Vorige week kwam ik er achter dat KPN gaat stoppen met hun smart host dienst voor email. Dit kwam ik te weten doordat een klant wat issue's had met een KPN lijn. Toen ik even wat doorvroeg kwam dit verhaal boven tafel:
Efin, vanochtend dus het spul aangepast nadat er afgelopen weekend een PTR is aangemaakt bij de ISP. Leuke bijkomstigheid: Maak je nu gebruik van een van de smart hosts van KPN en ga je dus over op je eigen uitgaande IP dan is er grote kans dat je niet kunt mailen naar Office 365 domains. Spam afhandeling staat daar zodanig straf afgesteld dat je IP eerst gedelist moet worden:Geachte heer,
Bedankt voor uw bericht. Wij zijn op de hoogte van deze blacklisting, alleen betreft het hier een server welke op 16 september uitgeschakeld zal worden. KPN heeft onlangs de blokkades op poort 25 op verbindingen opgeheven, waardoor deze server niet meer noodzakelijk is. U kunt uw mail nu dus rechtstreeks afleveren en houdt controle over uw eigen mailstromen, of u kunt de uitgaande mailserver gebruiken van uw e-mailprovider.
Wel vraagt dit een aanpassing op uw mailplatform, specifiek zal de relayhost verwijderd moeten worden. Hoe u dit precies moet doen is afhankelijk van de mailserver welke u gebruikt, wij verwijzen u hiervoor dan ook naar uw leverancier of systeembeheerder.
Daarnaast zal het PTR record van uw IP aangepast dienen te worden en moeten verwijzen naar het A record van uw mailserver.
Voor het wijzigen van uw reverse DNS record (PTR), kunt u per e-mail contact opnemen met zakelijkinternet@kpn.com.
In het bericht dient u het IP-adres (of adressen) te vermelden waarvan u het PTR record aangepast wilt hebben. Vergeet niet uw klantgegevens te vermelden, zodat zij uw verzoek in behandeling kunnen nemen.
DB3FFO11FD014.mail.protection.outlook.com rejected your message to the following e-mail addresses:
DB3FFO11FD014.mail.protection.outlook.com gave this error:
Service unavailable; Client host [x.x.x.x] blocked using FBLW15; To request removal from this list please forward this message to delist@messaging.microsoft.com
Your message wasn't delivered due to a permission or security issue. It may have been rejected by a moderator, the address may only accept e-mail from certain senders, or another restriction may be preventing delivery.