Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop studie & vrije tijd, budget 1400 euro.

Pagina: 1
Acties:

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 14:37
Hallo iedereen,

Na 6 jaar trouwe dienst, begint mijn HP EliteBook 8530w toch aardig op te raken en wordt het tijd voor een vervanger.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt voornamelijk gebruikt voor standaardtaken als downloaden, surfen, tekstverwerken en 1080p video afspelen. Echter moet hij moeiteloos software als Matlab, Eclipse, Photoshop, etc. kunnen draaien.

Wat is je budget?
Maximaal 1400 euro, mocht ik daarvoor echt een goed model kunnen krijgen. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een model dat een stuk goedkoper is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal bijna-dagelijks vervoerd worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben op zoek naar snelheid (ssd), stilte, mobiliteit (13") en hoge bouwkwaliteit. Dit laatste vind ik zeer belangrijk, de laptop moet premium aanvoelen en zeer prettig werken. Ik heb de pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB kunnen testen en dit is eigenlijk mijn eerste keus. Hij is snel en ook fantastisch gebouwd, maar wel duur. Wat me erg aantrekt is dat hij na 4 jaar nog steeds voor een aanzienlijk bedrag te verkopen is.

Een "alternatief" vond ik in de bekende Asus UX305 Zenbooks. Een stuk goedkoper, maar ook veel minder krachtig. Ik vraag me af of een Core M me de vloeiende ervaring kan leveren die ik zoek. Deze vergelijking ziet er niet rooskleurig uit voor de Core M. De Skylake-modellen zijn overigens wel al te pre-orderen, maar ik vraag me af of ze echt meer leveren. Is de Zenbook uberhaupt 900-1000 euro waard?

De Dell XPS 13 leek me de meest ideale optie, maar deze is simpelweg te duur. Ik kon ook geen Dell studentenkorting vinden o.i.d.

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven op basis van deze info. :) Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door JoepD op 14-09-2015 00:28 ]

• paul23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06-2024
Je koopt een macbook niet voor de goede eigenschappen - maar voor hoe hij er uit ziet en omdat je een apple wil hebben.

Voor solide bouw kwaliteit ben ik altijd extreem tevreden geweest over de lenovo & HP latops. Erg stevig (vooral tegen druk & bij de scherm hinges).

Ik snap wederom niet hoe mensen photoshop & 13 inch laptop combineren maar dat zal aan mij liggen. Die IRIS chip is wel van 2013, dus vrij oud, moeilijk te vinden wat de preciese specificaties zijn. Maar voor 1400 euro moet je veel meer kunnen krijgen dan een iris chip & een 128 GB ssd.

Vooral die 128 GB kan je nogal opbreken, simpele rekensom, beetje ruim genomen omdat in de toekomst wss programma's alleen maar groter worden:

windows (+ toekomstige updates etc): 30 GB
matlab: 10 GB
photoshop: 5 GB
Eclipse: 10 GB (libraries ed, met alleen python zit ik aan de 7 GB nu)
windows swap requirements: 16 GB
NTFS filesystem requirements: 4 GB

Kom je al op de 75 GB dat je nu meteen kunt reserveren.

Dan komt daar nog MS office (of iets vergelijkbaars) bij en als je dan een blu ray film of twee wilt draaien zit je schijf al aardig vol. - Ik zou echt voor, als een SSD een must is, een 256 GB SSD pakken.

PS: 8530w HP, toevallige TUDelft laptop program? - zit in hetzelfde schuitje.

[ Voor 4% gewijzigd door paul23 op 14-09-2015 00:39 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:49
paul23 schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:36:
Je koopt een macbook niet voor de goede eigenschappen - maar voor hoe hij er uit ziet.

Voor solide bouw kwaliteit ben ik altijd extreem tevreden geweest over de lenovo & HP latops. Erg stevig (vooral tegen druk & bij de scherm hinges).

Ik snap wederom niet hoe mensen photoshop & 13 inch laptop combineren maar dat zal aan mij liggen. Die IRIS chip is wel van 2013, dus vrij oud, moeilijk te vinden wat de preciese specificaties zijn. Maar voor 1400 euro moet je veel meer kunnen krijgen dan een iris chip & een 128 GB ssd.

