• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik werd door iemand gevraagd met een windows laptop of ik helpen om een probleem op te lossen. Zijn laptop is van de een op de andere dag kapot gegaan.

Het is een oude dual core met windows 7.

Symptomen waren o.a. dat elke keer bij het opstarten werd gemeld dat windows niet juist was afgesloten. Dat klopte ook wel, omdat de laptop al vrij snel craste na het inloggen. Eenmaal in Windows aangekomen zag ik gelijk dat er iets vreemds aan de hand was. De graphics waren een eetje vaag met zo nu en dan artifacten, zoals blokjes op het scherm en een scrambled start knop. Ook werd er gezocht naar een stuurprogramma dat niet kon worden gevonden. Bij het testen met Firefox bleek de boel zeer instabiel en klapte de browser de uit of de laptop crashte helemaal.

Eerste test was Memtest 86+ en die gaf al binnen enkele seconden tienduizenden fouten aan. Dat ging maar door dus het was duidelijk dat er iets niet goed was.
Zoveel fouten kan op een kapot geheugen duiden of misschien een kapotte geheugencontroller of moederbord fout dacht ik.
Om te testen de reepjes er uit gehaald en per stuk getest. Toen bleek dat er ééntje kapot was en de rest gaf geen enkele fout in memtest86+.

Klus geklaard dacht ik. De laptop heeft nu iets minder RAM, maar zou het wel weer moeten doen.
Eenmaal in window leek alles ook goed te zijn. Geen vreemde artifacts of crashende programma's. Geen stuurprogramma's die gezocht worden, etc.

Maar bij het ophalen van de email liep de HDD wel enorm te ratelen. Dat vond ik verdacht en ik vermoede dat die misschien werd gebruikt om te swappen nu er nog maar 2gb geheugen in zat.
In de systeemmonitor bleek echter het RAM geheugen maar voor 50% in gebruik te zijn.
Bij 'broncontrole' heb ik gekeken en daar viel me toen het volgende op:

In het kader 'Geheugen' (onder Processor, Schijf, Netwerk) werd zo nu en dan een X harde fouten / seconde vermeld.

Is het geheugen dan toch kapot of zouden die harde fouten per seconde ook door iets anders kunnen worden veroorzaakt?
Memtest86+ geeft aan dat het geheugen goed is, maar in Windows worden er blijkbaar toch 'harde geheugenfouten' opgemerkt.

Verwijderd

Dat is een mooi verhaal, vertel eens, over welke laptop hebben wij het hier eigenlijk?
Heb je de hdd ook getest?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 21:39 ]

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Die harde geheugen fouten houden in dat windows data in plaats van in RAM op de HDD/SSD plaatst.

Doe eens een HDD test om te zien of die ook niet defect is. Die 2.5" HDD's hebben niet het eeuwige leven. In ieder geval flink korter dan een normale HDD (persoonlijke ervaring).

Seriously? Nope, not a bit...

• HyperH
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:38:
Dat is een mooi verhaal, vertel eens, over welke laptop hebben wij het hier eigenlijk?
Heb je de hdd ook getest?
Het is niet mijn laptop, dus het model heb ik zo even niet paraat. Volgens mij was het een asus met een Intel Duo processor en 3gb ram.
Een eenvoudige laptop van ca 4 jaar oud schat ik.

De HDD heb ik niet getest, maar ik heb wel de SMART data uitgelezen. Kan dat eventueel nog wel even plaatsen morgen.
Xessive schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:43:
Die harde geheugen fouten houden in dat windows data in plaats van in RAM op de HDD/SSD plaatst.

Doe eens een HDD test om te zien of die ook niet defect is. Die 2.5" HDD's hebben niet het eeuwige leven. In ieder geval flink korter dan een normale HDD (persoonlijke ervaring).
Dit vind ik een interessante opmerking. Ik dacht namelijk dat het om het RAM ging, omdat er 'geheugen' stond en de HDD een eigen venster had in dat overzichtje.

