Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Heb je Windows 10 al geinstalleerd gehad op je huidige systeem dmv de gratis upgrade? Nee, prima, in dat geval clone je SSDOUD naar SSDNIEUW en koppel je SSDOUD los. Vervolgens upgrade je SSDNIEUW naar Windows 10. Daarna installeer je SSDNIEUW clean met Windows 10.
Als laatste koppel je SSDOUD weer aan en kan je je bestanden overzetten en doen wat je wilt met SSDOUD.
Je kunt vanuit de draaiende Windows 7 namelijk helemaal geen Windows 10 installatie uitvoeren op een ander medium, AFAIK.
Indien niet:
1. volledige backup van SSDOUD (alle partities).
2. Restore op SSDNIEUW
3. upgrade naar WIN10 op SSDNIEUW.
4. Reset van Win10 installatie van SSDNIEUW (=schone installatie met behoud van key)
Seriously? Nope, not a bit...
Je was me net een paar seconden voor gezien de post tijden van onze posts hahaha.redfoxert schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:34:
Op je laatste vragen: Ja en Ja maar niet zoals je het omschrijft.
Heb je Windows 10 al geinstalleerd gehad op je huidige systeem dmv de gratis upgrade? Nee, prima, in dat geval clone je SSDOUD naar SSDNIEUW en koppel je SSDOUD los. Vervolgens upgrade je SSDNIEUW naar Windows 10. Daarna installeer je SSDNIEUW clean met Windows 10.
Als laatste koppel je SSDOUD weer aan en kan je je bestanden overzetten en doen wat je wilt met SSDOUD.
Je kunt vanuit de draaiende Windows 7 namelijk helemaal geen Windows 10 installatie uitvoeren op een ander medium, AFAIK.
Enyway, de spijker op zijn kop geslagen.
Heb hetzelfde gedaan met de laptop van mijn moeder. Backup van volledige HDD. HDD vervangen door BX100 250GB en upgrade naar Win10 gedaan.
Edit2: Met mijn PC hetzelfde gedaan (nadat ik Win10 TP volledig om zeep had geholpen d.m.v. een clone). Restore van Win7 disk (MX500 SSD 120GB) op BX100 250GB en upgrade gedaan. Works like a charm!!
[ Voor 17% gewijzigd door Xessive op 12-09-2015 21:40 . Reden: Aanvulling ]
1. Stomweg alle data van SSDOUD naar HDDEXTERN kopieren
2. ISO maken van SSDOUD naar HDDEXTERN
3. SSDNIEUW inbouwen
4. ISO herstellen op SSDNIEUW
5. SSDNIEUW als bootdrive instellen
6. SSDNIEUW upgraden naar W10, clean install
7. Belangrijke bestanden van SSDOUD naar SSDNIEUW
8. SSDOUD formatteren
9. SSDOUD als mirrorschijf instellen voor de gewenste mappen
Ik hoop het zo goed te begrijpen. Ik heb met twee dingen dan geen ervaring;
i. ISO's maken en restoren - is daar nog iets bijzonders mee aan de hand? Dat het SSD's betreft maakt niet uit?
ii. W10. Ik heb een legale W7 versie, maar écht al jaren en jaren, en geen idee waar ik de key heb. Ik begrijp dat het niet mogelijk is om een gratis W10 zonder W7 te gebruiken? Ik heb verder nog geen "voorwerk" gedaan voor W10, maar daar kom ik verder wel uit lijkt me.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Aanvulling:Obiter dictum schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:41:
Cheers voor de antwoorden! Even in mijn eigen woorden dezelfde stappen, zodat ik zeker weet dat ik het goed begrijp. Ik snap dat er misschien tactischere manieren zijn, maar dit lijkt me fail safe;
1. Stomweg alle data van SSDOUD naar HDDEXTERN kopieren
2. ISO maken van SSDOUD naar HDDEXTERN
Hier kan je het beste een (freeware) tool gebruiken om niet alleen de data maar ook alle partities en informatie) meenemt die de nieuwe HDD nodig heeft om op te starten met je huidige OS)
3. SSDNIEUW inbouwen
4. ISO herstellen op SSDNIEUW
5. SSDNIEUW als bootdrive instellen
Kijk even op welke sata poort je huidige SSD aangesloten is. Het beste zou zijn om de eerste SATA poort te gebruiken.
6. SSDNIEUW upgraden naar W10, clean install
Clean Install -> Reset functie binnen Win10
7. Belangrijke bestanden van SSDOUD naar SSDNIEUW
8. SSDOUD formatteren
9. SSDOUD als mirrorschijf instellen voor de gewenste mappen
Ik hoop het zo goed te begrijpen. Ik heb met twee dingen dan geen ervaring;
i. ISO's maken en restoren - is daar nog iets bijzonders mee aan de hand? Dat het SSD's betreft maakt niet uit?
ii. W10. Ik heb een legale W7 versie, maar écht al jaren en jaren, en geen idee waar ik de key heb. Ik begrijp dat het niet mogelijk is om een gratis W10 zonder W7 te gebruiken? Ik heb verder nog geen "voorwerk" gedaan voor W10, maar daar kom ik verder wel uit lijkt me.
