Ik zit helemaal vast met het zoeken van een nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:25
Ik zoek een?

Ik ben opzoek naar een veelzijdige monitor. Ik moet hem goed kunnen gebruiken voor gamen, dus er moet niet een al te hoge inputlag opzitten, maar ik hoef ook geen 1ms inputlag en 144Hz. 5ms inputlag en 60Hz is voldoende voor mij. Daarnaast moet hij nog goed kunnen fungeren als een monitor voor foto bewerking, daarvoor heb je goede kleuren nodig, en die heb je niet bij TN door de slechte kijkhoeken, vandaar ook geen TN paneel!

Ik wil hem graag aansluiten via HDMI of DP, dit omdat DVI al redelijk oud is en het binnenkort van de markt is gok ik zo.

Hetgeen waar ik echt bij vastloop is: 21:9 of 1x 16:9 of 2x 16:9 (of 3x 21:9, hehe ;)). Ik wil graag kunnen multitasken, dat gaat nu prima op mijn 2 16:9 schermen. Dus het moet dan of beter gaan of hetzelfde blijven.

Waarom ik zou gaan voor 21:9: Één scherm heeft bij mij altijd de voorkeur, dit omdat het minder gedoe is en omdat het minder ruimte in beslag neemt. Ze zijn lekker breed en zien er ge-wel-dig uit op de plaatjes. Echter, ze zijn niet altijd even geschikt voor games, omdat je bij sommige games een 'unfair'-advantage' zou hebben, dat snap ik volkomen, maar dan speel je op 16:9 en dan zit je met lelijke zwarte balken.

Waarom zou ik gaan voor 16:9: Nogmaals, één scherm heeft de voorkeur, dit is beter geschikt voor gaming, maar weer minder voor multitasking...

Dan blijft 2 x 16:9 over: Dit is het makkelijkst, maar ik vind hetr er zelf niet mooi uit zien met de randen van de monitor, het neemt een hoop plek in beslag, je hebt een hoop gezeik met kabels wegwerken (wat bij mijn 'open' bureau nogal een probleem is). Maar hierbij heb je wel het beste van gaming en multitasking.

De afmetingen weet ik wel, voor een 16:9 scherm 27''/28'' en dan de resolutie 4K en bij een 21:9 34'' maar dan weet ik niet of 2560x1080 genoeg is?

Ik wil graag dat 'ie in hoogte verstelbaar is en anders een VESA mount heeft.

Wat is je budget?

Dit vind ik een hele lastige vraag. Op het moment heb ik toch nog geen geld voor een monitor. Maar ik wil graag iets wat goed en lang werkt, en daar mag dan ook best een prijskaartje aanzitten zolang hij maar lang mee gaat en goed werkt.

Daarbuiten, ik zit te denken aan 500€-600€.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen merk wat ik liever niet wil, maar zelf vind ik het design van Samsung heel mooi met het alu/RVS en de moderne lijnen, ze gebruiken meestal ook goede panelen (A-MVA volgens mij?)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik gebruik het voor schoolwerk, foto bewerking (soort van werk), internetten, films en series en voor gaming. De games die ik voornamelijk speel zijn GTA V, ETS 2 en Battlefield 4 (als die gvdmme eens zou werken :p) en ik wil heel graag de nieuwe Hitman en Need for Speed willen gaan spelen.

Hij moet aan mijn PC aangesloten worden (duhh) en die ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0€ 373,95€ 373,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
2BitFenix Alchemy Connect 30x LED-Strip 60cm - white€ 23,-€ 46,-
1Fractal Design Define R4 Black Window Side Panel€ 28,68€ 28,68
1Kingston ValueRAM KVR13N9S8HK2/8€ 45,96€ 45,96
1Corsair CX600M€ 72,95€ 72,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,49

Zoals je ziet, eigenlijk een 2500K en een 970 (beide op stock) Nu is de 970 een krachtige kaart, maar is hij ook genoeg op 4K? Ik hoef niet alles maxed out en 60FPS, maar zeker wel high en 40FPS ongeveer.

