NAS schijven vervangen (QNAP TS-210)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
Ik heb een QNAP TS-210 met daarin twee schijven welke gespiegeld staan. Nu blijkt dat m'n opslag bijna vol zit en wil ik de twee schijven vervangen door twee nieuwe die ik zojuist heb aangeschaft.

Ik dacht er aan om een externe HDD aan te sluiten en hierheen te backuppen. Vervolgens de interne schijven vervangen, deze in RAID zetten en de bestanden van de externe schijf terug zetten.

Nu zag ik dat je hiervoor map voor map te werk moet gaan. Dus de complete 1TB aan data overzetten en deze dus vervolgens weer opnieuw terugzetten op de nieuwe schijven. Mijn vraag is of dit niet handiger (lees: sneller) mogelijk is? Is dit de snelste weg of bestaat er een betere en handigere functie?

Mijn dank is groot voor alle hulp! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon met een goed copy tooltje doen via je pc met gbit verbonden naar een usb 3 zou vlot genoeg moeten gaan en kan in 1x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

DarkSide

theres no place like ::1

Idd waarom zou dat map voor map moeten?
Je kan het zelfs gewoon met windows explorer doen. CTRL+A, CTRL+C en dan CTRK+V,

maar als je wat meer controle wilt hebben zijn er idd copy tooltjes of dirsync tooltjes.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een backup is hoe dan ook verstandig, maar je kan daarna online een expansion doen door ze 1 voor 1 te vervangen (uiteraard wachten totdat de rebuild van je raid klaar is).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Ik probeerde die One-Touch knop omdat ik verwachtte dat deze sneller zou zijn. Dat was dus niet zo handig.

Thnx guys, ik ga dit cancellen en gewoon via Explorer doen idd. :)

[ Voor 25% gewijzigd door michelono op 11-09-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou het niet via explorer doen, als er een peobleem is mislukt je hele copy opdracht en weet je zo gauw niet waar je gebelven bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

KillerAce_NL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:03:
Ik zou het niet via explorer doen, als er een peobleem is mislukt je hele copy opdracht en weet je zo gauw niet waar je gebelven bent ;)
Vanaf win7 is dat niet meer zo, daar kan je verder gaan waar je was.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Dus met de explorer van Windows 10 is dit de beste optie? Of raden jullie andere software aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-03 15:47
Ik ben niet zeker maar volgens mij kan je met QNAP ook gewoon eerst de ene schijf vervangen, de cluster opnieuw laten builden, dan de volgende schijf. Weet niet of dit met RAID1 ook kan.
Daarna moet je dan enkel nog even je raid expanden om de volledige ruimte te benutten. Zo heb ik het althans gedaan met 4 schijven in RAID5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
zwiep666 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:24:
Ik ben niet zeker maar volgens mij kan je met QNAP ook gewoon eerst de ene schijf vervangen, de cluster opnieuw laten builden, dan de volgende schijf. Weet niet of dit met RAID1 ook kan.
Daarna moet je dan enkel nog even je raid expanden om de volledige ruimte te benutten. Zo heb ik het althans gedaan met 4 schijven in RAID5.
Dat dacht ik dus ook. Moet geen probleem zijn. Even gezocht op internet, hebben al meerdere zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-03 15:47
Bartjezz schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:39:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Moet geen probleem zijn. Even gezocht op internet, hebben al meerdere zo gedaan.
zoek het wel best even eerst op, in je qnap admin panel onder storage settings ga je het wel terugvinden als het kan. (wel de tool gebruiken van qnap, niet zomaar schijven gaan vervangen)

• michelono
Super guys, thanx!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 00:04
Ik zou eerst even een goede backup maken van je data.
Ik heb goede ervaringen met teracopy: http://www.codesector.com/teracopy

Kijk naar de note op deze pagina van Qnap: http://docs.qnap.com/nas/....html?raid_management.htm

Daar staat:
Note: Online RAID capacity expansion, online RAID level migration, and RAID recovery are not supported by one-bay NAS models, TS-210, and TS-212.

Volgens Qnap zelf is capacity expansion dus niet gesupport bij de TS-210.
Anders heb je straks beide disken vervangen en kun je het volume niet vergroten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnAchtse
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-05-2024
Even meeliftend op dit topic O-)

Wanneer ik de schijven van mijn Qnap TS-210 overzet in een nieuwe 4-bay Qnap nas; zouden deze dan hierin direct leesbaar zijn, en dus via de Qnap software benaderbaar en de data kopieerbaar?

Alvast bedankt,

Edit: sorry; het topic is uit 2015; da's wel oud....

[ Voor 10% gewijzigd door DnAchtse op 18-09-2017 12:30 ]

Pagina: 1