Toon posts:

Warning cpu overtemperature?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag wat feedback in deze....

Processor: amd athlon II x3440
Moederbord: m3a79-t deluxe
Geheugen: 8GB ddr2800
Grafische kaart: Geforce gt640
Voeding: 460 w corsair
Harde schijf: WD green 1tb

Ik heb een Asus M3A79-T Deluxe moederbord gekocht, ingebouwd en alles correct aangesloten en stuit op het volgende probleem: als ik het systeem opstart: Warning cpu overtemperature!!
In de bios (gelijk geflasht naar laatste bios zodat mijn processor kan draaien op dit bord) geeft hij ook aan dat mijn processor 102 graden is, WTF?!!! Moederbord zelf is 29 graden wat prima is.

Pc uit gezet, alles terug op mijn oude moederbord (k9n2gm-fih) en processor draait weer een keurige temp van 29 graden idle. Ben gaan speuren op het net en zie dat dit best een veel voorkomend probleem is bij vooral Asus moederborden. Ben ook alle tips afgegaan en heb inmiddels de socket op het moederbord schoongemaakt (was niet eens vuil maar je weet maar nooit), onder een vergrootglas gelegd en ook de socket ziet er prima uit, nieuwe pasta geprobeerd maar niks helpt.

Opnieuw alles terug op dit moederbord geplaatst en ja hoor weer 102 graden?? De heatsinken op het bord zijn koel, het moederbord blijft koel, zelfs mijn vinger op de socket gelegd en voelt ook koel aan. Ik laat de pc dan ook opstarten en download hwmonitor, installeer en zie bij TEMPIN0 ook 102 graden staan? Hoppa en wederom pc weer uit en alles terug op mijn oude moederbord. Processor lijkt niet beschadigd te zijn want op mijn oude moederbord draait hij weer keurig 29 graden idle (gelukkig)

Wat kan het probleem zijn? Is het een mobo fout? Sluiten de pinnen niet goed aan in de socket? Want het lijkt mij erop dat die melding van 102 graden niet klopt aangezien mijn processor het wel prima doet op mijn oude moederbord. Ik ben maar een noob qua computerverstand maar zou mijn processor niet als beschadigd moeten zijn van het opstarten onder 102 graaden?
Ik las ook in andere topics dat het opgelost was door andere koelpaste te gebruiken (wat ik dus nog niet heb gedaan) maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik gebruik zelf zalman STG1 en heb daar nooit geen problemen mee gehad.
Is het een PSU probleem? Er wordt geadviseerd een 600w atx voeding te gebruiken en ik heb een 460w atx voeding. Heb ook een hardware detectie gedaan mbt mijn voeding en die geeft aan dat mijn minimun voeding 450w moet zijn.

Geen idee of ik mezelf voldoende heb onderwezen haha dat ik alle juiste info heb gegeven of de juiste stappen heb gevolgd en dus zou enig advies zeer gewenst zijn.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:02
Kan inderdaad een fout zijn. Download eens een programma zoals HWMonitor hier kun je de temps/voltages zien. Als hij aangeeft dat hij idle al erg warm is zou ik kijken of het koelblok goed gemonteerd zit. Word hij onder load erg warm (80-90) graden zou ik me zorgen maken over de airflow/koeling van de CPU.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hwomintor gebruikt en ook die geeft aan dat TEMPIN0 102 graden is en voor zover ik mij goed ingelezen heb is dat de temp van de socket? Alle andere temps zijn goed, voltages ok. Airflow is ook prima, heb een 120mm fan voor, 120 mm fan aan de zijkant (beide inblaas) en aan de achterkant 120 mm fan (uitblaas). CPU koeler is een coolermaster versie geen idee maar dat ding is groot en koelt op mijn oude moederbord uittekend.Ik snap er echt helemaal niks van?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

De cpu word dus niet te heet. Wellicht kan je die temp monitor uit zetten?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Defecte sensor? Wellicht geeft de tempsensor gewoon foutieve informatie door en is het wellicht verstandig je mobo RMA te doen?

Verwijderd

Topicstarter
De readings op Hwmonitor zijn op TEMPIN0 na allemaal prima. Defecte sensor het probleem?

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 20:31 ]

• Mrjraider
  • Niet online
Even op een andere manier delen zoals tinypic of imgurl.. ;)
We zien nu niets namelijk

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2rzzypx.jpg[/img]

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 20:30 ]

• Mrjraider
  • Niet online
Je PC staat aan maar je CPU is 0 graden 8)7 dat word hem niet hè.. Ik denk dat daar een defectje zit :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mrjraider schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:38:
Je PC staat aan maar je CPU is 0 graden 8)7 dat word hem niet hè.. Ik denk dat daar een defectje zit :)
Gemiddelde van die 2 zou wel weer beetje CPU temp kunnen zijn :P

Lees trouwens dat uitschakelen van 'Unleashed Mode' blijkbaar zou helpen.
I turned off "Unleashed Mode" in my M3A79-T Deluxe's BIOS and the temp came back

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 15-09-2015 14:45 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1