[Verlichting] Duo dimmers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 20:39
Ik heb momenteel 2 type duo dimmers in huis, eentje met twee draaiknoppen, en eentje met twee tastknoppen.

Ik wil er nu ook eentje in de badkamer gaan plaatsen en ben nu een beetje zoekende. De draaiknop variant ligt ook bij de bouwmarkten in de schappen, de tastknoppen variant heb ik nog niet (kant-en-klaar) zien liggen. De tastknoppen variant vind ik esthetisch het mooist, maar het nadeel vind ik dat hij altijd op de hoogste stand begint en dat je daarna moet dimmen. De draaiknop variant draai je juist omhoog aan.

Idealiter zou ik vinden zoals ik ook bij een single dimmer heb, draaien om verlichting harder of zachter te zetten, en een druk om hem aan/uit te doen (waarbij de dimstand dus gehandhaafd blijft). Bestaat dit ook voor een Duo dimmer? Misschien zoek ik niet op de juiste steekwoorden, maar ik kan het vooralsnog niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je linkt zelf toch al naar een dubbele dimmre met tastknoppen? Of onthoudt die de dimstand niet?

Als dat het probleem is, zou je het, het zij met een omweg, kunnen oplossen door klik-aan-klik-uit dimmers te gebruiken. Voor zover ik weet, hebben die wel geheugen; Dan neem je een dubbele schakelaar zoals deze en bij de verlichting een losse (inbouw)dimmer, bijvoorbeeld deze.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-06-2024

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Zet je dubbele tastdimmer op de gewenste stand, druk nu boven en beneden tegelijk in (dus het hele tastvlak) en houd dit vast totdat de lamp omhoog en weer omlaag dimt. Meestal duurt dit een seconde of 3. Je tastdimmer zal voortaan starten in de stand die je zojuist hebt ingesteld.

Deze dubbele tastdimmers zijn meestal niet in de bouwmarkt te koop, zoek online of ga naar een groothandel in de buurt indien mogelijk. Houd wel rekening met een bedrag van rond de €130 incl BTW voor het hele zaakje. Maar dan heb je ook wat goeds (Jung bijvoorbeeld)

Luchtkoeling zuigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@SpecialWhenLit: Ik zal het eens proberen met de dubbele tastdimmer die ik nu in de uitbouw heb. In de bouwmarkt heb ik ze idd nog niet zien liggen.

@EMP: Inderdaad, hij onthoudt de dimstand niet. Ik zal me eens wat inlezen op de klik-aan-klik-uit site.

EDIT:
@SpecialWhenLit: Geheugenfunctie werkt inderdaad op die manier! Tx!

[ Voor 13% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-09-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik vind ze nog lastig te vinden. Dit zouden bijv. opties zijn?
Jung universele Serie DIMMER, 50W-260W, 175,45
JUNG SERIE (DUO) TASTDIMMER 1252UDE, 50W-260W, 99,50
Jung Serie dimmer 1252UDE 50-210W Om 2 lampen mee te dimmen, 50W-210W, 129,63
Peha Dimmer Inbouw (stucwerk) 25-15, 25W-150W, 126,14.

Ik neem aan dat de 'geheugen' functie aangeeft dat hij de laatste stand onthoudt.
Ik moet een keuze maken om 3 wandcontactdozen (duo dimmer + stopcontact) of 2 wandcontactdozen te laten installeren in de badkamer rennovatie. Hebben jullie daar nog ideeen bij? (voor/nadelen?)
3 contactdozen lijkt me minder mooi, een duo dimmer met tasttoetsen lijkt me wel sjiek.

EDIT:
Zou ook nog specifiek voor een LED dimmer kunnen kijken:
LED dimmer duo Eltako EUD61NPN-UC
JUNG TASTDIMMER 1224LEDUDE

Wel weer een complex verhaal: https://www.ledslampen.nl/led-dimmer/

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 25-09-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 06:42
Een dimmer met tasttoetsen in de badkamer kan problemen geven met condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Hierop terugkomend, eind vorig jaar is de badkamer gerenoveerd en maak ik gebruik van 2x JUNG TASTDIMMER 1224LEDUDE (eentje voor de hoofdverlichting, de andere voor een spiegelkast met 4x 12v spotjes). De dimmer werkt prima tot zo ver! Ik had de verkoper nog gevraagd over condens problemen, maar dat zou geen probleem zijn volgens hem. Ik heb alleen wel 1 spotje die ik niet meer aan de praat krijg, maar dat ligt denk ik ergens aan de bedrading of de trafo.

In het verdere traject van verlichting in huis vervangen voor LED wil ik ook de duo dimmer beneden vervangen voor een universele met LED ondersteuning. Echter blijkt Jung deze nog steeds niet in het assortiment te hebben! Weet iemand een Duo dimmer te vinden met LED ondersteuning? Ik vond het wel opvallend dat een grote fabrikant als Jung deze nog niet heeft...

