Welke main speakers voor 2.1 Home Cinema setup?

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:31
Groeten,

Momenteel gebruik ik een Yamaha RX-V375 receiver als centrum van mijn setup. Om praktische redenen gebruik ik een 2.1 setup bestaande uit 2 Yamaha satteliet speakers en 1 subwoofer van een vorige Yamaha 5.1 set. Speakers die je in een totaalpakket van 500 EUR krijgt, geen top of the line maar deftig op vlak van prijs/kwaliteit. Hierop speel ik alles af, Tv, films, muziek, games..

Toch zou ik graag wat extra 'punch' hebben en dan kijk ik vooral naar mijn 2 speakers die ik wil upgraden, door 2 nieuwe bookshelve exemplarenn. Er is veel moois te vinden maar ik zit met een aantal vragen:

- Best binnen hetzelfde merk blijven of maakt-dat-geen-moer-uit? (Ben overigens wel erg tevreden van Yamaha)
- Waarnaar kijk ik best om te vermijden dat mijn nieuwe speakers overkill gaan worden voor de receiver/sub?
- Bestaan er goede all-round speakers (dus en voor films, en voor muziek, en voor games) of moet ik toch ergens een richting inslaan?
- Bookshelve spreekt me aan wegens mooier, praktischer, maar kan je even goed geluid uit een 'kleine' speakers toveren dan uit een dikke floorstander?
- Is 250 EUR per stukk een realistisch budget voor een mooie upgrade? Of zit ik dan al met overkill, of kan ik beter doorsparen naar een hoger niveau?

Alvast bedankt voor het advies :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor 250 euro kun je leuke speakers tweede hands kopen. Zelf set B&W CM1 staan en deze vind je voor redelijke prijzen op MP. Advies ga aantal merken en types in de winkel luisteren. En als je keuze gemaakt hebt gericht zoeken op bijvoorbeeld MP.

Sub woofer hoeft niet perse van zelfde merk. Zelf ook gekozen voor ander merk Sub.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08
Verschillende speakers van een bepaald merk uit dezelfde lijn hebben meestal een eigen karakter (warm/koel, helder/dof, etc.). Zou je speakers willen toevoegen aan je bestaande setup, dan zou het iets zijn om rekening mee te houden. Een subwoofer produceert dusdanig lage tonen, dat je hier eigenlijk geen rekening mee hoeft te houden (we horen op deze frequentie tenslotte geen subtiele variaties meer). Het enige wat bij een subwoofer belangrijk is, is dat er geen gat ontstaat in het frequentiebereik. Stel dat je yamaha subwoofer een bereik heeft tot 80hz en je zou speakers nemen met een laagbereik vanaf 150hz, dan mis je een gedeelte, waardoor de overgang mogelijk hoorbaar en storend is (let op, genoemde getallen zijn uit mijn duim gezogen). Je kunt het beste wat overlap hebben.

Verder is het redelijk belangrijk dat je speakervermogen en receiververmogen redelijk matchen. Ditzelfde geldt voor de impedanie. Wanneer je speakers aanzienlijk meer vermogen vragen dan de receiver kan geven, bestaat de kans dat je enerzijds niet de maximale geluidskwaliteit (dynamiek) uit de speakers haalt waardoor ze flets klinken en anderzijds loop je het risico dat de receiver oververhit raakt. Een lagere impedantie betekent dat er meer vermogen nodig is voor hetzelfde resultaat. Ik zie dat jouw receiver een vermogen heeft van 70watt bij 6 ohms. Voor een beter advies zou ik je adviseren een hifi-winkel te bezoeken. Ik weet dat bovenstaande van belang is, maar ik weet ook dat er (ruime) marges zijn waarbinnen speakers en receivers nog een goede match zijn.

Of er goede allround speakers bestaan is voor iedereen anders. Het hang er vanaf welke eisen je stelt. Muziek, film en games stellen allen andere eisen aan speakers. Zo klinkt muziek pas goed wanneer deze helder en vol detail weergegeven wordt, terwijl films en games juist fantastisch klinken wanneer de effecten hard en bombastisch worden weergegeven. Tv zou ik persoonlijk niet eens benoemen, de geluidskwaliteit bij de zenders is niet van dusdanige kwaliteit dat een speaker de bottleneck zal zijn. Zeg maar vergelijkbaar met radio via de ether :) .

