Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Meerdere PCs studenten campus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dochter heeft een studentenkamer in Amsterdam campus van Duwo. Ze heeft een netwerkaansluiting in de muur en krijgt het volgende op adres :

80.112.181.xxx
Subnetmask 255.255.255.255.0
Gateway 80.112.181.1

Internet werkt goed maar ze wil haar mobiel ook via netwerk laten werken. Heb nog een oude Zyxel 2602hw WiFi router en DHCP uitgezet en WiFi router via lan port op aansluiting in kamer aangesloten. Het lijkt te werken als 1 Pc met WiFi verbindt maar een tweede pc (of mobiel) krijgt geen op adres. Kan het zijn dat Ziggo slechts 1 IP adres toelaat in haar kamer en wat kan ik doen om het op te lossen? Heb van alles geprobeerd maar geen idee hoe op te lossen.

Bvd voor de hulp.

Mvg,
Rob

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Al een getracht de kabel aan te sluiten op de wan poort van die router en vervolgens wel de DHCP aan te laten staan ?

Je hebt namelijk standaard 2 vlans (1 voor wan en 1 voor je interne netwerk), dus de rest van het pand zou op die manier geen probleem mogen ondervinden.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
LightStar schreef op zondag 13 september 2015 @ 09:41:
Al een getracht de kabel aan te sluiten op de wan poort van die router en vervolgens wel de DHCP aan te laten staan ?
Welke WAN-poort? ;)

Dit is niet op te lossen. Je hebt een router nodig, geen access point.
  1. Gooi de 2602HW weg, hij kan enkel routeren icm. ADSL en 802.11bg wil je niemand aandoen in 2015.
  2. Koop een andere router
  3. Steek het netwerkkabeltje in de WAN-poort.
Omdat de netwerkaansluiting klaarblijkelijk direct een 'extern' IP weggeeft wil je hier juist een NAT-router gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 13-09-2015 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Er zit een WAN port op maar zonder RJ45 aansluiting. Lijkt op een gewone telefoon aansluiting. Begrijp dat dit niet gaat werken met een Zyxel 2602hw. Zal op zoek gaan naar een alternatieve router met normale rj45 aansluiting en dan nog een poging wagen. Nog tips hoe ik die dan moet configureren. Die router zal neem ik aan ook niet zijn eigen Dhcp range (bij 192.168.1.100 - 110) actief hebben en wat wordt precies bedoelt met NAT. Begrijp ik het goed dat ik dmv NAT het interne op adres vertaal naar een ander (in mijn geval 82.112.x.x) adres? Maar ik mag waarschijnlijk toch maar 1 adres gebruiken en kunnen WiFi telefoon en bijvoorbeeld Pc met LAN verbinding toch niet gelijktijdig aan?

Bvd voor de tips om mij even op het goede pad te zetten.

Mvg,
Rob

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 21:35
Zelf huur ik ook bij DUWO, werkt op zich allemaal prima (100/100 mbit internet via Ziggo voor 12 euro in de maand ofzo). Je hebt op de kamer 1 UTP aansluiting, daarop moet je dus je eigen router op aansluiten (dat kan al een simpele zijn voor 20 euro). Meer info staat op de site van DUWO.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:08:
Nog tips hoe ik die dan moet configureren.
Niet. Zeer waarschijnlijk doet die router out-of-the-box precies wat je wil. Dit is de kerntaak van die consumentenkastjes.
Die router zal neem ik aan ook niet zijn eigen Dhcp range (bij 192.168.1.100 - 110) actief hebben
Wel, maar alleen aan de interne kant. Aan de buitenkant gebruikt hij het IP-adres dat je van Ziggo krijgt.
en wat wordt precies bedoelt met NAT.
NAT koppelt interne adressen aan jouw ene externe adres. Een beetje zoals we telefoneerden voordat er mobiele telefoons waren. Toen hadden we één telefoonnummer per huishouden. Intern moest je zelf maar regelen dat er werd opgenomen en doorgeschakeld zodat de juiste persoon aan de lijn kwam.

Voor een betere uitleg kun je bij Wikipedia terecht.

bottom line: je hebt een eenvoudige consumentenrouter nodig. Dat hoeft niet duur te zijn maar koop niet de allergoedkoopste want er is veel troep op de markt.

[ Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-09-2015 15:29 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Spinozacampus gok ik zo? Ik woon er ook, bij de Mediamarkt in de Bijlmer kun je een goedkope router kopen. Als je aangeeft dat je op het campus woont krijg je instructies erbij hoe je die kunt aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt Spinoza campus, Darlingstraat om precies te zijn :-) Ik ga deze week maar eens een routertje bij Media Markt Bijlmer kopen. Kon op Duwo site geen informatie vinden over mogelijkheid om router aan te sluiten maar met de informatie die ik nu heb zou ik verder moeten komen. Het zal een routertje worden met Wifi. Ik kan weer verder. Bedankt voor alle hulp :-)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:22
Kort samengevat: router op de WAN poort met je muursocket verbinden, je apparaten met de LAN poorten. Naar de webinterface surfen (onderop staat het IP adres) en WiFi instellen. 99% kans dat het zo goed gaat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ik kom niet verder. Een E2500 Linksys router gekocht, heb de router (zoals boven beschreven) met WAN poort aangesloten op aansluiting in studentenkamer, Linksys software geinstalleerd en ik kon zonder problemen draadloos internetten. Nu komt het... via WiFi netwerk mijn dochter haar mobiel toegang gegeven en dat werkte allemaal naar behoren. Net voordat ik naar huis wilde gaan :-( krijg ik een aanlog scherm van Duwo dat ik mij opnieuw moet registreren op dit adres. Nu ben ik als de dood dat ik iets doe wat niet mag.... mogen we zonder problemen 1 laptop en 1 mobiel wireless laten werken. Ik kreeg het gevoel dat op het moment dat op het moment dat ik op haar mobiel Wifi heb geactiveerd ik kort daarna werd "afgesloten". Komt dit omdat ik op dat moment met 2 apparaten Wireless zat te werken en dat mag wellicht niet (1 MAC adres per internet verbinding?). Iemand die mij verder kan helpen? Morgen anders maar bellen naar Duwo. Ik kan weer terug van Amsterdam naar Rotterdam... :-(

Update 20:50: alles opnieuw geinstalleerd. We kunnen draadloos internetten maar dochter gevraagd voorlopig even niet haar mobiel met WiFi te verbinden. Ik wil eerst weten of dit stabiel werkt (zonder dat ik haar weer moet registreren bij DUWO). Morgenavond ben ik van plan (als alles stabiel draait) haar WiFi access toe te staan maar mijn angst is dus zodra ik dit doe dat de Internet verbinding weer verbroken wordt (vanwege gebruik 1 MAC Adres)? Misschien dat ik iets verkeer heb gedaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2015 20:54 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Linksys software geinstalleerd en ik kon zonder problemen draadloos internetten.
Huh? Je zou in het geheel software moeten hoeven installeren voor een router. Geen idee wat die software doet, maar als ergens iets dat je schrijft afwijkend is, is dit het wel.

Om zo'n router te configureren hoef je niets te installeren, je surft gewoon naar default gatewayadres (192.168.0.1 of 192.168.1.1) en klaar.

Als je router gewoon NAT doet dan maakt wat je dochter allemaal aan haar kant doet niet uit voor de MAC die bij het systeem zichtbaar is, dat is en blijft de WAN-MAC van de router.

Enige situatie waarin je een andere MAC zou tonen bij een ander apparaat is als je geen NAT gebruikt en de router als Access Point (AP) gebruikt. Dat wil je in specifiek deze situatie niet doen. Weet je zeker dat je niet ergens een optie voor AP gekozen hebt?

Maar goed, dit is technisch verhaal. Je vraagt ook wat zou "mogen". Dat is iets wat afhangt van de voorwaarden van je internetprovider. Als het goed is zal DUWO je voorwaarden gegeven hebben of een link naar waar je die kunt lezen. Daar kun je lezen wat mag en niet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Dat dacht ik ook dat ik niets hoef te installeren maar blijkbaar moet dit wel. Door de software cd te gebruiken configureert het systeem automatisch en wordt ook daarna tijdens de installatie een WiFi verbinding gemaakt. Op zich niets mis mee, de verbinding wordt opgezet. Echter, na een tijdje kreeg ik van DUWO de gebruikersovereenkomst in een URL en moest ik alles weer invullen. Momenteel draait het nu ruim een uur zonder problemen maar dat is alleen de laptop en niet de smartphone. Op DUWO site staat dat er maximaal 1 PC gekoppeld mag worden. Ik ga WIFI gewoon 1 dag op laptop gebruiken en daarna nogmaals een smartphone aansluiten. Ik ga nog nakijken of de Linksys e2500 niet als AP is ingesteld. Ik denk het niet.