EDIT:
Ah, zie nu dat ik er al eentje had gevonden: LED dimmer duo Eltako EUD61NPN-UC :)

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-09-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Gezien mijn voorkeur toch liever een inbouw dimmer is, heb ik vooralsnog twee opties gevonden voor een duo LED inbouw dimmer:
- Varilight JQP252W (V-Pro)
- Swares duo dimmer LED

Volgens mij is die Swares eentje van Chinese makelij, ik kan er verder niks over vinden. Varilight is wat ik in de gauwigheid zie van Britse makelij, het lijkt niet een heel gangbaar merk in Nederland, maar er is ieder geval wel wat informatie over te vinden. Nadeel is wel dat de inbouw doos wat groter moet zijn om het er in te kunnen passen.

Een longshot, maar iemand toevallig ervaring met Swares dan wel Varilight (duo led inbouw dimmers in dit geval)? Of gewoon algemeen een mening hier over? : )

Tradim 2492 was ook een optie, maar diverse negatieve informatie over gelezen, dus die is sowieso al afgevallen.

EDIT:
Tradim heeft sinds kort een opvolger van de 2492, de 2494. Ik kan er nog niet veel info over vinden, maar wat ik tot nu toe lees klinkt zeer interessant! (wel flink de prijs)

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Zero op 03-01-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:32
Als je een touch-dimmer zoekt die wel de dim-stand onthoud, dan kan ik je deze aanraden:
https://www.ledxxl.nl/tou...e/led-dimmer-2-kanaal-wit

Overigens ook te koop via div. China shops.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 15:41
Shadow_Zero schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:10:
Gezien mijn voorkeur toch liever een inbouw dimmer is, heb ik vooralsnog twee opties gevonden voor een duo LED inbouw dimmer:
- Varilight JQP252W (V-Pro)
- Swares duo dimmer LED

Volgens mij is die Swares eentje van Chinese makelijk, ik kan er verder niks over vinden. Varilight is wat ik in de gauwigheid van Britse makelijk, het lijkt niet een heel gangbaar merk in Nederland, maar er is ieder geval wel wat informatie over te vinden. Nadeel is wel dat de inbouw doos wat groter moet zijn om het er in te kunnen passen.

Een longshot, maar iemand toevallig ervaring met Swares dan wel Varilight (duo led inbouw dimmers in dit geval)? Of gewoon algemeen een mening hier over? : )

Tradim 2492 was ook een optie, maar diverse negatieve informatie over gelezen, dus die is sowieso al afgevallen.

EDIT:
Tradim heeft sinds kort een opvolger van de 2492, de 2494. Ik kan er nog niet veel info over vinden, maar wat ik tot nu toe lees klinkt zeer interessant! (wel flink de prijs)
toon volledige bericht
Al eens gekeken naar de JUNG 1224LEDUDE? Hij is vrij prijzig, maar is een universele dimmer met een nominaal vermogen van 20-420W. Die past in tegenoverstelling van de Varilight in een normale inbouwdoos zonder enige problemen. Verder beschikt het ook over een kema-keur en een geheugen stand.
Wat ik wel aanraad bij deze dimmer is om de nul (blauw) wel aan te sluiten ook al staat in de handleiding dat dit niet verplicht is. In sommige situaties heb ik deze dimmer namelijk vreemde dingen zien doen zonder de nul.

Een ander voordeel van deze dimmer is dat mochten er problemen zijn, dan krijg je meestal van de bekende fabrikanten (Philips, Megaman en Osram) support, ik weet niet of ze je ook support geven als je een probleem hebt als je een dimmer koopt die van een onbekend merk is.

[ Voor 15% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-05-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
De JUNG 1224LEDUDE heb ik al elders in huis (zie ook posts hierboven), maar is geen Duo dimmer :)
(in de handleiding staat volgens mij dat de nul-draad bij gebruik van LED verplicht is)

Verder volg ik je helemaal in je argumentatie!

[ Voor 22% gewijzigd door Shadow_Zero op 11-05-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 15:41
Ooh sorry, helemaal vergeten dat het een duo dimmer moest zijn voor LED :|

@Shadow_Zero Net nog even gekeken van de bekende merken kan ik geen duo dimmer vinden voor LED verlichting die in een inbouwdoos passen, dus je zal inderdaad op de onbekende merken blijven hangen :/

[ Voor 58% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 11-05-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpecialWhenLit

SpecialWhenLit

Al eens overwogen om 2 eltako dim actoren EUD61NPN(1 voor iedere lamp) toe te passen, en deze aan te sturen met een serie pulsdrukker? Dit is naar verhouding een goedkope oplossing. Beste plek om de eltako's weg te werken is in de centraalplaat of de voet/rozet van de lamp. Dan heb je ook meteen een nul leiding in de buurt. Ze zijn er zelfs zonder nul. Er is maar weinig wat die eltako's niet dimmen!

