• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:01
Beste forumleden,

Ik heb paar maanden terug de CPU in mijn PC laten vervangen van een i5 naar een Intel Core i7 4771.

Voor mijn werk moet ik vaak filmpjes bewerken en converteren. Nou was ik laatst bezig met zo'n project toen ik gewoon even wilde kijken wat de temperaturen was van mijn PC. Tot mijn verbazing was de temperatuur van mijn CPU 93 graden! Ik heb toen het project geannuleerd, en toen daalde de temperatuur naar 50 graden. Ik hoorde de ventilator al sneller draaien toen ik begon met het converteren.

Nu kan ik dus niet verder met mijn project, wat moet ik doen om de CPU temperatuur te laten dalen als die "in bedrijf" is?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11
Waarom kan je niet verder? Omdat dat tellertje een hoge waarde aangeeft, die misschien niet eens klopt? Misschien heeft 'ie altijd al 90 graden aangegeven, maar wist je dat niet eens.

Zolang je geen vastlopers/vertragingen hebt denk ik eigenlijk dat die waarde gewoon niet klopt.

The devil is in the details.

• Eric_1993
Nou een i7 is best duur, ik wil niet dat die stuk gaat terwijl ik wist van de hoge temperatuur.

Wat kan ik er tegen doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Eric_1993 op 13-09-2015 16:10 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou ook gewoon lekker doorwerken. Er zal wel de standaard intel koeler op zitten? De cpu is sowieso beveiligd dus kapot gaan kan hij niet. Waar mee meet je? Ze kunnen wel wat hebben hoor.

specs

• Eric_1993
maratropa schreef op zondag 13 september 2015 @ 16:12:
Ik zou ook gewoon lekker doorwerken. Er zal wel de standaard intel koeler op zitten? De cpu is sowieso beveiligd dus kapot gaan kan hij niet. Waar mee meet je? Ze kunnen wel wat hebben hoor.
Er zit de standaard ventilator van Intel in inderdaad. Ik meet het met Speccy.

Maar het is dus niet zo dat de beveiliging toevallig uitgeschakeld kan zijn op mijn systeem?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

het zou heel toevallig zijn; wat je er aan kan doen; een grotere/betere koeler er op zetten, houd rekening met de ruimte in je kast. wat voor systeem heb je?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11
Eric_1993 schreef op zondag 13 september 2015 @ 16:33:
[...]

Er zit de standaard ventilator van Intel in inderdaad. Ik meet het met Speccy.

Maar het is dus niet zo dat de beveiliging toevallig uitgeschakeld kan zijn op mijn systeem?
Tenzij jij heel toevallig, per ongeluk, zonder het zelf door te hebben, dingen in de bios hebt lopen aanpassen: nee, dat kan niet uitgeschakeld zijn op je systeem.

The devil is in the details.

• maratropa
  • Niet online
Dat lijkt me idd niet.

Je kunt HWinfo64 eens aanzetten en kijken of hij aangeeft of er "throttling" plaatsvind als je videos encodeert.

Een intel koeler zit vaak op de grens met dit soort cpu's Een intel koeler kan ook wat performance kosten omdat er dus mogelijk ge-throttled wordt.

Qua levensduur, tja, wat koeler is vast beter, maar ik verwacht dat de levensduur dan nog langer is dan de gebruiksduur.

Als hij niet throttled is gewoon iNtel vertrouwen en niet meer naar kijken een optie :)

specs

Verwijderd

Eric_1993 schreef op zondag 13 september 2015 @ 16:04:
Ik heb paar maanden terug de CPU in mijn PC laten vervangen van een i5 naar een Intel Core i7 4771.
Door wie?
Misschien dat je daar even aan kunt geven dat de temps onder load te hoog zijn?
Anders een aftermarket koeler aanschaffen en monteren?
Meet de temps eens met dit programma'tje

• Eric_1993
Heb net weer een project wezen draaien, heb de temperaturen nu gemeten met het programma wat E65 aanraadde. Dit zijn de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/a8hca2uk1/temperatuur.png
image upload

PC draait nog steeds, geen uitval etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Eric_1993 op 13-09-2015 17:02 ]

• maratropa
  • Niet online
Die throttled dus wel :) Dat is dus ook goed omdat sommige cores te heet worden. Hij doet wat ie moet doen. Maat dit is niet wenselijk, een betere koeler lijkt me slim.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 13-09-2015 17:06 ]

specs

• Eric_1993
Moet er wel bij zeggen dat die momenteel niet hoger dan de 100 graden is geworden. Volgens mij is het net kantje boord :P

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:41
Koelpasta etc is wel netjes aangebracht met de upgrade? Ook met stock koeler lijken me dit geen normale waarden. Hoe is de airflow verder in de kast?