Vooral die 128 GB kan je nogal opbreken, simpele rekensom, beetje ruim genomen omdat in de toekomst wss programma's alleen maar groter worden:

Dan komt daar nog MS office (of iets vergelijkbaars) bij en als je dan een blu ray film of twee wilt draaien zit je schijf al aardig vol. - Ik zou echt voor, als een SSD een must is, een 256 GB SSD pakken.
Waarom koop je een macbook niet voor 'zijn goede eigenschappen'.

Nogal lekker kort door de bocht. Lijkt een beetje op een standaard 'Apple Bash' verhaal. Een fantastisch scherm, accuduur en betrouwbaarheid plus een zeer doordacht OS (lees: anders, niet zozeer 'beter') kunnen genoeg redenen zijn om een macbook aan te schaffen.

Overigens heb je ook een Asus UX305LA variant ; Deze zijn uitgerust met i5/i7. Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken? Overigens is mij nu niet helemaal duidelijk wat je wil ; Wil je nu een ultrabook en ligt de nadruk op accuduur probabiliteit en looks? Of meer naar de professionele kant? (de TU-delft achtige, zakelijke laptops zoals ik ze maar even noem).

[ Voor 7% gewijzigd door WouterL op 14-09-2015 00:42 ]

• paul23
Uh OS != hardware. (het feit dat die twee gebonden zijn is vreemd maar dat daargelaten). Ik wilde met name benadrukken dat het vaak overpriced is.
De accuduur vindt ik niet exceptioneel (wel goed - maar dat komt meer doordat de andere dingen die erin zitten voor de prijs minder zijn en dus ook minder energie verbruiken).

Maar het scherm is niet een rede die ik ooit iemand zou adviseren: mocht je een film echt leuk willen zien dan is het effect van 13 inch naar 25 inch vast scherm vele malen fijner dan de grote van de color triangle.

Tuurlijk 1400 euro laptop blijft 1400 euro en een goed model.

• WouterL
Hoe kom je erbij dat er voor de prijs minder in zou zitten? Neem een vergelijkbare windows ultrabook en je komt erachter dat deze kwa hardware elkaar helemaal niet veel ontlopen. Deze CPU in de macbook is zelfs sneller dan de meest gebruikte CPU in windows ultrabooks (de i5-5500u.)

Je komt pas duur uit bij Apple als je het gaat hebben over upgrades ; laat je daar nu net wel de hoofdprijs voor betalen. Dat neemt niet weg dat het instapmodel (1360) helemaal niet zo zeer overpriced is als jij doet voorkomen. Je moet wel eerlijk zijn met vergelijken. Natuurlijk is er voor 1400 euro een stuk knappere hardware te verkrijgen, maar dat is dan appels met peren vergelijken, m.a.w het verkeerde segment.

Een goed scherm is niet alleen leuk voor films, maar ook voor fotobewerking. Laat TS nu net photoshop gebruiken. Ik vind je opmerkingen nogal ongenuanceerd en redelijk bevoordeeld. Macbooks zijn zeker niet goedkoop te noemen, maar je laat je bias redelijk doorschemeren in je advies aan TS.

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 14-09-2015 01:15 ]

• JoepD
Bedankt voor de reacties!
paul23 schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:36:
Je koopt een macbook niet voor de goede eigenschappen - maar voor hoe hij er uit ziet en omdat je een apple wil hebben.

PS: 8530w HP, toevallige TUDelft laptop program? - zit in hetzelfde schuitje.
De laptop is inderdaad een TU-laptop en dit zijn altijd de wat dikkere laptops met een goede cpu en discrete gpu. Echter ben ik nu op zoek naar een wat mobieler model. Inderdaad zijn programma's als Photoshop niet geweldig op 13", maar ik ga dan ook geen flinke designs maken o.i.d. Maar kwa prestaties moet het wel gewoon mogelijk zijn. Een discrete gpu heb ik denk ik echt niet nodig, dus daarmee kom ik hopelijk van het lompe karakter af van de TU-laptops.

