Toon posts:

Pc stapsgewijs upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een PC die enorm outdated is. Het is niet alleen traag voor standaard pc-activiteiten, maar het is bijna onmogelijk om er degelijk mee te kunnen gamen.

Dit geeft aanleiding voor mij om mijn PC te willen upgraden of beter gezegd een PC te bouwen met een aantal onderdelen uit mijn huidige PC.

Als student met een beperkte budget kan ik niet al té veel uitgeven voor de allerbeste PC-componenten. Voor mijn gehele upgrade heb ik een budget van €300 +/- vrijgemaakt. Erg gering, dat klopt. Maar het is beter dan niets.

Ik weet echter niet zo goed waar ik moet beginnen :? Ik zou indien mogelijk het wel fijn vinden om een aantal componenten te behouden zoals de behuizing, het ram geheugen en mijn harde schijf. Zijn er mensen met suggesties die mij een beetje op weg kunnen helpen?

De onderdelen die ik graag mee wil nemen zijn het volgende:

-RAM Geheugen: 4 GB - DDR3-1333 (PC3-10600 MB/sec)
-Harde schijf: SATA 7200 RPM
-Behuizing: Mini-tower (Hoogte: 36.8 cm, breedte: 16.5 cm, diepte: 38.9 cm)

De behuizing ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/images/dir_316/er_photo_158329.jpg?itok=3seNVX-0

Tot nu toe ziet mijn lijst er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 74,20€ 74,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,20

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 21:23 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, ik zou er vanuit gaan dat je niet meer kunt redden dat het geheugen en de HDD, misschien de voeding als je er verder geen videokaart in zet.

De vraag is vooral: wat moet je nieuwe pc kunnen doen? Beetje office, een lichte game zoals LoL of wil je dingen als GTA V kunnen spelen?

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:24:
Tja, ik zou er vanuit gaan dat je niet meer kunt redden dat het geheugen en de HDD, misschien de voeding als je er verder geen videokaart in zet.

De vraag is vooral: wat moet je nieuwe pc kunnen doen? Beetje office, een lichte game zoals LoL of wil je dingen als GTA V kunnen spelen?
Dat is inderdaad wat ik ook vermeldde. Alleen het RAM geheugen, HDD en (het liefst ook) de behuizing. De rest is al verloren qua hardware, vandaar dat ik het ook onnodig vind om mijn huidige systeem te posten.

Ik zou ook graag de nieuwere games willen spelen ja, zoals GTA V. Op de allerhoogste instellingen met een 4k-resolutie in combinatie met 30/60 fps is onmogelijk met het beperkte budget dat ik heb, dat weet ik..

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

DDR is zonde om te behouden, dan gaat al je nieuwe geheugen ook op 1333 draaien voor €10 besparing. Koop gewoon in 1x 8gb ddr3-1866 voor €45 en verkoop je oude. Hoe groot is de HDD? Die kan leuk zijn voor naast een ssd van 120/256 gb. De kast ziet eruit als of die voorkant eraf moet kunnen, anders zal je sowieso je hardware veel moeilijker kunnen vervangen. Grote vraag is of je voeding die erin zit genoeg connectors heeft voor nieuwere moeder borden, en zo nee of dan een nieuwe voeding in deze kast past.

Maar tot slot (helaas) gamen gaat met jouw budget gewoon niet lukken tenzij je echt heel lage eisen stelt. Zelfs met het meenemen van je HDD en kast/voeding is €300 gewoon een te krap budget. Daarmee kan je dit systeem tot leuke video/browse/office pc maken, maar veel verder kom je niet.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-09-2015 22:33 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
DeNachtwacht schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:31:
DDR is zonde om te behouden, dan gaat al je nieuwe geheugen ook op 1333 draaien voor €10 besparing. Koop gewoon in 1x 8gb ddr3-1866 voor €45 en verkoop je oude. Hoe groot is de HDD? Die kan leuk zijn voor naast een ssd van 120/256 gb. De kast ziet eruit als of die voorkant eraf moet kunnen, anders zal je sowieso je hardware veel moeilijker kunnen vervangen. Grote vraag is of je voeding die erin zit genoeg connectors heeft voor nieuwere moeder borden, en zo nee of dan een nieuwe voeding in deze kast past.

Maar tot slot (helaas) gamen gaat met jouw budget gewoon niet lukken tenzij je echt heel lage eisen stelt. Zelfs met het meenemen van je HDD en kast/voeding is €300 gewoon een te krap budget. Daarmee kan je dit systeem tot leuke video/browse/office pc maken, maar veel verder kom je niet.
Voeding kan ik sowieso niet meenemen denk ik vanwege het feit dat het maar 300 watt is. Overigens kan de voorkant (het zwarte stuk op de foto) eraf. Ik heb het getest, aangezien ik wou kijken of de optische drive eruit kon om zodoende de voeding eruit te kunnen halen. En ja het is gelukt.

Ik kwam zelf uit op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 58,-€ 58,-
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked€ 132,95€ 132,95
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 22,51€ 22,51
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,16

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:50:
[...]

Voeding kan ik sowieso niet meenemen denk ik vanwege het feit dat het maar 300 watt is. Overigens kan de voorkant (het zwarte stuk op de foto) eraf. Ik heb het getest, aangezien ik wou kijken of de optische drive eruit kon om zodoende de voeding eruit te kunnen halen. En ja het is gelukt.

Ik kwam zelf uit op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 58,-€ 58,-
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked€ 132,95€ 132,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,16
Ziet er goed uit! Is 2e hands ook een optie want dan kun je een veel beter systeem bij elkaar scharrelen?

• RGAT
  • Niet online
Je kan hier in de V&A e.a. aan R9 290's en andere videokaarten vinden die GTA V op medium settings zo aan kunnen en ook upgrade setjes (CPU/RAM/MOBO), is altijd wel wat te vinden afhankelijk van je budget en eisen/wensen :)

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:10:
[...]

Ziet er goed uit! Is 2e hands ook een optie want dan kun je een veel beter systeem bij elkaar scharrelen?
RGAT schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:14:
Je kan hier in de V&A e.a. aan R9 290's en andere videokaarten vinden die GTA V op medium settings zo aan kunnen en ook upgrade setjes (CPU/RAM/MOBO), is altijd wel wat te vinden afhankelijk van je budget en eisen/wensen :)
Nee, liever nieuw.

Ik zit er allereerst aan te denken om morgen gewoon allereerst dat geheugen-reepje te kopen en te kijken of het werkt met mijn huidige systeem, zo ja dan de voeding aanschaffen. Werkt dat ook: dan de Mobo + CPU aanschaffen. En dan binnen aanzienlijk termijn (binnen twee maanden) een de GPU: wellicht meer budget om tegen die tijd een betere GPU aan te schaffen dan de gtx 750 ti.

Ik twijfel echter om mijn gekozen moederbord en voeding. Is het wel goed of zijn er betere alternatieven?
moderne voedingen tegenwoordig zo zijn om op de bodem van een systeemkast te monteren, zodat ze verse lucht van buiten kunnen aanzuigen via een rooster in de bodem van een kast. Maar in mijn bestaande HP kastje (zie eerder geposte afbeelding) kan dat niet omdat de voeding bovenin het kastje moet worden gemonteerd. Dat betekent dat de voeding de hete lucht uit het inwendige van je kastje zal gaan aanzuigen en daardoor dus niet goed gekoeld zal worden, toch? Dus welke voedingen zijn eigenlijk geschikt voor mijn kast?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 23:19 ]

Verwijderd

RGAT schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:14:
Met en 290 gta v op medium :?

