Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 11:58

Rincewind

Take me in your arms tonight

Topicstarter
Ruim 4 maanden geleden (mei 2015) kocht mijn zoon een XFX 280x videokaart over van een belgische medetweaker die de kaart zelf weer had gekocht bij alternate.be. Op de kaart zat nog een aantal maanden garantie.

De kaart werkte perfect maar doordat hij het in een ITX-kast heeft gebouwd die op zijn bureau staat viel het hem op dat de fan los zat en begon te brommen tijdens het gamen. Er zat nog garantie op dus hij mailde met Alternate en kon de kaart opsturen te reparatie. Hij hoorde 2 maanden niets en begon toen maar eens te mailen. Nog geen reactie. Begin juli begon ik te begon ik te bellen. Ja, de kaart was er nog was het verhaal maar hij was niet te repareren dus kon ik een creditnota krijgen van iets meer dan €100. Ik zei dat ik dat even wilde overleggen waarop mijn zoon zei dat hij liever de kaart terug wilde hebben omdat hij er meer voor betaald had. We konden zelf wel ergens een fan vandaan halen. Helaas zat er een maand vakantie tussen dus begin augustus maar weer gaan bellen.

De reactie van alternate was dat ze er nog eens een keer naar zouden kijken. Na heel wat heen-en-weer gebel was ik het zat en zei dat ze de kaart dan maar terug moesten sturen. En toen kwam de aap uit de mouw: ze hadden de kaart niet meer. Sterker nog: de fabrikant had de kaart blijkbaar ingenomen en een creditnota gestuurd (ja, dezelfde van begin juli). Het was blijkbaar hun procedure om op die manier te handelen. Dit is nooit verteld aan ons en hadden we hiervan geweten dan hadden we daaar nooit mee accoord gegaan. Ik ben dus blijkbaar lange tijd (maanden) aan het lijntje gehouden. De servicemedewerker was het helemaal met me eens dat wij niet netjes behandeld zijn en dat er door hun fouten zijn gemaakt in de behandeling van dit incident. Coulance zit er niet in volgens zijn manager: het is die creditnota accepteren en niets anders. Ik wil gewoon een gelijkwaardige kaart terug en geen geld.

Wat kan ik nu nog ondernemen?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:18
Dat een fabrikant tot crediteren over gaat is geen vreemde situatie, dit komt zeer regelmatig voor bij B2B transacties, echter zou jij daar als consument geen last van mogen hebben.

Ik verwacht dat je in je recht zou staan om een vergelijkbare kaart te vragen in plaats van het geld terug, maar tussen recht hebben en recht krijgen kan nog een flink verschil zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:36
Rincewind schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:26:
Ruim 4 maanden geleden (mei 2015) kocht mijn zoon een XFX 280x videokaart over van een belgische medetweaker die de kaart zelf weer had gekocht bij alternate.be. Op de kaart zat nog een aantal maanden garantie.

De kaart werkte perfect maar doordat hij het in een ITX-kast heeft gebouwd die op zijn bureau staat viel het hem op dat de fan los zat en begon te brommen tijdens het gamen. Er zat nog garantie op dus hij mailde met Alternate en kon de kaart opsturen te reparatie. Hij hoorde 2 maanden niets en begon toen maar eens te mailen. Nog geen reactie. Begin juli begon ik te begon ik te bellen. Ja, de kaart was er nog was het verhaal maar hij was niet te repareren dus kon ik een creditnota krijgen van iets meer dan €100. Ik zei dat ik dat even wilde overleggen waarop mijn zoon zei dat hij liever de kaart terug wilde hebben omdat hij er meer voor betaald had. We konden zelf wel ergens een fan vandaan halen. Helaas zat er een maand vakantie tussen dus begin augustus maar weer gaan bellen.

De reactie van alternate was dat ze er nog eens een keer naar zouden kijken. Na heel wat heen-en-weer gebel was ik het zat en zei dat ze de kaart dan maar terug moesten sturen. En toen kwam de aap uit de mouw: ze hadden de kaart niet meer. Sterker nog: de fabrikant had de kaart blijkbaar ingenomen en een creditnota gestuurd (ja, dezelfde van begin juli). Het was blijkbaar hun procedure om op die manier te handelen. Dit is nooit verteld aan ons en hadden we hiervan geweten dan hadden we daaar nooit mee accoord gegaan. Ik ben dus blijkbaar lange tijd (maanden) aan het lijntje gehouden. De servicemedewerker was het helemaal met me eens dat wij niet netjes behandeld zijn en dat er door hun fouten zijn gemaakt in de behandeling van dit incident. Coulance zit er niet in volgens zijn manager: het is die creditnota accepteren en niets anders. Ik wil gewoon een gelijkwaardige kaart terug en geen geld.

Wat kan ik nu nog ondernemen?
Blijkbaar leert alternate het ook nooit...
De procedure is simpel, Alternate heeft een aantal opties:

1. Kaart kosteloos reperaren
2. Vervangen door minimaal gelijkwaardige kaart
3. Als bovenstaande opties voor Alternate niet mogelijk zijn dienen ze het VOLLEDIGE aankoopbedrag terug te storten.

Dat Alternate er maar 100 euro voor krijgt is hun probleem, niet het probleem van de TS

[ Voor 72% gewijzigd door mad-dog op 11-09-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topictitel aangepast.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:11
mad-dog schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 19:47:
[...]
2. Vervangen door minimaal gelijkwaardige kaart
3. Als bovenstaande opties voor Alternate niet mogelijk zijn dienen ze het VOLLEDIGE aankoopbedrag terug te storten.