Ik ben van mening dat een Macbook veel verder gaat dan alleen looks, al houd ik wel van mooie hardware. De XPS 13 beschouw ik als directe Windows-concurrent, maar die is een stuk duurder.

Over de ssd: met 128GB kom ik er wel. Heb best lang een 128GB ssd in de EliteBook gehad en dit was zonder problemen. Maar ik ben het wel met je eens: veel is het niet.
Wouter lucassen schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:38:
[...]

Waarom koop je een macbook niet voor 'zijn goede eigenschappen'.

Nogal lekker kort door de bocht. Lijkt een beetje op een standaard 'Apple Bash' verhaal. Een fantastisch scherm, accuduur en betrouwbaarheid plus een zeer doordacht OS (lees: anders, niet zozeer 'beter') kunnen genoeg redenen zijn om een macbook aan te schaffen.

Overigens heb je ook een Asus UX305LA variant ; Deze zijn uitgerust met i5/i7. Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken? Overigens is mij nu niet helemaal duidelijk wat je wil ; Wil je nu een ultrabook en ligt de nadruk op accuduur probabiliteit en looks? Of meer naar de professionele kant? (de TU-delft achtige, zakelijke laptops zoals ik ze maar even noem).
Dat OS X anders is, spreekt me wel aan. Ik ben er in ieder geval wel positief over na wat ik ervan geprobeerd heb. Ik gebruik ook al jaren een iPhone en dit integreert misschien wel fijn (gokje).

Die LA-Zenbooks zien er erg interessant uit, al heb ik wel moeite met het vinden van Nederlandse modellen/verkooppunten/prijzen. Heb je hier misschien meer info over? :)

• WouterL
JoepD schreef op maandag 14 september 2015 @ 01:15:
Bedankt voor de reacties!

[...]

De laptop is inderdaad een TU-laptop en dit zijn altijd de wat dikkere laptops met een goede cpu en discrete gpu. Echter ben ik nu op zoek naar een wat mobieler model. Inderdaad zijn programma's als Photoshop niet geweldig op 13", maar ik ga dan ook geen flinke designs maken o.i.d. Maar kwa prestaties moet het wel gewoon mogelijk zijn. Een discrete gpu heb ik denk ik echt niet nodig, dus daarmee kom ik hopelijk van het lompe karakter af van de TU-laptops.

Ik ben van mening dat een Macbook veel verder gaat dan alleen looks, al houd ik wel van mooie hardware. De XPS 13 beschouw ik als directe Windows-concurrent, maar die is een stuk duurder.

Over de ssd: met 128GB kom ik er wel. Heb best lang een 128GB ssd in de EliteBook gehad en dit was zonder problemen. Maar ik ben het wel met je eens: veel is het niet.

[...]

Dat OS X anders is, spreekt me wel aan. Ik ben er in ieder geval wel positief over na wat ik ervan geprobeerd heb. Ik gebruik ook al jaren een iPhone en dit integreert misschien wel fijn (gokje).

Die LA-Zenbooks zien er erg interessant uit, al heb ik wel moeite met het vinden van Nederlandse modellen/verkooppunten/prijzen. Heb je hier misschien meer info over? :)
He.. Wat gek. Ze lijken wel van de aardbodem verdwenen. Wat jammer, want Campusshop verkocht ze voor een mooie studentenkorting. :/ Misschien zijn ze aan het uitrouleren voor intel's nieuwe CPU's (skylake)

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

oprecht het enige wat ik nog heb kunnen aantreffen. Volgens mij zijn ze overigens in Duitsland nog wel verkrijgbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 14-09-2015 01:22 ]

• paul23
Ik vraag me af: is het dan eigenlijk geen idee om voor een 500-600 euro laptop te gaan en een desktop er langs te zetten? Vooral omdat je voor die kleine laptops zo veel extra moet neertellen als je per se hoge medium requirements stelt.

