Ik heb gemerkt dat sinds een aantal dagen/weken (geen idee) mijn disks niet meer in spindown gaan. Vziw is er niets grondig veranderd aan mijn server dat dit kan veroorzaken volgens mij, buiten dat CouchPotato natuurlijk automagisch updated. Verder heb ik ook een tooltje genaamd scrub geïnstalleerd (niet te verwarren met de zfs scrub) om een aantal disks van FireDrunk te wipen die er trouwens ook nog altijd aanhangen...
Ik heb een NAS gebaseerd op Ubuntu en daar 10 disks in RAIDZ2 onder. In tegenstelling tot vroeger toen hier een VMware clustertje draaide is er niets meer wat constant actief de NAS gebruikt.
Ik heb nu al maar Sick Beard, Couchpotato en Sonarr even volledig gestopt. Het enige wat nu draait is Sabnzbd.
Voor je denkt "ja maar, die accessen toch altijd de disks, dus dat is toch normaal dat die opspinnen(?)"; dat moet niet per se want ik heb de secondarycache op metadata staan:
Dit is al tijden gevalideerd en ik raad het mensen ook aan, dus dat weet ik dat dat werkt met die secondarycache, ik begrijp alleen niet wat er de laatste dagen/weken gebeurd is waardoor de disks niet meer downspinnen...
Spindown wordt verder geregeld via hdparm.conf waar ik volgende lijntjes in heb staan:
command_line {
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk1-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk2-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk3-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk4-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk5-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk6-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk7-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk8-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk9-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk10-SNNUMMER
}
Tot voor kort werkte dit dus prima...
Heeft er iemand een kleine oneliner of een ander idee waarmee ik kan laten outputten welk proces mijn disks wekt?
Met 10 disks in een RAIDZ2 stijgt het verbruik zo maar even van een aangename 65W naar 116W...
. Om dat heel de tijd draaiende te hebben...
Ik heb een NAS gebaseerd op Ubuntu en daar 10 disks in RAIDZ2 onder. In tegenstelling tot vroeger toen hier een VMware clustertje draaide is er niets meer wat constant actief de NAS gebruikt.
Ik heb nu al maar Sick Beard, Couchpotato en Sonarr even volledig gestopt. Het enige wat nu draait is Sabnzbd.
Voor je denkt "ja maar, die accessen toch altijd de disks, dus dat is toch normaal dat die opspinnen(?)"; dat moet niet per se want ik heb de secondarycache op metadata staan:
root@nas:/home/bart# zfs get all stavanger/Video | grep cache stavanger/Video primarycache all default stavanger/Video secondarycache metadata received
root@nas:/home/bart# zfs get all stavanger/VideoSonarr | grep cache stavanger/VideoSonarr primarycache all default stavanger/VideoSonarr secondarycache metadata local
Dit is al tijden gevalideerd en ik raad het mensen ook aan, dus dat weet ik dat dat werkt met die secondarycache, ik begrijp alleen niet wat er de laatste dagen/weken gebeurd is waardoor de disks niet meer downspinnen...
Spindown wordt verder geregeld via hdparm.conf waar ik volgende lijntjes in heb staan:
command_line {
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk1-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk2-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk3-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk4-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk5-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk6-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk7-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk8-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk9-SNNUMMER
hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk10-SNNUMMER
}
Tot voor kort werkte dit dus prima...
Heeft er iemand een kleine oneliner of een ander idee waarmee ik kan laten outputten welk proces mijn disks wekt?
Met 10 disks in een RAIDZ2 stijgt het verbruik zo maar even van een aangename 65W naar 116W...