Clean install Yosemite

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408483

Topicstarter
Hi!

Heb al rond gekeken op internet, alleen er staan zoveel artikelen over, dat het juist eerder weer onduidelijk wordt waar ik rekening mee moet houden. Dus ik dacht ik vraag het even hier.

Ik heb een Macbook Pro 13 inch (i5, 4GB RAM), gekocht eind 2011. Draai nog steeds 10.6.8, maar wil updaten naar Yosemite. Aangezien hij soms een beetje sloom is, wil ik er gelijk een clean install van maken. Ik heb alleen niet heel veel verstand van computers, zeker OSX niet, dus ik vroeg me af wat nou de beste methode is en waar ik rekening mee moet houden.

Back-up
Ten eerste een back up. Is het nodig dat ik dit via time machine doe? Ik heb namelijk geen externe harde schijf die ik hiervoor kan gebruiken, enkel een externe harde schijf van een huisgenoot waar ik bestanden op kwijt kan (via time machine zullen haar eigen bestanden verwijderd worden?)

De update
Ik lees veel verhalen over een bootable usb maken en vanaf hier een clean install doen. Is het niet makkelijker om Yosemite eerst erop te zetten, en vervolgens een schone reinstall hiervan te doen (gezien mijn beperkte kennis met MacBooks)??

Zie ik verder nog dingen over het hoofd die ik niet moet vergeten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Waat backupped je TimeMachine naar toe? Je zult een backup moeten hebben ergens anders dan je Macbook.
Een schone reinstall kan niet over een bestaande install heen. Je zult dus een usb-stick moeten maken. Is heel eenvoudig.
Je kunt ook tot 30 september wachten, voor een schone El Capitan. Als je echt clean wilt kopieer je handmatig benodigde zaken uit de backup terug. Maar als je weinig verstand hebt van de Mac weer je wellicht niet wat je precies moet kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iAmRenzo schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:21:
Waat backupped je TimeMachine naar toe? Je zult een backup moeten hebben ergens anders dan je Macbook.
Een schone reinstall kan niet over een bestaande install heen. Je zult dus een usb-stick moeten maken. Is heel eenvoudig.
Je kunt ook tot 30 september wachten, voor een schone El Capitan. Als je echt clean wilt kopieer je handmatig benodigde zaken uit de backup terug. Maar als je weinig verstand hebt van de Mac weer je wellicht niet wat je precies moet kopieren.
Ik heb nog helemaal geen Time Machine ingesteld, vandaar. Maar is het verstandig om een Time Machine backup te hebben in het geval dat mijn macbook Yosemite niet lekker draait? Anders zou ik eventueel toch ook alle bestanden die ik wil behouden op een externe schijf zetten en die daarna weer terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
In plaats van iets zelf te proberen:

- Maak een TimeMachine backup op een externe schijf, heb je geen externe schijf, dan is dit het moment er een te kopen

- Installeer Yosemite vanaf de AppStore zoals het normaal gaat
- Na het installeren kan je een clean install doen als je dat dan nog wil, ga daar voor naar Recovery Mode (CMD+R bij het opstarten)

Los daar van: de 2011 MBP's kan je eigenlijk alleen nog maar prettig gebruiken als je er een SSD in stopt. Koop als je dus wil dat ie bruikbaar blijft een SSD. Ga voor een Crucial om maar wat te noemen, 256GB is vaak genoeg, dan zit je op ongeveer 120 euro. Daar kan je dan ook prima een clean install op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:31:
In plaats van iets zelf te proberen:

- Maak een TimeMachine backup op een externe schijf, heb je geen externe schijf, dan is dit het moment er een te kopen

- Installeer Yosemite vanaf de AppStore zoals het normaal gaat
- Na het installeren kan je een clean install doen als je dat dan nog wil, ga daar voor naar Recovery Mode (CMD+R bij het opstarten)

Los daar van: de 2011 MBP's kan je eigenlijk alleen nog maar prettig gebruiken als je er een SSD in stopt. Koop als je dus wil dat ie bruikbaar blijft een SSD. Ga voor een Crucial om maar wat te noemen, 256GB is vaak genoeg, dan zit je op ongeveer 120 euro. Daar kan je dan ook prima een clean install op doen.
Dus mijn MacBook updaten naar Yosemite heeft alleen zin wanneer ik een SSD erbij neem? Zolang ik dat niet doe, kan ik beter bij 10.6.8 blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Updaten heeft altijd zin. Er zijn heel veel performance-verbeteringen in Yosemite gezet.

Maar als ik jou was zal ik zelfs wachten met updaten tot El Capitan officieel uit is. Die is namelijk NOG sneller dan Yosemite.

Op dat moment kan je dan kiezen om een clean install te doen en zelf alle apps te installeren, of een time-machine update. Installeer je gewoon schoon, maar haal je met Time Machine alle relevante apps en documenten weer terug.

Ik heb afgelopen week vanwege een SSD-update wel echt een clean install gedaan. Ontdaan van alle niet-gebruikte apps en verloren diskruimte vanwege cache, werkt mijn machine voelbaar beter (op een gegeven moment crashte die toch wel vaak en temperatuur bleef vaak op 65'C hangen, terwijl die nu rond 50'C blijft). Let wel, dat is dus van Yosemite naar Yosemite.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik zou alvast upgraden. Dat kan nooit kwaad. Een SSD zou ik ook doen, maar dat moet je zelf bedenken of je daar geld voor hebt. Het is het in elk geval waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:01
Anoniem: 408483 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:27:
[...]