• RGAT
  • Niet online
Bedoelde het meer in de zin van 'videokaarten die goed genoeg zijn om een beetje degelijk te gamen',
De 290's waren een tijd terug overal te vinden als 'oude' miner kaarten voor een prikkie, vandaar die, maar er zijn nu ook zat andere kaarten waarmee je, vooral voor dit budget, best veel kan krijgen.

Het staat er nu inderdaad een beetje schreef in :/

@TS: De voeding zuigt lucht van buiten maar duwt die niet de kast in, deze gaat er gelijk weer achter uit (waar de 230v stekker zit) dus plaatsing daarvan maakt hooguit voor de voeding een klein beetje uit maar zolang je kamer niet een sauna is gaat dat wel goed :)

[ Voor 52% gewijzigd door RGAT op 13-09-2015 23:27 ]

Verwijderd

RGAT schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:24:
[...]

Bedoelde het meer in de zin van 'videokaarten die goed genoeg zijn om een beetje degelijk te gamen',
De 290's waren een tijd terug overal te vinden als 'oude' miner kaarten voor een prikkie, vandaar die, maar er zijn nu ook zat andere kaarten waarmee je, vooral voor dit budget, best veel kan krijgen.

Ozooo ;) ik dacht ook al... Ik weet best veel van pcs maar weet nog steeds nie wat gemined betekent, ook nooit over nagedacht altijd overheengekeken maar ga het zo maar eens opzoeken...

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:24:
[...]

@TS: De voeding zuigt lucht van buiten maar duwt die niet de kast in, deze gaat er gelijk weer achter uit (waar de 230v stekker zit) dus plaatsing daarvan maakt hooguit voor de voeding een klein beetje uit maar zolang je kamer niet een sauna is gaat dat wel goed :)
Dus wat betreft de voeding en kast zal het geen probleem zijn? Wat vind je uberhaupt van het moederbord en de voeding?

Ten slotte: wat vind je van mijn plan?:

Ik zit er allereerst aan te denken om morgen gewoon allereerst dat geheugen-reepje te kopen en te kijken of het werkt met mijn huidige systeem, zo ja dan de voeding aanschaffen. Werkt dat ook: dan de Mobo + CPU aanschaffen. En dan binnen aanzienlijk termijn (binnen twee maanden) een de GPU: wellicht meer budget om tegen die tijd een betere GPU aan te schaffen dan de gtx 750 ti.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 23:33 ]

• RGAT
  • Niet online
Tja vanaf hier *lijkt* het gewoon te gaan werken, (HP wil nog wel eens eigen afmetingen voor o.a. de voeding gebruiken, of de kast en het moederbord spiegelen... dus tenzij je nog een oude/andere ATX voeding hebt om even te passen of op een andere manier even te controleren of het de standaard maten zijn...)
Verder volg ik de videokaarten al sinds de 7000 serie van AMD niet meer dus veel meer advies dan dat de 290's een paar maanden terug spotgoedkoop waren durf ik je niet zo te geven :X
Moederbord en CPU zijn op zich niet verkeerd, tenzij je later van plan bent verder te upgraden, dan zit je misschien beter bij Intel waar je nu dan met een wat simpelere Pentium begint die in singlecore prestaties sneller is maar met multicore door de 860K wordt ingehaald. Die kan je dan over zoveel tijd wel vervangen voor een i3/i5 of als je dan geld teveel hebt een i7, zat upgrade opties zeg maar :)

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:42:
Tja vanaf hier *lijkt* het gewoon te gaan werken, (HP wil nog wel eens eigen afmetingen voor o.a. de voeding gebruiken, of de kast en het moederbord spiegelen... dus tenzij je nog een oude/andere ATX voeding hebt om even te passen of op een andere manier even te controleren of het de standaard maten zijn...)
Verder volg ik de videokaarten al sinds de 7000 serie van AMD niet meer dus veel meer advies dan dat de 290's een paar maanden terug spotgoedkoop waren durf ik je niet zo te geven :X
Moederbord en CPU zijn op zich niet verkeerd, tenzij je later van plan bent verder te upgraden, dan zit je misschien beter bij Intel waar je nu dan met een wat simpelere Pentium begint die in singlecore prestaties sneller is maar met multicore door de 860K wordt ingehaald. Die kan je dan over zoveel tijd wel vervangen voor een i3/i5 of als je dan geld teveel hebt een i7, zat upgrade opties zeg maar :)
Volgens de website van HP heeft de voeding de volgende afmeting:

150x140x86

Ik merkte dat door de optische drive het allemaal wel kiele kiele is wat betreft ruimte voor kabelmanagement. Zeer krap (zoals het plaatje). Met wat geduw en al lukte het wel om de voeding er weer netjes in te krijgen. Had de voeding er namelijk even uitgehaald en er weer in om te kijken of het uberhaupt lukt om een voeding eruit te krijgen.

Ik heb overigens geen upgrade plannen. De bedoeling is om hier 2-3 jaar mee verder te gaan. Met mijn huidige pc redde ik het 4-5jr gemakkelijk, ook wat betreft games.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 23:51 ]

• RGAT
  • Niet online
Die maat klinkt goed, en met die kleinere kastjes is het inderdaad flink pielen met ruimte, maar aan de andere kant hoef je ook geen bakbeest op/onder je bureau te plaatsen :)

Zou zeggen wacht even tot er een tweaker langs komt die wat meer van de huidige hardware weet, verder ziet het er prima uit :)

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-12 01:19
Nieuw of niet nieuw.....

Zoveel boeit dat nou echt niet.

Je moet gewoon naar de beoordelingen kijken en mensen opsporen met hardware ervaringen in de V&A. 9 van de 10 keer altijd veel plezier.

Groetjes

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die plank past natuurlijk nooit in die kast, en videokaart veel langer dan, mwah, 22cm gok ik zo lijkt mij ook niet passen.

Eigenlijk kan ik het je niet aanraden om die kast te houden, het is een erg krap OEM ding, met op het ook belabberde airflow.

Als je dat ding wilt houden, wordt je dus simpelweg behoorlijk belemmerd in je keuze qua pc. .

Zelf zou ik met dit budget zoiets als dit nemen, met je huidige HDD en geheugen meegenomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 47,-€ 47,-
1Club 3D Radeon R7 260X royalQueen nw€ 116,-€ 116,-
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,21

En dan als kast een van deze, allemaal natuurlijk niet de meest geweldige creaties op aarde, maar ze zullen heel wat beter zijn dan wat je nu hebt:
pricewatch: Sharkoon VS4-V USB 3.0 [of de niet-window versie]
pricewatch: Raijintek Arcadia
pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)
pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart

Dan heb je een leuk bakje waar je best leuk mee kan gamen, maar echt zware games kun je niet veel verder dan medium zetten door de beperkte videokaart.

Wel kun je de CPU niet echt verder upgraden dan dit. Veel spectaculairs komt er niet meer voor FM2+ uit, en de CPU is leuk voor zijn geld, echt een powerhouse is het natuurlijk niet.

Je kan kijken naar een i3 setje, maar een i3 alleen is al bijna even duur als een Athlon + mobo, waardoor je dus echt ruim over budget gaat.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kast meenemen gaat met vooral moderne grafische kaarten inderdaad nogal lastig worden. Ik zou gewoon nog even doorsparen tot je budget rond €500 is en een je fatsoenlijke kast en ram meteen kan kopen. Met het meenemen van deze kast loop je gewoon tegen teveel dingen die fout kunnen lopen aan. Beter in 1x goed.

youtube.com/@hisrep

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Daar is niks aan te redden en dat moet je ook niet willen. Alleen je optical en hdd meenemen.
Kast kun je 2e hands op de kop tikken. Koop een systeem met onboard gpu, dan kun je eerst iig verder en genieten van de snelheid. Ondertussen kun je weer even sparen voor een GPU.

