[OSx86] 10.11 El Capitan installeren / upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 20:30
Nu de GM (candiate) uit is, vind ik het tijd om mijn Yosemite install te upgraden naar 10.11. Het probleem is echter dat het niet zo heel straightforward is als je misschien hoopt.

Een simpele minor upgrade kan gewoon via de appstore, zonder noemenswaardige problemen. Naar El Capitan durf ik dit niet aan. Heb in ieder geval mijn Bootloader helemaal voorbereid en alle termen zijn correct ingesteld. Tevens de laatste FakeSMC al in de 10.11 map gezet en die AptioFixdrv2 (welke blijkbaar nodig is). Ik verwacht dus dat ik weinig problemen zal ervaren, hoewel ik veel doemscenario's lees op diverse fora m.b.t. USB etc.

Iemand hier al geupgrade? Zoja; hoe heb je dit gedaan en wat heb je allemaal moeten doen?

Mijn voorkeur gaat uit naar een appstore install. Een USB stick maken is ook een optie, maar ben beperkt tot 8GB.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 13:20
Ik bevind mijzelf in een soortgelijke positie, ik heb Clover al bijgewerkt tot de laatste versie en de bootloader drivers klaargezet, en zou ook het liefst een standaard upgrade willen uitvoeren vanuit de Appstore. Ik heb ook al een USB klaar liggen, maar toch...

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik denk dat je sowieso nog even 2 weken moet wachten op de release.
De GM bevat nog steeds wat beta support troep namelijk.

En hij komt natuurlijk dan pas in de appstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 20:56

Kek

3flix

Ik heb het al draaiende sinds 3 dagen, werkt 100% en helemaal top.

Het installeer process is nu nog niet zo gestroomlijnd, als je neit preceis weet wat je moet doen dan kan het wat moeilijk worden inderdaad.

Apple kennende is de GM eigelijk altijd hetzelfde als de release, daarom ben ik al over, had geen eerdere elcap releases op mijn hack staan..

Ik kan wel wat vragen beantwoorden als iemand er niet uit komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Psycho_Mantis schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:29:
Ik denk dat je sowieso nog even 2 weken moet wachten op de release.
De GM bevat nog steeds wat beta support troep namelijk.

En hij komt natuurlijk dan pas in de appstore.
Ja wellicht handig voor nu, sowieso omdat de meeste problemen die mensen nu ervaren dan wel enigszins opgelost zijn. Er zijn al best wel succesverhalen overigens, maar de mensen die problemen ervaren moeten echt heel veel doen om bepaalde zaken werkend te krijgen. Het is zelfs zo erg dat mensen hun DSDT/SSDT in fora posten welke aangepast moet worden door bepaalde programmeurs om USB werkend te krijgen 8)7

Ikzelf heb een GA-H87N-WIFI mobo. Nog nooit zo'n stabiel moederbord gehad voor een Hackintosh, dus ik hoop stiekem dat ik die problemen niet zal ervaren 8)

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Kek schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:38:
Ik heb het al draaiende sinds 3 dagen, werkt 100% en helemaal top.

Het installeer process is nu nog niet zo gestroomlijnd, als je neit preceis weet wat je moet doen dan kan het wat moeilijk worden inderdaad.

Apple kennende is de GM eigelijk altijd hetzelfde als de release, daarom ben ik al over, had geen eerdere elcap releases op mijn hack staan..

Ik kan wel wat vragen beantwoorden als iemand er niet uit komt..
Hoe heb je het geïnstalleerd (en op welke HW)? En welke problemen heb je ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Ik draai het op de volgende hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 247,20€ 247,20
1Gigabyte GA-Z87MX-D3H€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 92,50€ 92,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,70

Weinig verschil het jou GA-H87N-WIFI.

ik had in yosemite imessage/applestore werkend zonder enige aanpassing, dit was in elcap niet meer het geval. Ik heb dus (eindelijk) goed werkende smbios gegevens in mijn cloverconfig moete zetten (had nog een oud mac pro3.1 serial die ik prima kon gebruiken.

