• Yourta
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36
Hallo Tweakers,

Sinds twee maandjes heb ik een pc voor gamen aangeschaft, hierbij heb ik de videokaart van iemand anders overgenomen (met 2 jaar garantie). Helaas ontstaan er sinds korte tijd (denk ik) artifacts:
GTA V:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GpZtXXW.jpg

Arma 3:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jY3dsHF.jpg

Maar dit gebeurd ook bij games zoals ESO of COD BO II, voornamelijk dat de lucht enorm vaag wordt zoals bij Arma 3. Nu denk ik dus dat dat artifacts zijn voor hoever ik iets hierop kon vinden. Maar het zou natuurlijk ook nog iets anders kunnen zijn, hieronder mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 € 178,95€ 178,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 81,95€ 81,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC€ 0,-€ 0,-
1Seagate ST500LM021, 500GB€ 54,90€ 54,90
1NZXT S340 Zwart€ 63,95€ 63,95
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 28,63€ 28,63
2Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 22,51€ 45,02
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon WPM700 Bronze€ 60,95€ 60,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.135,42

Nu is mijn vraag, zijn dit artifacts, ligt dit aan mijn GPU en zo ja, zou ik dan gewoon recht hebben op garantie? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderd

Jup, dit zijn artifacts, ligt aan de videokaart. Als je nog garantie hebt, kom je zeker in aanmerking. Dit is meestal videogeheugen wat kapot begint te gaan. Zo snel mogelijk voor garantie opsturen, dit word alleen maar erger.
Hij is zeker defectie :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 17:52 ]

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-01 19:54

NoFearCreations

3DPrint the world!

Controleer de temps eerst even, en probeer van drivers te wisselen. AMD heeft ook beta drivers, die soms problemen oplossen.

---RAWE CEEK!!!---

• Yourta
Okee dat ga ik dan eerst even proberen, temp wordt max 67 graden met gamen op het moment. Ik zal is die drivers proberen. @Xeonfan ik zie de typo nu pas :') .

Verwijderd

NoFearCreations schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:54:
Controleer de temps eerst even, en probeer van drivers te wisselen. AMD heeft ook beta drivers, die soms problemen oplossen.
Daar is het nu vrees ik te laat voor, en ik heb nog nooit gehoord dat een amd beta driver problemen oplost, alleen veroorzaakt.
Wel het proberen waard, daar niet van.

Mwa 70 graden is niet een temperatuur om je druk over te maken. Is wel een vrij goede temperatuur.
De amd kaarten hebben helaas vaker last van videogeheugen wat kapot gaat.
Probeer eerst even met drivers te spelen, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Verwijderen met ddu, vervolgens weer even opnieuw installeren, en een aantal verschillende driver versies proberen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 17:59 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10

MsG

Forumzwerver

Heeft GTA alleen de artifacts zoals op de screenshot? Dat specifieke gebied heb ik ook zo raar gehad met een bepaalde driver, waardoor je iets juist aan of uit moest zetten.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_JvWNoXVjvI"]YouTube: Grand Theft Auto V - MSAA Artifacts error FIX[/video]

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 12-09-2015 17:58 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-01 19:54

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dit soort problemen kunner prima veroorzaakt worden door drivers.
Yourta schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:56:
Okee dat ga ik dan eerst even proberen, temp wordt max 67 graden met gamen op het moment. Ik zal is die drivers proberen. @Xeonfan ik zie de typo nu pas :') .
Heb je ook de drivers van je vorige videokaart volledig verwijderd, voordat je de nieuwe kaart hebt geinstalleerd?

