• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 12:09
Ik zat eerst te twijfelen waar ik dit zou plaatsen, ben uiteindelijk maar voor het Elektronica board gegaan. Want dit is een hardware vraag, niet persé gerelateerd aan Apple :)

Maar goed, ik heb een tijdje geleden van iemand die ik ken een iPad 2 + 3G gekregen. Deze was defect en ik dacht, het is een gokje waard. Na wat gepruts zaten er wat connectors niet goed vast aan het mainboard en zodra ik alles even aandrukte ging de iPad aan... Enkel deed het niet veel meer dan "aan gaan".

De iPad komt steeds terug in "restore" modus (lees: firmware moet opnieuw geïnstalleerd worden) en als ik dus de firmware terug installeer met iTunes loopt de boel vast bij het installeren.

Dit komt omdat het Communications board / 3G board door de vorige sukkels van het main board afgescheurd is. 8)7

Hierdoor crasht de installatie zodra hij zijn IMEI probeert op te halen, want deze word nooit gevonden.

Voor mij de vraag dan ook, hoe kan ik deze er het beste weer opkrijgen? De connectoren zijn niet beschadigd of gescheurd en normaal zat hij vast met lijm.
Ben eventueel ook wel bereid om bij een tweaker langs te gaan en dat 'ie het voor een of twee tientjes weer er op krijgt met de goede apparatuur.

TL;DR: Connector losgescheurd van het main board, hoe kan ik deze het beste er weer op krijgen?

Fotos: Restore, Connector, Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1442054943-8TZvhxNBBtDUttQG3Kxj.jpg

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 21:11

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Dat lijkt op een connector die dmv een zogeheten hot-bar wordt bevestigd. Ik weet niet zeker hoe je die er weer op kan krijgen, maar makkelijk is het zeker niet.

Edit: misschien kan tweaker Sebastius hier iets mee.

[ Voor 14% gewijzigd door KofjeKoppie op 12-09-2015 16:06 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb er de spullen niet voor, normaliter zou ik een strijkbout aanraden maar daar kom je er niet mee tussen. Een speciaal uiteinde op je soldeerbout heb je dus nodig.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Een beitel zoeken die breed genoeg is, even stomp slijpen, heet stoken met de gasbrander en dan daarmee erop solderen. Het is een beetje een ghetto methode, maar het zou moeten werken en je hebt niet zo veel te verliezen.
Hot bar of een hele brede special soldeerpunt is de meer officiele manier.

Andere optie, als de kabel netjes is en er ruimte voor is: FFC connector zoeken die past qua pitch en aantal pinnen en die op de printplaat zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Springuin op 12-09-2015 19:31 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Het kan wel...
YouTube: 3G module ipad2 soldering
Maar het ziet er niet erg handig uit.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Hierbij lees je bij de reacties veel negatiefe dingen, dat het niet zou werken etc. Ik heb een tutorial gevonden wat zou kunnen werken. YouTube: Manually soldering 1.0mm pitch FPC cables

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Dit doe je niet ff 123. De truuk is om een goede hoge kwaliteit soldeerbout op een lage temperatuur te gebruiken en een microscoop en hoop vakmanschap.

Ik zie overigens iets wat lijkt op een batterij vlakbij een soldeerbout. Levensgevaarlijk wat die techneut in dat filmpje doet!

[ Voor 4% gewijzigd door donderdraak op 12-09-2015 20:04 ]

• smiba
sebastius schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 18:42:
Ik heb er de spullen niet voor, normaliter zou ik een strijkbout aanraden maar daar kom je er niet mee tussen. Een speciaal uiteinde op je soldeerbout heb je dus nodig.
Ah jammer! Enige kans dat ik een verloopje voor op jou soldeerbout kan kopen? Natuurlijk mag je hem zodra de kabel weer vast zit gewoon houden. Zelf ben ik echt vreselijk met kleine solderingen.
Springuin schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:30:
Een beitel zoeken die breed genoeg is, even stomp slijpen, heet stoken met de gasbrander en dan daarmee erop solderen. Het is een beetje een ghetto methode, maar het zou moeten werken en je hebt niet zo veel te verliezen.
Zou kunnen werken, enkel zit het huidige probleem in de pins uitlijnen. Met tape kreeg ik hem prima stabiel vast... Enkel no way dat ik die pins goed krijg. Vreselijk kleine dingen zijn het ook :|
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:44:
[...]