Als je nu voor 300 euro een frankenstein systeem bouwt, dan krijg je daar spijt van.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:02
Vanuit je andere topic:

Gewoon even een brainstorm.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4300 Tray€ 56,-€ 56,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1MSI GeForce GTX 750 1GB (v1)€ 98,60€ 98,60
1Gelid Solutions Siberian€ 7,95€ 7,95
1Crucial CT2KIT25664BA160B€ 26,50€ 26,50
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,95

Ik ga er dan vanuit dat er gewoon een micro ATX moederbord in de behuizing kan en dat de voeding nog bruikbaar is (niet te oud en meer dan 200W).
Mocht je 2 tientjes over hebben kun je een 2x zo grote SSD nemen, dan kunnen er misschien een paar games op (echt nodig lijkt het me niet).

Beetje afhankelijk van het soort games dat je speelt is het misschien beter om te beginnen met een intel pentium.

Uiteraard is 2e hands shoppen met dit budget ook een idee.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als student kan ik je maar één ding aanraden:

Doorsparen.

Plak er nog wat geld bij, zoek voor dingen als een grafische kaart vooral tweedehands en maak geen overhaaste beslissingen.

Beter in één keer goed, dan twee keer half werk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Jeroenneman schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:33:
Als student kan ik je maar één ding aanraden:

Doorsparen.

Plak er nog wat geld bij, zoek voor dingen als een grafische kaart vooral tweedehands en maak geen overhaaste beslissingen.

Beter in één keer goed, dan twee keer half werk.
Gezien dit zijn tweede topic is over de upgrade gaat het in ieder geval niet te overhaast ;)

@Frank_Underwood;

Het is al vaker aangegeven wat de beste opties zijn om hier nog wat van te maken. Dat je niet meer dan 300,- er aan wil spenderen is duidelijk, maar ik wil toch nog eens herhalen dat je voor dat geld meer hardware kan krijgen in het tweedehands circuit.

Een alternatieve manier van upgraden:
Koop een voeding zodat je een betere videokaart in dit systeem kan zetten. Als dan blijkt dat het allemaal nog te langzaam gaat zal je ook een andere cpu moeten kiezen, en omdat dit moederbord niet veel snellere cpu's ondersteund (fm1) zal je dan ook naar een ander platform moeten gaan kijken.
Dit kan amd of intel zijn, dat maakt niet heel veel uit, zolang het maar in je budget past.
Dan kan je de (nieuwe) voeding, (nieuwe) gpu, hdd, odd, eventueel ram en kast ook hergebruiken.

Dingetjes waar je even op moet letten zijn de lengte van de videokaart, de aansluitingen van je videokaart en je monitor, het opnieuw gebruiken van windows en eventueel de aansluitingen die hp in deze kast heeft gestopt (soms zijn de aan/uit/reset/hdd stekkertjes niet uniform en dan moet je gaan knippen&plakken.)

(toen ik de foto zag van je systeem in het vorige topic viel me op dat de koeler vol stof zat, tijd dat je dat even schoonmaakt ;) )

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:04:
Vanuit je andere topic:

Gewoon even een brainstorm.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4300 Tray€ 56,-€ 56,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1MSI GeForce GTX 750 1GB (v1)€ 98,60€ 98,60
1Gelid Solutions Siberian€ 7,95€ 7,95
1Crucial CT2KIT25664BA160B€ 26,50€ 26,50
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,95

Ik ga er dan vanuit dat er gewoon een micro ATX moederbord in de behuizing kan en dat de voeding nog bruikbaar is (niet te oud en meer dan 200W).
Mocht je 2 tientjes over hebben kun je een 2x zo grote SSD nemen, dan kunnen er misschien een paar games op (echt nodig lijkt het me niet).

Beetje afhankelijk van het soort games dat je speelt is het misschien beter om te beginnen met een intel pentium.

Uiteraard is 2e hands shoppen met dit budget ook een idee.
Na wat rondgesnuffeld te hebben op internet lijkt de AMD x4 860k boxed een betere keus dan de fx-4300 (?).

Als ik overigens een SSD ga nemen, dan kan ik het moeten kopen van een nieuwe behuizing niet meer ontlopen. Mijn kast heeft maar namelijk één ruimte voor een HDD-schijfje.

Zoals ik al eerder aangaf. De bedoeling is echt niet om alle nieuwste games op ultra te spelen met een resolutie van 4k of 1080p. De bedoeling is gewoon om een degelijke upgrade uit te voeren dat ik gewoon lekker kan gamen. Zowel de oudere games als nieuwere games zoals GTA V. Met middelmatige tot hoge instellingen met een 1280x720 resolutie met >35-40 fps ben ik al enorm blij.

De doelstelling is overigens om deze PC wat betreft gebruik en gaming minimaal 2-3 jaar te kunnen gebruiken. Tegen die tijd zal ik vast en zeker een betere upgrade uitvoeren of wellicht een PC bouwen vanaf 0.

Als we op een schaal van 0 tot 10 mijn huidige PC een score geven van een 2, dan zal de wellicht gebudgetteerde upgrade ervoor zorgen dat mijn PC een 6je wordt. Dan ben ik al méér dan tevreden. Dat is een performance increase van 3x. Even theoretisch benaderd.

Mijn huidige voeding is 300 watt.

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:10:
[...]

Gezien dit zijn tweede topic is over de upgrade gaat het in ieder geval niet te overhaast ;)

@Frank_Underwood;

Het is al vaker aangegeven wat de beste opties zijn om hier nog wat van te maken. Dat je niet meer dan 300,- er aan wil spenderen is duidelijk, maar ik wil toch nog eens herhalen dat je voor dat geld meer hardware kan krijgen in het tweedehands circuit.

Een alternatieve manier van upgraden:
Koop een voeding zodat je een betere videokaart in dit systeem kan zetten. Als dan blijkt dat het allemaal nog te langzaam gaat zal je ook een andere cpu moeten kiezen, en omdat dit moederbord niet veel snellere cpu's ondersteund (fm1) zal je dan ook naar een ander platform moeten gaan kijken.
Dit kan amd of intel zijn, dat maakt niet heel veel uit, zolang het maar in je budget past.
Dan kan je de (nieuwe) voeding, (nieuwe) gpu, hdd, odd, eventueel ram en kast ook hergebruiken.

Dingetjes waar je even op moet letten zijn de lengte van de videokaart, de aansluitingen van je videokaart en je monitor, het opnieuw gebruiken van windows en eventueel de aansluitingen die hp in deze kast heeft gestopt (soms zijn de aan/uit/reset/hdd stekkertjes niet uniform en dan moet je gaan knippen&plakken.)

(toen ik de foto zag van je systeem in het vorige topic viel me op dat de koeler vol stof zat, tijd dat je dat even schoonmaakt ;) )
Mijn budget is eigenlijk wel tegen de 400-450 aan, maar ik hou rekening met het feit dat het OS mij €100 gaat kosten. Vandaar dat mijn netto-budget aan hardware 300 is.

Hoe zou ik rekening kunnen houden met mijn videokaart, zowel qua lengte als aansluitingen? Hoe moet ik dat benaderen? Mijn monitor is ook nog oud, dus daar kan ik nog geen hdmi op. Alleen VGA.

Wat betreft de aansluitingen van HP; hoe zou ik kunnen kijken of het uniform is? Ik heb geen zin in geknip en geplak. Het liefst wil ik de upgrade zo makkelijk en vloeiend mogelijk laten verlopen. Het is immers mijn eerste keer dat ik überhaupt met PC-componenten bezig ben, dus ik zie het niet zitten om héél praktisch te gaan zitten klooien.