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Ik bedoelde gewoon dat je beter weg kan bijven bij de amd beta drivers. Die zorgen juist vaak voor problemen. Probeer gewoon de niet beta drivers. Ze zijn niet voor niets beta.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 18:06 ]

• Yourta
Ik heb net eens geüpdatet naar andere drivers, ik zal is kijken of ik veranderingen krijg.
@NoFearCreations ik heb hiervoor nooit een andere videokaart op mijn systeem gehad, dus dat was niet het geval.
@MsG ik heb inderdaad gemerkt als ik de settings aanpas dat die tijdelijk verdwijnen, bedankt voor de vid! Helaas heb ik ook daar last van de vage lucht en af en toe van dit soort rare pixels:
Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b332/XxLunarxX/artifacting.jpg

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Mijn eerste advies is om de videokaart om te ruilen of je geld terug te vragen. Ik heb ook een R9280x en heb ook last van artifacten, net zoals velen op het internet.

Mijn tweede advies voor als je de kaart wil houden. Deïnstalleer met DDU alle videokaart drivers en verwijder handmatig alle AMD/ATI mapjes, installeer dan de videokaart drivers opnieuw, maar ga NIET de overclock tabs in. Installeer dan MSI afterburner en maak een eigen fan profiel van zo'n 10% meer dan de standaard en zet de memory en core clocks zo'n 25Mhz naar beneden, bij mij gaat hij dan van 1020/1500 naar 975/1475. Je kan meerdere profielen maken om te testen en de beste laten laden bij het opstarten en anders met een shortcut aanzetten.

Met deze 'oplossing' ben ik nu aan het testen of de artifacten echt weg blijven, maar dit gedonder zou je met een videokaart uiteraard nooit mogen hebben. Je wil gewoon je games spelen en niet in 'angst' leven dat er ieder moment een artifacten festijn op je scherm tevoorschijn kan komen. Vandaar mijn advies, ga voor een andere videokaart.

[ Voor 8% gewijzigd door SN4K3 op 12-09-2015 21:55 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je klok naar beneden gooien kan ook wel eens helpen ;) zet die al eens op 1050MHz in de plaats van de standaard overclock van 1100

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Als je nog garantie hebt, moet je dat niet willen. Gewoon terugsturen, het moet gewoon goed werken.
Als je het naar beneden klokt, kan je er ook vanuit gaan dat het in de tijd weer gebeurt, en dan kan je doorgaan tot je klok op 0 staat.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:35:
Als je nog garantie hebt, moet je dat niet willen. Gewoon terugsturen, het moet gewoon goed werken.
Als je het naar beneden klokt, kan je er ook vanuit gaan dat het in de tijd weer gebeurt, en dan kan je doorgaan tot je klok op 0 staat.
Hoeft niet altijd. Het grootste probleem met kaarten als deze is de factory overclock. Er word gewoon een hogere clock dan een stock 280x op een hele rits kaarten gegooid en op de markt gezet.
Maar met overclocken is de ene kaart de andere niet, zat kaarten die het wel kunnen, maar ook heel veel die die hogere clocks niet aankunnen en problemen geven.

De 280x is al een rebrand kaart die al hoger geklokt was, probleem is dus dat je een overgeklokte overgeklokte videokaart krijgt. Heel vaak verdwijnen de problemen met 'underclocken' naar de stock snelheden van een 280x, en hoef je niet iedere maand ofzo weer 50Mhz vanaf te halen.

• Yourta
Ik zal het is proberen om er wat Mhz vanaf te halen (dit is te doen via MSI Afterburner gok ik)? Maar mocht het toch vaker ontstaan dan ga ik mijn recht op garantie halen. Want ik heb inderdaad geen zin om te gamen met 'angst' voor artifacts. En dat underclocken, heeft dat invloed op mijn garantie?

Verwijderd

Via afterburner kan je dat doen inderdaad.
Heeft geen invloed op de garantie.
Pas dan wel op, dat je in de garantietermijn blijf, zou lullig zijn als je te laat bent met terugsturen, omdat het even ok is met een underclock.