Wat denken jullie wat ik het beste kan doen?

Owja, eigen onderzoek, hierbij:

21:9: pricewatch: LG 34UM65-P Zwart Mooi design, IPS, maar wel hoge reactietijd...
pricewatch: LG 34UM95-P Zwart Zelfde design, IPS, lekker hoge resolutie, maar wel duur.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Toen ik zelf 2 schermen deed draaien, ultramon downloaden sowieso voor multi monitor. Kan je makkelijk alles aanpassen, taakbalk en hot keys maken. Om bijvoorbeeld met een macro je vensters te arrangeren naar een plek die je vooraf hebt ingesteld, je schermen omwisselen e.d. om bijvoorbeeld je game ff op monitor 2 te gooien met 1 druk op de knop als je idle bent, en je taken van scherm 2 dan op scherm 1 uit te voeren.

Ik kan 2 schermen prima aanraden. Eentje in t midden, de ander links of rechts er van. Maar dat is ook natuurlijk persoonlijke keuze.

Je zou dus 21:9 kunnen proberen, bevalt het niet, terug sturen. Als ik in de toekomst ga upgraden ga ik hier ook zeker naar kijken.

Ik denk niet dat je happy gaat zijn met 4k, althans ik zou me dood ergeren aan de lage FPS. (je zou de resolutie natuurlijk voor gaming wel lager kunnen zetten)

De randen van 2 schermen kom je wel over heen, dat was bij mij echt 1 dagje. Ik vind het ideaal.

Inmiddels zelf zit ik op een 42 inch TV links van mij, 24 in t midden en 24 rechts. Op mn rechter scherm heb ik Telegram/whatsapp webchat open en skype, en een temperatuur monitor van videokaart. In het midden game ik en links op de 42 inch, Twitch stream/youtube filmpjes en films/series.

Met 2 schermen kan je dat ook met ultra mon. (zonder ook maar ik vind t ideaal)

Qua schermen kan ik je weinig advies geven :9

En met bf4, wat werkt er nu niet? speel t soms ook wel eens, misschien kan ik je helpen. Of keertje samen knallen :P

[ Voor 7% gewijzigd door legendareN op 11-09-2015 17:31 ]

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-02 13:43
Ik ben deze maand overgestapt van 2 x 27"Full HD schermen naar 1 x 34" 21:9 3440x1440 scherm. Dit alleen is al je 500-600 euro. de 2560 x 1080 schermen zijn wat goedkoper.29"1080 zijn nog iets goedkoper.

Het probleem wat ik hiervoor had, was dat als ik wou gaan gamen op mijn 2 beeldschermen, je er uiteindelijk maar 1 gebruikt. aangezien het midden van je beeld(bij 2 schermen) precies in het midden valt, waarbij er dus 2 dikke randen in de weg zitten.

Dus vaak gamede ik op 1 scherm, eigenlijk deed ik alles op 1 scherm, en gebruikte ik mijn 2e voor multimedia en voor productiviteit met school. meer functie had dat scherm voor mij niet."Stond vaak ook uit".

Ik ben blij dat ik overgestapt ben op een 21:9 scherm. Films vullen het hele scherm zonder zwarte balken boven en onder. meeste games vullen het hele scherm. met productiviteit heb ik het gevoel dat ik 3 schermen voor me heb staan. (komt door de hoge resolutie, en het feit dat hij 21:9 is) 3 keer een webbrowser naast elkaar is nog steeds alle content zien. (dus 3 schermen:P).

Maar zoals je zegt heb je met sommige games dat je niet meer mag zien dan 16:9, dan zit je inderdaad met 2 zwarte randen. (of 1 zwart scherm als je 2 x full hd hebt) Dit zelfde geld voor youtube(filmpjes die niet 21:9 zijn) netflix en dergelijke.

