Firewall/antivirus MAC op MBO school

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:19
Hallo,

Heb tijdje terug hier op Tweakers al gevraagd wel/niet een antivirus op een mac. Maar nu wordt mijn vraag iets anders, ik ga waarschijnlijk een BBL opleiding doen en wil hier eigenlijk mijn macbook voor gebruiken, en liefst OSX only. Standaard staat de firewall in OSX uit, amac medewerker zei ook dat het geen noodzaak is om hem aan te zetten. Klopt dit? In welke situaties biedt de OSX firewall meerwaarde? (en in Linux?) Op een MBO school tussen alle Windows machines? En antivirus op OSX acht ik niet nodig, maar ik wil liever ook geen Windows wormen/trojans op OSX hebben. (Opgelopen door windows clients op het MBO bijv.) qua antivirus zou ik liefst af en toe eens een online scan draaien op OSX die óók/vooral Windows virussen ziet. (om te voorkomen dat ik ze verspreid maar mijn Windows computers thuis.)

Ik ben nieuw in de mac wereld, en heb al gezocht op internet maar krijg niet echt duidelijkheid, vooral over de firewall vind ik weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Excuses, mijn Engels is niet bijster goed. (dus hard nodig die school :P ) Maar ik maak er uit op dat een Firewall niet nodig is omdat de virussen/hackers en dergelijke de services niet kunnen vinden. Omdat die services alleen op Windows draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zit de firewall gewoon lekker aan, het is niet alsof je er last van krijgt ofzo. En als hij wel in de weg zit zet je hem weer uit.

Qua anti-malware is XProtect van Apple standaard aanwezig, en zolang je zelf geen rare crap binnenhaalt moet het goed gaan. Zorg er voor dat je browser plug-ins altijd up-to-date zijn en zorg dat je GateKeeper ingeschakeld laat (en dus alleen ondertekende software laat uitvoeren).

Specifieke AV software draaien is leuk, maar tegen een 0-day doet zo'n ding nagenoeg niks, en alles wat 'oud' is wordt standaard al geblokkeerd door Quarantaine, GateKeeper en XProtect.

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 11-09-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
johnkeates schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 19:44:

Specifieke AV software draaien is leuk, maar tegen een 0-day doet zo'n ding nagenoeg niks, en alles wat 'oud' is wordt standaard al geblokkeerd door Quarantaine, GateKeeper en XProtect.
Filtert Quarantaine, Gatekeeper en XProtect ook alle Windows virussen er uit? Ik weet dat Windows malware/virussen geen schade aanrichten in OSX maar ik wil ook geen verspreider worden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Nee, die negeert ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

dennis_rsb schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:08:
[...]

Filtert Quarantaine, Gatekeeper en XProtect ook alle Windows virussen er uit? Ik weet dat Windows malware/virussen geen schade aanrichten in OSX maar ik wil ook geen verspreider worden uiteraard.
Om die reden heb ik Kaspersky er op staan. Veel van mijn klasgenoten/vrienden draaien (helaas) nog op Windows en ondanks dat ik voorzichtig ben met gekke dingen wil ik hen niet opzadelen met rare malware/ransomware/virussen/exploits/backdoors/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Hoe kun je dan scannen op Windows virussen in OSX? Ik wil liefst een online scan of iig geen tools die op de achtergrond draait.

• johnkeates
Dat kan met ClamAV. Voor OSX is er iets als ClamXAV. Kost niks, scant op alle malware.

• dennis_rsb
johnkeates schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 01:20:
Dat kan met ClamAV. Voor OSX is er iets als ClamXAV. Kost niks, scant op alle malware.
Thanks, is dat een scanner die op de achtergrond draait, ik wil liever geen antivirus die op de achtergrond draait.

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 22:56
dennis_rsb schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:12:
[...]

Thanks, is dat een scanner die op de achtergrond draait, ik wil liever geen antivirus die op de achtergrond draait.
Die hoeft niet op de achtergrond te draaien. Je kan gewoon regelmatig handmatig een scan starten. :)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

• dennis_rsb
Erulezz schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:49:
[...]

