XP 64-bit met AHCI lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik heb problemen om X64 met AHCI op een Asus F1A75M te installeren. Er zit geen diskette drive op, en ik heb de AHCI drivers met NLite geslipstreamed. Als na het kopieren voor de installatie van de harde schijf word gestart, komt het BSOD met 0x0000007B, wat betekent dat de harde schijf niet benaderd kan worden.

Ik heb het geprobeerd met de ATi chipset drivers, maar ook daar lukt het niet mee. Ook heb het geprobeerd met de RAID drivers, maar ook dat wil niet.

Als ik van een USB stick boot, kan ik zien dat het ahcix64.sys wel gewoon in de drivers map staat.

Met Google kom ik niet veel verder dan de bekende workaround om onder IDE te installeren en achteraf de AHCI drivers te installeren. Dat kan, maar is een tweaker onwaardig. Belangrijk is ook om juist wel onder AHCI te installeren want het geeft toch een prestatiewinst. Dat heb ik al eens in een andere situatie getest.

Nu hoor ik al de kritiek dat ik geen X64 moet installeren dus ik zal even uitleggen dat het een stand-alone is bedoeld om met mijn Club-3D Theatron Agrippa muziek af te spelen. En die wil 24/96 niet onder de latere Windows versies afspelen. Zodoende.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Misschien is het ook handig om te vermelden welke Windows versie het betreft hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

^ dat. En heb je de nieuwste BIOS 2403 en/of de mogelijkheid om voor je OS installatie je BIOS SATA AHCI te kiezen in de BIOS? Na installatie van Windows, en vervolgens chipset drivers, moet AHCI al functioneren.

Of de AMD AHCI drivers perse nodig zijn, of betere prestaties neerzetten is een kwestie van trial and error..
Voor 8.1 bieden ze de SATA drivers al niet meer aan, daar moet StorAHCI (MS) de taak volledig op zich nemen :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
ik ken maar één X64. Die bios tip is goed. Ik probeerde te flashen maar de roms kwamen niet door de integriteits-test. Blijkt dat het moederbord wel een F1A75M is maar dan een F1A75M/CM1740. Het zit in een complete PC. Of en wat de verschillen zijn is mij niet duidelijk, wel is er een aparte download voor de drivers etc die niet allemaal identiek lijken.

Goed ik heb dus geflasht naar het laatste CM1740 bios en de CM1740 AHCI driver geslipstreamed, maar helaas, wederom een BSOD.

Bij de primaire installatie word de driver dus wel geladen en werkt, bij het vervolg vanaf de harde schijf gaat het fout. En ja natuurlijk staat het bios op ahci ingesteld, dat is uiteindelijk waar het om gaat.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Maar er zijn wel degelijk meerdere Windows versies in x64, al vanaf XP is er met elke release een 32 en 64 bits versie. Dus wel handig om te vermelden welke dan precies.
Voor de rest heeft Vermeulen gelijk w.b.t. de drivers tijdens de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 20:32
Nu hoor ik al de kritiek dat ik geen X64 moet installeren dus ik zal even uitleggen dat het een stand-alone is bedoeld om met mijn Club-3D Theatron Agrippa muziek af te spelen. En die wil 24/96 niet onder de latere Windows versies afspelen. Zodoende
tweaker roy-t heeft hem blijkbaar wel op een latere versies werkend gekrgen.
productreview: Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 review door roy-t

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

X64 is een architectuur, geen OS. De volledige notatie is eigenlijk x86_64, maar wordt vaak afgekort als x64.

Ik vermoed dat je Windows XP 64 bit bedoelt en pas de topictitel dan ook zodanig aan.