Zoals al eerder aangegeven in deze topic: ik wil ook een nieuwe behuizing aanschaffen, vooral vanwege de volgende redenen:

-Meer ruimte: beter kabelmanagement

-Wellicht beter voor de nieuwe voeding: luchtcirculatie e.d. In mijn huidige kast staat de voeding aan de bovenkant van de achterkant van de PC in tegenstelling tot hoe de moderne behuizingen in elkaar zitten: voeding aan de onderkant van de achterkant van de PC.

-Makkelijker inbouwen (?)

Het enige wat allemaal krap is: is het budget.

Als student heb ik al een gelimiteerde budget. De voornaamste reden dat het zó beperkt is (€300 +/-) is omdat ik dus al rekening hou met het feit dat ik €100 moet besteden aan een nieuwe besturingssysteem licentie + CD en wellicht nog een nieuwe monitor ga aanschaffen.

Wat betreft het praktische gedeelte: ik weet niet wat handiger is: één voor één producten inbouwen en upgraden en langzamerhand alles omgooien tot een nieuw systeem of alle gewenste producten in één keer aankopen en inbouwen? Het nadeel van alles in één keer is dat ik straks met errors e.d. te maken kan krijgen waar ik helemaal geen verstand van zal hebben en ik vermoedelijk er ook nog eens hoofdpijn van kan krijgen. PC-componenten ruilen of geld terug vragen is wel lastiger in dit geval, met name omdat het een ander soort categorie is dan kleding. Daarnaast zijn de meeste winkels ook online winkels.. Dus dat levert ook een hele hoop gezeur op. Dat ik allemaal wil vermijden.

Het liefst wil ik gewoon: aankopen, erin zetten, starten! Zo ver ik heb begrepen komt het daar ook op neer met het inbouwen, maar ik zie er behoorlijk tegenop om de processor + koeler in te bouwen. Dat kan nog wel eens fout gaan heb ik gelezen. Ik weet niet of de systematiek makkelijker geworden is, maar zo ver ik weet krijg je koelpasta erbij die je zelf moet aanbrengen en dan moet je ook voorzichtig zijn dat je de processor niet aanraakt aan de boven of onderkant of iets dergelijks, waarbij je ook dan nog eens rekening moet houden dat je de koeler goed plakt(?).

Maar goed...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 14:24 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-11 21:25

Praetextatus

the dutch_paki

Als je student bent krijg je het OS zo een beetje gratis dacht ik.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 16:18
60 euro voor Windows 8.1 pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64bit , en kan je natuurlijk upgraden naar windows 10.

Verwijderd

Topicstarter
Praetextatus schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:28:
Als je student bent krijg je het OS zo een beetje gratis dacht ik.
Hoe?
Sandert98 schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:31:
60 euro voor Windows 8.1 pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64bit , en kan je natuurlijk upgraden naar windows 10.
Dat is volgens mij alleen de licentie-code. Ik mis nog een .iso bestand / usb of cd.. om überhaupt te kunnen booten.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 14:34 ]

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 16:18
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:33:
[...]

Hoe?

[...]

Dat is volgens mij alleen de licentie-code. Ik mis nog een .iso bestand / usb of cd.. om überhaupt te kunnen booten.
USB doet wonderen :) Je kan de iso downloaden van de website, licentie krijg je. Met rufus op een usb flashen en gaan met die banaan :o

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-11 21:25

Praetextatus

the dutch_paki

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:33:
[...]

Hoe?

[...]

Zo dus ;)
https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html

Heb je je budget verhoogd met 25% dacht ik zo :p als je het OS hier op pikt

[ Voor 10% gewijzigd door Praetextatus op 14-09-2015 14:38 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 19:38
Praetextatus schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:37:
[...]

Zo dus ;)

Je linkt naar de upgrade, die kan je alleen gebruiken als je al een WIn7/8 licentie hebt.
Bij slim.nl lijken ze wel een versie te hebben die je ook voor nieuwe installs kan gebruiken:
http://slim.nl/Shop/brows...ws-10-education?id=w10edu
"Je kunt met deze software je Windows 10 Home of Pro upgraden én installeren als je nog geen Windows 10 hebt"

[ Voor 27% gewijzigd door TheByteBoy op 14-09-2015 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Praetextatus schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:37:
[...]

Zo dus ;)

Wat is het verschil tussen de education versie en de gewone versie, zoals professional/home e.d.?

Dat is de upgrade-versie toch? Bij een nieuwe build heb ik al geen OS, laat staan Windows 7 of 8.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 14:47 ]

• TheByteBoy
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:47:
[...]

Wat is het verschil tussen de education versie en de gewone versie, zoals professional/home e.d.?

Dat is de upgrade-versie toch? Bij een nieuwe build heb ik al geen OS, laat staan Windows 7 of 8.
Education = enterprise versie = meest uitgebreide versie maar dan goedkoper
Bij slim.nl kan je wel windows 10 education krijgen voor nieuwe installaties zo te zien.
http://slim.nl/Shop/brows...ws-10-education?id=w10edu
'Je kunt met deze software je Windows 10 Home of Pro upgraden én installeren als je nog geen Windows 10 hebt'

Hmm in de FAQ staat:
http://slim.nl/Shop/Home/OverSlimnl/Veelgesteldevragen.aspx
Levert Slim.nl ook een volledige versie van Windows?
Nee, wij verkopen geen volledige Windows-pakketten; alleen upgrades.

[ Voor 13% gewijzigd door TheByteBoy op 14-09-2015 14:57 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je toch ook een andere kast wil dan raad ik je af om in stapjes te upgraden. Er blijft na genoeg niks origineels meer over en de tijd en moeite die je daar in moet gaan steken is vele malen hoger dan gewoon opnieuw te beginnen. De keuze is natuurlijk aan jou, maar dan lijkt het me slimmer dit systeem door te geven of te verkopen en één van de twee volgende dingen te doen:

Blader eens door Vraag & Aanbod (systemen tussen de 300,- en 500,-)
Daar komen leuke systeempjes voorbij die beter zijn dan wat jij hebt, soms zelfs incl. besturingssysteem.

Kijk eens naar het budget gamesysteem. uit de BBG van juli.
Als je dan toch zo goed als alles nieuw moet hebben.

Verder is het in elkaar zetten van de pc niet overdreven moeilijk. Er kan wel iets fout gaan natuurlijk maar over het algemeen kan je na het bestuderen van wat How To's op youtube bv. alles gewoon zelf in elkaar steken. (duizenden gingen je voor ;) )

• TheByteBoy
In het volgende topic staat dat je de Windows 10 van surfspot wel kan gebruiken voor clean install:
Gratis Windows 10 Education voor leerlingen

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:59:
Als je toch ook een andere kast wil dan raad ik je af om in stapjes te upgraden. Er blijft na genoeg niks origineels meer over en de tijd en moeite die je daar in moet gaan steken is vele malen hoger dan gewoon opnieuw te beginnen. De keuze is natuurlijk aan jou, maar dan lijkt het me slimmer dit systeem door te geven of te verkopen en één van de twee volgende dingen te doen:

Blader eens door Vraag & Aanbod (systemen tussen de 300,- en 500,-)
Daar komen leuke systeempjes voorbij die beter zijn dan wat jij hebt, soms zelfs incl. besturingssysteem.

Kijk eens naar het budget gamesysteem. uit de BBG van juli.
Als je dan toch zo goed als alles nieuw moet hebben.