• JoepD
paul23 schreef op maandag 14 september 2015 @ 01:25:
Ik vraag me af: is het dan eigenlijk geen idee om voor een 500-600 euro laptop te gaan en een desktop er langs te zetten? Vooral omdat je voor die kleine laptops zo veel extra moet neertellen als je per se hoge medium requirements stelt.
Ik snap je punt. Ik geef zelf regelmatig advies in DAA en daar willen mensen ook vaak overkill (om het zo maar even te noemen). En dan geef ik ook 'negatief advies' en een veel goedkoper, maar praktisch even goed, alternatief.

Maar in dit geval zoek ik hoge kwaliteit. De laptop gaat simpelweg intensief en extensief gebruikt worden m.b.t. basistaken, en in mindere mate dus ook m.b.t. wat zwaardere software. Bovendien ben ik kieskeurig op het gebied van hardware. Ik heb gezocht naar goedkopere laptops, maar ik kon geen enkel model vinden waarop geen flinke concessies gedaan waren. Meest voorkomend: slecht scherm, meeverende behuizing, slecht toetsenbord/trackpad. Dat is me geen 500-600 waard helaas. ;)

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Wat voor gebruiker ben je? Gebruik je liever Windows of wil je OSX eens proeven? Dat is toch wel van belang aangezien je als eerst een Macbook Pro getest hebt. Ga je Windows virtueel of in bootcamp draaien als je een Pro aanschaft?

Je koopt een Apple omdat je graag van OSX gebruik maakt en al de voordelen die OSX aanbied. Natuurlijk heeft Windows ook haar voordelen, maar het is net maar de keuze die je neemt. OSX is geoptimaliseerd voor de hardware die Apple in haar laptops stopt. Daarnaast is de accuduur gewoon geweldig. Ook de software zoals Photoshop kan voordeel hebben, al wordt dat steeds minimaal. Kies je toch voor een Apple, ga dan gewoon voor de Pro met 256GB. Ik spreek uit ervaring dat dat echt scheelt. 128GB is zo vol en je gaat je er erg aan irriteren als ik zie waar je hem voor gaat gebruiken. Of je moet genoegen nemen met een HDD die je moet aansluiten voor de wat grotere bestanden. Daarnaast verkoopt dat ook makkelijker na 4 jaartjes :)

De UX305 met zijn Core M zal de meeste taken wel uitvoeren, maar je zal merken na verloop van tijd dat hij toch beperkingen gaat opleveren (zeker met de 4GB RAM die niet uit te breiden is). Deze is eerder geschikt voor wat multimedia etc.

Over de Dell XPS 13 valt niks op te merken. Dat is naar mijn mening de mooiste laptop met Windows en ook zoals jij zegt de Windows concurrent van de Pro's. Ze zijn licht, portable en als je van Windows houdt is het ook mooi meegenomen. Display is ook erg mooi en scherp. Ik zie nu dat ze de prijzen fors verhoogd hebben. Ze waren eerst een stuk goedkoper. Je krijgt in ieder geval wel ongeveer 60 euro korting als je je aanmeld als VIP en daarnaast heeft Dell wel elke maand wel een actie.

hi!

• JoepD
RWK__ schreef op maandag 14 september 2015 @ 01:41:
Wat voor gebruiker ben je? Gebruik je liever Windows of wil je OSX eens proeven? Dat is toch wel van belang aangezien je als eerst een Macbook Pro getest hebt. Ga je Windows virtueel of in bootcamp draaien als je een Pro aanschaft?

Je koopt een Apple omdat je graag van OSX gebruik maakt en al de voordelen die OSX aanbied. Natuurlijk heeft Windows ook haar voordelen, maar het is net maar de keuze die je neemt. OSX is geoptimaliseerd voor de hardware die Apple in haar laptops stopt. Daarnaast is de accuduur gewoon geweldig. Ook de software zoals Photoshop kan voordeel hebben, al wordt dat steeds minimaal. Kies je toch voor een Apple, ga dan gewoon voor de Pro met 256GB. Ik spreek uit ervaring dat dat echt scheelt. 128GB is zo vol en je gaat je er erg aan irriteren als ik zie waar je hem voor gaat gebruiken. Of je moet genoegen nemen met een HDD die je moet aansluiten voor de wat grotere bestanden. Daarnaast verkoopt dat ook makkelijker na 4 jaartjes :)

De UX305 met zijn Core M zal de meeste taken wel uitvoeren, maar je zal merken na verloop van tijd dat hij toch beperkingen gaat opleveren (zeker met de 4GB RAM die niet uit te breiden is). Deze is eerder geschikt voor wat multimedia etc.

