Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Hallo,

ik draai een ESXi 6.0 standalone server i.c.m. een vSphere Client voor beheer.
De harddisk in de ESXi server ga ik vervangen door een SSD, en vantevoren ga ik de guest vm's exporteren naar OVF bestanden.
Wanneer ik deze OVF bestanden terug ga importeren naar de SSD, loop ik dan tegen problemen aan vanwege nieuwe hardware (en daardoor de licenties van de OS-sen niet meer geldig zijn) ?
Ik kan op internet niet echt een antwoord vinden op deze situatie.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

de disk vervangen van het host OS speelt geen rol aangezien de VMDK's ook van fysieke disk naar disk zijn te moven zonder dezelfde trigger.

Activatieprompts krijg je als er processor-specifieke shizzle voorkomt, of als je funky configuraties gebruikt met RDM/passthrough en je verandert je Host hardware.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• EverLast2002
alt-92 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:19:
de disk vervangen van het host OS speelt geen rol aangezien de VMDK's ook van fysieke disk naar disk zijn te moven zonder dezelfde trigger.

Activatieprompts krijg je als er processor-specifieke shizzle voorkomt, of als je funky configuraties gebruikt met RDM/passthrough en je verandert je Host hardware.
Bedankt voor je feedback.
Ik lees op diverse Microsoft faq pagina's dit over het opnieuw moeten activeren van Windows 7:
"U hebt een belangrijke hardwarewijziging in uw computer aangebracht, bijvoorbeeld een upgrade van de harde schijf en het geheugen."

Ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel wat de uitkomst gaat zijn.

- En heeft de VMware melding "I copied it / I moved it" hier ook mee te maken, wanneer je een OVF importeert ? Welke van de twee is dan het beste om te kiezen ?

-edit: Klopt het dat de losse snapshot bestanden worden samengevoegd tot 1 .vmdk bestand wanneer je exporteert en importeert ?

[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 13-09-2015 15:05 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Heb je de mogelijkheid om de SSD naast de huidige HDD te plaatsen? Dan scheelt je dat een hoop tijd en moeite. In de datastore browser zit een "move to..." knopje.

while (! ( succeed = try ()));

• EverLast2002
hans_lenze schreef op zondag 13 september 2015 @ 16:45:
Heb je de mogelijkheid om de SSD naast de huidige HDD te plaatsen? Dan scheelt je dat een hoop tijd en moeite. In de datastore browser zit een "move to..." knopje.
Waarschijnlijk kan ik de SSD (een mSATA) naast de bestaande disk aansluiten. Ik had die "move to" optie ook al gezien, inderdaad bespaart dat een hoop tijd en moeite.
Thanks voor de tip !
Ik had ook nog het plan om ESXi vanaf USB stick te laten draaien, en alle VM's vanaf harddisk + SSD.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

EverLast2002 schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:04:
[...]

Bedankt voor je feedback.
Ik lees op diverse Microsoft faq pagina's dit over het opnieuw moeten activeren van Windows 7:
"U hebt een belangrijke hardwarewijziging in uw computer aangebracht, bijvoorbeeld een upgrade van de harde schijf en het geheugen."
Dat gaat er vanuit dat je op een fysieke disk zit met een eigen diskID. Die diskID hangt in dit geval aan de VMDK ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom eerst weer naar OVF ? Gewoon de vmdk en overige files veilig stellen. Niet moeilijker maken als nodig. En nee het is een vm dus hardware verandert niet, dus geen heractivatie.

• drexciya
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2019
KillerAce_NL schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:13:
Waarom eerst weer naar OVF ? Gewoon de vmdk en overige files veilig stellen. Niet moeilijker maken als nodig. En nee het is een vm dus hardware verandert niet, dus geen heractivatie.
Inderdaad; domweg de directories met de VM bestanden veiligstellen en dan, achteraf, kun je ze weer importeren/registreren.

De reden dat de hardware niet verandert, is omdat je virtuele hardware naar de VM presenteert en die verandert niet, ook al heb je aan de achterkant een compleet andere manier om storage te benaderen ingezet.

• drexciya
EverLast2002 schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:04:
[...]
- En heeft de VMware melding "I copied it / I moved it" hier ook mee te maken, wanneer je een OVF importeert ? Welke van de twee is dan het beste om te kiezen ?

-edit: Klopt het dat de losse snapshot bestanden worden samengevoegd tot 1 .vmdk bestand wanneer je exporteert en importeert ?
I copied it versus I moved it heeft te maken met het MAC adres van de netwerkkaart in je VM. Als je zegt I moved it, dan wordt het MAC adres niet gewijzigd (en dat wil je in deze situatie ook). Als je zegt I copied it, genereert ESXi Server een nieuw MAC adres en dat is handig als je een VM kloont.

Snapshots samenvoegen zou ik niet direct weten (die hoor je in de praktijk zo snel mogelijk na je actie weer weg te halen tenslotte), het is wel zo dat je niet een VM met snapshots als OVF/OVA kunt exporteren (wordt niet in OVF/OVA formaat ondersteund), dus ergens is dit gedrag wel logisch.

• EverLast2002
drexciya schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:17:
[...]

I copied it versus I moved it heeft te maken met het MAC adres van de netwerkkaart in je VM. Als je zegt I moved it, dan wordt het MAC adres niet gewijzigd (en dat wil je in deze situatie ook). Als je zegt I copied it, genereert ESXi Server een nieuw MAC adres en dat is handig als je een VM kloont.

Snapshots samenvoegen zou ik niet direct weten (die hoor je in de praktijk zo snel mogelijk na je actie weer weg te halen tenslotte), het is wel zo dat je niet een VM met snapshots als OVF/OVA kunt exporteren (wordt niet in OVF/OVA formaat ondersteund), dus ergens is dit gedrag wel logisch.
Bedankt voor deze zeer bruikbare tip ! d:)b
Nooit geweten dat het gekoppeld zat aan een MAC adres.
Ik heb weleens problemen gehad met MAC/IP adressen nadat ik een Linux vm had gekloond en daarna importeerde. Dan was eth0 spontaan verdwenen !

En die samenvoeging van snapshots.......ik had alvast een test gedaan en met terugzetten waren de snapshots verdwenen en was het 1 bestand geworden.

• drexciya
EverLast2002 schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:36:
[...]

Bedankt voor deze zeer bruikbare tip ! d:)b
Nooit geweten dat het gekoppeld zat aan een MAC adres.
Ik heb weleens problemen gehad met MAC/IP adressen nadat ik een Linux vm had gekloond en daarna importeerde. Dan was eth0 spontaan verdwenen !
Dat klopt, je Linux (Red Hat/CentOS 6 en eerder) ziet dan een nieuw MAC adres en interpreteert dat als eth1; een nieuwe netwerkkaart, met alle gevolgen van dien. Windows 2008R2 had hier ook last van met de vmxnet3 netwerkkaart, daar moet je een patch voor installeren, anders krijg je iets vergelijkbaars; een spooknetwerkkaart.
Pagina: 1