Mijn yosemite systemdefinition was the imac 14.2 maar hiermee werkte usb3 niet out of the box, met de mac pro 3.1 defs wel :)

De installer kan wat moeilijk zijn om in te komen, wat het makkelijkst is is een verse clover installatie op een usb stick te gebruiken, verwijder in het kext mapje alles behalve Others/ en zet daar alleen FakeSMC.kext in (de laatste versie: FakeSMC-v6.18.1394). Niet alle clover configs die werkten met yosemite gaan werken met elcap(los van de aangepaste csrutil "rootless" rtvariables) dus een verse config file zou ook niet verkeerd zijn, tonymacosx heeft een paar mooie staan, deze heb ik ook gebruikt.
Als je in de isntaller kon booten, ga je ook wel in ElCap booten. daarna is het even puzzelen om te kijken of alles werkt.

de beste voorbereiding: Eén "know working" clover installation voor yosemite, en eentje waarmee je kan aanprutsen en proberen, mocht het niet goed gaan dan zit je niet gelijk helemaal uit je systeem.

hetzelfde zou ik zeggen voor je OS X installaties, maar daar heb je wel genoeg schijfruimte/ partities voor nodig, ik heb al 3 SSD'sen een HDD erin zitten dus had plek genoeg :+

Edit: en natuurlijk, backup ALLES voordat je hiermee gaat beginnen...

Edit 2: @Dannydekr Deze vent heeft alles werkend op zijn H87N-WIFI....

[ Voor 3% gewijzigd door Kek op 14-09-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Die Guide is top! Maar volgens mij is dat enkel voor een Fresh install, ik prefereer echter een upgrade van Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Dannydekr schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:05:
Die Guide is top! Maar volgens mij is dat enkel voor een Fresh install, ik prefereer echter een upgrade van Yosemite.
een Fresh isntall of upgrade zijn neit zo verschillend, ipv dat je het op een schone partitie installeert doe je dat op je yosemite partitie.. alle andere dingen zoals de kext etc. zul je weer moeten doen , omdat er toch wel een verschil tussen elcap en yosemite zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Kek schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:09:
[...]

een Fresh isntall of upgrade zijn neit zo verschillend, ipv dat je het op een schone partitie installeert doe je dat op je yosemite partitie.. alle andere dingen zoals de kext etc. zul je weer moeten doen , omdat er toch wel een verschil tussen elcap en yosemite zit...
Ik denk dat ik even wacht tot de echte GM uit is. Ik zie dat veel mensen bugs ervaren met deze GM Candidate (Apple dev forum staat er vol mee) en de kans is dus aannemelijk dat Apple nog met een nieuwe release komt. Beter 14 dagen wachten en meteen de goede versie hebben dan alles over 2 weken weer opnieuw moeten doen misschien.

Hoewel ik het knutselen op zich er leuk vind, dus misschien kan ik het alsnog niet laten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Heb vanmorgen toch een poging gewaagd. Aangezien mijn EFI partitie al helemaal up-to-date was voor El Capitan, heb ik geen USB gemaakt maar gewoon de update gedraaid vanuit de Appstore. Dit ging prima! Hij stond netjes in mijn bootloader onder OSX Install en heb geboot met nv_disable=1 waarna de installatie startte zonder problemen.

Na de installatie (die een kwartiertje duurde) nogmaals met nv_disable=1 gestart, omdat er een nieuwe Nvidia webdriver geinstalleerd moest worden. Dat ging zonder problemen en al mijn USB apparaten werkte nog gewoon (zelfs mijn WIFI dongle).

Ik heb na het installeren van de Nvidia webdriver alleen even mijn audio opnieuw moeten installeren, maar ook dat ging vlekkeloos met die ALC.command tool.

Heb nu een volledig werkend systeem en ben dus nergens tegenaan gelopen. Wellicht dat dit voor velen ook zou gelden en dat een USB installatie tamelijk nutteloos is, mits je de bootloader even voorbereid.

Ben er in ieder geval erg blij mee! _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Dannydekr op 20-09-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

beats 1 radio al geprobeert? en de appstore/imessage..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Kek schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:03:
beats 1 radio al geprobeert? en de appstore/imessage..?
Beats1 radio werkt prima, evenals de AppStore.

iMessages lijkt goed gekoppeld en de 'Find my friends' functie werkt daar binnen ook goed. Berichten versturen echter niet (berichten blijven groen in plaats van blauw, en het balkje loopt niet door). Ik gebruik iMessage eigelijk nooit, dus is geen groot probleem voor me.

Chrome is wel een beetje buggy. Ik merk soms wat lag en als er een foutief woord gedetceerd wordt in mijn typsels, en ik doe er rechtermuisknop op om het te corrigeren, loopt het gehele tabblad vast. Getest met zowel de beta als de dev-builds.

Edit: ik merk een algehele lag? De muis die soms enkele miliseconden stopt. Erg vervelend! Geen idee waar het vandaan komt.

Edit 2: Lijkt er op dat wanneer ik iTunes open heb ik deze lag dus ervaar 8)7 Net een force quit gedaan en de lag lijkt te zijn verdwenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dannydekr op 20-09-2015 20:08 ]

Pagina: 1