Verder is het in elkaar zetten van de pc niet overdreven moeilijk. Er kan wel iets fout gaan natuurlijk maar over het algemeen kan je na het bestuderen van wat How To's op youtube bv. alles gewoon zelf in elkaar steken. (duizenden gingen je voor ;) )
Die best buy guide uit juli 2015 heb ik ook doorgenomen.

Ik kan nog een hoop besparen door:

- mijn huidige ram geheugen ddr3-1333 4 gb mee te nemen --> €20-30 bespaard, want ik hoef dan nog 1x 4GB ram mee te nemen. De vraag is echter, moet het ook per se een ddr3-1333 zijn of mag het ook een ddr3-1666 zijn?

- HDD 1 a 2 TB 7200 RPM meenemen --> scheelt €40 - €50 eur.

Enige waar ik over twijfel telkens zijn het volgende:

-Behuizing: de ene keer lees ik dat de Cooler Master N300 (KKN1, closed) wordt aangeraden en aan de andere kant de Zalman Z1 e.d.

-Is de Antec VPF Series 350W niet té weinig? Zelf dacht ik aan 450 watt of anders het liefst 500watt? Ik heb geen zin dat mijn nieuwe PC al straks stuk gaat tijdens het gamen of iets dergelijks doordat de voeding het niet trekt. Liever té veel dan té weinig of kiele kiele.

-Welk moederbord is het beste bij een x4 860k? In de best buy guide staat de MSI A78M-E45, maar er zijn een hoop betere toch? Hier in deze topic zag ik de Gigabyte F2A88XM-HD3 voorbijkomen..

Ik heb het volgende genoteerd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,61

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kaXFD/d9e193b47a.png

Uitgaande van de gratis Windows-10 clean-install:

https://www.surfspot.nl/m...gn=Windows%2010%20student

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

RAM kun je in principe gewoon bij elkaar gooien, loopt dan misschien niet meer dualchannel dan, soms ook wel, maar, boeiend, slechts enkele programma's hebben daar echt last van.

Qua kast: tja, voor 30 euro kun je weinig verwachten, echt veel verschil zit er ook niet in. De N300 is aardig, de Neos ook, de Comrade ook, die Sharkoon lijkt mij ook niet slecht, en zo'n Zalman is ook best leuk. Enige populaire kasten die ik afraad zijn de FD Core 1000 en 1100, puur vanwege de plaats van de voeding.

Qua mobo: ik heb nu twee systemen met die Gigabyte gemaakt, prima plankje, lekker moderne chipset. De MSI E45 is niet meer te krijgen, en de E45 V2 is duur, ja, je hebt dan wel 4 RAM sloten, maar toch, 2 is ook voldoende voor dit gebruik. Die HD3 is gewoon een hele leuke plank voor zijn geld, er zijn goedkopere bordjes, maar dan lever je toch veel in.

Voeding: ik heb expres voor de 450w gekozen toen omdat je dan toch later een R9 380 ofzoiets erin kan gooien, een 350w is dan toch wel knap krap, en nauwelijks goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:13:
RAM kun je in principe gewoon bij elkaar gooien, loopt dan misschien niet meer dualchannel dan, soms ook wel, maar, boeiend, slechts enkele programma's hebben daar echt last van.

Qua kast: tja, voor 30 euro kun je weinig verwachten, echt veel verschil zit er ook niet in. De N300 is aardig, de Neos ook, de Comrade ook, die Sharkoon lijkt mij ook niet slecht, en zo'n Zalman is ook best leuk. Enige populaire kasten die ik afraad zijn de FD Core 1000 en 1100, puur vanwege de plaats van de voeding.

Qua mobo: ik heb nu twee systemen met die Gigabyte gemaakt, prima plankje, lekker moderne chipset. De MSI E45 is niet meer te krijgen, en de E45 V2 is duur, ja, je hebt dan wel 4 RAM sloten, maar toch, 2 is ook voldoende voor dit gebruik. Die HD3 is gewoon een hele leuke plank voor zijn geld, er zijn goedkopere bordjes, maar dan lever je toch veel in.

Voeding: ik heb expres voor de 450w gekozen toen omdat je dan toch later een R9 380 ofzoiets erin kan gooien, een 350w is dan toch wel knap krap, en nauwelijks goedkoper.
Zou je de post boven jouw post kunnen bekijken en eventueel mijn voorgaande posts op pagina 2.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:05:
[...]

Die best buy guide uit juli 2015 heb ik ook doorgenomen.

Ik kan nog een hoop besparen door:

- mijn huidige ram geheugen ddr3-1333 4 gb mee te nemen --> €20-30 bespaard, want ik hoef dan nog 1x 4GB ram mee te nemen. De vraag is echter, moet het ook per se een ddr3-1333 zijn of mag het ook een ddr3-1666 zijn?
Dan zou je de specificaties van het te gebruiken moederbord even door moeten spitten. Meestal kan het wel, maar liever zeker weten.
- HDD 1 a 2 TB 7200 RPM meenemen --> scheelt €40 - €50 eur.
Let er wel op dat je een schone instal moet doen, dus iets van een backup maakt voor evt. overige data.
Enige waar ik over twijfel telkens zijn het volgende:

-Behuizing: de ene keer lees ik dat de Cooler Master N300 (KKN1, closed) wordt aangeraden en aan de andere kant de Zalman Z1 e.d.
Behuizingen voor de bbg's worden voornamelijk gekozen op het budget. Of de ene 'beter' is dan de andere hangt er ook vanaf of je stoffilters, airflow, extra koelers, kleurstelling, externe aansluitingen, kabelmanagenent wil hebben. Dat zijn zaken die je voor jezelf mag uitzoeken of je daar meer geld voor wil neerleggen.
-Is de Antec VPF Series 350W niet té weinig? Zelf dacht ik aan 450 watt of anders het liefst 500watt? Ik heb geen zin dat mijn nieuwe PC al straks stuk gaat tijdens het gamen of iets dergelijks doordat de voeding het niet trekt. Liever té veel dan té weinig of kiele kiele.
Een goede voeding levert vaak wel wat geadverteerd is, in tegenstelling tot een kwalitatief mindere voeding.
Dus als het systeem onder maximale belasting 315w nodig heeft zal een goede 350w voeding dat netjes leveren, een slechte voeding daarentegen vaak maar eventjes of helemaal niet.
De voedingen in de bbg zijn over het algemeen voedingen van goede kwaliteit (vziw)
-Welk moederbord is het beste bij een x4 860k? In de best buy guide staat de MSI A78M-E45, maar er zijn een hoop betere toch? Hier in deze topic zag ik de Gigabyte F2A88XM-HD3 voorbijkomen..
Een beetje vergelijkbaar argument als bij de kast, ook met moederborden betaal je meer voor extra's, alleen heb je die soms ook niet nodig.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Daar reageer ik toch ook op?

* RobinHood is nu officieel in de war

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:19:
Daar reageer ik toch ook op?

* RobinHood is nu officieel in de war
Oops. Ik dacht dat je reageerde op je eigen build die je eerder gepost had in, volgens mij, de vorige topic.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik reageerde op jouw vragen :P Al lijkt jouw build wel heel erg op mijn build :P

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:23:
Ik reageerde op jouw vragen :P Al lijkt jouw build wel heel erg op mijn build :P
Hippocampus schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:19:
[...]

Dan zou je de specificaties van het te gebruiken moederbord even door moeten spitten. Meestal kan het wel, maar liever zeker weten.

[...]

Let er wel op dat je een schone instal moet doen, dus iets van een backup maakt voor evt. overige data.

[...]