Over de Dell XPS 13 valt niks op te merken. Dat is naar mijn mening de mooiste laptop met Windows en ook zoals jij zegt de Windows concurrent van de Pro's. Ze zijn licht, portable en als je van Windows houdt is het ook mooi meegenomen. Display is ook erg mooi en scherp. Ik zie nu dat ze de prijzen fors verhoogd hebben. Ze waren eerst een stuk goedkoper. Je krijgt in ieder geval wel ongeveer 60 euro korting als je je aanmeld als VIP en daarnaast heeft Dell wel elke maand wel een actie.
Ik ben sinds jaar en dag een die-hard Windows gebruiker, maar OS X lijkt me gewoon prima. Ik vond het fijn in de korte tijd dat ik het geprobeerd heb. Ik denk niet dat ik nog echt Windows nodig heb. Mocht het nodig zijn, dan ga ik hem virtueel draaien (op aanraden van Macbook gebruikers). Ik heb in het verleden op mijn studie gezien dat Macbook gebruikers in dual-boot problemen hadden met Windows-only software. Virtueel werkte dit wel allemaal goed.

Maar ik heb dus geen voorkeur voor Windows of OS X: beide zijn prima.

Ik ben nu wel overtuigd wat betreft de 256GB. Zeker omdat het inderdaad beter verkoopt.

• paul23
Je stelt je laptop weer te willen verkopen, hoe lang wil je er dan mee doen voor je hem doorverkoopt?

• JoepD
paul23 schreef op maandag 14 september 2015 @ 01:54:
Je stelt je laptop weer te willen verkopen, hoe lang wil je er dan mee doen voor je hem doorverkoopt?
Ik wil zeker 4 jaar met de laptop doen, liefst nog langer. Het is niet zo heel belangrijk, maar ik heb het idee dat Macbooks nog redelijk wat waard zijn na die tijd. Dat is wel leuk meegenomen.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
JoepD schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:26:
[...]

Ik wil zeker 4 jaar met de laptop doen, liefst nog langer. Het is niet zo heel belangrijk, maar ik heb het idee dat Macbooks nog redelijk wat waard zijn na die tijd. Dat is wel leuk meegenomen.
Ze zijn na 4 jaar wel wat waard, maar het is maar wat de gek ervoor geeft. Ik schat rond de 350 tot 600 euros na 4 jaar afhankelijk van de staat. Als je eens rondkijkt op marktplaats staan de 2011 - 2012 modellen ook voor de hoofdprijs aangeboden. Ik begrijp het zelf ook niet, maar volgens mij zal niemand een 3-4 jaar oude Macbook aanschaffen voor rond de 800+ euro. Gooi er een paar honderd euro's tegenaan en je hebt een gloednieuwe incl. garantie.

Daarnaast zal in de komende jaren de design van de Macbooks wel veranderen.

@TS: Ben je er al uit of zit je nog steeds te kijken?

hi!

• JoepD
RWK__ schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:25:
[...]

Ze zijn na 4 jaar wel wat waard, maar het is maar wat de gek ervoor geeft. Ik schat rond de 350 tot 600 euros na 4 jaar afhankelijk van de staat. Als je eens rondkijkt op marktplaats staan de 2011 - 2012 modellen ook voor de hoofdprijs aangeboden. Ik begrijp het zelf ook niet, maar volgens mij zal niemand een 3-4 jaar oude Macbook aanschaffen voor rond de 800+ euro. Gooi er een paar honderd euro's tegenaan en je hebt een gloednieuwe incl. garantie.

Daarnaast zal in de komende jaren de design van de Macbooks wel veranderen.

@TS: Ben je er al uit of zit je nog steeds te kijken?
Bedankt voor je reactie. Ik zit nog steeds te kijken, het heeft geen gigantische haast. Al wil ik wel deze week de knoop doorhakken.
Pagina: 1