Verder is nLite leuk, maar die BSOD kan door 2 dingen komen: verkeerde driver of je hebt nog wat meer aangepast die dit veroorzaakt. Ik ga er weer vanuit dat je niets hebt aangepast, dus blijft een verkeerde driver over. Maar zelfs al heb je de juiste driver voor de SATA controller, dan nog kan je wat missen. Heb je al geprobeerd om de chipset driver erbij te slipstreamen? Dat is namelijk wel onderdeel van het geheel. Bij systemen met een Intel AHCI controller is het niet altijd nodig omdat de standaard aansturing genoeg is, maar met je ATi/AMD chipset is dat niet voldoende.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Hiermee downloads: AS SSD Benchmark 1.8.5608.42992 kan je (HDD of SSD) zien of je optimale SATA config hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door GerardVanAfoort op 14-09-2015 22:59 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GerardVanAfoort schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:28:
Hiermee downloads: AS SSD Benchmark 1.8.5608.42992 kan je (HDD of SSD) zien of je optimale SATA config hebt.
He, Handige Harry :w. Het probleem is juist dat de TS geen Windows geïnstalleerd krijgt. Dan helpt een tooltje dat in Windows draait niet echt, of wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Hero of Time schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:27:
[...]

He, Handige Harry :w. Het probleem is juist dat de TS geen Windows geïnstalleerd krijgt. Dan helpt een tooltje dat in Windows draait niet echt, of wel? ;)
Uhh, oeps idd :). Maar als dat slipstreamen niet slaagt is een standaard installatie en daarna chipset drivers en vervolgens de RAID of AHCI driver nog wel een optie. Dan kan TS tussentijds wel AS SSD uitvoeren.

Die x64 Edition van XP Pro heeft ook de mogelijkheid om drivers bestemd voor Server 2003 te gebruiken.
Misschien helpt dit je zoektocht naar de juiste driver @Obelink. Als het idd XP betreft.

offtopic:
x64 Edition, zo genoemd door MS.. Zodoende heb ik ook jarenlang x86 en x64 geschreven :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Obelink schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:09:
Met Google kom ik niet veel verder dan de bekende workaround om onder IDE te installeren en achteraf de AHCI drivers te installeren. Dat kan, maar is een tweaker onwaardig. Belangrijk is ook om juist wel onder AHCI te installeren want het geeft toch een prestatiewinst. Dat heb ik al eens in een andere situatie getest.
AHCI geeft alleen merkbare prestatiewinst met SSD's. Ook is het beter dan vanwege ondersteuning van zaken als trim.

Als je enkel reguliere harde schijven gebruikt zou ik anders op IDE laten staan.

Windows XP Professional x64 is/was behoorlijk slecht qua drivers. Destijds omdat het zo uniek was en ook omdat het in feite een omgebouwde Windows Server 2003R2 OS was. Ik heb het ook kortstondig gebruikt, maar het was voor veel zaken onwerkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:13

auto660

1991 240 GL Brick

Dan moet je even de driver files van je sata controller op een diskette zetten (Ja! Een diskette :) ) en dan bij het installeren van Windows XP op F6 drukken om die driver te kunnen installeren. (Dit doe je nog voordat je je schijven partitioneert enzo)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

auto660 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:21:
Dan moet je even de driver files van je sata controller op een diskette zetten (Ja! Een diskette :) ) en dan bij het installeren van Windows XP op F6 drukken om die driver te kunnen installeren. (Dit doe je nog voordat je je schijven partitioneert enzo)
-->
Nou zijn er wél een paar specifieke externe USB diskette drives die hiervoor geschikt zijn.

Edit: Of misschien is https://www.raymond.cc/bl...alled-in-your-computer/2/ een optie.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 15-09-2015 11:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:13

auto660

1991 240 GL Brick

En je kan er ook niet eentje op aansluiten? Want dis is denk ik je enigste optie...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor zoiets kleins een floppy drive aanschaffen? Of nou net die ene goede USB floppy drive kopen voor iets dat je maar 1x gaat doen? Te veel moeite. Het slipstreamen met nLite moet gewoon gaan. Want een floppy geeft geen enkele garantie dat je daar de juiste driver op hebt en ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Of gewoon IDE installen, later AHCI drivers erop en omzetten, zijn guides voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hero of Time schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:28:
[...]
Ik vermoed dat je Windows XP 64 bit bedoelt en pas de topictitel dan ook zodanig aan.
Windows XP 64-bit is voor de Itanium architectuur. De kernel is versie 5.1.
Windows XP x64 is voor de amd64 of x86_64 architectuur. De kernel is versie 5.2.