Maar (voor mijn 34") ik vind het wel echt geweldig, hij staat een armlengte van mij af en vult mijn hele zichtsveld. ik zie eigenlijk niks anders als dat ene scherm. je hoeft er net niet je hoofd voor om te draaien:P.(had ik met mijn 2 schermen wel).

Toch nog een min puntje, Backllight bleed. hoe groter het paneel hoe erger het wordt. (alleen zichtbaar met zwart).

dus als je voor hd schermen gaat, koop er 3 en geen 2.(goed voor gamen). 3 x een 24 inch is een mooi gezicht. ga geen 3 keer 27inch doen dat is overkill.

of koop dan 1 groot goed scherm en koop er een kleintje bij. je zou ook 1 21:9 scherm kunnen doen, en dan een klein scherm ernaast(ff goed kijke naar de hoogte van de schermen).
Let wel op dat je niet teveel pixels moet gaan aansturen. hiervoor heb je dan ook weer een dure videokaart of videokaarten voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Beat The Best op 11-09-2015 23:04 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:22
Gamers met geld kunnen altijd een "unfair advantage" hebben dan in jou ogen. Als ik meer lag heb dan jou heb jij dus een advantage over mij. Of als jij een 144hz scherm en ook 144 fps haalt en ik met een 60hz scherm en hoge input lag.

Ja 21:9 kan je dingen zien die andere niet zien. Maar zolang de fabrikant 21:9 ondersteunt is er niets aan de hand. Hadden ze ook maar een 21:9 scherm moeten kopen.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:25
legendareN schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 17:22:
Toen ik zelf 2 schermen deed draaien, ultramon downloaden sowieso voor multi monitor. Kan je makkelijk alles aanpassen, taakbalk en hot keys maken. Om bijvoorbeeld met een macro je vensters te arrangeren naar een plek die je vooraf hebt ingesteld, je schermen omwisselen e.d. om bijvoorbeeld je game ff op monitor 2 te gooien met 1 druk op de knop als je idle bent, en je taken van scherm 2 dan op scherm 1 uit te voeren.

Ik kan 2 schermen prima aanraden. Eentje in t midden, de ander links of rechts er van. Maar dat is ook natuurlijk persoonlijke keuze.

Je zou dus 21:9 kunnen proberen, bevalt het niet, terug sturen. Als ik in de toekomst ga upgraden ga ik hier ook zeker naar kijken.

Ik denk niet dat je happy gaat zijn met 4k, althans ik zou me dood ergeren aan de lage FPS. (je zou de resolutie natuurlijk voor gaming wel lager kunnen zetten)

De randen van 2 schermen kom je wel over heen, dat was bij mij echt 1 dagje. Ik vind het ideaal.

Inmiddels zelf zit ik op een 42 inch TV links van mij, 24 in t midden en 24 rechts. Op mn rechter scherm heb ik Telegram/whatsapp webchat open en skype, en een temperatuur monitor van videokaart. In het midden game ik en links op de 42 inch, Twitch stream/youtube filmpjes en films/series.

Met 2 schermen kan je dat ook met ultra mon. (zonder ook maar ik vind t ideaal)

Qua schermen kan ik je weinig advies geven :9

En met bf4, wat werkt er nu niet? speel t soms ook wel eens, misschien kan ik je helpen. Of keertje samen knallen :P
Bedankt voor je tip over dat Ultramon (klinkt leuk, ik het Ramon :). Dat zal ik zeker auit gaan proberen als ik weer thuis ben.

Als ik idd voor een 4K ga, dan moet ik de resolutie ook wel omlaag gooien. Dat vind ik niet zo erg.

Ik heb nu al 2 schermen, maar die randen irriteren mij wel, enorm. Misschien komt het omdat het ook aardig dikke randen zijn, maar ook omdat het twee verschillende monitoren zijn.