Uiteraard begrijp ik dat een 2,5" HDD niet het eeuwige leven heeft, maar aangezien ik eerder al een kapot geheugen-reepje had gevonden vermoede ik dat dit ook wel RAM gerelateerd zou zijn. De SMART informatie van de HDD gaf namelijk ook niets opvallends aan.

De 'harde geheugen fouten' komen dus voort uit het verplaatsen van data uit het RAM naar de HDD.
Waarom doet Windows dit?
Is dit wanneer Windows gaat swappen? Dat zou op zich kunnen wanneer er een tekort aan RAM is, maar hier was 'slechts 50% bezet, dus nog voldoende capaciteit om alles in RAM te doen.
Een andere reden dan swappen kan ik zo snel ook niet bedenken, omdat de performance daarvoor natuurlijk niet zo goed is.
Of zit ik op het verkeerde spoor en heeft het helemaal niets met ram te maken en is het gewoon data op de HDD die moet worden opgeslagen zoals bestanden etc.
Zou dat in de SMART dan ook niet als read errors moeten worden opgemerkt?

RAM + HDD problemen zou misschien ook een indicator kunnen zijn dat er iets anders kapot is op het moederbord misschien.

Hoe kan ik de HDD uitsluiten als boosdoener? Is dat te testen met software of moet ik onderdelen gaan uitwisselen?

Verwijderd

HyperH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:25:

De 'harde geheugen fouten' komen dus voort uit het verplaatsen van data uit het RAM naar de HDD.
Waarom doet Windows dit?
Is dit wanneer Windows gaat swappen?
Leest: https://www.windows-helpdesk.nl/ram-intern-geheugen-windows/
Hoe kan ik de HDD uitsluiten als boosdoener? Is dat te testen met software of moet ik onderdelen gaan uitwisselen?
HDTune downloaden.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

HyperH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:25:

Waarom doet Windows dit?
Is dit wanneer Windows gaat swappen? Dat zou op zich kunnen wanneer er een tekort aan RAM is, maar hier was 'slechts 50% bezet, dus nog voldoende capaciteit om alles in RAM te doen.
Een andere reden dan swappen kan ik zo snel ook niet bedenken, omdat de performance daarvoor natuurlijk niet zo goed is.
Een harde fout betekend gewoon dat de data niet in het werkgeheugen staat, maar op de hdd (of sdd) - en dat windows dus even tijd kwijt is om alsnog de juiste data op te halen van die hdd.
Zie Wikipedia: Page fault

Windows *kan* inderdaad werkgeheugen op de harde schijf zetten als er te weinig werkgeheugen voor handen is - en dat resulteert dan inderdaad in een harde fout als dat geheugen weer opgevraag word.

Maar, dat is niet het enige. Het komt nogal eens voor dat bestanden aangesproken worden met memory-mapped IO. Dat wil zeggen dat een stukje van het virtuele werkgeheugen als een soort portal naar een bestand op de schijf gezien word. Dus een programma kan dan gewoon 'doen alsof' de data gewoon in het geheugen staat, maar windows haalt het dan vanuit het bestand op precies vlak voordat het nodig is. Dat kan in sommige gevallen wat overhead besparen.

Typisch voorbeeld is de manier waarop executables ingeladen worden - of de windows update databases. Die harde fouten zie je dus ook gewoon in systemen met érg veel ram geheugen - niks bijzonders.

Of je HDD erg veel lawaai maakt is nogal subjectief. Is dat omdat jij een duidelijk verschil hebt gemerkt in die zin dat het veranderd is in de tijd, of vind je het gewoon veel voor een gemiddelde schijf? Over het checken van smart data loopt hier nog wel ergens een topic Check je SMART - maar verkijk je niet op de getalletjes zelf, die moeten vaak 'geinterpreteerd worden' . Wel kan je zien of er daadwerkelijk gevallen zijn geweest waar de schijf een bepaald stuk data uiteindelijk na x-keer proberen niet heeft kunnen lezen - maar dat geeft dan ook vaak andere problemen/niet reagerend systeem of andere foutmeldingen.

