Arduino aansturen met AV-receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 21:50
Beste mede-Tweakers,

Voor mijn budget-studentenkamerbioscoop wil ik graag mijn HDMI-switch aansturen met een Arduino. Het juiste HDMI-kanaal wil ik instellen door te kijken welk composiet-kanaal op dat moment wordt doorgegeven door de AV-receiver, een Sony STR-DB790.

Ik zoek dus eigenlijk een zo simpel mogelijke manier om de Arduino te laten meten op welk kanaal de receiver staat ingesteld. Mijn eerste ingeving was om hiervoor te meten welke composiet-ingang wordt doorgestuurd naar de -uitgang. Het simpel doormeten van de ingangen-uitgang wees er echter op dat ze altijd verbonden zijn en er dus een chip is die het signaal doorstuurt. Als ik hier iets mee wil doen, moet ik waarschijnlijk afwisselend op alle ingangen een signaal zetten en dan met een arduino eye shield gaan kijken of er signaal op staat. Dit lijkt me echter wat omslachtig.

Een andere weg is wellicht iets met de RS232 poort. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen als ik deze wil gebruiken om het kanaal van de receiver uit te lezen. Hiervan kan ik ook geen documentatie vinden.

Nog een andere optie zou zijn om de Arduino de receiver te laten aansturen. Dit heeft niet mijn voorkeur, maar als het zover komt dan weet ik wel hoe ik dat moet aanpakken. Ook heb ik vrij helder voor ogen hoe ik de Arduino de HDMI-switch ga laten aansturen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Nils

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Vanwaar de keuze voor een arduino? Kun je niet simpeler de stuur stroom van de kanalen in de versterker onderscheppen en hier bijv. relais aan hangen, dan hoef je alleen de fysieke schakelaars op je switch te vervangen door de relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 21:50
De hdmi switch heeft alleen een enkele select knop. Ik ga die schakelen met de arduino tot het lampje van het juiste kanaal brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Dan zou ik de stuur stromen van de ingangen evt. omzetten naar een arduino veilige ingang spanning, die laten kijken welk kanaal geselecteerd hebt, dan hoeft ie alleen maar net zo lang het select knopje te schakelen tot het indicatie lampje van de switch overeen komt met het kanaal die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
MBgek schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:41:
Vanwaar de keuze voor een arduino? Kun je niet simpeler de stuur stroom van de kanalen in de versterker onderscheppen en hier bijv. relais aan hangen, dan hoef je alleen de fysieke schakelaars op je switch te vervangen door de relais.
signalen schakel je nooit met relais dat is zeer slecht voorbje apperatuur
dit doe je doormiddel van busswitches

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook zonder Arduino is het prima te doen. Je moet iets van een signaaldetectie maken. Een opampje (TL061) in comperator mode met daarachter een hertriggerbare monoflop (74123) als tijdsvertraging is simpel te doen.

Dan een simpele pulsgever (NE555) om de kanalen langzaam af te scannen, bij een signaaldetectie zorg je er voor dat de puls stopt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

NilsBokdam schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:20:
moet ik waarschijnlijk afwisselend op alle ingangen een signaal zetten en dan met een arduino eye shield gaan kijken of er signaal op staat. Dit lijkt me echter wat omslachtig.
Nee, je denkt wat te omslachtig. Ja, omdat de uitgang blijkbaar gebufferd is, moet je er een signaal in stoppen. Moet dat persé een videosignaal zijn? Hoogstwaarschijnlijk niet en volstaat een simpele puls ook wel - en dat is een heel stuk makkelijker te genereren én te detecteren.
memphis schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:44:
Ook zonder Arduino is het prima te doen.
Vroeger had ik je daarin gelijk gegeven. Nu je voor nog geen €2 (inclusief verzendkosten) een Chinese arduino nano-kloon in huis hebt, zijn de prioriteiten iets verschoven.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Pagina: 1