• Yourta
Heb mijn videokaart na een week terug gekregen van Alternate, met de melding dat er niks mis mee was. Ik heb een weekje een GTX 970 geleend van een vriend, en daarmee heb ik niks ondervonden. Ik ga het van de week weer is proberen met mijn R280X, mocht ik nog steeds artifacts krijgen, hoe ga ik mijn gelijk hier dan in krijgen?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Yourta schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:43:
Heb mijn videokaart na een week terug gekregen van Alternate, met de melding dat er niks mis mee was. Ik heb een weekje een GTX 970 geleend van een vriend, en daarmee heb ik niks ondervonden. Ik ga het van de week weer is proberen met mijn R280X, mocht ik nog steeds artifacts krijgen, hoe ga ik mijn gelijk hier dan in krijgen?
Je kaart in PC van je vriend geprobeerd?

• Yourta
Nee dat zou ik inderdaad ook nog even moeten proberen!

• SN4K3
Ik weet niet hoe Alternate dat test, maar vermeld er anders heel goed bij dat het bij normaal gebruik gebeurt zoals een beetje game spelen. Maak er desnoods een video van met je telefoon als het weer gebeurt en voeg de afbeeldingen ook toe. Laat ze anders even R9 280x Googlen, daar staat het vol met dit probleem.

Zet anders de clocks op 925/1425 en laad deze clocks bij startup, daar heb ik het mee gefixt, maar nogmaals je zou gewoon recht moeten hebben op een vervanging/geld terug.

[ Voor 21% gewijzigd door SN4K3 op 01-10-2015 13:46 ]

• Yourta
Bij mijn eerste mail had ik dezelfde afbeeldingen toegevoegd als bij de begin post, daarop werd gezegd dat ze zo niet in een keer konden zien wat het probleem was. Vervolgens hebben ze de videokaart met BF4 en Furmark gestest. Ik ga Alternate mailen, en zal tot die tijd de clocks zo instellen, bedankt! Maar ik zou inderdaad gewoon mijn geld/vervanging willen.

• SN4K3
Ze konden in de afbeeldingen niet zien wat het probleem was? Ze hebben nog nooit van artifacten gehoord en weten niet wat de oorzaak daarvan is? De clocks aanpassen is een tijdelijke oplossing, maar je hebt een product gekocht met andere specificaties. Als het product niet werkt zoals het hoort dan heb je simpelweg recht op geld terug of een vervangend product.

• Yourta
Dat is inderdaad wel hoe het zou moeten, ik ga het van de week nog wel is een keer proberen in een vriend zijn pc. Zodat ik 100% zeker weet dat het de videokaart is, hier de reactie van Alternate:
Geachte heer,

Bedankt voor uw bericht en vervelend om te horen dat u problemen met uw videokaart heeft. Wij hebben hem destijds echter uitgebreid getest met zowel benchmark programma's als met spellen en wij hebben geen afwijkingen geconstateerd. Mogelijk dat het ergens anders aan zou kunnen liggen. U kunt de kaart uiteraard nogmaals aan ons retourneren zodat wij deze kunnen testen, echter zou het dan kunnen dat we dezelfde uitkomst krijgen.

U zou uw systeem eventueel compleet kunnen inleveren bij ons. Echter zien wij geen compleet systeem in ons systeem terugkomen onder uw klantnummer. Dit zou betekenen dat er extra kosten bijkomen. De standaard onderzoekskosten van 25 Euro en 13,50 per kwartier aan arbeidskosten. Daarnaast komt het systeem dan in de wachtrij van de technische dienst terecht. Die bedraagt momenteel anderhalf tot twee weken voor er aan begonnen wordt.

Met vriendelijke groet,

Verwijderd

Dit komt gewoon door de videokaart. Er is geen enkel ander component wat zulke problemen kan veroorzaken. Dat ze hem uitgebreid hebben getest, geloof ik dus niets van.
Voor 25 euro en 54!!!! 8)7 euro per uur wil ik er ook wel even naar kijken... Dat is niet normaal.
Alternate is helaas slecht wat dit betreft. Maar gewoon op je strepen gaan staan. De kaart is niet goed, en je hebt zonder bijbetaling recht op een ander, die wel goed is. Klaar.
Het gaat denk ik wel een moeilijke strijd worden.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Yourta schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:28:
Dat is inderdaad wel hoe het zou moeten, ik ga het van de week nog wel is een keer proberen in een vriend zijn pc. Zodat ik 100% zeker weet dat het de videokaart is, hier de reactie van Alternate:
Geachte heer,

