• thebjorno
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-10-2025
hallo medetweakers!

ik zou vandaag gewoon even mijn ding doen op m'n pc toen ik constateerde dat de fans op mijn gpu een poging tot opstijgen deden. na kort onderzoek bleek dat mijn evga gtx970 ssc in idle op opgewarmd was tot 68 graden.

er zat weinig stof in de koeling en wat er zat heb ik verwijdert, de drivers zijn up to date en ik heb sinds gister geen aanpassingen gedaan aan mijn setup

op verschillende fora kan ik hier niks over vinden, de enige suggestie die ik tegen kom is om de kaart terug te sturen. aangezien ik hier heel eerlijk natuurlijk weinig zin in heb omdat dat altijd lekker lang duurt dacht ik, ik vraag het even hier.

dus, heeft iemand van jullie een idee wat mogelijk het probleem is en evt een oplossing hiervoor?

alvast bedankt!

~Thebjorno

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42
68 graden is geen probleem voor een 970, bij 90+ moet je op gaan passen. Wel vreemd dat dit in idle gebeurde natuurlijk.
Toevallig gespeeld met een custom fan profile in Afterburner? Wellicht deze even resetten of op auto zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door RubenDJ op 11-09-2015 23:06 ]

specs

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:36
Niks is mee voor idle wel warm hoor.. Kijk MSI afterburner FF na want als het goed is horen je fans te spinnen op deze temps

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-01 14:06
Op idle lijkt me dat erg hoog, mijn MSI is met koeler stil idle rond de 35℃ full load rond de 70℃, ik zou hem zeker terug sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nature op 12-09-2015 02:40 ]

• thebjorno
Ik had een fan profiel in evga precisionx aangemaakt, maar daar draait ie al een paar maanden probleemloos op dus dat lijkt me in dit geval geen probleem. Normaal zat ik zelf in idle ook rond de 35°

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:36
thebjorno schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:28:
Ik had een fan profiel in evga precisionx aangemaakt, maar daar draait ie al een paar maanden probleemloos op dus dat lijkt me in dit geval geen probleem. Normaal zat ik zelf in idle ook rond de 35°
En als jij je PC op nieuwe opstart? Hoe warm is hij dan en onder het gamen?? Mijn kaart is ie 40-47 graden terwijl de fans uit staan.

• thebjorno
Tijdens het gamen word de kaart niet warmer dan normaal. Kan dit evt ook een virus of malware zijn? Ik heb ergens gelezen dat sommigen hetzelfde hadden en bleek dat er een bitcoin miner in de achtergrond geïnstalleerd was

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46

Deathchant

Don't intend. Do!

Is het niet zo dat de fans tot 60c helemaal niet aanspringen en daarna wel? 68 graden lijkt me absoluut geen oververhitting. De cooling solution van evga ziet er goed uit, is praktisch, maar koelers van MSI en gigabyte koelen gewoon wat beter/efficienter. Ik zou me er niet druk over maken. Je kunt idd een profiel aanmaken waarbij de fan gewoon altijd op 30% draait in idle-modus.

Ik heb het vermoeden, en dit is gewoon puur even mijn theorie, dat die omgedraaide fanblades van evga een iets minder efficiente luchtstroom genereren omdat lucht gewoon aan de bovenkant van de fans kan ontsnappen, en dat door deze ontsnapping er dus minder lucht ver genoeg horizontaal kan spreiden over het koelbloek.
Als de lucht echt naar onder gericht is, dus over het koelbloek geforceerd wordt zoals bij traditionele fanblades, heb ik toch het idee dat er meer flow over het koelblok kan (omdat de lucht nergens anders heen kan dan over de heatsink) en ook met meer druk waardoor de lucht verder horizontaal kan spreiden.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:40
thebjorno schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:38:
Tijdens het gamen word de kaart niet warmer dan normaal. Kan dit evt ook een virus of malware zijn? Ik heb ergens gelezen dat sommigen hetzelfde hadden en bleek dat er een bitcoin miner in de achtergrond geïnstalleerd was
Dat kan heel goed. Kijk eens naar je GPU load als hij "idle" hoort te draaien. (Toevallig Gta gedownload? BierstekerBlog: Hidden Cryptominers in Game torrents. )

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
Zou je zo vriendelijk willen zijn om ook de clock frequenties van de kaart te geven in idle met bijhorende load?

• thebjorno
Zodra ik thuis ben zal ik de frequenties door geven. Dat de koeling van ebga misschien niet de meest efficiënte is verklaart nog niet dat ik er nu pas last van krijg lijkt me?

• thebjorno
na thuiskomst blijkt het probleem zichzelf opgelost te hebben... eerdere reboots hielpen niet maar ach
bedankt voor de tips mocht het nog een keer voorkomen zal ik weer in deze thread kijken

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mooi probleem opgelost

[ Voor 89% gewijzigd door calsonic op 13-09-2015 08:45 ]

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
thebjorno schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:31:
na thuiskomst blijkt het probleem zichzelf opgelost te hebben... eerdere reboots hielpen niet maar ach
bedankt voor de tips mocht het nog een keer voorkomen zal ik weer in deze thread kijken
Het kan zijn dat je in PresionX de KBoost hebt ingeschakeld. Hierdoor daalt de clock frequentie niet waardooro mogelijk overbodige warmte wordt geproduceerd.
Pagina: 1