Mvg,
Rob

• FoxLenny
Geen idee hoe het bij jouw is bij DUWO, maar bij mij mag je 1 mac adres per woning/aansluiting hebben. Dus dat is of een computer, of een router (dus geen accespoint) met daarachter zoveel apparaten als je wil. Elke keer als er een ander mac adres is, moet je je opnieuw aanmelden (al jouw gegevens, contractnummer, etc). Dit kan je best vaak doen, paar keer per week moet geen probleem zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door FoxLenny op 20-09-2015 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :-). Ok, duidelijk. Daarom moest ik dus de gebruikersovereenkomst opnieuw invullen. De Linksys heeft een ander MAC adres dan de laptop. Had de overeenkomst opnieuw ingevuld maar na 5 minuten nog geen Internet en dus werd ik nerveus... En verbond de laptop weer direct met internet.

Wat ik niet begrijp....Als mijn dochter haar laptop wireless laat verbinden naar de Linksys e2500 en ook haar mobiel wireless laat verbinden naar de Linksys.. Dan is die router toch ook een access point (voor laptop en mobiel) en moet ik dan NAT aanzetten om er voor te zorgen dat zowel haar laptop als haar mobiel als hetzelfde device wordt herkend?

Sorry voor de vragen, ik probeer het helder voor mijzelf te krijgen.

Mvg,
Rob

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2015 23:03 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:42:
Bedankt voor je reactie :-). Ok, duidelijk. Daarom moest ik dus de gebruikersovereenkomst opnieuw invullen. De Linksys heeft een ander MAC adres dan de laptop. Had de overeenkomst opnieuw ingevuld maar na 5 minuten nog geen Internet en dus werd ik nerveus... En verbond de laptop weer direct met internet.
Bingo. Eigenlijk heel simpel. In dat geval kan ze vrijwel zeker de telefoon (en wat ze verder nog allemaal wil) eraan koppelen. Zolang die 'overeenkomst' doorlopen is van achter de E2500 gaat het goed vanaf nu.
Wat ik niet begrijp....Als mijn dochter haar laptop wireless laat verbinden naar de Linksys e2500 en ook haar mobiel wireless laat verbinden naar de Linksys.. Dan is die router toch ook een access point (voor laptop en mobiel) en moet ik dan NAT aanzetten om er voor te zorgen dat zowel haar laptop als haar mobiel als hetzelfde device wordt herkend?

Sorry voor de vragen, ik probeer het helder voor mijzelf te krijgen.
Volgens mij heb jij de werking van een AP en hoe dat zich tot een router verhoudt helderder dan het overgrote meerendeel van mensen die hier vragen stelt over WiFi :)

Een WiFi router bevat inderdaad een AP, maar die zit aan de LAN-kant. Dus wat dan ook daar gebeurt zit op eigen netwerk, niet op het netwerk van DUWO. Die communiceert enkel met de WAN-interface van de router zolang NAT aan staat, en wederom, kans is erg klein dat dat zomaar uit staat bij een consumentenrouter als de E2500.

Licht offtopic, maar frappant dat DUWO nog een provisioningssysteem hanteert die alle andere providers een decennium terug al afgezworen hadden. Dat je maar 1 IP per adres wil uitdelen is helder (IPv4 adressen zijn ondertussen schaars goed), maar dat kun je eenvoudig regelen op andere manieren zonder dat je de gebruiker ermee hoeft lastig te vallen...

Oslik blyat! Oslik!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:38
dion_b schreef op maandag 21 september 2015 @ 00:20:
[...]

Bingo. Eigenlijk heel simpel. In dat geval kan ze vrijwel zeker de telefoon (en wat ze verder nog allemaal wil) eraan koppelen. Zolang die 'overeenkomst' doorlopen is van achter de E2500 gaat het goed vanaf nu.

[...]

Volgens mij heb jij de werking van een AP en hoe dat zich tot een router verhoudt helderder dan het overgrote meerendeel van mensen die hier vragen stelt over WiFi :)

Een WiFi router bevat inderdaad een AP, maar die zit aan de LAN-kant. Dus wat dan ook daar gebeurt zit op eigen netwerk, niet op het netwerk van DUWO. Die communiceert enkel met de WAN-interface van de router zolang NAT aan staat, en wederom, kans is erg klein dat dat zomaar uit staat bij een consumentenrouter als de E2500.

Licht offtopic, maar frappant dat DUWO nog een provisioningssysteem hanteert die alle andere providers een decennium terug al afgezworen hadden. Dat je maar 1 IP per adres wil uitdelen is helder (IPv4 adressen zijn ondertussen schaars goed), maar dat kun je eenvoudig regelen op andere manieren zonder dat je de gebruiker ermee hoeft lastig te vallen...
offtopic:
Dit is omdat de informatie die bij ons opgeslagen moet worden en een mac adres aan een gebruiker gekoppeld moet worden. In dit geval dient de gebruiker zich dus te registreren en word zijn haar mac adres gekoppeld aan de gebruiker.