Ik denk dat TS Windows XP x64 bedoelt en niet Windows XP voor Itanium.
Obelink schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:09:
Als ik van een USB stick boot, kan ik zien dat het ahcix64.sys wel gewoon in de drivers map staat.
Wellicht moet je iastor.sys hebben.

Je zou kunnen booten van WinPE 1.x (ook daar is een x86_64-versie van) om een aantal drivers te testen in plaats van deze trial-and-error. WinPE 1.x gaat je veel tijd schelen. Of je zou de msahci uit WinPE 2.x kunnen slopen en de iastor.sys kunnen testen in WinPE 2.x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trommelrem schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:54:
[...]

Windows XP 64-bit is voor de Itanium architectuur. De kernel is versie 5.1.
Windows XP x64 is voor de amd64 of x86_64 architectuur. De kernel is versie 5.2.

Ik denk dat TS Windows XP x64 bedoelt en niet Windows XP voor Itanium.
Iedereen weet hier wel dat het om de AMD64 versie gaat. Lekker boeiend verder.
[...]

Wellicht moet je iastor.sys hebben.
Met iastor.sys ga je 't niet aan de praat krijgen. Die is namelijk voor Intel systemen en de TS heeft hier een AMD systeem met bijbehorende chipset. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Kan je niet gewoon gaat voor een windows 8.1 pro of windows 10 x64 pro gaan en dan met virtualisatie een passtrough doen? dan heb je ook geen troubles of iets wel of niet werkt...

Dan denkt de VM dat hij direct dat apparaat van je heeft attacked .... en evt intergratie toepassen en 't lijkt net alsof het in windows 8.1 (of w10pro loopt/draait....)

https://www.google.nl/web...hrough+feature+in+hyper-v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan kan hij net zo goed de hele rambam bij 't grofvuil zetten en een nieuwe computer kopen. Kom op, wat is dat nou voor een tweaker antwoord? Daarbij, veel succes om Hyper-V met hardware passthrough erop aan de praat te krijgen. Hyper-V vereist VT-d/IOMMU hiervoor en dat heeft de hardware van de TS niet.

In 't ergste geval gaat de TS naar Windows XP 32 bit versie om in AHCI modus te kunnen draaien. Als dat ook niet meer wil, kan hij alsnog naar IDE modus gaan of Linux draaien ofzo.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hero of Time schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:09:

Met iastor.sys ga je 't niet aan de praat krijgen. Die is namelijk voor Intel systemen en de TS heeft hier een AMD systeem met bijbehorende chipset. ;)
Daarom WinPE 1.x.

WinPE 1.x heeft namelijk geen algemene SATA driver en kan dus prima worden gebruikt om snel een hele batch aan drivers te testen. Dat is veel sneller dan telkens en nieuwe installatie bakken en testen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trommelrem schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:54:
[...]

Daarom WinPE 1.x.

WinPE 1.x heeft namelijk geen algemene SATA driver en kan dus prima worden gebruikt om snel een hele batch aan drivers te testen. Dat is veel sneller dan telkens en nieuwe installatie bakken en testen.
En hoe test je de driver dan? Zoals de TS al aangeeft wordt de schijf tijdens de eerste stap prima herkend, dus de driver werkt. Echter als deze daadwerkelijk gebruikt wordt om de installatie te hervatten, gaat het mis. Ik betwijfel of WinPE die situatie kan testen.

En wat ik al eerder zei, de SATA driver heeft mogelijk ook de chipset drivers nodig voor het correct aansturen ervan. De TS heeft dit nog niet getest.