• Eric_1993
spokje schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:10:
Koelpasta etc is wel netjes aangebracht met de upgrade? Ook met stock koeler lijken me dit geen normale waarden. Hoe is de airflow verder in de kast?
Ik denk dat de koelpasta goed is aangebracht, heb de upgrade laten doen door een computerwinkel, die weten wel vast hoe het precies moet, ikzelf heb er niet zo'n verstand van namelijk.

De ventilator van de CPU koelt de CPU gewoon van de lucht wat in de computerkast zit. Verder heb ik een extra ventilator die de temperatuur van binnen naar buiten blaast. En gaasjes aan 1 zijkant van de kast zitten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nou je wil niet weten hoeveel pruts pc boeren er zijn. Zou me niet verbazen als ze alleen de cpu hebben vervangen en de stock cooler er gewoon weer op hebben gezet zonder nieuwe pasta...

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Die processor wilt sowieso graag warm worden. Kijk eens met een zware game zoals battlefield of gta 5. Ipv een zwaar rekenprogramma.

Is het dan nog te hoog - aftermarket koeler halen.

• Eric_1993
legendareN schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:23:
Die processor wilt sowieso graag warm worden. Kijk eens met een zware game zoals battlefield of gta 5. Ipv een zwaar rekenprogramma.

Is het dan nog te hoog - aftermarket koeler halen.
Ik speelde het spel Simcity 2015, toen werd de CPU niet hoog.

• legendareN
Eric_1993 schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:51:
[...]

Ik speelde het spel Simcity 2015, toen werd de CPU niet hoog.
Wat is niet hoog? En bij hoeveel procent belasting?

Want ik denk gewoon dat je koeler niet voldoende is. Je kast heeft geen airflow en je processor is een warm beest. En als je dan je cpu vol aan het stressen bent Door converten e.d. dan wilt de temp wel aardig hoog oplopen.

Een aftermarket koeler kan je hulp bieden. 100 graden is niet wenselijk. Niet direct schadelijk maar gaat wel throttlen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:18

Nemesizz

Untouchable

Ook een veel gemaakte fout bij stockcoolers (van Intel met pushpins) is dat ze het ding vastdrukken, en dan vervolgens doodleuk met de pijltjes meedraaien (staan pijltjes op de pushpins) waardoor ze de koeler eigenlijk weer los halen.

Dan krijg je ook van die 100ºC taferelen. Heb het de laatste tijd hier al meerdere malen voorbij zien komen.

Maak eens een foto van de koeler, is vaak wel te zien of de pushpins goed staan of niet (in lock of unlock positie).

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:10
het lijkt mss simpel, maar heb je de kast al eens open gedaan ? temperatuur problemen zijn vaak te herleiden naar koelers die vol stof zitten.

heb gisteren nog een pc van vrienden een grote schoonmaakbeurt gegeven, dat ding loopt nu 30 graden koeler

• Eric_1993
legendareN schreef op zondag 13 september 2015 @ 18:21:
[...]

Wat is niet hoog? En bij hoeveel procent belasting?

Want ik denk gewoon dat je koeler niet voldoende is. Je kast heeft geen airflow en je processor is een warm beest. En als je dan je cpu vol aan het stressen bent Door converten e.d. dan wilt de temp wel aardig hoog oplopen.

Een aftermarket koeler kan je hulp bieden. 100 graden is niet wenselijk. Niet direct schadelijk maar gaat wel throttlen.
Met niet hoog bedoel ik rond de 50/60 graden. Heb het spel toen 3 uur lang gespeeld, en gebeurde niks opmerkelijks.

• legendareN
Nogmaals je moet een andere koeler laten monteren. Een evo 212 bv.
Pagina: 1