Verwijderd

Topicstarter
Vorige week hoorcollege gehad over componenten en ik had hetgeen wat ik hieronder zet gevraagd aan de onderwijzer maar die wist het volgens mij zelf niet vandaar dat ik het hier even vraag.

Hoe zit het met cpu, controller, alu, cores en threads?
Volgens mij is het als volgt:
Een cpu bestaat uit: controller + cores. Cores kunnen verschillende threads hebben maar zijn threads hetzelfde als alu's of zijn dat juist de cores?

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

CPU = controller + cores, cores kunnen meerdere ALU's bevatten en dit staat los van threads. Haswell cpu's hebben bijvoorbeeld 4 ALU's per core. (vraag me niet welke wat precies doet, ik heb geen idee) Hyperthreading staat hier los van. In het geval van hyperthreading heb je een core die zich virtueel voor doet als 2 cores. Er zit tijd tussen berekeningen binnen een thread en met hyperthreading worden de berekeningen over 2 virtuele cores verspreid die om en om rekenkracht krijgen, op deze manier kan je de dode momenten tussen berekeningen opvullen met andere berekeningen. Hyperthreading maakt een core dus niet 2x zo snel maar maakt hem efficienter. Hoe veel efficienter is afhankelijk van het soort berekening. Hyperthreading moet je zien als een soort van ritsen op de snelweg, alles komt dichter op elkaar te zitten op 1 baan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met de definities op te zoeken van de termen die je gebruikt. Zo zijn ALU's onderdelen van hardware, terwijl threads juist software zijn die in de cores (evt op de ALU's, maar op de FPU's kan ook) draaien.

In ieder geval verwachten we een stuk meer eigen moeite dan alleen een hoorcollege aangehoord te hebben en de melding dat je een vraag aan een onderwijzer gesteld hebt. Ik vermoed daarbij dat het probleem niet was dat de onderwijzer niet wist hoe een CPU in elkaar stak, maar dat je de vraag op een dermate warrige manier stelde (zoals hier) dat het niet coherent te beantwoorden was.

Ivm niet echt topicwaardig met zo weinig inzet dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.