@Famverk, mochten er nog problemen zijn, neem dan even contact op via PB, dan kijk ik even mee op de aansluiting ;)

Groeten,

Een insider

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

markisoke schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:04:
[...]

offtopic:
Dit is omdat de informatie die bij ons opgeslagen moet worden en een mac adres aan een gebruiker gekoppeld moet worden. In dit geval dient de gebruiker zich dus te registreren en word zijn haar mac adres gekoppeld aan de gebruiker.
offtopic:
Uiteraard. Maar je weet welk switchpoort uitkomt in welke kamer, dus registratie kan gewoon op dat niveau gedaan worden, even goed als dat reguliere ISP's dat doen op basis van de modem ;)

Oslik blyat! Oslik!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:38
dion_b schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:52:
[...]

offtopic:
Uiteraard. Maar je weet welk switchpoort uitkomt in welke kamer, dus registratie kan gewoon op dat niveau gedaan worden, even goed als dat reguliere ISP's dat doen op basis van de modem ;)
offtopic:
Ik kan je vertellen dat dat niet altijd zeker is :), verder is het zo dat wij naast Duwo een aparte administratie moeten bijhouden en daarom dat registreren voor elk apparaat verplicht is als je geen router gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Late reactie maar mijn dochter geeft aan dat het niet goed werkt. Als ze alleen met haar laptop werkt geen probleem maar zodra ze met haar mobiel connectie maakt met WiFi stopt internet verbinding en kan ze alleen met haar toestel. Als ze dan weer op haar laptop WiFi uit en aanzet doet wifi het weer op haar laptop en krijgt ze bijvoorbeeld een klokje te zien op haar smartphone bij watchapp berichten.

Ze had nog niets gemeld omdat ze dacht dat dit normaal was 😞

Ik ga eerst nakijken of NAT actief is.

Mvg
Rob

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 09:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
NAT is gewoon aktief. Ik weet het even niet meer. Ik heb allemaal printscreens in een Word document van de instellingen E2500 gemaakt maar kan dit volgens mij niet uploaden op de site :-(

• FoxLenny
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:52:
NAT is gewoon aktief. Ik weet het even niet meer. Ik heb allemaal printscreens in een Word document van de instellingen E2500 gemaakt maar kan dit volgens mij niet uploaden op de site :-(
Je kan afbeeldingen uploaden op een site als imgur.com en ze dan hier linken ;)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Raar verhaal. Het feit dat het maar op één apparaat tegelijk werkt duidt er toch echt op dat er NIET genat wordt.

Controlevraag: wat voor IP wordt er toegewezen aan de telefoon/laptop? Als dat niet 192.168.x.y is, is de linksys toch verkeerd aangesloten vrees ik..

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:26

JT

VETAK y0

Zit de netwerkkabel uit de muur wel in de WAN poort van de router en niet de LAN poort? Verder is die software van Linksys eigenlijk helemaal niet nodig. Is gewoon om het consumenten zogenaamd makkelijker te maken maar je weet dan eigenlijk niet wat je doet. Mijn advies:
• Router helemaal resetten naar begin-instellingen
• (Als er niet standaard al een wachtwoord op het wifideel zit dan nog een wachtwoord instellen)
• Kabel uit de muur naar de WAN poort van de router
• Laptop aansluiten, registreren als je die pagina weer voor je neus krijgt. Niet na 5 minuten alweer iets anders aansluiten, misschien gaat het systeem daar wel van over de zeik. Een half uur zonder internet ofzo levert volgens mij geen doden op ;)
• Telefoon verbinden met wifi

Wacht het gewoon eens even af, vraag eventueel aan DUWO hoe lang het duurt na nieuwe registratie van een MAC adres. NAT moet aan staan en DHCP ook. DMZ vanaf blijven.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de configuratie door 1 van de forum lezer in een PB laten bekijken. Hij kan niets bijzonders vinden. NAT staat aan, DHCP staat ook aan. Ik ga het nog een keer goed bekijken :-( ik zal mijn eigen smartphone eens testen om te kijken of ik het probleem dan ook heb. Anders begin ik gewoon nog een keer opnieuw met een reset, enz.

Netwerkkabel loopt van aansluiting muur in WAN aansluiting op E2500 router. Het mag toch ook niet uitmaken dat zowel 2.5ghz als 5ghz op die router actief is?

In ieder geval bedankt door het meedenken tot dusver.

Mvg,
Rob

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 18:21 ]

Pagina: 1