene kant kiezen voor een een contrastekker en dan aan zuil 2 een korte kabel met stekker die in de contra gaat.

Of gebruik maken van de aansluitingen die oa. op PC voedingen te vinden zijn (C14/C14) die zijn beide leverbaar als stekker en als chassisdeel.

Top, dat ik daar niet aan gedacht heb, dit vind ik wel een goeie ja! Dank!

• Señor Sjon
De gemiddelde elektrische heggenschaar of grasmaaier heeft zo'n stekker. Alleen zijn die 10+ meter en in felle kleuren. ;)

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:02

painkill

Pain(k)(ill)

Makkelijkste is om aan elke zuil 1 snoer maken met stekker. Deze steek je dan samen in de kaku ontvanger dmv een dubbele verdeelstekker. Dan zijn ze beide te verplaatsen en heb je geen rare elektrische constructies binnenin de zuil. En ze zijn los van elkaar te gebruiken.

Binnenin de zuilen plaats je dan een kabeldoos(je), waar je de verbinding maakt tussen het spotje en het snoer.
Het snoer hoeft niet meer te zijn dan een kabel welke ook aan de schemerlampen zit, dus 2 aderig en dun, dus makkelijk weg te werken. EN in veel lengtes te verkrijgen.

Mijn SNES verzameling!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 00:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zanbee schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:51:

Of gebruik maken van de aansluitingen die oa. op PC voedingen te vinden zijn (C14/C14) die zijn beide leverbaar als stekker en als chassisdeel.

Voor een lamp zou ik misschien eerder nog denken aan C1. Aarde wordt toch niet gebruikt en de stekkers zijn platter waardoor je ook zo'n kleine splitter kunt gebruiken voor de KAKU opzetstekker.

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999/6100/6120/6125/678283_BB_00_FB.EPS_400.jpg

en deze : http://www.allekabels.nl/na/0/1081781/c1-chassisdeel.html

[ Voor 3% gewijzigd door Janoz op 14-09-2015 15:18 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Je kunt ook denken aan LED inbouwspots, die heb je in zowel 230v uitvoering als in 12/24v Scheelt een stuk in de warmte en de betere spots zijn ook dimbaar (en soms ook van kleur te wissellen.)

mocht je aan halogeen spots denken voor nu: Hoe ga je de warmte van die spots afvoeren?

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
nachtnet schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:24:
Je kunt ook denken aan LED inbouwspots, die heb je in zowel 230v uitvoering als in 12/24v Scheelt een stuk in de warmte en de betere spots zijn ook dimbaar (en soms ook van kleur te wissellen.)

mocht je aan halogeen spots denken voor nu: Hoe ga je de warmte van die spots afvoeren?
Goeie, nog niet aan gedacht! Wilde de spots wel iets laten verzinken zodat ze niet uitsteken, maar ja, als er een vaas opstaat dan kan de warmte niet goed weg nee... Maar LED inbouwspotjes zijn aardig aan de prijs, en het is nog maar de vraag of die goed dimmen tesamen met bijv een 200 series van KaKu...

• Zanbee
  • Laatst online: 02-10 06:59
Dat is ook een optie Janoz mijn keuze voor C13/C14 was vanwege het doorverbinden van de ene zuil naar de andere op een veiligere manier dan een kabel met twee stekkers.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:42
NeFoRcE schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:32:
[...]
Maar LED inbouwspotjes zijn aardig aan de prijs, en het is nog maar de vraag of die goed dimmen tesamen met bijv een 200 series van KaKu...
GU10 armatuur/fitting bij Action o.i.d. kopen en daarna door naar IKEA voor een dimbare GU10 LED-lamp :?

Ben je voor €8,48 per spotje klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2015 15:35 ]

• nachtnet
ThinkPadd schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:34:
[...]

GU10 armatuur/fitting bij Action o.i.d. kopen en daarna door naar IKEA voor een dimbare GU10 LED-lamp :?

Ben je voor €8,48 per spotje klaar.
prima optie volgens mij.

eventueel kies je een iets steviger uitgevoerde GU10 lamp als deze die is €10,28 per stuk.

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 14-09-2015 15:38 ]

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Top! Ik zat al te kijken naar die dure dingen bij de bouwmarkt, maar dit lijkt mij ook een goede optie ja. Praktijk zal dan uitwijzen hoe fijn deze te dimmen zijn met deze:

http://www.klikaanklikuit...fstandsbediening/acd-202/ (nog aan te schaffen).

• nachtnet
Als het dimmen van een spot niet heel fijn blijkt te werken kun je deze natuurlijk ook ongedimd inzetten in bv keuken, badkamer, hal of toilet. Mijn ervaring is dat dimmen afhankelijk van merk en model vrij goed gaat.