Naja, elke keer als ik join word ik er gelijk uitgedonderd, als je kan helpen graag. En zo niet, wil alsnog wel een keer een potje doen hoor!
williambrons schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:59:
Ik ben deze maand overgestapt van 2 x 27"Full HD schermen naar 1 x 34" 21:9 3440x1440 scherm. Dit alleen is al je 500-600 euro. de 2560 x 1080 schermen zijn wat goedkoper.29"1080 zijn nog iets goedkoper.

Het probleem wat ik hiervoor had, was dat als ik wou gaan gamen op mijn 2 beeldschermen, je er uiteindelijk maar 1 gebruikt. aangezien het midden van je beeld(bij 2 schermen) precies in het midden valt, waarbij er dus 2 dikke randen in de weg zitten.

Dus vaak gamede ik op 1 scherm, eigenlijk deed ik alles op 1 scherm, en gebruikte ik mijn 2e voor multimedia en voor productiviteit met school. meer functie had dat scherm voor mij niet."Stond vaak ook uit".

Ik ben blij dat ik overgestapt ben op een 21:9 scherm. Films vullen het hele scherm zonder zwarte balken boven en onder. meeste games vullen het hele scherm. met productiviteit heb ik het gevoel dat ik 3 schermen voor me heb staan. (komt door de hoge resolutie, en het feit dat hij 21:9 is) 3 keer een webbrowser naast elkaar is nog steeds alle content zien. (dus 3 schermen:P).

Maar zoals je zegt heb je met sommige games dat je niet meer mag zien dan 16:9, dan zit je inderdaad met 2 zwarte randen. (of 1 zwart scherm als je 2 x full hd hebt) Dit zelfde geld voor youtube(filmpjes die niet 21:9 zijn) netflix en dergelijke.

Maar (voor mijn 34") ik vind het wel echt geweldig, hij staat een armlengte van mij af en vult mijn hele zichtsveld. ik zie eigenlijk niks anders als dat ene scherm. je hoeft er net niet je hoofd voor om te draaien:P.(had ik met mijn 2 schermen wel).

Toch nog een min puntje, Backllight bleed. hoe groter het paneel hoe erger het wordt. (alleen zichtbaar met zwart).

dus als je voor hd schermen gaat, koop er 3 en geen 2.(goed voor gamen). 3 x een 24 inch is een mooi gezicht. ga geen 3 keer 27inch doen dat is overkill.

of koop dan 1 groot goed scherm en koop er een kleintje bij. je zou ook 1 21:9 scherm kunnen doen, en dan een klein scherm ernaast(ff goed kijke naar de hoogte van de schermen).
Let wel op dat je niet teveel pixels moet gaan aansturen. hiervoor heb je dan ook weer een dure videokaart of videokaarten voor nodig.
Oke, dus jij bent er wel over te spreken zo te horen?

Ik gebruik mijn tweede scherm voor exact het zelfde, maar bij staat 'ie altijd aan. Ik kan niet zonder meer.

Ja, en dat lijkt me wel vervelend, dat Netflix enzo niet 21:9 ondersteunen, want ik kijk aardig wat netflix (eveneens voor YouTube). Hetzelfde heb ik met de games, meeste games die ik speel zijn geen MOBA's of iets in die richting. Met GTA V en BF 4 is dat toch geen probleem?

Hoe vet 3 schermen mij ook lijkt, gaat het niet passen op mijn bureau, ik heb m'n PC op m'n bureau staan en m'n twee schermen. Ik ga mijn PC niet op de grond zetten, want 1: hij is veel te mooi om op de grond neer te zetten en er niet naar te kijken 2: dan ga ik zelfs ruimte te kort komen onder mijn bureau, dan moet namelijk de sub van mijn speakersysteem worden verplaatst en dan houd ik niet veel ruimte meer over voor m'n voeten.