Ik heb zelf een 4.0 set bestaande uit Dali Zensor 5 (front) en Dali Zensor 1 (rear). Ik ben er zeer tevreden over en naar mijn idee komen deze speakers bij zowel film als muziek zeer goed uit de verf. Ik heb de Zensor 1 (€149,- per stuk) echter nooit als front gebruikt, waardoor ik niet uit ervaring kan oordelen over de kwaliteit van deze speakers. Ik kan wel zeggen dat ze verschillende prijzen hebben gewonnen, juist om hum geluidsweergave en vriendelijke prijs. Een stapje hoger is de Zensor 3 (€199,- per stuk) met een iets ruimer bereik. Maar omdat ze een stukje groter zijn, hebben ze waarschijnlijk ook wat meer "body".

Om meteen antwoord te geven op je 4e vraag. De grootte van de speakers heeft zeker invloed op de geluidsweergave. Ja er bestaan kleine bookshelves die beter geluid produceren dan grote floorstanders, maar gemiddeld gezien hebben de grotere speakers een voordeel t.o.v. de kleinere speakers. Er kunnen namelijk grotere drivers gebruikt worden en de grootte van de klankkast is van belang voor de lagere tonen. Beiden betekend (volgens mij) dat je speakers beter in staat zijn een ruimtevullend geluid te generen. Nou zit je met bookshelves mijns inziens redelijk veilig. Satellietspeakers daarentegen zou ik iig vermijden.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 13-09-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:40
Dali Zensor 3 voor €200 per stuk. Ga eens luisteren en bepaal een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 19:11
Layumi schreef op zondag 13 september 2015 @ 20:24:
Dali Zensor 3 voor €200 per stuk. Ga eens luisteren en bepaal een keuze
Die zijn 200 euro per paar volgensmij!

pricewatch: Dali Zensor 3 (Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prijs is per stuk. Al eens door geklikt op de links naar de wegshops.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op zondag 13 september 2015 @ 09:45:

Verder is het redelijk belangrijk dat je speakervermogen en receiververmogen redelijk matchen. Ditzelfde geldt voor de impedanie.
Je maakt het jezelf alleen lastig als je daar op gaat letter. Sowieso omdat vermogens tegenwoordig zeer creatief op worden gegeven en je daarmee geen goed beeld meer hebt van de werkelijkheid. Receivers die 9 x 150-200 Watt doen zijn geen uitzondering meer, praktijk ligt dan heel anders. Aan de kant van de speakers zie je het ook dat men vermogens opgeeft van 125 tot 350 Watt. Een beetje receiver gaat al op zijn max om die 125 te halen, als dat al wordt gehaald. En dan nog? Het is niet dat er geen geluid uit de speaker komt als er niet minimaal 125 Watt naartoe wordt gestuurd.

Impedantie idem, nominale impedantie van een speaker zegt niet hoe ver de speaker dipt waardoor het beeld ook niet compleet is.

Als je grenzen op gaat zoeken is het eventueel handig naar de getallen te kijken, maar voor een gemiddelde woonkamer waar je slechts enkele Watts gebruikt zou ik het afraden. En als je al naar de getallen kijkt moet je het totaalbeeld pakken van impedantie en de gevoeligheid.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 21:08
Hm het is dus niet zo dat een speaker niet de door de fabrikant beoogde geluidskwaliteit levert wanneer deze gekoppeld wordt aan een te zwakke versterker?

Ik las het regelmatig terug tijdens mijn zoektocht enkele jaren terug. Ik weet dat er veel kolder geschreven wordt, maar ik kon het voor mezelf wel enigszins verklaren. Mijn eigen interpretatie was dat bij onvoldoende vermogen de drivers van de speakers niet ver genoeg konden uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-10 12:28

mr.paaJ

generatie cmd+z

Maximale uitslag betekent maximaal volume, dat wil je waarschijnlijk helemaal niet horen. Met 10 goede Watts kom je normaal al een heel eind richting standje boze buren ;)

Als de versterker echt te zwak is heb je kans op schade doordat de versterker overstuurt maar dat heb je met standaard receivers niet zo snel, dan moet je denken richting bewust-laag-vermogen HiFi en cheap-ass microhifi op verkeerde speakers.

De luidsprekers zijn (na akoestiek) veruit het meest bepalende onderdeel in de set, overkill is dus niet snel aan de orde.

[ Voor 13% gewijzigd door mr.paaJ op 15-09-2015 10:47 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1