Hierbij lees je bij de reacties veel negatiefe dingen, dat het niet zou werken etc. Ik heb een tutorial gevonden wat zou kunnen werken. YouTube: Manually soldering 1.0mm pitch FPC cables
Hoewel het een goed idee kan zijn, zitten op de kabel de pinnen aan de onder en bovenkant. Dus de kabel moet er echt op zitten. Er valt dus weinig te bridgen

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
smiba schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:25:

Zou kunnen werken, enkel zit het huidige probleem in de pins uitlijnen. Met tape kreeg ik hem prima stabiel vast... Enkel no way dat ik die pins goed krijg. Vreselijk kleine dingen zijn het ook :|
Dan zet je het vast met kapton tape voordat je gaat solderen, dat kan tegen de hitte. Niet te gek maken, maar er boven op solderen moet kunnen..

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Er zijn al genoeg goede dingen gezegd over hoe het tijdens fabricage wordt gemonteerd. Dit is idd een werkje voor iemand met ervaring en vakmanschap. Zelf zou ik een 10W met kleine vlakke punt en soldeerpasta gebruiken. Goed warm maken en het tin rollend over de contacten aanbrengen. Dan eventueel schoonmaken met litze en isopropyl, desnoods bijwerken Het is een heel precies werkje idd, maar in het verleden zijn dit soort connectors mij vaker gelukt. Zelf geen ervaring? Dan kan je beter iemand zoeken die het wel heeft. 😉

[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 12-09-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Dit klinkt dan toch zeker als iets wat mij niet zou lukken, zo veel ervaring met solderen heb ik niet.

Persoonlijk ken ik ook niet echt mensen die dit wel kunnen, enig idee waar langs te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Wat je nog zou kunnen proberen is de connector (het deel wat je vast hebt in het plaatje) dubbel te vouwen, dan zou het met een gewone soldeerbout te solderen kunnen zijn. Geen idee of dit echt werkt hoor, is maar een wilde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Dat zou niet werken, want de kabel is erg kort en zit ook met lijm vast aan de module zelf. Dus omdraaien aan een kant werkt niet zonder die andere kant ook kapot te trekken. Anders was het wel een leuk idee geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Ik bedoel niet omdraaien, ik bedoel het deel waar de contacten zitten dubbenvouwen. Over de lengte, zodat elk contactje naar beneden en boven wijst. Dan zou het misschien wel mogelijk zijn om te solderen met n soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Oh op die manier!

Zonet even gekeken, maar zodra ik hem al een klein stukje dubbelvouw voelt het echt alsof het gaat afbreken. De kabel is namelijk niet erg flexibel. Gaat 'm dus ook niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51

OcGuru

Giulietta Qv

Is er geen manier om hem via een ander programma te restoren? En dan gewoon laten restoren met de ios versie van een WIFI variant.

Mocht dat werken heb je gewoon weer een werkende ipad alleen zonder 3g :P

[ Voor 22% gewijzigd door OcGuru op 13-09-2015 22:19 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
OcGuru schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:18:
Is er geen manier om hem via een ander programma te restoren? En dan gewoon laten restoren met de ios versie van een WIFI variant.

Mocht dat werken heb je gewoon weer een werkende ipad alleen zonder 3g :P
Nope, was het maar zo makkelijk :'(

3G ga ik toch niet gebruiken, ik gebruik veel liever de snellere 4G van mijn telefoon.

[ Voor 87% gewijzigd door smiba op 13-09-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51

OcGuru

Giulietta Qv

smiba schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:20:
[...]

