Bootable USB Ubuntu installatie op Samsung Series 9 laptop

Pagina: 1
Acties:

• kinderpindakaas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik wil op mijn Samsung Series 9 laptop dual boot (windows 8.1 en Ubuntu) gaan draaien.
Er staat een unallocated gedeelte klaar voor de installatie.
Bootable USB stick is aangemaakt.
Maar ik krijg met geen mogelijkheid de USB stick in mijn bootmenu te zien.

Wat ik al heb geprobeerd:
- secure boot uit
- fast boot uit
- secure boot op UEFI and CMS OS
- 2 verschillende usb sticks (8GB en 2GB)
- zowel USB 2 als 3 port
- de SSD uit het bootpriority lijstje verwijderd, maar dan boot hij helemaal niet.
- drivers geupdate via SW update
- bios update nog niet gedaan, maar was dacht ik al de nieuwste

Behoorlijk lastig klusje dit.
Iemand nog suggesties hoe ik Ubuntu installatie zou kunnen triggeren?

• Keuvie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:00
Hoe heb je de ISO op de USB-stick gezet? Boot de USB-stick bij andere computers wel?

[ Voor 33% gewijzigd door Keuvie op 12-09-2015 21:59 ]

• kinderpindakaas
Ok inmiddels is het gelukt, sowieso een nieuwere bios update beschikbaar onder US modelnummer.
De stick boot dit keer gelukkig wel

Inmiddels heb ik Ubuntu "install alongside windows" optie aangegeven.
Hij heeft alle beschikbare unallocated ruimte benut met een swap gedeelte en een opslag gedeelte.

Klopt het dat windows diskmanager met die 2 partities geen raad weet alsin bij beide zegt hij 100% free.
Wat ik ook wel handig vind is dat ik mijn windows partities nu ook in Ubuntu zie.

Voor nu is het even belangrijk of Ubuntu nu van de C: partitie zit te snoepen of toch is geinstalleerd op de nieuw aangemaakte partitie.
Waarschijnlijk herkent windows disk manager de bestandsindeling niet en zegt het daarom dat hij 100% free is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Windows kan inderdaad niets doen met die partities. Windows herkend enkel partities die geformateerd zijn in FAT of NTFS. Alle andere bestandssystemen zijn onbekend. Je zou als je echt wil wel op zoek kunnen gaan naar een driver om je Ubuntu partitie ook in Windows te benaderen, maar op de nodige drivers word zelden enige garantie op betrouwbaarheid gegeven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderpindakaas
Windows partities in Ubuntu werkt inmiddels wel stabiel? Of beter beperken tot read-only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat is tegenwoordig helemaal stabiel al heb ik nog geen ervaring met disks die door Windows 10 zijn geformatteerd. Ik heb nog geen klachten gezien dus het zal wel werken.

PS. Let een beetje op met Windows en onbekende partities (bv Linux). Als je toch probeert zo'n partitie te openen dan biedt Windows heel lief aan om de onbekende partitie even voor je te formatteren. Ik heb wel eens per ongeluk op "Ok" gedrukt... :(

[ Voor 42% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-09-2015 14:50 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prlwytzkowsky
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 09:35
Total Commander van Christian Ghisler installeren, dan een plugin "DiskInternals Reader" toevoegen aan TC en je kunt via de netwerkoptie die plugin starten. De plugin kan wel alleen lezen, niet schrijven maar wel handig als je een file van Linux naar Windows wilt halen. In Linux heb je niks nodig, dat leest NTFS zo uit de doos...

De plugin staat hier: http://www.diskinternals..../DiskInternals_reader.zip
Alsl je de zip opent met TC zal die meteen vragen of je de plugin wilt toevoegen

[ Voor 23% gewijzigd door Prlwytzkowsky op 13-09-2015 16:36 . Reden: Link naar plugin toegevoegd en naam van de plugin gecorrigeerd ]

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Gebruik rufus om je usb stick te maken met ubuntu.

en lees deze even.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2170811
zie je met F2 dus de usb stick niet, dan moet je een andere usb stick gebruiken.

Zoiets had ik onlangs met een Dell pc.
Ander usb stick en draaien.

ehhh.. noppes

Pagina: 1