Beste techneuten van Tweakers,
Een vriend van mij heeft me gevraagd of ik een nieuw systeem voor hem kan samen stellen.
Nou heb ik wel eens vaker een PC gebouwd, maar het samenstellen van de onderdelen vind ik nog steeds verreweg het lastigste onderdeel. Als ik op internet verschillende onderdelen probeer te vergelijken, raak ik in de war waar ik precies moet letten, of waar het prijsverschil tussen 1 onderdeel en het andere nou eigenlijk vandaan komt. Wanneer is een duurder onderdeel het wel waard en wanneer is het overbodig? Als mijn voorlopig concept te duur uitvalt, waar moet ik dan het eerste beginnen te snijden in de kosten?
Kortom, ik kan jullie hulp goed gebruiken! Hopelijk kunnen jullie mij advies geven. Ik heb wel al een concept gemaakt, maar ik hoop dat ik met jullie advies, zelfverzekerd een volwaardige PC kan afleveren aan mijn vriend! Ik wil alvast iedereen bedanken die hier naar zou willen kijken voor mij!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het "eisenlijstje" wat ik heb gekregen is:
- Het totaal mag niet duurder worden dan 1380 euro. (inclusief Windows en een nieuwe monitor)
- De PC moet de nieuwste games kunnen spelen zonder problemen.
- Er moeten 2 beeldschermen op aangesloten kunnen worden, hopelijk met een mogelijkheid om beeld naar zijn TV te streamen. (Al zijn hier ook alternatieve oplossingen voor als dit niet zou lukken)
- Video en foto bewerking. (Maar dat zal niet ontzettend zwaar gebruikt worden)
- Hij wil zijn oude PC-kast, de Coolermaster Stormtrooper hergebruiken.
- Hij wil zijn “oude” SSD, de Samsung 850 EVO 250 GB hergebruiken.
- Hij heeft nog een berg oude HDD’s liggen. In totaal heeft hij nu al 5 volle HDD’s en wil hij nog ongeveer 4-6 TB HDD er bij kopen binnen dit budget. Dit zijn dus in totaal 6 HDD’s en 1 SSD die worden ingebouwd.
- Blu-Ray brander
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is 1380 euro. Dit is inclusief Windows en verzendkosten, maar exclusief montagekosten en andere peripherals. (speakers, monitor, keyboard en muis heeft hij nog)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Zijn oude kast, de Coolermaster Stormtrooper. pricewatch: CM Storm Trooper (Closed)
- 5 volle HDD’s, varierend van SATA-150 tot SATA-600.
- Zijn Samsung 850 EVO 250 GB SSD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord die al deze HDD en een SSD tegelijkertijd kan aansluiten. Zijn PC-kast kan het gelukkig al aan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hij heeft heel erg de voorkeur voor Intel processoren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik deze vraag al beantwoord heb tijdens de eerste vraag, maar als jullie nog specifieke vragen hebben, stel ze gerust.
Ga je overklokken?
Ik heb zelf weinig ervaring met overklokken en dat wou ik liever niet voor de eerste keer gaan proberen met een duur systeem wat niet van mijzelf is. Dus liever niet. Mijn vriend geeft zelf ook aan dat hij hier geen behoefte aan heeft.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al wat rondgekeken voor verschillende onderdelen. Ik heb het onderstaande lijstje samengesteld. Wat ik van jullie hoop, is dat jullie naar deze PC kijken om te zien of er iets is wat misschien beter of aangepast zou moeten worden. Is er iets wat zonder veel omhoog te gaan in prijs,
Veel beter zou kunnen? Of iets wat juist overbodig is en ook veel goedkoper zou kunnen? Zijn er misschien dingen waar ik niet goed op heb gelet, zoals een missende aansluiting of iets wat gewoon beter past bij het systeem dan wat ik heb uitgezocht? Ik wil jullie alvast heel erg bedenken als jullie hier naar voor mij zouden willen kijken!
Mijn Concept:
Windows:
Windows 10 OEM (staat even raar afgeprijst op Tweakers, maar als je op de link klikt is deze 103 euro)
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM 103 euro
PC kast:
Cooler Master Storm Trooper (Closed)
pricewatch: CM Storm Trooper (Closed) Al binnen.
Moederbord:
Asus Z170-A
pricewatch: Asus Z170-A 149 euro
CPU:
Intel Core I7 6700k
pricewatch: Intel Core i7 6700K Boxed 362 euro
CPU fan:
Noctua NH-D14
pricewatch: Noctua NH-D14 70 euro
RAM:
Kingston Hyper-X Fury Black 2x4GB 58 euro
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FB/8 58 euro
SSD:
Samsung 850 EVO 250GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB al binnen
Grafische kaart:
MSI geforce gtx 970 gaming 4g
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G 360 euro
Voeding:
FSP Hyper 500W (vanwege de 8 SATA aansluitingen)
pricewatch: FSP HYPER 500W 54 euro
Blu-Ray speler:
LG BH16NS40 Bulk Zwart
pricewatch: LG BH16NS40 Bulk Zwart 69 euro
HDD:
Toshiba MD04ACA400 4TB
pricewatch: Toshiba MD04ACA400, 4TB 128 euro
Prijs: ±1353 euro
Een vriend van mij heeft me gevraagd of ik een nieuw systeem voor hem kan samen stellen.