• Señor Sjon
Sowieso LED gebruiken vanwege de hitte. Je kan ook kijken naar een grondspot voor buiten (ca. 3 tientjes per stuk). Dan daarop de vaas zetten?

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Ik zou beide zuilen hetzelfde maken. Aan de ene kant een C1 zoals Janoz suggereert, en wellicht aan de andere kant weer een (dubbele?) WCD ingebouwd. Dan kan je alsnog de ene op de andere aansluiten als dat zo uitkomt, maar ook elk aan een andere kant van de ruimte zetten.

Ik zou ze elk hun eigen KaKu ontvanger geven (als je voor KaKu wil kiezen) zodat je ze los of samen kan schakelen. Zelf zou ik eerder voor een ingebouwde Hue o.i.d. kiezen, dan kan je ze ook nog een kleurtje geven... Is natuurlijk wel iets kostbaarder.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 13:54
Ik zou tussen de twee zuilen deze PowerCon stekker gebruiken:

http://www.bax-shop.nl/st...owercon-chassisdeel-blauw

en

http://www.bax-shop.nl/st...-powercon-kabeldeel-blauw

Mooi afgeschermd imho en makelijk aan te passen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Señor Sjon
Die C1 stekkers vind ik nou geen goed voorbeeld. Net als computerstekkers kunnen die er vrij makkelijk uitvallen/getrokken worden. Vooral bij zuilen die in een ruimte staan.

• lordgandalf
*Vergeet deze post*

[ Voor 93% gewijzigd door lordgandalf op 15-09-2015 09:55 ]

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ziet er goed uit mensen! Die PowerCon stekkers, kan ik die gewoon aansluiten terwijl de 230V er al op staat? Of eerst vastklikken, en dan pas de stekker in de WCD steken? Die PowerCon kun je wel nice wegwerken denk ik, gatboven, verzinken, en je hebt een profi aansluiting.. :o

• lordgandalf
De fabrikant geeft aan dat je ze niet live moet aansluiten dus eerst kabels aan sluiten dan prik erop.
En je kunt ook kiezen voor meerdere dat je er ook een aan je stekker doet dan kun je mixen en matchen

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

NeFoRcE schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:50:
Ziet er goed uit mensen! Die PowerCon stekkers, kan ik die gewoon aansluiten terwijl de 230V er al op staat? Of eerst vastklikken, en dan pas de stekker in de WCD steken? Die PowerCon kun je wel nice wegwerken denk ik, gatboven, verzinken, en je hebt een profi aansluiting.. :o
Ik zou dit nooit gebruiken op iets dat in een leefruimte moet komen te staan. Het is niet standaard voor in huis, en dat blauw trekt veel te veel aandacht.

Als je bang bent dat je C1 er uit getrokken wordt (knap, maar kan natuurlijk), dan kan je je eerst afvragen hoe erg dat is. Beter de connector eruit dan dat het geheel omvalt denk ik dan. Maar als je het echt wil voorkomen, dan kan je ook gewoon een lang euro-snoer vast aan die zuil zetten, en onderin die zuil een beetje ruimte houden zodat je teveel aan kabel daarin kwijt kan. Nog simpeler dan met chassisdelen gaan werken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Eens inderdaad. Qua aansluiting zal ik nog even gaan brainstormen. Misschien dat ik aan de onderkant van de plank waar de spot in komt, nog een lamp wil hebben die naar beneden schijnt. Als de zuil op pootjes komt van bijv 1 cm dik, dan schijnt er subtiel nog licht op de grond. In m'n hoofd lijkt dat wel mooi denk ik :) Even kijken of ik die dan mee wil laten dimmen (bijv mini hanglampje halogeen/led ofzo) of niet... :)

• lordgandalf
Powercons zijn er ook in het zwart dus ...
Het is inderdaad niet standaard voor in huis maar je kun wel bijv 2 powercons per zuil doen en dan twee powercon naar stekker en een powercon powercon zodat je kunt changen naar twee losse zuilen of in zuil met power en een tussen draad naar de andere.
Dat gaat met die powercons zonder problemen.
Maar de TS mag zelf kiezen wat hij wil :)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Even een bumpje.

Hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/rnjfKwQKBs/small/6f7352c2a58cf592579a31aced81fcf9.jpg.

Uiteindelijk opgelost met een klikaanklikuit in de WCD, en een stekkerdoos onder in de linker zuil. Dan vanaf de rechter zuil een kabel met stekker naar de linkerzuil (achterkant de nodige gaten voor de kabels geboord).

Werkt als een trein, en zijn zeer tevreden met het resultaat!

Todo:

- warmere led GU10 spotjes zoeken.
- Geschikte verf/beits/lak vinden

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31
Gaaf!
Ideetje voor mij als de kinderen wat ouder zijn. Met kleine kinderen niet heel praktisch vrees ik... ;)
Pagina: 1