Die hoeft niet op de achtergrond te draaien. Je kan gewoon regelmatig handmatig een scan starten. :)
Thanks, dat is dan wel dan zeer handig! Zo ruim je ook je eventuele Windows virussen binnen OSX op. Als iemand in dit topic mij nog duidelijkheid kan verschaffen over de firewall zou het helemaal mooi zijn! Johnkeates zei dat ik hem lekker aan kan zetten, maar ik ben alsnog naar de vragen daarover die ik in de topicstart steldde.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 08:53
johnkeates schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 01:20:
Alle malware? Die ouder is dan 2 jaar bedoel je?

Iets overdreven, maar ClamAV kan je écht niet vergelijken met een commerciële virusscanner met support. Zelf heb ik altijd de firewall aan, maar geen virusscanner.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• johnkeates
DiedX schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:23:
[...]

Alle malware? Die ouder is dan 2 jaar bedoel je?

Iets overdreven, maar ClamAV kan je écht niet vergelijken met een commerciële virusscanner met support. Zelf heb ik altijd de firewall aan, maar geen virusscanner.
Met alle bedoel ik alle types. Dus Virii, PUP en Adware. Los daar van is een commerciele scan engine meestal niet beter of sneller dan die van ClamAV. Qua virusdefinities heb je qua ClamAV ook gewoon daily updates en zal je alleen maar 'achterlopen' als je doelt op niet-gedeelde definities. Het is niet zo dat ClamAV net als Symantec ook de lijst van bijv. McAfee naloopt om te kijken of ze nog wat missen. (Nouja, ze doen het wel, maar niet op de realtime manier die je bij de commerciele bedrijven ziet)

Sure, je gaat geen Windows-based AD netwerk beveiligen met ClamAV, en applicatie-integratie zoals Exchange kan je maar beter vergeten, maar nagenoeg alle MTA's en MX'en die niet op Microsoft draaien hebben op de achtergrond by-default ClamAV draaien om maar wat te noemen.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:09
Tja, het blijft bij een gezond verstand te gebruiken. Windows malware is simpel te onderscheppen zonder enige scanner oid, een .exe file heeft immers niets te zoeken op een Mac.

OS X heeft natuurlijk ook gewoon zijn malware, maar zelfs met mijn piraterij praktijken, ben ik in de afgelopen 8 jaar helemaal niets schadelijks tegen gekomen. Via Mac is ook niets te installeren zonder er eerst mee akkoord te gaan. Ga je akkoord met dit soort crapware, tja, dan vist een scanner er het even later wel weer uit, maar zou je kortstondig inderdaad doorgeefluik kunnen zijn van Windows malware. Maarja, dat is dan echt alleen maar omdat je troep hebt geïnstalleerd waarvan je zelf ook wel had kunnen weten dat het om troep gaat.

Altijd via de originele kanalen programma's downloaden en komt er een keer een progje dat geïnstalleerd wil worden, klik je simpelweg op 'nope'.

• ExploitSolo
  • Laatst online: 13:13
Zoals 'MaxXPgebruiker' aangeeft, OS X heeft ook zijn malware. Alleen de kans is kleiner was ik destijds heb geleerd. Gewoon je verstand gebruiken met wat je download en/of aanklikt.

• dennis_rsb
Ik waardeer jullie meningen/ervaringen/reacties sowieso, ik snap dat je je gezond verstand moet gebruiken. Maar in mijn topicstart staan wat specifieke vragen in een specifieke omgeving. (Grote MBO school, met grotendeels Windows computers) dus mij is het niet helemaal duidelijk. Het zou voor mij fijn zijn als degene diegene die reageert op mijn vragen het even quote, dan is het overzichtelijker ook.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 08:53
Volgens mij heb je je antwoorden te pakken of niet?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
DiedX schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:59:
Volgens mij heb je je antwoorden te pakken of niet?
In principe wel, al is het mij niet duidelijkheid wanneer een firewall in OSX meerwaarde bied. Als ik op een MBO school zit met mijn macbook met veel Windows clients. Dan heeft een firewall wel nut denk ik. En dan clamAV als aanvulling op de macbook om eventuele Windows virussen eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Laatst online: 13:13
Kwaad kan het nooit in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 21:55
Hoe kan een Windows virus zich via jouw mac verspreiden? Deze zal Windows specifieke code aanroepen, aka niets doen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Pagina: 1