• Obelink
Bedankt voor alle reacties. Het was misschien even stil van mij hier maar ik ben er ondertussen uren mee bezig geweest. Elke keer opnieuw slipstreamen, CD branden, en weer proberen kost tijd. Uiteindelijk heb ik maar gewoon alle drivers dus X64, Vista64, en 7-64 geslipstreamed, en zowaar, het installeren lukte.

Maar na het installeren Windows booten gaf weer de onvermijdelijke 0x0000007e bsod. Als boosdoener word dan storport.sys aangegeven. Dus ik weet eigenlijk niks meer te verzinnen. Ik zal het nog een keer op een ander systeem proberen om te bepalen of het nou gewoon niet wil met X64 of dat het ligt aan dat moederbord en die drivers.
Hero of Time schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:28:
[...]

X64 is een architectuur, geen OS. De volledige notatie is eigenlijk x86_64, maar wordt vaak afgekort als x64.

Verder is nLite leuk, maar die BSOD kan door 2 dingen komen: verkeerde driver of je hebt nog wat meer aangepast die dit veroorzaakt. Ik ga er weer vanuit dat je niets hebt aangepast, dus blijft een verkeerde driver over. Maar zelfs al heb je de juiste driver voor de SATA controller, dan nog kan je wat missen. Heb je al geprobeerd om de chipset driver erbij te slipstreamen? Dat is namelijk wel onderdeel van het geheel. Bij systemen met een Intel AHCI controller is het niet altijd nodig omdat de standaard aansturing genoeg is, maar met je ATi/AMD chipset is dat niet voldoende.
Euh ik heb een heleboel aangepast. Ik word erg moe ervan om na zo'n installatie altijd weer hetzelfde te moeten doen. Maar je hebt een paar goede punten die ik zal moeten proberen. Als eerste niks wijzigen alleen AHCI streamen, als tweede ook de chipset streamen. Hoewel ik eigenlijk denk dat dat het niet is. Stel als je normaal zou installeren met diskette, dan komt de chipset ook pas als de installatie voltooid is.
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:18:
[...]AHCI geeft alleen merkbare prestatiewinst met SSD's. ...
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind AHCI een substantiële winst geven. Zowel voor wat betreft het booten als wat het werken met bestanden aangaat.
Op een ander systeem heb ik al eens getest dat zelfs installeren onder AHCI een flinke winst gaf ten opzichte van een installatie onder IDE die later naar AHCI werd omgezet. Ze hebben AHCI ook niet voor niks bedacht.
[b][message=44927280,noline]In 't ergste geval gaat de TS naar Windows XP 32 bit versie om in AHCI modus te kunnen draaien. Als dat ook niet meer wil, kan hij alsnog naar IDE modus gaan of Linux draaien ofzo.
Deze bak heeft 8gig ram en geen diskette aansluiting. Toch jammer om de helft van het geheugen ongebruikt te laten. Daarom de keuze voor X64. Er zit een factory Win7 bij. Daar doet de Theatron Agrippa het ook onder, maar kan dan om redenen die wij niet weten geen 24/96 uitsturen. Da's toch jammer van de Hi-Res FLAC's dan.
Onder Linux doet deze kaart het op geen enkele manier, helaas.

Goed, ik heb dus nog een paar dingen te proberen, en als het allemaal niet lukt zal ik wat anders moeten verzinnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Obelink op 16-09-2015 21:31 . Reden: storport.sys ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, dus toch customisation ipv alleen slipstreamen. Wat pas je dan zoal aan? Want ik ben bekend met de 0x7B BSOD na een nLite run als je wat hebt aangepast. Exacte details weet ik niet meer, maar er is een of een paar onderdelen die bij verwijderen nogal gaan zeiken, o.a. het weglaten van build-in drivers.

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

NRG

• Obelink
Het is laat geworden gisteren. Slipstreamen zonder aanpassingen fail. De chipset driver meenemen fail. Voor de statistiek heb ik het nog op een ander systeem geprobeerd, natuurlijk met de passende drivers. Hier werd de harde schijf gewoon niet gezien.

De voltooide maar crashende installatie heb ik nog geprobeerd te benaderen onder IDE, en natuurlijk in safe mode, maar weer: fail.