Nope, was het maar zo makkelijk :'(

3G ga ik toch niet gebruiken, ik gebruik veel liever de snellere 4G van mijn telefoon.
Okay, Is ook al een tijdje geleden dat ik apple apparatuur heb gehad. In die tijd kon je apple device nog jailbreaken en handmatig andere ios versies erop zetten. :P

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

KofjeKoppie schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:03:
Wat je nog zou kunnen proberen is de connector (het deel wat je vast hebt in het plaatje) dubbel te vouwen, dan zou het met een gewone soldeerbout te solderen kunnen zijn. Geen idee of dit echt werkt hoor, is maar een wilde gok.
Is haast niet te doen. Kabel zelf breekt vrij snel. Als je de contacten warm maakt dan komen ze los van de flex kabel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
NIet solderen, maar hotbar. Je kan het beste even de pads goed schoonmaken, tin vervangen met lood-tin en dan een hotbar attachment gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 07:29
Een tijd geleden heb ik ergens iets gelezen over dubbelzijdige tape die de elektrische signalen alleen tussen de plakzijdes van de tape kon geleiden. Het werd gebruikt om o.a. de signalen tussen een printplaat en een display te geleiden.

ps. Stel je een rasterpapier voor waar de signalen wel door de vakjes heen gaan maar niet door de randjes van het raster.

Misschien zou dat een oplossing kunnen zijn.

Update:
Het heet Z-Axis tape.
De datasheet:
http://cdn.sparkfun.com/datasheets/Prototyping/38371.PDF

Een filmpje:
YouTube: SparkFun 10-25-13 Product Showcase: Sticky Situation

Zoeken in Google:
3M 9703 tape

Een webshop die dit verkoopt:
https://www.adafruit.com/products/1656

En als laatste nog iemand die het bij een iPod reparatie gebruikt.
YouTube: IPOD Wifi tape conductive cloth 3M 9703 Electrically Conductive Tape cloth for FLEX RIBBON repair

[ Voor 42% gewijzigd door Sepio op 14-09-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Mooi spul! Direct een stripje gekocht, ik laat jullie weten of het me lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
OcGuru schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:24:
[...]

Okay, Is ook al een tijdje geleden dat ik apple apparatuur heb gehad. In die tijd kon je apple device nog jailbreaken en handmatig andere ios versies erop zetten. :P
kan nu nog alleen is het wat moeilijker ;)

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• smiba
Zonet geprobeerd maar helaas niet gelukt, ik denk dat de connector er nog steeds niet helemaal goed opzit door het feit dat het vrijwel onmogelijk is om te zien hoe je hem er op plaatst. Het grootste gedeelte zou hij wel goed zitten, maar mogelijk zit hij er net 0.5e pin naast en dan werkt het al niet.

Wat is de beste manier om dit er goed op te krijgen? Zodat je ook een beetje kan zien wat je doet?

• smiba
Potverdriedubbeltjes, volgens mij is het me na nog een poging gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://screenshots.bartstuff.eu/iPadUpdater_5_log_1BAD6965.png

EDIT: Nou mooi dat het installeren goed gaat, want de baseband werkt nog steeds niet. Oh, WiFi doet het ook niet helemaal atm. Op naar de volgende poging, blijkbaar wel genoeg pinnen goed gekregen om hem aan de praat te krijgen maar nog niet genoeg voor een verbinding

EDIT2: Nope, na nog 5 pogingen weet ik vrijwel zeker dat hij er goed op zit, werkt nog steeds niet. Mogelijk is de baseband ook echt kapot? Dat dat de reden was dat mensen er aan gingen kloten? 8)7

EDIT3: Gezien de lage waarde van iPad 2's vind ik het niet echt waard om er nog meer tijd en zooi in te steken. Dus ga ik hem maar eens als defect op eBay zetten, kan ik er tenminste nog een paar tientjes van krijgen met geluk.

[ Voor 80% gewijzigd door smiba op 19-09-2015 13:29 ]

Pagina: 1