Behuizingen voor de bbg's worden voornamelijk gekozen op het budget. Of de ene 'beter' is dan de andere hangt er ook vanaf of je stoffilters, airflow, extra koelers, kleurstelling, externe aansluitingen, kabelmanagenent wil hebben. Dat zijn zaken die je voor jezelf mag uitzoeken of je daar meer geld voor wil neerleggen.

[...]

Een goede voeding levert vaak wel wat geadverteerd is, in tegenstelling tot een kwalitatief mindere voeding.
Dus als het systeem onder maximale belasting 315w nodig heeft zal een goede 350w voeding dat netjes leveren, een slechte voeding daarentegen vaak maar eventjes of helemaal niet.
De voedingen in de bbg zijn over het algemeen voedingen van goede kwaliteit (vziw)

[...]

Een beetje vergelijkbaar argument als bij de kast, ook met moederborden betaal je meer voor extra's, alleen heb je die soms ook niet nodig.
Als het aan mij ligt, ga ik het nu bestellen:

Ik twijfel alleen nog tussen het moederbord:

pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H

en

pricewatch: Gigabyte F2A88XM-HD3

Ik ben benieuwd of het DDR3-1333 geheugenmodule 4 GB ram zal werken.

Ik hoor graag wat van de IT-experts hier. Ik neig er naar om het vandaag nog te bestellen!

En ja, past alles wel zowel qua grootte als werking (GPU,CPU Mobo, RAM etc..) ?

En ten slotte: waar zal ik het bestellen? Al die winkels die ik hier tref ken ik niet.. Megekko, Azerty e.d. Van die hele lijst ken ik alleen maar alternate.nl en bol.com, maar die zijn ook het duurst...

Hoe zit het met garantie (voor het geval ik het gewoon allemaal terug wil sturen en geld terug wil, bij wijze van spreke, ondanks dat er geen defecten zijn en kabels?

Krijg ik de benodigde kabels erbij?

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kaYOB/f9c6083576.png

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het grootste verschil tussen die planken is 2 vs 4 RAM slots, zelf zou ik gewoon die van 2 nemen, want 16GB in een FM2+ ding doen, is nogal zonde.

In de N300 hoort gewoon alles makkelijk te passen, en de componenten passen natuurlijk ook op elkaar. Volgens mij krijg je 2 SATA kabels bij dat moederbord, en bij de kast natuurlijk voldoende schroefjes etc.

Qua winkels: eigenlijk kun je alle winkels met 4 sterren of meer als prima beschouwen. Bij Megekko bestel ik quasi regelmatig, en dat gaat altijd prima bijvoorbeeld, enige twee zaken waar ik mee zou uit kijken is SI en Max, maar verder zijn ze wel okay volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:51:
Het grootste verschil tussen die planken is 2 vs 4 RAM slots, zelf zou ik gewoon die van 2 nemen, want 16GB in een FM2+ ding doen, is nogal zonde.

In de N300 hoort gewoon alles makkelijk te passen, en de componenten passen natuurlijk ook op elkaar. Volgens mij krijg je 2 SATA kabels bij dat moederbord, en bij de kast natuurlijk voldoende schroefjes etc.

Qua winkels: eigenlijk kun je alle winkels met 4 sterren of meer als prima beschouwen. Bij Megekko bestel ik quasi regelmatig, en dat gaat altijd prima bijvoorbeeld, enige twee zaken waar ik mee zou uit kijken is SI en Max, maar verder zijn ze wel okay volgens mij.
Ik kan ook nog de MSI A78M-E45 halen in plaats van het Gigabyte moederbord? Die van MSI staat immers in de best buy guide..

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die is alleen niet meer beschikbaar. De V2 wel, maar die vind ik maar duur voor wat ie biedt.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:56:
Die is alleen niet meer beschikbaar. De V2 wel, maar die vind ik maar duur voor wat ie biedt.
Het liefst bestel ik bij alternate, maar goed.

Ik kom dan op dit uit met behulp van de PC-builder:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kb44Z/a1ec1c1f1c.jpg

Videokaart en extra RAM geheugen zal ik dan later aanschaffen. Ik hergebruik dan tijdelijk de 6450 HD en 4 GB ram geheugen ddr3-1333 mhz. Voor de rest neem ik dan nog een sata hdd 7200 rpm 2 TB mee.

Ja, doen?!

Als voeding kan ik eventueel ook de volgende voeding nemen:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kb4i9/3fc154b702.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 17:27 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom? Alternate is een knap dure winkel, dat kun je ook wel zien: 50 euro voor een kast die bij de imo betere concurrent 10 euro goedkoper is.

Ook is die voeding van meh kwaliteit, en bij dat mobo betaal je ook vrij veel voor iets wat je wss niet gebruikt.

Ik zou gewoon alles bij Megekko en Afuture halen, goede prijs, goede toko's.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:27:
Waarom? Alternate is een knap dure winkel, dat kun je ook wel zien: 50 euro voor een kast die bij de imo betere concurrent 10 euro goedkoper is.

Ook is die voeding van meh kwaliteit, en bij dat mobo betaal je ook vrij veel voor iets wat je wss niet gebruikt.

Ik zou gewoon alles bij Megekko en Afuture halen, goede prijs, goede toko's.
Nadeel van Megekko en Afuture is dat ik nooit eerder iets gekocht heb daar en dat ik dus niet weet hoe het zit met klantenservice. Wat betreft klantenservice lijkt Alternate mij een betere keus, met name omdat het een 'bekendere' en 'grotere' winkel is..?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Volgens mij staat juist Alternate erom bekend nou niet de meest geweldige aftersales te hebben. Die van Afuture is erg goed zegt men, en die van Megekko zou ook gewoon okay zijn.

Kijk maar naar de shopreviews:
http://tweakers.net/shopreview/7274/afuture/overzicht/ heeft 4,5 ster op alles
http://tweakers.net/shopr...ernate-punt-nl/overzicht/ heeft 4 op algemeen en verzending, en maar 3 op aftersales
http://tweakers.net/shopreview/9046/megekko/overzicht/ heeft net als Alternate 2x een 4 op algemeen en verzending, en 3,5 op aftersales.

Ja, Alternate is wat ouder, maar om nou te zeggen dat het een topshop is? Nah. Bij een Coolblue betaal je wat meer, maar heb je doorgaans ook topservice, maar bij Alternate betaal je gewoon meer omdat het Alternate is, net als bij de Mediamarkt.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:37:
Volgens mij staat juist Alternate erom bekend nou niet de meest geweldige aftersales te hebben. Die van Afuture is erg goed zegt men, en die van Megekko zou ook gewoon okay zijn.

Kijk maar naar de shopreviews:
http://tweakers.net/shopreview/7274/afuture/overzicht/ heeft 4,5 ster op alles
http://tweakers.net/shopr...ernate-punt-nl/overzicht/ heeft 4 op algemeen en verzending, en maar 3 op aftersales
http://tweakers.net/shopreview/9046/megekko/overzicht/ heeft net als Alternate 2x een 4 op algemeen en verzending, en 3,5 op aftersales.

Ja, Alternate is wat ouder, maar om nou te zeggen dat het een topshop is? Nah. Bij een Coolblue betaal je wat meer, maar heb je doorgaans ook topservice, maar bij Alternate betaal je gewoon meer omdat het Alternate is, net als bij de Mediamarkt.
Megekko heeft geen keurmerk, dat is storend. Afuture heeft het wel, alleen heeft het niet de desgewenste producten in voorraad:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kb58I/5dd9556905.png

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kb59F/1bcb657098.png

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:43:
[...]