Nou heb ik wel eens vaker een PC gebouwd, maar het samenstellen van de onderdelen vind ik nog steeds verreweg het lastigste onderdeel. Als ik op internet verschillende onderdelen probeer te vergelijken, raak ik in de war waar ik precies moet letten, of waar het prijsverschil tussen 1 onderdeel en het andere nou eigenlijk vandaan komt. Wanneer is een duurder onderdeel het wel waard en wanneer is het overbodig? Als mijn voorlopig concept te duur uitvalt, waar moet ik dan het eerste beginnen te snijden in de kosten?
Kortom, ik kan jullie hulp goed gebruiken! Hopelijk kunnen jullie mij advies geven. Ik heb wel al een concept gemaakt, maar ik hoop dat ik met jullie advies, zelfverzekerd een volwaardige PC kan afleveren aan mijn vriend! Ik wil alvast iedereen bedanken die hier naar zou willen kijken voor mij!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het "eisenlijstje" wat ik heb gekregen is:
- Het totaal mag niet duurder worden dan 1380 euro. (inclusief Windows en een nieuwe monitor)
- De PC moet de nieuwste games kunnen spelen zonder problemen.
- Er moeten 2 beeldschermen op aangesloten kunnen worden, hopelijk met een mogelijkheid om beeld naar zijn TV te streamen. (Al zijn hier ook alternatieve oplossingen voor als dit niet zou lukken)
- Video en foto bewerking. (Maar dat zal niet ontzettend zwaar gebruikt worden)
- Hij wil zijn oude PC-kast, de Coolermaster Stormtrooper hergebruiken.
- Hij wil zijn “oude” SSD, de Samsung 850 EVO 250 GB hergebruiken.
- Hij heeft nog een berg oude HDD’s liggen. In totaal heeft hij nu al 5 volle HDD’s en wil hij nog ongeveer 4-6 TB HDD er bij kopen binnen dit budget. Dit zijn dus in totaal 6 HDD’s en 1 SSD die worden ingebouwd.
- Blu-Ray brander
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is 1380 euro. Dit is inclusief Windows en verzendkosten, maar exclusief montagekosten en andere peripherals. (speakers, monitor, keyboard en muis heeft hij nog)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Zijn oude kast, de Coolermaster Stormtrooper. pricewatch: CM Storm Trooper (Closed)
- 5 volle HDD’s, varierend van SATA-150 tot SATA-600.
- Zijn Samsung 850 EVO 250 GB SSD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord die al deze HDD en een SSD tegelijkertijd kan aansluiten. Zijn PC-kast kan het gelukkig al aan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hij heeft heel erg de voorkeur voor Intel processoren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik deze vraag al beantwoord heb tijdens de eerste vraag, maar als jullie nog specifieke vragen hebben, stel ze gerust.
Ga je overklokken?
Ik heb zelf weinig ervaring met overklokken en dat wou ik liever niet voor de eerste keer gaan proberen met een duur systeem wat niet van mijzelf is. Dus liever niet. Mijn vriend geeft zelf ook aan dat hij hier geen behoefte aan heeft.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al wat rondgekeken voor verschillende onderdelen. Ik heb het onderstaande lijstje samengesteld. Wat ik van jullie hoop, is dat jullie naar deze PC kijken om te zien of er iets is wat misschien beter of aangepast zou moeten worden. Is er iets wat zonder veel omhoog te gaan in prijs,
Veel beter zou kunnen? Of iets wat juist overbodig is en ook veel goedkoper zou kunnen? Zijn er misschien dingen waar ik niet goed op heb gelet, zoals een missende aansluiting of iets wat gewoon beter past bij het systeem dan wat ik heb uitgezocht? Ik wil jullie alvast heel erg bedenken als jullie hier naar voor mij zouden willen kijken!
Mijn Concept:
Windows:
Windows 10 OEM (staat even raar afgeprijst op Tweakers, maar als je op de link klikt is deze 103 euro)
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM 103 euro
PC kast:
Cooler Master Storm Trooper (Closed)
pricewatch: CM Storm Trooper (Closed) Al binnen.
Moederbord:
Asus Z170-A
pricewatch: Asus Z170-A 149 euro
CPU:
Intel Core I7 6700k
pricewatch: Intel Core i7 6700K Boxed 362 euro
CPU fan:
Noctua NH-D14
pricewatch: Noctua NH-D14 70 euro
RAM:
Kingston Hyper-X Fury Black 2x4GB 58 euro
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FB/8 58 euro
SSD:
Samsung 850 EVO 250GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB al binnen
Grafische kaart:
MSI geforce gtx 970 gaming 4g
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G 360 euro
Voeding:
FSP Hyper 500W (vanwege de 8 SATA aansluitingen)
pricewatch: FSP HYPER 500W 54 euro
Blu-Ray speler:
LG BH16NS40 Bulk Zwart
pricewatch: LG BH16NS40 Bulk Zwart 69 euro
HDD:
Toshiba MD04ACA400 4TB
pricewatch: Toshiba MD04ACA400, 4TB 128 euro
Prijs: ±1353 euro