Windows heeft je key ergens verstopt. Even zoeken op Windows key finder en je hebt tooltjes zat die je key boven water kunnen toeveren.
Upgrade naar Win 10 vraagt niet op je huidige key.
[ Voor 13% gewijzigd door Xessive op 12-09-2015 21:48 . Reden: Aanvulling ]
Waarom update je niet gewoon je windows 7 naar windows 10
Daarna maak je een clone van deze volledige install en je zet het op de nieuwe SSD. Klaar.
Als dat allemaal lukt, formateer je de oude SSD en gebruikt 'm voor whatever.
Heb nog 3 gig over op SSDOUDReepje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:52:
Ik probeer het te begrijpen, maar het duizeld me wat.
Daarna maak je een clone van deze volledige install en je zet het op de nieuwe SSD. Klaar.
Refoxert; bedankt voor de tip, duly noted!
Ik heb sowieso slechts 110 gig zichtbaar van de 128, dus mogelijk dat dat reeds gereserveerd is... En anders, nee, dat wist ik niet.Reepje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:59:
Ik heb geen glazen bol.
Een ssd heeft 20% vrije ruimte nodig om fatsoenlijk te werken, dat weet je?
Doet er ook niet heel veel toe in mijn situatie, ik heb nog ongeveer 20 gig nodig om volledig zorgenvrij te zijn over ruimte dus dan zit ik met een 250gig ssd royaal op 20%.
Afhankelijk waar zijn boot/primaire partitie op staat is het handiger om soms een volledige diskdupe te doen.Reepje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:52:
Ik probeer het te begrijpen, maar het duizeld me wat.
Bij mij ging de clone van Win10 naar SSD fout omdat de boot partitie op een HDD stond. Windows startte wel op maar ging vervolgens vanaf de HDD zijn bestanden laden.
Toen heb ik het dus op mijn bovengenoemde manier gedaan. En je hebt nog een backup van je Win7 installatie mocht alles fout lopen... was ik erg blij mee dat ik die toch gemaakt had

[ Voor 0% gewijzigd door Xessive op 12-09-2015 22:04 . Reden: typo ]
Die sleutel heb je nodig, ik heb 'm moeten ingeven toen ik Windows 10 downloadde bij Microsoft. Is weekje geleden.Xessive schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:46:
Windows heeft je key ergens verstopt. Even zoeken op Windows key finder en je hebt tooltjes zat die je key boven water kunnen toeveren.
Upgrade naar Win 10 vraagt niet op je huidige key.
Wat ik me afvraag: vroeger liet Windows zich niet goed verplaatsen van schijf, is dat met modernere versies beter? XP verslikte zich daar in ieder geval in (al kan dat ook wel met drivers van de controller te maken hebben).
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Dat windows 10 wordt werkelijk iedereen door zijn strot geduwd (met dat upgrade icoontje) en niemand heeft een key nodig. Behalve jij dus?Borromini schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:06:
[...]
Die sleutel heb je nodig, ik heb 'm moeten ingeven toen ik Windows 10 downloadde bij Microsoft. Is weekje geleden.
Dat zou zo maar kunnen. Ik heb in eerste instantie een TP (Technical Preview = beta) gedownload en deze geinstalleerd op HDD.Borromini schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:06:
[...]
Die sleutel heb je nodig, ik heb 'm moeten ingeven toen ik Windows 10 downloadde bij Microsoft. Is weekje geleden.
Wat ik me afvraag: vroeger liet Windows zich niet goed verplaatsen van schijf, is dat met modernere versies beter? XP verslikte zich daar in ieder geval in (al kan dat ook wel met drivers van de controller te maken hebben).
Mijn Win7 install stond op mijn M500 SSD.
Na het debacle met clonen van die Win10 installatie heb ik maar besloten om een upgrade van Win7 naar Win10 uit te voeren en een reset te doen naar 'fabrieksinstellingen'. Geen vraag gehad betreffende een key.
Zelfs met WinXP heb ik nog nooit geen problemen ervaren met het verplaatsen van en naar SDD / HDD.
Maar toen was de bootsector wat eenvoudiger dan dat het nu is.
De meeste problemen ontstaan als de boot/primaire partitie niet op de HDD/SDD staat waar ook je OS op staat.
[ Voor 0% gewijzigd door Xessive op 12-09-2015 22:36 . Reden: typo ]