Oude computer start niet meer op na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:13
Hallo allemaal!

Sinds gisteren heb ik een oud "beestje" van een kennis gekregen ter reparatie.

Het betreft een HP P6-2002NL.

Verhaal te horen gekregen dat toen de stroom uitviel binnen hun studio (daar gebruiken ze hem voor) dat de computer een oranje led lampje bij de power knop (normaal blauw) knipperde met een pieptoon.

Wanneer de computer bij mij was, startte hij dus helemaal niet meer op (voedingslampje brand wel maar verder niks op het mobo o.i.d.)

Nu heb ik de kast open gemaakt en ik zie dat het geheugen een opdonder heeft gehad (letterlijk een diepe kras op het gouden stukje).

Alles er maar voor de zekerheid uitgehaald (hdd, dvd drive, ram videokaart) maar de computer geeft nog steeds geen kik.

Heb hier binnen het huis verder niks van reserve onderdelen zoals een voeding.

Wat denken jullie? Zal het aan het moederbord liggen of toch aan de voeding? (wil namelijk geen extra kosten erbij rekenen voor niks)

alvast bedankt!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Voel eens met je vinger over alle condensatoren op het moederbord. Staan er een aantal bol?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Knamix
mkleinman schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:40:
Voel eens met je vinger over alle condensatoren op het moederbord. Staan er een aantal bol?
Nee, helemaal niks. Het leuke is ook dat het mobo geen aparte lampje heeft dus daar kan ik ook niet naar kijken :(

• Knamix
Hier wat foto's van het ram. Hoewel het me sterk lijkt dat dit niet door een persoon komt....

https://www.dropbox.com/s...20150914-WA0012.jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s...20150914-WA0016.jpeg?dl=0

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Dat is wel heel bijzonder. Daar heeft iemand inderdaad zeer hardhandig lopen klooien met die plankjes. Dat komt niet door stroomuitval.

De vraag is alleen of dit al was, of dat iemand er mee heeft lopen klooien nadat de stroom was uitgevallen...
Als iemand na de stroomuitval heeft gedacht het wel even te kunnen fixen en dit is er gebeurd, dan vrees ik voor de rest van de pc.

Verder zou ik denk ik toch beginnen met de voeding wisselen. Misschien een kennis/vriend die nog een oude voeding heeft liggen? Hoeft niet spannend te zijn voor een test.
Je kan ook eens proberen of je de voeding handmatig kan starten. Loskoppelen van de pc en met een paperclip/draadje het groene draad van de 20/24 pins connector doorverbinden met een willekeurige zwarte zoals hier staat. Dan zou hij moeten starten.

Het kan zijn dat hij niet onbelast wilt draaien (al dacht ik dat dat alleen in de pre-atx psu tijd was). Dan kun je even een paar ventilatoren of een oude hdd aansluiten op de voeding.

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:09
Zou inderdaad ook eerst een andere voeding proberen. Als je geluk hebt werkt het ram nog. De connectoren zitten aan de zijkant en zijn zo te zien niet helemaal weg maar het ziet er niet goed uit...

• Knamix
Ik ga even kijken of me buurman toevallig een oude voeding heeft liggen en daarmee testen.

Durf dat ding niet te strippen ook al is het een HP *** (Krijg ze er nooit meer normaal terug 8) )

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:43

Fiber

Beaches are for storming.

Is het niet verstandiger om dit ding helemaal met pensioen te sturen en een nieuwe computer te kopen en dan netjes de data over zetten op die nieuwe computer...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Knamix
Fiber schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:57:
Is het niet verstandiger om dit ding helemaal met pensioen te sturen en een nieuwe computer te kopen en dan netjes de data over zetten op die nieuwe computer...?
Zat ik ook al aan te denken. Gewoon een simpele upgradeset van V&A (mobo - ram - CPU en eventueel voeding)

Aangezien die persoon niet al teveel geld heeft is een nieuwe computer helaas niet mogelijk O-)

Verwijderd

Dat geheugen wat je op de foto's laat zien kan je weggooien. Aansluitingen die sluiting maken en aansluitingen die echt dood zijn.
Als mij gevraagd zou worden wil je dat geheugen testen? Nog niet mischien, want het mobo kan zomaar een beetje dood gaan..

Wel goed scherpe foto's , zouden meer mensen moeten doen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 12:18 ]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53
Sowieso is er een SMD onderdeeltje van die geheugenmodule af gesloopt.
In een krasspoor zit nu een leeg plekje waar ooit een SMD onderdeeltje zat.
Een ander SMD onderdeeltje staat haaks op zijn originele plek en doet dus meer kwaad dan goed.
Verder zijn een aantal contacten zo gesloopt dat ze onderling kortsluiten, wat zeer aannemelijk fataal is geworden voor het moederbord.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 16:47

Stronkie

Where wind is Trouble

vraag es aan diegene van wie de computer is.. Dit is duidelijk niet ten gevalletje stroomuitval

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-01 00:51

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

De computer is dus niet van een persoon of familie?
Het ziet eruit dat iemand met fors geweld de ram-geheugen geplaatst heeft.
Weet je het zeker dat je de eerste ben die de kast geopend heeft? Stof?

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 14-09-2015 20:45 ]

Trein?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Ja hij heeft die bankjes vroeger er verkeerd ingeduwt.
Vandaar die krassen en kleine delen wat ontbreekt aan de geheugen modules.
Probeer nieuw geheugen te regelen wat compatible is met je moederbord.
Sluit een hd aan,doe eventueel een bios reset.
Ga eventueel met een gum over de contacten zodat deze vetvrij van de geheugen modules zijn en sluit ze overnieuw aan. :)

[ Voor 19% gewijzigd door rjmno1 op 15-09-2015 14:41 ]

• Knamix
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden :)

Heb gewoon een simpele computer gekocht via V&A (Q8400, 4gb ram etc)

Mag de computer zelf houden + 1.5TB HDD wat mooi meegenomen is :)

Hij kan op slot!
Pagina: 1