Luchtkoeling zuigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Yep, de Eltako EUD61NPN had ik ook gevonden (zie ook eerder dit topic). Ik heb hem nog in overweging, maar de voorkeur gaat naar een inbouw oplossing uit. Komt wellicht ook omdat ik niet bekend ben met het openen van de centraaldoos (en de voet van de lamp is in dit geval geen optie). Lijkt me een stuk minder praktisch dan een inbouwdoos, als je er nog eens bij moet om de instellingen te wijzigen. Anderzijds doe je dat wellicht 1x goed en is het verder niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpecialWhenLit

SpecialWhenLit

1 eltako kun je sowieso al achter de dubbele pulsdrukker in je inbouw doos kwijt. De vraag is of je daar een nul in (de buurt) hebt, of deze er makkelijk naartoe kan trekken. Vervolgens kun je de tweede hopelijk kwijt op een andere plek. Ik suggereerde het omdat het een goedkope en technisch goed instelbare optie is, zoals ik al aangaf. Zolang je de lichtbronnen in de lamp niet wisselt hoef je ze inderdaad slechts eenmalig in te stellen.
Er is inmiddels ook een simpele duo dimmer beschikbaar die LED aan kan (3-150W IIRC). Als je daar meer over wil weten moet ik morgen op mijn werk even het e.e.a. nakijken. Dat is echter een soort Tradim ding met 2 draaiknopjes, en daar ben ik geen fan van. Normaal gesproken loop ik met nieuwe dimmers meteen naar de testbank op mijn werk, maar deze heb ik tot nog toe gelaten voor wat het is.

Luchtkoeling zuigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 16:02
Mijn voorkeur blijft in jouw situatie twee Jung of Gira eNet universele dim actoren en een 2 kanaals/knops eNet wandzender. Bij elkaar wel een setje van boven de €200,00 maar dan heb je precies wat je wilt en van een goede kwaliteit.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@SpecialWhenLit: Ik kwam eerder de Tradim 2492 her en der tegen, maar daar waren ook diverse klachten over. Deze maand ben ik er achter gekomen dat ze dit jaar de opvolger 2494 hebben uitgebracht, en dat lijkt vooralsnog een zeer interessante optie ja! (wel gek dat hij, nog, niet op de Tradim website staat). In welke hoedanigheid ben je geen fan van draaiknoppen? Esthetisch?

@Theo74: Gira eNet ken ik nog niet, zal er eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 16:02
Insta heeft i.s.m. Jung en Gira eNet ontwikkeld, het is de betere dan niet professionele Klik-Aan-Klik-Uit variant in de wereld van draadloos schakelen.
Naast kwaliteit onderscheid eNet zich ook door bi-directionele sturing waardoor een zender altijd een signaal terug krijgt van de ontvanger als de gegeven opdracht is uitgevoerd. Gebeurt dit niet binnen een bepaalde tijd dan zal de wandzender zelf tot maximaal twee keer het zelfde commando herhalen. Komt het signaal dan nog niet terug dan was er geen sprake van een kort durende interferrentie en zal de zender een foutmelding geven.
Deze techniek is op zich wel prettig als je op afstand schakelt waardoor je zelf niet fysiek kan controleren of het commando is uitgevoerd. Bijvoorbeeld in Nederland de rolluiken van je vakantiehuis is Spanje sluiten.
Deze optie om buitenshuis te schakelen vereist overigens wel een redelijk prijzige gateway, maar goed, als je een huis in Spanje hebt dan zal dit minder vaak een probleem zijn,
Voor thuis gebruik heb je de wandzenders in de verschillende vertrekken, een optionele RF afstandsbediening en eventueel de gratis eNet App welke samen werkt met een simpele en betaalbare eNet Wifi box. Ook dan is de bi-directionele sturing prettig als je vanaf de bank de leeslampjes in de slaapkamer aanzet en de rolluiken sluit. Middels de App krijg je een visuele bevestiging door een rode indicatie welke veranderd naar groen.

De voorloper van eNet was bij Jung en Gira de "Funk" serie. Deze systemen zijn niet bi-directioneel en ook duurder. Mogelijk wil men met het nieuwe eNet systeem sterker in de markt staan omdat inmiddels tal van andere merken hun eigen domotica systemen zijn gaan voeren,

In jouw geval zou ik twee stuks Jung eNet universele dimactoren nemen, plus een Jung eNet 2 kanaals wandzender. Dit setje kost totaal ca. €450,00 maar dan heb je echt iets goeds en behoorlijk betrouwnaars. Hiermee kun je twee verschillende dimbare lichtbronnen tot 250 Watt onafhankelijk van elkaar dimmen. De gewenste dimstand sla je simpel op door de Aan/Uit toetsen voor de bewuste dimactor op de wandzender enkele seconden ingedrukt te houden. Dan gaat de lamp een keer uit/aan en staat de stand vast. Dimwaarde aanpassen doe je met de Aan/Uit toetsen en de nieuwe dimstand inleren is precies het zelfde.

Sommige eNet gebruikers beginnen simpel met een paar actoren en een wandzender. Na verloop van tijd zien ze de voordelen en het gemak waardoor men meer zaken in huis wil schakelen met eNet. En dat kan vrij simpel omdat het modulair is, net als Lego. Alles is aan elkaar te knopen via het draadloze bussysteem.
En oh ja, ik heb geen banden met Insta of eNet maar ben een enthousiaste installateur met redelijk wat ervaring in draadloos schakelen, van simpele toepassingen tot en met het hogere segment eindgebruikers.

[ Voor 36% gewijzigd door Theo74 op 18-05-2017 21:35 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1