Hey allen,
Ik ben druk aan het inlezen in de licentie structuur voor SQL binnen een FT cluster van vmware.
Het plan:
We hebben een cluster van 3 Esx servers.
Hierop draaien een aantal virtuele machines, waarvan er eentje FT zal moeten worden.
De workload van de vm is niet erg hoog, maar de beschikbaarheid des te meer.
Op die vm, komt een SQL installatie te draaien. Maar hier loop ik vast met de verhalen.
Het ene verhaal zegt:
Je hebt voor de primaire vm een SQL licentie nodig (2*2 core minimaal).
Daarnaast heb je voor de shadow vm ook een SQL licentie nodig (2*2 core minimaal).
Het andere zeg:
[url="file:///C:/Users/svandenberg/Downloads/SQL_Server_2014_Licensing_Guide.pdf"]bron[/url]
Ik ben druk aan het inlezen in de licentie structuur voor SQL binnen een FT cluster van vmware.
Het plan:
We hebben een cluster van 3 Esx servers.
Hierop draaien een aantal virtuele machines, waarvan er eentje FT zal moeten worden.
De workload van de vm is niet erg hoog, maar de beschikbaarheid des te meer.
Op die vm, komt een SQL installatie te draaien. Maar hier loop ik vast met de verhalen.
Het ene verhaal zegt:
Je hebt voor de primaire vm een SQL licentie nodig (2*2 core minimaal).
Daarnaast heb je voor de shadow vm ook een SQL licentie nodig (2*2 core minimaal).
Het andere zeg:
[url="file:///C:/Users/svandenberg/Downloads/SQL_Server_2014_Licensing_Guide.pdf"]bron[/url]
De shadow vmware, deelt niet de workload en serveert ook geen data en/of reports. Maar ik krijg er totaal geen duidelijkheid in. Wie o wie kan hier een lampje op schijnen.The secondary server used for failover support does not need to be separately licensed for SQL Server as long as it is truly passive, and the primary SQL Server is covered with active SA. If it is serving data, such as reports to clients running active SQL Server workloads, or performing any “work”, such as additional backups being made from secondary servers, then it must be licensed for SQL Server.