Bedankt voor uw bericht en vervelend om te horen dat u problemen met uw videokaart heeft. Wij hebben hem destijds echter uitgebreid getest met zowel benchmark programma's als met spellen en wij hebben geen afwijkingen geconstateerd. Mogelijk dat het ergens anders aan zou kunnen liggen. U kunt de kaart uiteraard nogmaals aan ons retourneren zodat wij deze kunnen testen, echter zou het dan kunnen dat we dezelfde uitkomst krijgen.

U zou uw systeem eventueel compleet kunnen inleveren bij ons. Echter zien wij geen compleet systeem in ons systeem terugkomen onder uw klantnummer. Dit zou betekenen dat er extra kosten bijkomen. De standaard onderzoekskosten van 25 Euro en 13,50 per kwartier aan arbeidskosten. Daarnaast komt het systeem dan in de wachtrij van de technische dienst terecht. Die bedraagt momenteel anderhalf tot twee weken voor er aan begonnen wordt.

Met vriendelijke groet,
Hazo ja die testen dat met een open kast (als het al een kast is), dus die kaart krijgt genoeg lucht waardoor je dat probleem niet hebt. Eenmaal terug in een kasqt krijgt ie verse lucht te kort en gaat ie problemen geven.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SN4K3
Laat ze anders ook even weten dat het systeem zonder de videokaart wel werkt en (test het even) dat er zonder videokaart in-game geen artifacten te zien zijn. Of dat de videokaart met de door jouw ingestelde lagere clocks wel naar behoren werkt, maar dat de videokaart met de fabrieks clocks niet werkt en dat je daar niet voor betaald hebt.

Ik snap überhaupt niet waar zij denken dat de artifacten dan vandaan komen (als ze dat al toegeven), van een brakke HDD of wat? Artifacten zijn naar mijn weten een effect wat veroorzaakt word door een defecte/onstabiele videokaart, en dat is algemeen bekend dus dan mogen de 'experts' van Alternate ook wel even normaal meedenken. Vraag ook waar zij denken dat het aan ligt, dan kun je ze nog tegemoet komen. Misschien een Memtest draaien om RAM problemen uit te sluiten o.i.d.

[ Voor 41% gewijzigd door SN4K3 op 03-10-2015 22:13 ]

• Yourta
SN4K3 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:48:
Laat ze anders ook even weten dat het systeem zonder de videokaart wel werkt en (test het even) dat er zonder videokaart in-game geen artifacten te zien zijn. Of dat de videokaart met de door jouw ingestelde lagere clocks wel naar behoren werkt, maar dat de videokaart met de fabrieks clocks niet werkt en dat je daar niet voor betaald hebt.

Ik snap überhaupt niet waar zij denken dat de artifacten dan vandaan komen (als ze dat al toegeven), van een brakke HDD of wat? Artifacten zijn naar mijn weten een effect wat veroorzaakt word door een defecte/onstabiele videokaart, en dat is algemeen bekend dus dan mogen de 'experts' van Alternate ook wel even normaal meedenken. Vraag ook waar zij denken dat het aan ligt, dan kun je ze nog tegemoet komen. Misschien een Memtest draaien om RAM problemen uit te sluiten o.i.d.
Ik heb reactie terug gekregen van Alternate, en ze reageerden beter dan verwacht. Er is gevraagd of ik een betere omschrijving kon geven, bij welke games het gebeurd en foto's en filmpjes. Dus daar ga ik wat van verzamelen, hopend dat ze hierna toegeven. Zal het hier op de hoogte houden, heel erg bedankt voor jullie hulp tot nu toe _/-\o_ ! Die Memtest zou ik inderdaad nog erbij kunnen draaien om het uit te sluiten.
Pagina: 1