Megekko heeft geen keurmerk, dat is storend. Afuture heeft het wel, alleen heeft het niet de desgewenste producten in voorraad:

[afbeelding]

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kb5uY/d0bb04f1aa.png

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de volgende componenten besteld via Alternate!

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kb8Du/37841b3081.png

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Slechte keuzes imo, voeding is zijn geld echt niet waard, en die videokaart ook niet. En de kast ook niet, voor 50 euro heb je veel betere kasten.

Keurmerken zeggen naar mijn mening ook zo goed als niks, er is genoeg gedonder geweest met shops met keurmerken, Alternate zelf is daar een prima voorbeeld van.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 18:51:
Slechte keuzes imo, voeding is zijn geld echt niet waard, en die videokaart ook niet. En de kast ook niet, voor 50 euro heb je veel betere kasten.

Keurmerken zeggen naar mijn mening ook zo goed als niks, er is genoeg gedonder geweest met shops met keurmerken, Alternate zelf is daar een prima voorbeeld van.
Nog nét niet geklikt. Jouw lijstje? Het liefst bestel ik nu (binnen 2 uur), dan heb ik het morgen al binnen.

Post jouw definitieve lijstje eens..?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 18:55 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zelf zou ik een 260x kiezen boven een 750ti: qua snelheid weinig/geen verschil, maar die AMD is wat goedkoper.

Een VPF450w is misschien iets duurder, en lastiger te krijgen, maar dat is een echte kwaliteitsvoeding, die ook echt iets van 420w kan leveren op zijn 12v rails. Die Corsair heeft een slechter binnenwerk, en levert daardoor ook wat minder watts op 12v.

Dus ja, ik zou voor mijn lijstje gaan [daarom postte ik hem ook :+ ] en dan bij Afuture en Megekko bestellen, is het goedkoopste, en zoals je aan de reviews kan zien: gewoon beide meer dan prima shops.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 01:27:
Die plank past natuurlijk nooit in die kast, en videokaart veel langer dan, mwah, 22cm gok ik zo lijkt mij ook niet passen.

Eigenlijk kan ik het je niet aanraden om die kast te houden, het is een erg krap OEM ding, met op het ook belabberde airflow.

Als je dat ding wilt houden, wordt je dus simpelweg behoorlijk belemmerd in je keuze qua pc. .

Zelf zou ik met dit budget zoiets als dit nemen, met je huidige HDD en geheugen meegenomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,21

En dan als kast een van deze, allemaal natuurlijk niet de meest geweldige creaties op aarde, maar ze zullen heel wat beter zijn dan wat je nu hebt:
pricewatch: Sharkoon VS4-V USB 3.0 [of de niet-window versie]
pricewatch: Raijintek Arcadia
pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)
pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart

Dan heb je een leuk bakje waar je best leuk mee kan gamen, maar echt zware games kun je niet veel verder dan medium zetten door de beperkte videokaart.

Wel kun je de CPU niet echt verder upgraden dan dit. Veel spectaculairs komt er niet meer voor FM2+ uit, en de CPU is leuk voor zijn geld, echt een powerhouse is het natuurlijk niet.

Je kan kijken naar een i3 setje, maar een i3 alleen is al bijna even duur als een Athlon + mobo, waardoor je dus echt ruim over budget gaat.
Kan ik in plaats van die r7 260x nog tijdelijk even mijn HD 6450 gebruiken? Ik wil eerst kijken hoe het zit wat betreft levering en inbouwen voordat ik nog een dure videokaart bestel.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Op zich wel, dan heb je in ieder geval beeld.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:00:
Op zich wel, dan heb je in ieder geval beeld.
Kan ik in plaats van die r7 260x nog tijdelijk even mijn HD 6450 gebruiken? Ik wil eerst kijken hoe het zit wat betreft levering en inbouwen voordat ik nog een dure videokaart bestel.

Gigabyte F2A88XM-HD3 of de MSI A78M-E45 V2 ?

En ook gewoon de Cooler Master N300 closed behuizing?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 19:01 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, dat zeg ik toch :+ Dat ding kun je prima gebruiken, prestaties zullen natuurlijk niet denderend zijn, maar, beeld is beeld.

Zelf zou ik de HD3 pakken: goedkoper, en iets van 20 euro voor 2 ramslots vind ik het bij dit budget niet waard.

De N300 kan, maar een van de andere kasten ook als je die mooier vind, of iets in die richting. Zelf zou ik voor de Neos gaan, leuk dingetje, maar dat is persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:04:
Ja, dat zeg ik toch :+ Dat ding kun je prima gebruiken, prestaties zullen natuurlijk niet denderend zijn, maar, beeld is beeld.

Zelf zou ik de HD3 pakken: goedkoper, en iets van 20 euro voor 2 ramslots vind ik het bij dit budget niet waard.

De N300 kan, maar een van de andere kasten ook als je die mooier vind, of iets in die richting. Zelf zou ik voor de Neos gaan, leuk dingetje, maar dat is persoonlijk.
Goh, trouwens werken de nieuwe onderdelen met elkaar en met mijn huidige onderdelen ( 4 GB RAM ddr3-1333 mhz en ati radeon HD 6450 videokaart) ?

En dan betreft het de volgende onderdelen die ik ga kopen:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kbaj2/9fc2cce667.png

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Natuurlijk werken ze met elkaar. Hoort gewoon heerlijk te lopen.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:19:
Natuurlijk werken ze met elkaar. Hoort gewoon heerlijk te lopen.
Besteld. Ben benieuwd wat het gaat worden!

• mitsumark
Maar nu heb je nog geen SSD en geen nieuwe videokaart, waardoor je pc dus waarschijnlijk met gamen maar ook met simpel werk niet merkbaar sneller aan zal voelen.

Wat voor PC heb je nu precies? Misschien voldoet de processor nog wel voor wat je ermee wilt doen?
Als ik het plaatje google kom ik voornamelijk op een hp paviljoen p6 met i3 3xxx processor, en die is gelijkwaardig of zelfs beter dan de 860k.

PS: De FX4300 presteert redelijk gelijk aan de 860k (meestal toch net wat beter in games vanwege de L3 cache), maar is daarnaast wel iets goedkoper, veel scheelt het overigens niet.

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:54:
Maar nu heb je nog geen SSD en geen nieuwe videokaart, waardoor je pc dus waarschijnlijk met gamen maar ook met simpel werk niet merkbaar sneller aan zal voelen.

Wat voor PC heb je nu precies? Misschien voldoet de processor nog wel voor wat je ermee wilt doen?
Als ik het plaatje google kom ik voornamelijk op een hp paviljoen p6 met i3 3xxx processor, en die is gelijkwaardig of zelfs beter dan de 860k.

PS: De FX4300 presteert redelijk gelijk aan de 860k (meestal toch net wat beter in games vanwege de L3 cache), maar is daarnaast wel iets goedkoper, veel scheelt het overigens niet.
Ik heb momenteel een PC die draait op een amd a6-3600 apu @ 2,1 ghz. De videokaart is een hd 6450 en het ram geheugen 4gb. De hdd bestaat uit 1 (of 2) TB met 7200 rpm.

Ik heb er expliciet voor gekozen om mijn oude ram geheugen mee te nemen, evenals mijn videokaart tot ik eerst de hoofdcomponenten heb aangesloten. Als alles werkt en ik heb Windows 10 er ook op geinstalleerd, dan zal ik een extra 4gb ram en een nieuwe gpu halen.

Wat betreft gpu heb ik geen flauw idee welke nou goed is. Ik twijfel tussen de r7 260x en de gtx750 ti. Heb nog een budget van 140-150 eur voor zowel ram plus gpu.