Dat Alternate er maar 100 euro voor krijgt is hun probleem, niet het probleem van de TS
Dat is niet helemaal waar. Vervanging en reparatie moet helemaal kostenloos, maar bij ontbinding is het mogelijk dat er een bedrag wordt gerekend voor het gebruik van het product.
http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/
De enige uitzondering is nog bij retour (ontbinding): dan mag de consument wel een bedrag gevraagd worden voor het gebruik gedurende de tijd dat hij het product in bezit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de suggestie en de hulp. Ik heb ook even verder gekeken en liep via de link van Tom-Z ook tegen de volgende tekst aan:
Garanties kunnen worden gegeven door een winkel of door een fabrikant. De wettelijke garantie wordt echter te allen tijde gegeven door de winkel. Deze mag niet doorverwijzen naar de fabrikant. Je mag als consument wel kiezen voor inroepen van fabrieksgarantie, maar dat is geen verplichting. En de winkel moet het gratis herstellen of vervangen wanneer iets in strijd met de redelijke verwachtingen is maar buiten de fabrieksgarantie valt.
(bron: http://blog.iusmentis.com...je-geven-bij-een-product/)

Zover ik weet heb ik dus nog steeds recht op mijn 2-jaar garantie en niets te maken met het bedrag dat de fabrikant heeft betaald aan de winkel. Blijkbaar sta ik dus in mijn recht om hetzelfde of een vervangend artikel te eisen. Alleen zoals mad-dog en dennism al aangeven: hoe kan ik dat recht ook uitoefenen?

Iemand suggesties/ervaring om dit aan te pakken? Wetteksten en andere bronnen uit België/europa zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:15

paQ

Oh maar dat weten ze heus wel bij Alternate hoor. Als ze telefonisch niet willen, je daarna strikt zakelijk opstellen en schriftelijk communiceren.
Gewoon bij de feiten blijven, en alle ruis weglaten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

Dit soort dingen doet Alternate helaas altijd :( Heb het ook gehad bij een geluidskaart. Dat creditnota verhaal geven ze ook altijd, maar zodra je laat weten dat je daar niet akkoord mee gaat en moelijk gaat doen dan komt er weer wat bij.. Sowieso altijd met Alternate via de mail communiceren, eventueel Facebook/Twitter voor wat sociale druk, anders schiet het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom-Z schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:54:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Vervanging en reparatie moet helemaal kostenloos, maar bij ontbinding is het mogelijk dat er een bedrag wordt gerekend voor het gebruik van het product.

[...]
Het gaat blijkbaar om een aanschaf in België. Die regels kunnen iets anders liggen, maar het lijkt me sterk dat het heel erg afwijkt.

De keuze voor ontbinding is niet aan de winkel. Het is natuurlijk onmogelijk dat de winkel besluit dat je je eigendom niet terugkrijgt. En dat is waar sprake van is.

Als ze je jouw eigendom weigeren terug te geven of weigeren naar een passende oplossing te zoeken kan je dat gewoon vorderen. Gezien de verschrikkelijk lange tijd dat het al duurt, zou ik ze per e-mail laten weten dat ze 2 weken hebben de zaak op te lossen en het anders via rechtswege vordert en dat je bevestiging wil zien van ontvangst - en als die uitblijft dat het alsnog aangetekend gaat volgen.

Is het na twee weken alsnog niet opgelost, vordering doorzetten via de rechter, uiteraard met eis dat de winkel ook de kosten voor de rechtsgang betaalt. Als de manager blijkbaar denkt dat er op "coulance" weinig kans is, denk ik dat het hoog tijd is dat de winkel een les krijgt in hoe het wél werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15
Naar Nederlands recht zou dit gewoon onder 321 Sr vallen, gevalletje verduistering.

Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Vraag met een beetje af hoe deze toko zo groot is gebleven na zoveel missers..

Ik zou de communicatie zoveel mogelijk via mail doen vanaf nu. Zorg dat je alles bewaart en wijs ze op de regels zoals die vast wel ergens op het internet te vinden zijn. Vraag ze gewoon om zich aan de geldende wet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:19
Kaart terug eisen of een gelijkwaardig product. En kaart waar je 4 maanden geleden hoogstwaarschijnlijk 250 euro voor betaald hebt en nu iets meer als 100 euro voor terug krijgt is gewoon beroofd worden op klaarlichte dag.

*knip* dat soort adviezen zijn ongewenst

[ Voor 52% gewijzigd door gambieter op 18-09-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
En benader ze gewoon rechtstreeks via facebook / twitter.

Begin daar nog wel ff beleefd - maar je kan dat wat verder doordrukken natuurlijk, op sociale media reageert men vaak toch wat inschikkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15
Of je doet het gewoon op de lompe manier en laat na een aanmaning/ingebrekestelling een dagvaarding bezorgen. Dat doet vaak nog meer wonderen dat de softe aanpak.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de goede hulp en tips. Afgelopen week zat ik in het buitenland vanwege mijn werk maar de komende dagen zal ik ze eens via de mail aanschrijven en in gebreke stellen o.i.d. Facebook / twitter wil ik pas in 2e instantie doen. Eerst kijken of we er via deze weg uitkomen. Ik zal dit topic bijwerken met de laatste status als die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Is er ondertussen een reactie vanuit Alternate gekomen?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Nope. Ga er morgen weer achteraan...

Pagina: 1