Tenzij je vriend zelf iets raars heeft opgemerkt zou ik niet heel veel zorgen hebben. Maar: backups zijn altijd wel een goed idee.

Klein dingetje nog: gezien het ram wel borked was, kan je er vanuit gaan dat sommige data op de schijf dat ook is (omdat die data al stuk is gegaan terwijl het nog in het ram stond en dus ook kapot op de schijf is gekomen). Dus voordat je een eventuele oude backup overschrijft met een nieuwe - toch even controleren of alle belangrijke bestanden nog goed werken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:36
GemengdeDrop schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:56:
[...]
Klein dingetje nog: gezien het ram wel borked was, kan je er vanuit gaan dat sommige data op de schijf dat ook is (omdat die data al stuk is gegaan terwijl het nog in het ram stond en dus ook kapot op de schijf is gekomen). Dus voordat je een eventuele oude backup overschrijft met een nieuwe - toch even controleren of alle belangrijke bestanden nog goed werken.
Als de Smarttest er goed uitkomt, zou ik Windows opnieuw installeren. Zoals hierboven vermeld kan de data, dus ook Windows stuk zijn door het kapotte geheugen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:19
HyperH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:13:
Bij 'broncontrole' heb ik gekeken en daar viel me toen het volgende op:

In het kader 'Geheugen' (onder Processor, Schijf, Netwerk) werd zo nu en dan een X harde fouten / seconde vermeld.
Als het goed is kun je dit ook uitgesplitst per proces zien, handig om eventuele overbodige processen/services te killen.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Net als alle andere workarounds processor en een reepje geheugen laten draaien zo min mogelijk aansluiten.
En dan weer stap voor stap alles aansuiten.
Als je zeker weet dat het geheugen de boosdoener is koop nieuw geheugen of leen geheugen van iemand anders (moet wel het type geheugen zijn wat in de specsheet staat van het type moederbord)
Website fabrikant kijken.
Is alles wel schoon zit er geen stof tussen de propellers in en dergelijke?
Dan software raadplegen hoe warm word alles?

[ Voor 4% gewijzigd door rjmno1 op 13-09-2015 17:52 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:19
rjmno1 schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:51:
Net als alle andere workarounds processor en een reepje geheugen laten draaien zo min mogelijk aansluiten.
Als je zeker weet dat het geheugen de boosdoener is koop nieuw geheugen of leen geheugen van iemand anders (moet wel het type geheugen zijn wat in de specsheet staat van het type moederbord)
Onzin. Er is geen aanleiding om een hardwarematig defect te vermoeden. Lees deze uitstekende post eens:

GemengdeDrop in "Harde geheugenfouten in Windows"

Verwijderd

rjmno1 schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:51:
Heb jij de OP goed gelezen? De rest van de thread ook?
Het gaat hier over een laptop........

• HyperH
GemengdeDrop schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:56:
[...]

Een harde fout betekend gewoon dat de data niet in het werkgeheugen staat, maar op de hdd (of sdd) - en dat windows dus even tijd kwijt is om alsnog de juiste data op te halen van die hdd.
Zie Wikipedia: Page fault
Bedankt voor de goede uitleg! Het genoemde artikel met de aanvullende uitleg hebben het heel duidelijk gemaakt.

Ik gebruik eigenlijk nooit windows en toen ik deze laptop in handen kreeg bleek al snel dat er een geheugen-reepje kapot was.
Na dat te hebben opgelost bleken er bij een verdere inspectie in windows dus die harde geheugenfouten op te treden. Toen jumpte ik al snel tot de conclusie dat er nog steeds een geheugen gerelateerd probleem was.
Dit bleek ontereacht. Harde geheugenfouten zijn een normaal fenomeen in windows en andere besturingsystemen.

De laptop werkt nu weer goed schijnt. Het was slechts één kapot reepje RAM.
Allen bedankt voor de goede adviezen!
Pagina: 1