Common ground probleem voltage meter met arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Ha allemaal,

Ik probeer een 0-24V regelbare lab-voeding te bouwen met als input een ATX computer voeding.
Hier zijn zat tutorials te vinden op 't net en is me redelijk gelukt.

Wat ik echter ook wil is (in eerste instantie) de output voltage kunnen bekijken op een LCD. Ik heb bedacht dit te doen met een Arduino.

De arduino wil 0-5Volt op een analoge input pin hebben, hiervoor heb ik een voltage divider gemaakt.
R1: 1M ohm
R2: 100k ohm

Als ik dit meet met m'n multimeter heb ik een waarde tussen de 0V en 1.95V, dus meetbaar en wat ruimte nog.

mijn probleem:
Het probleem hier is hoe ik deze voltage in de arduino ga krijgen. In eerste instantie is mijn Arduino powered via de USB poort van m'n PC. En straks (denk ik) via +5V en de GND van de ATX voeding.
Omdat mijn regelbare voeding van 0-24V regelbaar is (-12V en +12V) heb ik geen common ground tussen de Arduino en de voltages van de ATX.

Heeft iemand hier wellicht wat tips over hoe ik dit zou kunnen oplossen? Kan ik de arduino poweren met -12V op de gnd en 0V (GND van ATX) op de Vin pin bijvoorbeeld of sloop ik dan wat?

Gebruikte tutorials:
https://startingelectroni...ing-voltage-with-arduino/
http://www.instructables....upply-to-a-Bench-Top-Lab/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komt er geen 5V uit je ATX dan ?

lezen :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thogamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 19:45
Is iets als dit niet veel eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:24

Infant

It's a floating Dino!

Kan ik de arduino poweren met -12V op de gnd en 0V (GND van ATX) op de Vin pin bijvoorbeeld of sloop ik dan wat?
Als hij normaal vanaf 12V te voeden is, kan dat inderdaad.

Bedenk wel dat als je er vervolgens een USB kabel in steekt, dat de min van die USB aan de -12V hant, en niet aan de 0V zoals gewoonlijk. Als je systeem van de zelfde voeding draait, gaat het dan inderdaad fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:25
Simpel:
https://www.google.nl/search?q=usb+isolator

Je moet de arduino dan wel voeden vanaf de hulpspanning in je zelfgebouwde labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
Bedankt voor de reacties, gisteren niet meer in staat geweest eea te testen. Maar als de -12 en 0V werkt (arduino is te poweren met 12V zeggen de specs) dan ga ik dat eerst ff proberen. Snap inderdaad dat er dan geen USB stekker in moet zitten naar m'n PC. (voor debug wel weer handig voor de serial console, maar dat is te overkomen door eerst eens de LCD werkend te krijgen)

Hoop dat ik van de week wat tijd heb om te testen, zal 't resultaat laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De -12v van een ATX voeding is helemaal geen stroomleverancier. In het ergste geval is die maar gespecificeerd tot 500mA en dat zal dan ook je limiet worden voor je labvoeding.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
Goede aanvulling Memphis. Hier heb ik helemaal nog niet aan gedacht. In dat geval misschien beter om 'm 0-12Volt regelbaar te maken. Dan zou ik ook van m'n common ground probleem geholpen zijn.
Wel jammer dat ik dan wat volts ga missen, maar dit projectje is voor mij meer om wat te leren dan om echt te gaan gebruiken. (hoewel een labvoeding een erg nuttige toepassing is vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ga dan voor bv. een oude voeding van een laptop. 19v met een paar ampere. Dat zal ook de basis voor mijn labvoeding worden, een 200 watt 19.5v HP voeding van een mobile workstaion.

Anders vind je op Ebay wel een goedkope 24v voedingsmodule.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

memphis schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:26:
De -12v van een ATX voeding is helemaal geen stroomleverancier. In het ergste geval is die maar gespecificeerd tot 500mA en dat zal dan ook je limiet worden voor je labvoeding.
Inderdaad, als ik het goed heb is de -12V enkel noodzakelijk voor de communicatie via seriële poort(en).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1