Oké, ik ga die storport proberen te slipstreamen. ik heb het installatiebestand uitgepakt en hopelijk werkt dat.
Ik heb dus een complete installatie die crasht, ik vraag me of het zin heeft dat bestand te vervangen door het nieuwere. Ik kan hem niet starten maar natuurlijk wel van een Linux stick booten en zo de mappen benaderen.

Wat ik allemaal aanpas met NLite?
Nou een unattended setup, scherminstellingen, netwerkinstellingen, ongebruikte services en keyboards, en een paar tweaks zoals drive letters first en disable shortcut arrow/remover shortcut to prefix. Al die dingen die je eerst gaat aanpassen na een installatie. Ik wel tenminste.
Ik heb ook wel de ervaring dat niet alle tweaks aankomen in de uiteindelijke installatie.

[edit]Nou ik heb het net geprobeerd, even booten van een Linux stick, en dan de nieuwe diskdump.sys en storport.sys over het oude bestand heen kopieren. Daarna booten ... spannend ... Hij gaat door! Hij start op en het werkt! Nou dat is een +1 voor Vermeulen!

Gaat dit ook werken met de installatie CD? Ik heb hem voorbereid met de in principe passende AHCI driver en storport.sys. Plan B is weer alle drivers erop gooien en storport.sys.

[ Voor 16% gewijzigd door Obelink op 17-09-2015 22:43 . Reden: Vermeulen +1 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voeg je ook nog eventuele updates toe? Bij de normale editie (x86) van XP heb ik door een bepaalde update ook fouten gehad. Het is ook nog mogelijk dat een bepaalde update nodig is om juist met AHCI te kunnen werken, dus check dat ook even. Vziw waren updates waar geen fatsoenlijk icoon voor waren degene die geen probleem zouden geven, maar let wel even op eventuele dependencies met updates die je niet kan of moet slipstreamen, want dat geeft natuurlijk ook problemen.

• Obelink
Allereerst, zie de edit hierboven.

Vaak doe ik wel het servicepack erbij. Dat kon nu niet want ik heb het op een 32bit Windows geslipstreamed en dan geeft NLite aan geen 64bit SP te kunnen verwerken. Maar als het eenmaal allemaal werkt kan ik natuurlijk ook nog wel een keer op een 64bit systeem doen.
Met het slipstreamen van updates heb ik eigenlijk geen succes gehad.

Die doe ik met WSUS Offline Update een offline installer.

[ Voor 13% gewijzigd door Obelink op 17-09-2015 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Obelink schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:48:

Met het slipstreamen van updates heb ik eigenlijk geen succes gehad.
Dat moet je dan ook niet met nLite doen, die sloopt meer dan dat het iets goed doet is mijn ervaring. Voor SP's heb je die niet eens nodig, als de installer een /integrate switch heeft, hiervoor moet je de volledige offline installer hebben.

Wat betreft de resterende updates: Voor XP (x86) gebruikte ik een custom post-SP3 pack op het RyanVM forum dat met RyanVMIntegrator geslipstreamed werd. Volgens mij hebben ze er daar ook wel een voor XP x64.

edit: http://www.ryanvm.net/forum/viewtopic.php?t=6400
edit2: IE8 addon http://www.ryanvm.net/forum/viewtopic.php?t=7231

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 18-09-2015 09:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb over 't algemeen geen problemen gehad met updates slipstreamen. Het scheelt een hoop tijd als je al een hele zooi kan invoegen, want het zoeken, downloaden en installeren duurt echt veel te lang. 10+ minuten voor het zoeken alleen al is echt absurd. En het downloaden is zelfs nu nog vreselijk, het maakt niet uit of je nou een 56k lijntje hebt, of een dikke gigabit, er komt gewoon geen zak over de lijn en 'opeens', na lange tijd, issie klaar voor installatie. Hoewel het bij XP nog wel redelijk ging, daar zag je dat het ook echt wat deed.

Pagina: 1