Ik heb nog helemaal geen Time Machine ingesteld, vandaar. Maar is het verstandig om een Time Machine backup te hebben in het geval dat mijn macbook Yosemite niet lekker draait? Anders zou ik eventueel toch ook alle bestanden die ik wil behouden op een externe schijf zetten en die daarna weer terug zetten?
Het is veel handiger en makkelijker om een backup via Time Machine te doen. Alles wordt gebackupt. Bestanden, instellingen, noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 07:25

Pjotr

Altijd van je af snijden

Anoniem: 408483 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:43:
Back-up
Ten eerste een back up. Is het nodig dat ik dit via time machine doe? Ik heb namelijk geen externe harde schijf die ik hiervoor kan gebruiken, ...
Koop je eigen schijf voor het maken van een backup. Dat hoeft je de kop niet te kosten. Bijvoorbeeld €65 voor 1TB portable.
pricewatch: WD Elements Portable Storage 1TB Zwart

Voor het maken van een backup heb je niet per se Time Machine nodig. Een goed (en gratis) backup programma is SuperDuper.
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/
Als je hiermee een backup maakt van je hele OS X partitie, dan krijg je een backup waar je (indien gewenst) later van kunt opstarten (een "bootable kloon").
Verder kun je, als je besluit om terug te gaan, het gehele image weer terugzetten van je externe schijf naar je interne schijf met hetzelfde programma (SuperDuper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm oke. Mn Macbook zou Yosemite dus wel aardig moeten kunnen draaien. Alleen vind ik het nogal zonde om 65 euro aan een harde schijf uit te geven die ik eenmalig gebruik voor Time Machine, aangezien ik zoiets verder nooit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

je maakt verder nooit backups? lekker veilig dan :D

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fietsbel schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:58:
je maakt verder nooit backups? lekker veilig dan :D
Nee :D Het is niet zo dat ik veel belangrijke bestanden op mn MacBook heb. Alles wat ik nodig heb kan ik eenvoudig op een USB stick zetten en vervolgens updaten. Het probleem is alleen dat ik wel zeker wil weten dat Yosemite goed draait op mn MacBook, anders wil ik terug naar Snow Leopard. Alleen dan heb ik dus volgens mij Time Machine backup nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dan zou ik nog 2 weken wachten en gelijk naar el Capitain upgraden, een verbetering op Yosemite.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fietsbel schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 21:19:
Dan zou ik nog 2 weken wachten en gelijk naar el Capitain upgraden, een verbetering op Yosemite.
Werd bij Yosemite ook verwacht, maar daar waren in het begin toch veel problemen die pas later werden opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anders lees je even het topic, dan weet je voldoende: [OS X El Capitan 10.11 Beta] Ervaringen & Discussie

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah thanks! Ik lees veel goede verhalen. Dat is het 2 weken wachten dan wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 408483 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:32:
[...]

Ah thanks! Ik lees veel goede verhalen. Dat is het 2 weken wachten dan wel waard.
Als je geen exotische software gebruikt is het nagenoeg vlekkeloos. Heb je ook nog 2 weken de tijd om misschien een HDD van iemand tijdelijk te lenen, scheelt je weer kopen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:01
Anoniem: 408483 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 21:09:
[...]

Nee :D Het is niet zo dat ik veel belangrijke bestanden op mn MacBook heb. Alles wat ik nodig heb kan ik eenvoudig op een USB stick zetten en vervolgens updaten. Het probleem is alleen dat ik wel zeker wil weten dat Yosemite goed draait op mn MacBook, anders wil ik terug naar Snow Leopard. Alleen dan heb ik dus volgens mij Time Machine backup nodig.
Dat gaat geheid een keer mis en dan ben je blij als je een backup hebt gemaakt. Maar hee, wie ben ik. Je moet het echt zelf weten!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Anoniem: 408483 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:57:
Alleen vind ik het nogal zonde om 65 euro aan een harde schijf uit te geven die ik eenmalig gebruik voor Time Machine, aangezien ik zoiets verder nooit gebruik.
Een externe schijf kun je voor alles en nog wat gebruiken.

En zoals al door anderen aangegeven, het hebben van een backup is geen overbodige luxe. Jij denkt geen belangrijke data op je computer te hebben, totdat je systeem op een dag opeens niet meer wil opstarten en je toch nog nét een foto, documentje, etc. nodig hebt van de schijf...

Topicstarter
True. Ik kan wel een externe HDD lenen, alleen heb ik begrepen dat wanneer ik een back up maak via Time Machine de oude bestanden op de externe HDD verloren gaan. 2 weken om uit te zoeken welke bestanden ik echt nodig heb, dat gaat wel lukken

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Anoniem: 408483 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:33:
alleen heb ik begrepen dat wanneer ik een back up maak via Time Machine de oude bestanden op de externe HDD verloren gaan.
Als je een externe schijf wilt gebruiken om een Time Machine backup of een SuperDuper kloon op te zetten, zul je inderdaad eerst de schijf moeten formatteren naar "Mac OS Uitgebreid (Journaled)" aka HFS+. (Als de schijf niet van een mede-Mac gebruiker afkomstig is zal dat waarschijnlijk wel niet het geval zijn. NTFS of FAT32 ligt dan meer voor de hand.)
Pagina: 1