Verwijderd

Topicstarter
bijgeleverde kabels bij de case:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/sobrdk.jpg

Iemand enig idee wat ik ermee moet?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Duh... Een speakertje... wat moet ermee denk je ?
En de ander is een molex naar fan connector.
Tierips om kabels mee aan elkaar te binden, ik neem aan dat je wel de bronskleurige standoffs hebt gebruit om je mobo te monteren...

• milkow
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-10 20:13
ik weet niet hoe ik reacties moet verwijderen ;$

[ Voor 87% gewijzigd door milkow op 15-09-2015 21:36 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:40:

Iemand enig idee wat ik ermee moet?
We houden hier van een pro-actieve houding :). Als je naar de site van CM was gegaan, had je daar een keurige manual gevonden onder de downloads met een beschrijving van alles dat er bij je case komt.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:56:
[...]

We houden hier van een pro-actieve houding :). Als je naar de site van CM was gegaan, had je daar een keurige manual gevonden onder de downloads met een beschrijving van alles dat er bij je case komt.
KillerAce_NL schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:40:
Duh... Een speakertje... wat moet ermee denk je ?
En de ander is een molex naar fan connector.
Tierips om kabels mee aan elkaar te binden, ik neem aan dat je wel de bronskleurige standoffs hebt gebruit om je mobo te monteren...
Ben er uit! Dank!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?

Videokaart en RAM geheugen. De bedoeling is dat ik met mijn PC films/muziek kan bekijken, maar ook snel kan computeren. Ik hecht er waarde aan dat de standaard computeractiviteiten (internet, youtube, films, muziek etc) die ik uitvoer snel en vlot verlopen, het liefst zo snel mogelijk.

Daarnaast vind ik het leuk om te gamen. De bedoeling is dat ik voor minimaal de komende 2 jaar veilig zit wat betreft GPU om degelijk te kunnen gamen met goede kwaliteit.

Wat is je budget?
Mijn totale budget is €150-€170

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. De beste kwaliteit en prestatie, daar gaat het mij om.

Systeemspecificaties
Het systeem dat ik momenteel heb is het volgende:

Moederbord: Gigabyte F2A88XM-HD3
CPU: AMD Athlon X4 860K
GPU: ATI Radeon HD 6450 1 GB
HDD: 1,5 TB (7200 RPM)
RAM: 1 x 4GB DDR3-1333
PSU: Antec VPF 450W
Behuizing: Cooler Master n300 closed

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 22:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:43:
Ik zoek een?

Videokaart en RAM geheugen. De bedoeling is dat ik met mijn PC films/muziek kan bekijken, maar ook snel kan computeren. Ik hecht er waarde aan dat de standaard computeractiviteiten (internet, youtube, films, muziek etc) die ik uitvoer snel en vlot verlopen, het liefst zo snel mogelijk.

Daarnaast vind ik het leuk om te gamen. De bedoeling is dat ik voor minimaal de komende 2 jaar veilig zit wat betreft GPU om degelijk te kunnen gamen met goede kwaliteit.

Wat is je budget?
Mijn totale budget is €150-€170

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. De beste kwaliteit en prestatie, daar gaat het mij om.

Systeemspecificaties
Het systeem dat ik momenteel heb is het volgende:

Moederbord: Gigabyte F2A88XM-HD3
CPU: AMD Athlon X4 860K
GPU: ATI Radeon HD 6450 1 GB
HDD: 1,5 TB (7200 RPM)
RAM: 1 x 4GB DDR3-1333
PSU: Antec VPF 450W
Behuizing: Cooler Master n300 closed

Alvast bedankt.
Ik dacht zelf aan de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 131,50€ 131,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 22,95€ 22,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 154,45

Maar ik tref ook een 950 GTX, ik vraag mij af of het wel waard is. Ik las dat het beter is dan de gtx 750 ti, maar daarentegen slechter is dan gtx 960.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N950WF2OC-2GD€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,90

Is het die extra bedrag 'waard'?

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 208,-€ 208,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,95

Budgettair gezien blijf ik zo veel mogelijk onder de €200, maar als het echt behoorlijk uitmaakt... wil ik het wel overwegen..

• mitsumark
Tussen de 750ti, 950 en 960 zijn de prestaties per euro het beste van de 950.

Waarom overigens geen AMD kaart? Je nieuwe voeding kan prima overweg met bv een 280, 285, of 280X.
http://tweakers.net/price...;350965;450590/categorie/

http://tpucdn.com/reviews...C/images/perfrel_1920.gif
De 280 zit net boven 760 (onder 960).

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 18-09-2015 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:58:
Tussen de 750ti, 950 en 960 zijn de prestaties per euro het beste van de 950.

Waarom overigens geen AMD kaart? Je nieuwe voeding kan prima overweg met bv een 280, 285, of 280X.
http://tweakers.net/price...;350965;450590/categorie/

http://tpucdn.com/reviews...C/images/perfrel_1920.gif
De 280 zit net boven 760 (onder 960).
Zolang het maar onder de 200 eur is (ram plus gpu).

Het moet overigrns wel in mn case, voeding, moederbord e.d. passen(?)

Ik moet voor een 950 gtx 40 eur meer betalen dan voor een gtx 750 ti. Als het verschil maar 5-15 fps dan hoeft het van mij niet.

• mitsumark
5-15 fps is absoluut, dat zegt niks: als een 750ti 15 fps eruit perst en de 950 30 fps, dan wil je dat natuurlijk het wel.

Voorbeeldje: GTA V
https://www.techpowerup.c...gabyte/GTX_950_OC/18.html

Op full HD (resolutie van je monitor?) geeft een 750ti bv 26 fps, een 950 doet 36 fps en de 960 42 fps.
Je kunt natuurlijk de settings omlaag schroeven om met de 750ti ook een respectabele framerate te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:15:
5-15 fps is absoluut, dat zegt niks: als een 750ti 15 fps eruit perst en de 950 30 fps, dan wil je dat natuurlijk het wel.

Voorbeeldje: GTA V
https://www.techpowerup.c...gabyte/GTX_950_OC/18.html

Op full HD (resolutie van je monitor?) geeft een 750ti bv 26 fps, een 950 doet 36 fps en de 960 42 fps.
Je kunt natuurlijk de settings omlaag schroeven om met de 750ti ook een respectabele framerate te krijgen.
Hmm ik zie telkens 10 fps verschil. Vind het maar meevallen allemaal. Ik denk dat ik gewoon maar voor de GTX 750 Ti ga.

Is dit een beetje passend met mijn huidige systeem? Welk model GTX 750 Ti raad je aan?

Ik zie verschillende van SuperClocked tot aan versies als FTW, desondanks merk ik dat die van MSI erg gewaardeerd wordt in reviews.

Wat raad jij aan?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Bedenk wel dat bijv voor GTA5 het een verschil betekent tussen niet lekker speelbaar (~27fps) en meestal prima speelbaar (~38fps) voor full HD. De getoonde fps zijn daarbij ook nog eens gemiddelden. Zeker de dips van de 750ti gaan niet lekker aanvoelen. Uiteraard kan je de setting terugschroeven, maar het zijn wel zaken waar je over zou moeten nadenken.

Natuurlijk moet je ergens een lijn trekken. Persoonlijk zou ik de lijn trekken bij wat ik nog speelbaar zou vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 18-09-2015 20:56 ]

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik gewoon een tweedehands systeem aanschaffen.

Hier staat een leuke, misschien een klein beetje boven budget, maar hij is wel een stuk sneller als de pc configuraties die hier beschreven staan

V&A aangeboden: Core i7 2600 - Gigabyte P67 - 2x 4GB - GTX660Ti - SSD - Blueray
Pagina: 1