Advies upgrade thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Xondox
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb vrijwel altijd al een modem only van TELENET (BE) gehad met een eigen router. Mijn opstelling is alsvolgt in bijlage:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jDvGkK3.jpg

Nu ik heb altijd ervaren dat als ik download met uTorrent dat mijn gehele netwerk plat ligt, in de zin van. Ik kan niets anders meer doen. Geen internet op computer, gsm, .. niks. En de download snelheid is niet echt optimaal in vergelijking als ik download via forum/uploaded.net etc. Het is enkel bij torrents dat hij dit heeft, alle andere soorten downloads gaat zonder vertraging of verlies van netwerk. Mijn router loopt regelmatig ook vast en dan moet ik hem resetten. Hij kan ook niet optimale snelheid aan en al zeker niet WIFI, bereik is ook zeer slecht.

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe router, en/of misschien nieuwe switches als deze niet meer voldoen. Ik heb een Whoppa met Fiber 200. Upgrade van het netwerk moet ook toekomstige verhoogde snelheden van telenet aankunnen.

Wat kan ik best veranderen of wijzigen aan mijn setup? om de best optimale ervaring te hebben?

Alvast dank!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
Je hebt nu 3 switches, een router (met ingebouwde switch 4 poorten) en een Apple AP buiten?

Als eerste zou ik de router vervangen voor een die hardware offloading heeft voor het routeren/natten van je verbindingen. Zoals je het nu hebt getekend staat de router en je synology in de meterkast? Zoals het er nu uitziet moet de router 5 poorten hebben (incl WAN) tenzij de Apple AP en/of synology NAS aan één van de andere switches aangesloten kan worden?

• Xondox
Klopt, mijn reciever / telenet modem / eerste switch voor interactiviteit / router en sinology staan in de meterkast. Van mijn router vertrekt er dan een vaste kabel naar mijn bureel, naar mijn woonkamer en naar buiten. Buiten staat een apple AP voor wifi etc. In mijn bureel en woonkamer staat er elks een switch van waaruit al mijn apparaten een kabel krijgen.

De router moet inderdaad minstens 4 poorten hebben + WAN. Mijn huidige router heeft dat ook.

Wat bedoel je met hardware offloading? Hebben routers zoals Asus RT-AC87U of Netgear Nighthawk zulke functies?

• VHware
O.a. edgerouters van Ubiquiti hebben dat (de modellen zonder X. Edgerouter X heeft geen hw-offloading). Dat houd in dat de pakketten die worden ontvangen/verstuurd door de hardware worden verwerkt in plaats van de CPU van het apparaat. De CPU houdt zich verder met daadwerkelijk routeren en firewalling bezig. De D-link die je nu hebt heeft duidelijk de grootste moeite met het verwerken van de vele pakketten en openstaande verbindingen die je hebt met torrents.

De edgerouter heeft zelf overigens geen wifi ingebouwd, je zou hiervoor bv een unifi AP kunnen gebruiken.

Het 5-poorts model heeft ook PoE voor de Unifi AP's:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port

Gezien het een router betreft, kan de wan op elke poort worden geconfigureerd. Het 5-port model heeft de mogelijkheid om de laatste 3 poorten als switch te gebruiken.

Volgens de specificaties kunnen de 3 en 5-port routers 1 miljoen pakketten per seconde verwerken. (8-port het dubbele). Dat is in een thuissituatie meer dan genoeg :)

[ Voor 9% gewijzigd door VHware op 13-09-2015 17:07 ]

• VHware
Je zou pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router kunnen overwegen en daarbij eth0 en eth1 in bridge te zetten. Op deze poorten sluit je dan zowel het modem als de digicorder aan. Stel dan wel vlan 3 in op de bridge-interface, deze is nodig voor iptv van Telenet volgens mij. Op eth2 kan je dan vervolgens de vrijgekomen switch aansluiten.

• Xondox
Die Asus RT-AC87U dat ik heb voorgesteld heeft dat niet? Je laatste uitleg met de eth2 etc is me net iets te technisch. Moet ik me eerst wel even verdiepen, wil wel de best mogelijke oplossing :)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:29
Je zou ook is naar de instellingen van je torrent programma kunnen kijken, wat strenger limiteren qua connecties/upload kan veel uit maken

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zou ook eerst eens naar de instellingen van je torrentprogramma kijken. Ik heb al een jaar of 6-7 dezelfde router op glasvezel (eerst een aantal jaar op 100mbit, nu op 50mbit). Bij mij hangen er ook meerdere laptops, desktops, Apple TV's en iPhones/iPads aan en ik heb nooit problemen gehad met uTorrent. Ik heb mijn uTorrent staan op max 100 downloads gelijktijdig en max 100 verbindingen per torrent, encryption forced. Mijn huisgenoten hebben zelf ook nog uTorrent installaties draaien (vaak gelijktijdig met mij) met dezelfde instellingen. Nooit ergens problemen mee. Check dit dus eerst nog even goed voordat je (veel) geld aan een nieuwe router gaat uitgeven...

[ Voor 10% gewijzigd door adamvansanten op 14-09-2015 14:58 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• VHware
Xondox schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:59:
Die Asus RT-AC87U dat ik heb voorgesteld heeft dat niet? Je laatste uitleg met de eth2 etc is me net iets te technisch. Moet ik me eerst wel even verdiepen, wil wel de best mogelijke oplossing :)
Betreft de Asus zou ik verder moeten bekijken. Betreft de uitleg met eth0 etc. dat zijn de interfacebenamingen. Deze staan op het apparaat zelf ook. Je kan ze als poortnummers lezen (eth0 = 1, eth1 = 2 en eth2 = 3).

Ik heb de Asus-router bekeken betreft mogelijkheden etc. Deze heeft in elk geval hardwarematige afhandeling van het natten van de verbindingen. Dus het hebben van veel verbindingen zal geen issue zijn.

Wat je ook nog kan doen ter test, is je pc direct aansluiten op het modem en torrenten. Kijk na een tijdje of je nog nornaal kan internetten op de pc. Als dat niet het geval is, kijk dan eens naar je upload-instellingen in utorrent. Ik zou zelf de limiet op max de helft van je beschikbare uploadsnelheid instellen.

[ Voor 33% gewijzigd door VHware op 14-09-2015 18:03 . Reden: Asus nagelopen ]

• Xondox
Mijn instellingen van utorrent ivm de verbindingen: totaal verbindingen is 100, 50 peers per torrent, 4 verbindingen per torrent. Dat lijkt me dus helemaal niet zo veel. Als ik met mn macbook met die instellingen ga bij mn ouders of kenissen heb ik dat probleem niet. Mijn uploadsnelheid bij utorrrent stond al gelimiteerd.

Ik zal eens moeten proberen rechtstreeks op de telenet modem only aan te sluiten.
Pagina: 1