Met mijn 970 kan ik aardig wat pixels aansturen, en anders de resolutie of instellinegn maar wat omlaag.

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-02 13:43
3L3ktr1k schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:02:
[...]

Bedankt voor je tip over dat Ultramon (klinkt leuk, ik het Ramon :). Dat zal ik zeker auit gaan proberen als ik weer thuis ben.

Als ik idd voor een 4K ga, dan moet ik de resolutie ook wel omlaag gooien. Dat vind ik niet zo erg.

Ik heb nu al 2 schermen, maar die randen irriteren mij wel, enorm. Misschien komt het omdat het ook aardig dikke randen zijn, maar ook omdat het twee verschillende monitoren zijn.

Naja, elke keer als ik join word ik er gelijk uitgedonderd, als je kan helpen graag. En zo niet, wil alsnog wel een keer een potje doen hoor!

[...]

Oke, dus jij bent er wel over te spreken zo te horen?

Ik gebruik mijn tweede scherm voor exact het zelfde, maar bij staat 'ie altijd aan. Ik kan niet zonder meer.

Ja, en dat lijkt me wel vervelend, dat Netflix enzo niet 21:9 ondersteunen, want ik kijk aardig wat netflix (eveneens voor YouTube). Hetzelfde heb ik met de games, meeste games die ik speel zijn geen MOBA's of iets in die richting. Met GTA V en BF 4 is dat toch geen probleem?

Hoe vet 3 schermen mij ook lijkt, gaat het niet passen op mijn bureau, ik heb m'n PC op m'n bureau staan en m'n twee schermen. Ik ga mijn PC niet op de grond zetten, want 1: hij is veel te mooi om op de grond neer te zetten en er niet naar te kijken 2: dan ga ik zelfs ruimte te kort komen onder mijn bureau, dan moet namelijk de sub van mijn speakersysteem worden verplaatst en dan houd ik niet veel ruimte meer over voor m'n voeten.

Met mijn 970 kan ik aardig wat pixels aansturen, en anders de resolutie of instellinegn maar wat omlaag.
Ik ben er inderdaad erg blij mee. Kost wat maar je hebt wat.
Ik vond mijn tweede scherm altijd een last, ik had dan 2 ips schermen op full brightness(vraag me niet waarom), dus als je dan film keek had je zon lichtbron in je oog zitten. temperaturen lezen kan tegenwoordig ook op je mobiel, heb je geen scherm meer voor nodig. en de rest dan switch ik wel even. ik mis het iig niet.

Maar 4k is de moeite nu nog niet waard. Straks als je met 1 videokaart 60FPS 4k kan runnen dan pas wordt het interessant. Het is nog erg jong, en het vergt erg veel van je computer.

Ik zou dan bijvoorbeeld eerder wachten op de releases van de HTC Vive of Oculus Rift, en er daar eentje van kopen."Virtual Reality".

Dit probleem had ik dus ook:"Hoe vet 3 schermen mij ook lijkt, gaat het niet passen op mijn bureau, ik heb m'n PC op m'n bureau staan en m'n twee schermen. Ik ga mijn PC niet op de grond zetten, want 1: hij is veel te mooi om op de grond neer te zetten en er niet naar te kijken 2: dan ga ik zelfs ruimte te kort komen onder mijn bureau, dan moet namelijk de sub van mijn speakersysteem worden verplaatst en dan houd ik niet veel ruimte meer over voor m'n voeten."

ik had er graag een 3e 27"bij gekocht ipv een heel ander scherm. Maar die ruimte had ik niet.

Maar achteraf gezien ben ik er erg blij mee. Precies wat ik zocht:P
ik ben van de GTX 970 af gestapt en heb nu een R9 390, de gtx kon dit niet aan 3440x1440. de 390 trekt het tegen 50 fps op standaard clock, en overclockd 60 fps. komt binnenkort een 2e bij.
Pagina: 1